Problemer med tibialis anterior


Jakobseen
 Share

Recommended Posts

tib ant - inv + dorsalfleksion

tib pos - inv + plantarfleksion

de arbejder som "ægte synergister" har jeg forstået det rigtigt? Der må være flere muskler der arbejder omkring inversions delen? assisterende synergister?

Jeg tog fejl i forhold til at tib ant også laver invsersion og ikke kun dorsal fleksion. Mit argument gik på at det primær problem med tib ant er kravet til dorsal fleksionen fordi det en min egen erfaring fra min løbe karrier. Samtidig kan jeg se at mange motionister har en løbestil der yderligere stiller krav til tib ant.

Kan det passe at tib ant. har størst betydning i at stabiliser imod inversion i isættet men tib pos i har størst betydning af afviklingsdelen da de hver især er tilknyttet dorsal og planter fleksion?

hvis belastning er for stor i inversion:

styrke tib ant

anti pronations indlæg

hvis belastning er for stor i dorsal flexion:?

Hey Rune

Du kan lige sågodt lære det før som siden. En stor del af uddannelsen går udpå at lære at søge ny viden. Hvis du eks havde kigget i Bojsen Møller, så havde du ikke kvajet dig med tib a.

Det er ikke fordi jeg ikke vil dele viden med dig, men du vil opleve det samme med kliniske vejledere. De vil ikke bare lade sig pumpe for viden, når svaret ligger lige foran i nogle af de bøger som er obligatoriske på studiet. Endvidere så tag det roligt, indenfor det næste år vil din viden stige eksplosivt. Men prøv at kigge lidt i dine bøger, det er rigtig god læring.

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share