Sign in to follow this  
Francis

Kb swings

Recommended Posts

Hey hey..

Nu har jeg prøvet at køre lidt kb swings et par gange, indenfor den sidste uge. Jeg tror jeg kører øvelsen rigtigt, men er ikke 100% sikker! Altså, jeg har normalt ret god "mekanisk" forståelse for løfteteknik, og har jo både kørt styrkeløft og vægtløftning, plus læst lidt om swings på dd og i edt. Jeg har hver gang kørt den i 30/30s intervaller, dvs 30 sekunders swings (så mange som muligt med god teknik), efterfuldt af 30s hvile, i en 6-8 min tid. Men er lidt i tvivl om dette er en okay måde at køre det på? Lad os bare sige at jeg er pænt brugt bagefter i hvert fald (for at sige det pænt). En anden ting jeg spekulerer lidt over er at det eneste sted jeg sådan rigtig kan mærke øvelsen undervejs er i glutes. Men her får jeg til gengæld det vildeste pump. Helt sindsygt. så ville jeg også lige høre om det er noget andre har oplevet? Ehehe.. :oP Bliver også træt i benene. Men det kommer som regel først snigende, når jeg slapper af bagefter.

Men lidt input omkring overstående, plus tips og tricks er meget meget velkomne! :oD

Mvh Francis (nu også kanonkonge)

Edited by Francis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey hey..

Nu har jeg prøvet at køre lidt kb swings et par gange, indenfor den sidste uge. Jeg tror jeg kører øvelsen rigtigt, men er ikke 100% sikker! Altså, jeg har normalt ret god "mekanisk" forståelse for løfteteknik, og har jo både kørt styrkeløft og vægtløftning, plus læst lidt om swings på dd og i edt. Jeg har hver gang kørt den i 30/30s intervaller, dvs 30 sekunders swings (så mange som muligt med god teknik), efterfuldt af 30s hvile, i en 6-8 min tid. Men er lidt i tvivl om dette er en okay måde at køre det på? Lad os bare sige at jeg er pænt brugt bagefter i hvert fald (for at sige det pænt). En anden ting jeg spekulerer lidt over er at det eneste sted jeg sådan rigtig kan mærke øvelsen undervejs er i glutes. Men her får jeg til gengæld det vildeste pump. Helt sindsygt. så ville jeg også lige høre om det er noget andre har oplevet? Ehehe.. :oP Bliver også træt i benene. Men det kommer som regel først snigende, når jeg slapper af bagefter.

Men lidt input omkring overstående, plus tips og tricks er meget meget velkomne! :oD

Mvh Francis (nu også kanonkonge)

jeg kan som regel også kun mærke den der..

jeg kører den også som regel i intervaller, feks 30/30, så ville jeg enten øge antal min gradvist eller øge til 35 sek arbejde, 25 pause eller lign..

Er selv rigtig glad for at køre 15/15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående interval, så kommer det jo an på hvor tung en KB du kører med, og det er en fin øvelse at køre med både forholdsvis tunge KB'er og lidt lettere.

Omkring formen, så må du poste video!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg må lige få lavet en video på et tidspunkt... Jeg har en 24'er og e 32'er, men har stort set kun lavet swings med 32'eren. Det andet virker umiddelbart FOR let. Men igen, det er nok ligeså meget mig der er præget af en fortid med jo mere vægt, jo bedre.. :bigsmile:

kører i egentlig altid to-hånds swings? eller har i nogle løse regler om hvornår det ene eller det andet er bedst? eller kører i bare hvad i har lyst til.. :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du fortrinsvis mærker den i glutes så laver du den rigtigt... det er jo en hofte-ekstensions-øvelse og det er meningen at den skal gå i glutes og haser... armene skal bare virke ligesom kroge der holder fast i vægten KB/DB og skal ikke bruges til at svinge med... det er hofteekstensionen der skal holde vægten igang... bare tænk på at en lækker teenagetøs står foran dig med sin faste lille poppo i vejret og den skal straffes (FREM MED DEN HOFTE FRANCIS) :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DBM
Hvis du fortrinsvis mærker den i glutes så laver du den rigtigt... det er jo en hofte-ekstensions-øvelse og det er meningen at den skal gå i glutes og haser... armene skal bare virke ligesom kroge der holder fast i vægten KB/DB og skal ikke bruges til at svinge med... det er hofteekstensionen der skal holde vægten igang... bare tænk på at en lækker teenagetøs står foran dig med sin faste lille poppo i vejret og den skal straffes (FREM MED DEN HOFTE FRANCIS) :tongue:

SPOT ON! Dog kan jeg også sagtens riste lænden med tunge swings!

@ Francis: 24 kg er helt sikkert for let for dig til 2-hånds swings! Med de vægte du smider rundt med, skal du som min. bruge 32kg. Jeg ved, at Guarden er glad for "asymetriske swings" hvor han har fx en 32'er i den ene hånd og en 40'er i den anden hånd. Har ikke selv prøvet dem, men måske du kunne lege lidt med dem??

Share this post


Link to post
Share on other sites
SPOT ON! Dog kan jeg også sagtens riste lænden med tunge swings!

@ Francis: 24 kg er helt sikkert for let for dig til 2-hånds swings! Med de vægte du smider rundt med, skal du som min. bruge 32kg. Jeg ved, at Guarden er glad for "asymetriske swings" hvor han har fx en 32'er i den ene hånd og en 40'er i den anden hånd. Har ikke selv prøvet dem, men måske du kunne lege lidt med dem??

Heh takker, rart at blive bakket op af en KB-ekspert... og ja lænden kan selvfølgelig også blive ristet... det er hele den posteriore bagkæde der aktiveres :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe.. lækkert med lidt feedback :tongue: Jeg ville nemlig også mene at jeg har teknikken ret ok på plads. Men skal da nok lige få lavet en video på et tidspunkt, for at være sikker.. :innocent:

Men jeg tænkte nemlig også lidt over dét med at jeg ikke rigtig kan mærke noget i lænd/haser, men total bigtime i glutes. Har jo næsten ikke kunne sidde ned idag. haha.. Men mon ikke det kan kædes sammen med at jeg (åbenbart?) er meget en hase/lænd-løfter i dødløft osv. Eller også er mine haser i hvert fald bare bedre konditionerede åbenbart.. :w00t: Men jeg har da lige fået en tand mere respekt for øvelsen. Ingen tvivl om det..

Ang. én-hånds mod to-hånds swings, så synes jeg faktisk at to-hånds swings er hårdere i længden. Jo, der bliver selvfølgelig lidt mere træk i grebet med en-hånds osv. Men i en-hånds versionen, kan du ligesom holde overkroppen mere oprejst for hvert swing, og det gør (for mig i hvert fald) at man efter et par minutter begynder at kunne mærke to-hånds versionen væsentligt hårdere i stængerne og på vejrtrækningen. Så det er umiddelbart min foretrukne variant.. :cool:

Men lyder meget spændende med det off-set swings (eller hvad man nu skal kalde dem). tror jeg da at jeg vil prøve at lege lidt med næste gang..

Mange tak for alle inputs, forresten!!

-Francis

Edited by Francis

Share this post


Link to post
Share on other sites

mine doms har så bevæget sig fra glutes til glute-ham tie-ind området, hvilket har gjort det fuldstændigt umuligt at bukke mig forover.. Skal nok blive en interessant træning i eftermiddag :w00t:

Edited by Francis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this