Hjælp - jeg er desperat :'(


Lush
 Share

Recommended Posts

Jeg taber mig ikke. Jeg står stille ved 67 kg, nogle gange tager jeg et par 100 gram på og smider dem igen.

Min historie er, at jeg har vejget 100 kg for 1½ år siden. Så tabte jeg 40 kg ned til 57, men tog meget på da jeg kom på højskole, da jeg kom hjem derfra vejede jeg 77. Det er 3 måneder siden, og idag vejer jeg 67. Men mit vægttab er gået SÅ langsomt og sejt, i starten gik det fint nok, men nu sker der intet, har der stort set ikk gjort de sidste 1½ måned.

Jeg er ret desprat for at tabe mig. Hmm gerne 4-5 kg HURTIGT til at starte med, og så de sidste 5 langsomt..

Begyndte at træne i fitnesscenter for 2 måneder siden, og siden jeg begyndte der er det kun gået i stå med min vægt. Siden jeg begyndte at træne har jeg ikk taget specielt meget på i muskelmasse, er kun gået fra 49,1-50,9 kg.

Min træning består af 1 eller 2 gange spinning basis, 2-3 gange styrketræning, som består af ti minutters opvarmning, ca 6 øvelser, 10 minutters cardio for fuld hammer, ca 6 øvelser igen, og slutter så af med intens cardio i 10 minutter igen. Har ændret min træning til dette for ca 1½ måned siden, før lavede jeg en masse cardio med mellemintensitet..

Jeg har prøvet South Beach kuren lidt bare for at prøve noget andet, og den tog jeg sgu PÅ af, selvom den burde være streng.. Suk..

Min kost er sådan her:

Morgenmad:

smoothie men ½ banan, 1 dl frugt, 2 spsk proteinpulver

Mellem: nødder, grøntsager

Frokost: altid salat med kød, fisk, fjerkræ

Mellem: grøn the, grøntsager

Aften: kød, kylling fisk og masser af grøntsager

Jeg spiser ALDRIG stivelse, måske meget, meget lidt ris én gang i ugen på arbejde, ellers er det kun kød og grøntsager. Spiser så også enormt meget fordi jeg er ret sulten, men det er grøntsager jeg spiser ret meget af, jeg tænker at det gør vel ikk så meget at jeg spiser mig mæt i dem?

Hvad skal jeg gøre for at sætte gang i mit vægttab..?

Har været ude i at overveje en ugentlig ædedag, og har prøvet at skifte kur der som sagt resulterede i at jeg tog på..

Skal jeg begynde at træne om morgenen eller har det ikk noget at sige?

Skal jeg begynde KUN at spise grøntsager, vil jeg tabe mig af det?

Ellers har jeg et kæmpe glas Therma Power stående, som jeg godt nok aldrig har turdet åbne, men er bare så træt af at leve så striks uden at der sker noget, at jeg er ved at overveje om det ku hjælpe?!

Håber nogen kan hjælpe :'-(

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke begynde kun at spise grøntsager.

Din kost ser ok ud. Du skal fortsætte med at spise kød som er rigt på protein. Måske skal du spise en lille smule mindre. Man får jo ofte en god appetit af at træne hårdt, og man kan hurtigt indtage den energi som man har brugt.

Din træning ser ok ud. Måske du kan klemme et par aften eller morgen løbeture ind i din uge.

Ellers ved du vel selv hvad der virkede da du tabte dig fra 100 til 57. Så gør det samme som du gjorde den gang.

Link to comment
Share on other sites

Du kna evt spise noget morgenmad med lidt mere gods i...så du bevarer mæthedsfølelsen. Når du drikker en smoothie er der mindre for maven at arbejde med, da du allerede har gjort noget af arbejdet for den, ved at gøre maden flydende. Havregryn eller andet med fibre ville være et udemærket alternativ.

Ved godt at der er lidt flere kcal i havregryn, men du får også mere ud af dem.

Ud over det.....syns jeg det er super flot at du tabte så meget i starten!!!

Nogle gange bliver der et ophold i vægttabet...der er det bare med at hænge i og fortsætte. Er selv igang med et vægttab og havde for nogle måneder siden en hurdle jeg ikke kunne komme over....der skete bare ikke noget i lang tid. Men lige pludselig begyndte der at ske noget igen....så hæng i, det skal nok begynde at rykke den rigtige vej igen!

Link to comment
Share on other sites

Som du helt sikkert ved, så er problemet at du spiser for mange kalorier i forhold til dit ønske om at tabe dig.

Et forslag kunne være, at du begynder at tælle kalorier, hver dag, i en periode på f.eks. 2 måneder. Fordelene ved at tælle kalorier er bl.a. at du kan opdage hvor problemerne ligger. Her tænker jeg f.eks. på fødevarer, der fylder for meget i din daglige kost.

Lav evt. et skema i excel. 4 kolonner ved siden af hinanden, med [dato, kcal, vægt, træning]. Det er sådan jeg kører, og jeg oplever at jeg langt lettere kan styre vægten, når jeg hver aften skriver ned hvor mange kcal jeg har indtaget. Så for man ligesom et præcist billede på udviklingen. Bruger det så både til cuts og semibulk.

Jeg skriver ikke måltiderne ned, men tæller bare kalorier "oppe i hovedet" i løbet af dagen. Til frokosten på arbejdet, laver jeg et overslag.

Ved at tælle kalorier og veje sig jævnligt, for man et præcist feedback, og dermed 0 dårlige undskyldninger. :smile:

Desuden er de fleste af spørgsmål du stiller, skudt ved siden af målet. Hvilket du dybest set sikkert også selv er klar over. :wink:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret desprat for at tabe mig. Hmm gerne 4-5 kg HURTIGT til at starte med, og så de sidste 5 langsomt..

Desparation hjælper dig ingen vejne... Og der er ikke nogle hurtige løsninger! Brug den nødvendige tid, og så viser mange undersøgelser, at du er bedre stillet, når du vil opretholde den nye vægt.

Iøvrigt bør du ikke kigge på vægten, da den kan snyde helt vildt.... Hvis du eksempelvis lige har drukket en liter vand inden din vejning, vil du selvsagt veje et kg mere..., men ingen energi.

Så vægten kan anvendes vejledende, men det er meget mere hensigtmæssigt at bruge et spejl, hvor du kan se ændringer... Og evt. billede, så du har et sammenlignings grundlag.

Begyndte at træne i fitnesscenter for 2 måneder siden, og siden jeg begyndte der er det kun gået i stå med min vægt. Siden jeg begyndte at træne har jeg ikk taget specielt meget på i muskelmasse, er kun gået fra 49,1-50,9 kg.

Hvor har de mål fra? Jeg gætter på en bio impedans måler... Deres usikkerhed i målinger er at føle på, og de kan svinge op til 10%, så du kan ikke regne med de tal, du her melderud.

Men lad os alligevel sige, at de er sande, så har du taget knap 2 kg muskelmasse på over 2 måneder.. Så har du altså tabt på kg fedt, og dit udgangspunkt er langt bedre med 2 kg ekstra muskelmasse.

Min træning består af 1 eller 2 gange spinning basis, 2-3 gange styrketræning, som består af ti minutters opvarmning, ca 6 øvelser, 10 minutters cardio for fuld hammer, ca 6 øvelser igen, og slutter så af med intens cardio i 10 minutter igen. Har ændret min træning til dette for ca 1½ måned siden, før lavede jeg en masse cardio med mellemintensitet..

Din træning kan formentligt optimeres - måske er det her, du kan ændre mest, da du allerede ligger relativt lavt i energi indtag.

Jeg har prøvet South Beach kuren lidt bare for at prøve noget andet, og den tog jeg sgu PÅ af, selvom den burde være streng.. Suk..

Alt evidens viser, at div. kure kun give yoyo vægt... Altså ikke varige vægttab, som du højst sandsynligt stiler efter, så don't do it!

Min kost er sådan her:

Morgenmad:

smoothie men ½ banan, 1 dl frugt, 2 spsk proteinpulver

Mellem: nødder, grøntsager

Frokost: altid salat med kød, fisk, fjerkræ

Mellem: grøn the, grøntsager

Aften: kød, kylling fisk og masser af grøntsager

Jeg spiser ALDRIG stivelse, måske meget, meget lidt ris én gang i ugen på arbejde, ellers er det kun kød og grøntsager. Spiser så også enormt meget fordi jeg er ret sulten, men det er grøntsager jeg spiser ret meget af, jeg tænker at det gør vel ikk så meget at jeg spiser mig mæt i dem?

Det ser fornuftigt ud... Du bør tabe dig i længden, hvis du udelukkendeholde dig til den kost plan + en effektiv træning

Og dine resterende spørgsmål er lidt mærket af, at du virkelig gerne vil tabe dig.

Først og fremmest - hvorfor har du så travlt? Du vil få en meget bedre varig livsstil og vægttab, hvis du implementerer træning og god kost, som livsvarige vaner, og det tager tid...

Skriv evt. mere detaljeret omkring dit træningsprogram, så en eller flere kan hjælpe dig med det.

Hvor tæt ligger du på dit ligevægtsindtag? Et overblik her alle et tidligere råd med kalorie tælling, vil skabe et bedre overblik for dig, så du kan lægge krafterne det rigtige sted.

Ps. Iøvrigt kan jeg se, at du spurgt om noget mere lignende tidligere... Har du ikke fået nogle brugbare svar der?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeg taber mig ikke. Jeg står stille ved 67 kg, nogle gange tager jeg et par 100 gram på og smider dem igen.

Min historie er, at jeg har vejget 100 kg for 1½ år siden. Så tabte jeg 40 kg ned til 57, men tog meget på da jeg kom på højskole, da jeg kom hjem derfra vejede jeg 77. Det er 3 måneder siden, og idag vejer jeg 67. Men mit vægttab er gået SÅ langsomt og sejt, i starten gik det fint nok, men nu sker der intet, har der stort set ikk gjort de sidste 1½ måned.

Jeg er ret desprat for at tabe mig. Hmm gerne 4-5 kg HURTIGT til at starte med, og så de sidste 5 langsomt..

Begyndte at træne i fitnesscenter for 2 måneder siden, og siden jeg begyndte der er det kun gået i stå med min vægt. Siden jeg begyndte at træne har jeg ikk taget specielt meget på i muskelmasse, er kun gået fra 49,1-50,9 kg.

Min træning består af 1 eller 2 gange spinning basis, 2-3 gange styrketræning, som består af ti minutters opvarmning, ca 6 øvelser, 10 minutters cardio for fuld hammer, ca 6 øvelser igen, og slutter så af med intens cardio i 10 minutter igen. Har ændret min træning til dette for ca 1½ måned siden, før lavede jeg en masse cardio med mellemintensitet..

Jeg har prøvet South Beach kuren lidt bare for at prøve noget andet, og den tog jeg sgu PÅ af, selvom den burde være streng.. Suk..

Min kost er sådan her:

Morgenmad:

smoothie men ½ banan, 1 dl frugt, 2 spsk proteinpulver

Mellem: nødder, grøntsager

Frokost: altid salat med kød, fisk, fjerkræ

Mellem: grøn the, grøntsager

Aften: kød, kylling fisk og masser af grøntsager

Jeg spiser ALDRIG stivelse, måske meget, meget lidt ris én gang i ugen på arbejde, ellers er det kun kød og grøntsager. Spiser så også enormt meget fordi jeg er ret sulten, men det er grøntsager jeg spiser ret meget af, jeg tænker at det gør vel ikk så meget at jeg spiser mig mæt i dem?

Hvad skal jeg gøre for at sætte gang i mit vægttab..?

Har været ude i at overveje en ugentlig ædedag, og har prøvet at skifte kur der som sagt resulterede i at jeg tog på..

Skal jeg begynde at træne om morgenen eller har det ikk noget at sige?

Skal jeg begynde KUN at spise grøntsager, vil jeg tabe mig af det?

Ellers har jeg et kæmpe glas Therma Power stående, som jeg godt nok aldrig har turdet åbne, men er bare så træt af at leve så striks uden at der sker noget, at jeg er ved at overveje om det ku hjælpe?!

Håber nogen kan hjælpe :'-(

HVORFOR ER DET AT DU SKAL OPRETTE ET HELT NYT EMNE?!

- var dit forrige ikke fint?

Link to comment
Share on other sites

HVORFOR ER DET AT DU SKAL OPRETTE ET HELT NYT EMNE?!

- var dit forrige ikke fint?

Hvis det piner dig, at hun har oprettet et nyt emne(muligvis fordi hun ikke fik brugbare svar i det forrige), kan du da bare lade være med at klikke ind på emnet?

Det er du ikke tvunget til, så det er dit eget valg at læse emnet...Og ingen grund til den attitude.. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Du kna evt spise noget morgenmad med lidt mere gods i...så du bevarer mæthedsfølelsen. Når du drikker en smoothie er der mindre for maven at arbejde med, da du allerede har gjort noget af arbejdet for den, ved at gøre maden flydende. Havregryn eller andet med fibre ville være et udemærket alternativ.

Ved godt at der er lidt flere kcal i havregryn, men du får også mere ud af dem.

Nu kan jeg ikk tåle havregryn, men hvad med speltgryn? Hvor mange gram må man ca spise?

Edited by Lush
Link to comment
Share on other sites

Din træning kan formentligt optimeres - måske er det her, du kan ændre mest, da du allerede ligger relativt lavt i energi indtag.

Først og fremmest - hvorfor har du så travlt? Du vil få en meget bedre varig livsstil og vægttab, hvis du implementerer træning og god kost, som livsvarige vaner, og det tager tid...

Skriv evt. mere detaljeret omkring dit træningsprogram, så en eller flere kan hjælpe dig med det.

Hvor tæt ligger du på dit ligevægtsindtag? Et overblik her alle et tidligere råd med kalorie tælling, vil skabe et bedre overblik for dig, så du kan lægge krafterne det rigtige sted.

Jeg har bare lidt travlt.. Vil gerne udrette nogle ting, jeg ikk føler jeg kan gøre når jeg ser sådan her ud. Og det har taget mig 3-4 måneder at smide 10 kg, det er da for dårligt..

Hvilke detaljer skal jeg mere skrive om mit træningsprogram, hmm?

Altså starter med 10 minuters opvarmning, 5 min på crosstrainer, 5 min på stepmaskine. Der er pulsen ca 130-140.

Så har jeg 5 styrketræningsøvelser, og så 5 min på crosstrainer, 5 minutters løb, her forsøger jeg at få pulsen op til 165-171 ca. Og så er det 5 øvelser igen (mit styrketræningsprogram går hele kroppen igennem, ku ca en maskine til hver muskelområde), og så slutter jeg af med 5 min crosstraining og 5 min løb også med puls op til 171 ca.

Jeg har ikk talt kalorier i noget tid, måske skulle jeg til det igen..

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikk tåle havregryn, men hvad med speltgryn? Hvor mange gram må man ca spise?

Det er ikke for at være efter dig men du bliver altså nødt til at tilegne dig noget viden om dit ligevægtsindtag og kcal'er i al almindelighed... dit spørgsmål er så vagt at mit svar ville være at du må spise nok gram speltgryn til at du stadig taber dig

Hvad er dit ligevægts-indtag?

Hvor mange kcal'er indtager du om dagen? det kan du regne ud ved at bruge de gode gratis kostprogrammer der findes bla. krop og kost

Når du har fundet ud af det selv så er det noget nemmere at hjælpe dig og du har noget nemmere ved at hjælpe dig selv :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for at være efter dig men du bliver altså nødt til at tilegne dig noget viden om dit ligevægtsindtag og kcal'er i al almindelighed... dit spørgsmål er så vagt at mit svar ville være at du må spise nok gram speltgryn til at du stadig taber dig

Hvad er dit ligevægts-indtag?

Hvor mange kcal'er indtager du om dagen? det kan du regne ud ved at bruge de gode gratis kostprogrammer der findes bla. krop og kost

Når du har fundet ud af det selv så er det noget nemmere at hjælpe dig og du har noget nemmere ved at hjælpe dig selv :smile:

Sidst jeg talte kalorier spiste jeg for mellem 1000-1500 kcal om dagen. Mit basalstofskifte er på 1423 kcal, og min energiomsætning på 2596 kcal, hjælper det noget?

Edited by Lush
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du sige det? :blink:

Jeg har lige tabt mig ca. 9kg og jeg er da lidt halvstolt.. :blush:

Jeg synes bare det går for langsomt.. Startede samme tid som en veninde, der nu har tabt 12 kg på WW, uden motion, hvor hun i weekenderne skejede ud og spiste slik og drak. Hun vejede i øvrigt mindre end mig da vi begyndte..

Jeg gør aldrig den slags, og alligevel overhalede hun mig :(

Men selvfølgelig er der bare nogle der taber sig lettere end andre

Link to comment
Share on other sites

Som du helt sikkert ved, så er problemet at du spiser for mange kalorier i forhold til dit ønske om at tabe dig.

Dette svar burde du læse et par gange. Konkret ville jeg, hvis jeg var dig, begynde med at spise 1800 kcal/dag i fx to uger. Hvis du ikke taber dig, skruer du det ned med et par hundrede - og tjekker igen efter et par uger. Det er den letteste måde at finde ud af, hvor meget/lidt du skal spise, for at opretholde et vægttab.

Du slipper næppe udenom at tælle kalorier i et godt stykke tid, som Torben også nævner. Når du så har styr på hvad de forskellige ting ca. indeholder, kan du begynde at sjusse dig mere frem. Indtil da er det om at få gang i køkkenvægten!

Jeg synes ligesom de andre, at det er helt vildt at du er gået fra 100 til 57, og derudover har smidt ti (10!) kilo på de sidste 3 måneder. Det er knap et kilo OM UGEN! Nu din vægt er så relativt lav, ville jeg skyde efter et vægttab på ca et halvt kilo per uge, for ikke at smide for meget muskelmasse også (som du skal bruge for at holde din energiomsætning høj).

Derudover kunne det måske være en idé for dig at kigge på din træning, og få noget "rigtig" styrketræning i gang. Fx TJ's fundamentprogram, Rippetoes Starting Strength eller Bill Starrs 5x5. De kan findes med lidt søgning på disse sider, og er gode og effektive.

Link to comment
Share on other sites

Dette svar burde du læse et par gange. Konkret ville jeg, hvis jeg var dig, begynde med at spise 1800 kcal/dag i fx to uger. Hvis du ikke taber dig, skruer du det ned med et par hundrede - og tjekker igen efter et par uger. Det er den letteste måde at finde ud af, hvor meget/lidt du skal spise, for at opretholde et vægttab.

Du slipper næppe udenom at tælle kalorier i et godt stykke tid, som Torben også nævner. Når du så har styr på hvad de forskellige ting ca. indeholder, kan du begynde at sjusse dig mere frem. Indtil da er det om at få gang i køkkenvægten!

Jeg synes ligesom de andre, at det er helt vildt at du er gået fra 100 til 57, og derudover har smidt ti (10!) kilo på de sidste 3 måneder. Det er knap et kilo OM UGEN! Nu din vægt er så relativt lav, ville jeg skyde efter et vægttab på ca et halvt kilo per uge, for ikke at smide for meget muskelmasse også (som du skal bruge for at holde din energiomsætning høj).

Derudover kunne det måske være en idé for dig at kigge på din træning, og få noget "rigtig" styrketræning i gang. Fx TJ's fundamentprogram, Rippetoes Starting Strength eller Bill Starrs 5x5. De kan findes med lidt søgning på disse sider, og er gode og effektive.

Jeg går igang med at tælle kalorier fra imorgen, og skifter min morgensmoothie ud med gryn.

Men at starte med at spise 1800 kcal, er det ikk højt sat, kan jeg ikk bare gå den anden vej og selv lave et kostprogram med alt mad i gram, hvor jeg indtager ca 1100 kcal, eller er det for lidt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går igang med at tælle kalorier fra imorgen, og skifter min morgensmoothie ud med gryn.

Men at starte med at spise 1800 kcal, er det ikk højt sat, kan jeg ikk bare gå den anden vej og selv lave et kostprogram med alt mad i gram, hvor jeg indtager ca 1100 kcal, eller er det for lidt?

Det lyder godt nok af meget lidt... især hvis du er aktiv i din hverdag... hvad med et kompromis der hedder 1500kcal selvom jeg også synes det er meget meget lidt... der er ikke de store fordele i at tabe sig for hurtigt... det giver tab af muskelmasse, muskelmasse som ville pynte på dig i sidste ende samt hjælpe dig med øget forbrænding

Istedet for fokusering på din vægt så burde du istedet fokusere på din livvidde... din livvidde er et noget bedre mål for fremgang, da vægten som sagt kan svinge.. du kan jo i princippet tage muskelmasse på i samme tidsrum som du taber fedt og mindsker din livvidde

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt nok af meget lidt... især hvis du er aktiv i din hverdag... hvad med et kompromis der hedder 1500kcal selvom jeg også synes det er meget meget lidt... der er ikke de store fordele i at tabe sig for hurtigt... det giver tab af muskelmasse, muskelmasse som ville pynte på dig i sidste ende samt hjælpe dig med øget forbrænding

Istedet for fokusering på din vægt så burde du istedet fokusere på din livvidde... din livvidde er et noget bedre mål for fremgang, da vægten som sagt kan svinge.. du kan jo i princippet tage muskelmasse på i samme tidsrum som du taber fedt og mindsker din livvidde

jeg synes også 1500 lyder af meget :s

vil jeg da tabe mig i muskelmasse hvis jeg fik 2-3 løbeture ind, og fortsatte med styrketræning?

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at jeg vil starte ved 1100 kcal, og så sætte det op når jeg har tabt 5 kg..

Hej Lush

1100 Kcal er altså for lidt, du må op på minimum 1500 kcal som TLunau anbefaler dig, du bliver også nød til at indtage lidt sundt fedt i form af fed fisk i din kost eller evt lidt rapsolie hver dag.

I øvrigt er det rigtigt gode råd TLunau kommer med! Spejlet er din ven, ikke vægten :smile:

Jeg vil gerne komme med et rygklap - det er satme flot gået af dig med det vægttab du allerede har præsteret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lush

1100 Kcal er altså for lidt, du må op på minimum 1500 kcal som TLunau anbefaler dig, du bliver også nød til at indtage lidt sundt fedt i form af fed fisk i din kost eller evt lidt rapsolie hver dag.

I øvrigt er det rigtigt gode råd TLunau kommer med! Spejlet er din ven, ikke vægten :smile:

Jeg vil gerne komme med et rygklap - det er satme flot gået af dig med det vægttab du allerede har præsteret :wink:

Tak.. :blush: Men spiser også fed fisk engang i ugen, og spiser kokosolie/hørfrøolie hver dag.. Så jeg får fedtstoffer

Link to comment
Share on other sites

Fint, men lyt nu til rådene. Du skal IKKE tabe dig hurtigt. Det er bare at tisse i bukserne for at holde sig varm.

mvh

LarsBj

Jeg har nu talt kalorier i et par dage. Og spiser havregryn som der var en der foreslog. Jeg spiser for 1100-1200 kcal, jeg synes altså det er rigeligt, for spiser ikk noget med stivelse i, så synes det er svært at komme op på de der 1500 kcal? Hvad er det så bedst at spise ekstra af for at komme op på de 1500, uden at tage på af?

Og hvis jeg nu blev ved med at spise for 1100 kcal, ku jeg så ikk bare skære ned på min motion istedet for at skrure op for kalorierne, eller gir det bagslag?

Link to comment
Share on other sites

Hej, glem alt om vægten et stykke tid og nyd den motion du dyrker! Ved at fokusere alt for meget på vægten, taber du måske motivationen og så går det helt sikkert den gale vej. Jeg har selv gode erfaringer med at have et formål med træningen og det med vægttab er så bare en glædelig sidegevinst. En sikker slankekur er svømning, cykling og løb (triathlon) - tro mig, resultatet udebliver ikke - du vil tabe dig. Læs også www.effektiv-slankekur.dk.

God fornøjelse - den glade motionist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share