Vægttræning en enkelt gang om ugen


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Efter en sommer med cykling og lidt!! vedligeholdelsesstyrk i form af mavebøjninger, chins i rundtokken og dips mellem savbukkene hjemme, har jeg genoptaget træningen i FDK.

Indtil videre - det er 3 uger - har jeg været der en gang om ugen. Fremgangen fra gang til gang er markant bedre end jeg havde forventet, vi plejer da at være enige om at styrketræning een gang om ugen er alt for lidt.

Kan man estimere en udnyttelsesgrad af et enkelt ugentligt træningspas kontra to - altså en formfremgang på f. eks. 70% af det optimale - lidt i den stil?

For en gangs skyld ville jeg nemlig fælt gerne holde konditionen vedlige i løbet af vinteren og skal derfor til at køre på bane en gang om ugen hvor jeg kan forvente at blive kørt totalt i hegnet.

Med to ugentlige lidt mere moderat cykling/spinning er det begrænset hvad der er tilbage af restitutionsresourser for benene - alderen trykker jo efterhånden lidt :mad: . En enkelt (hård) vægttræning kan det blive til men er det nok i længden til at øge styrken væsentligt eller der det kun pga. begyndergains/muscle memory det går fint her i starten?

Ellers kunne jeg køre med en hård og en let dag både med styrk og cykling men frygter lidt at det er i underkanten på cardiosiden.

Gode ideer modtages gerne. Jeg er generelt svag på planlægning af cardio og når det skal blandes med vægttræning føler jeg mig helt lost.

Og ja - jeg vil rive i nogle vægte her i vintersæsonen. Nogle vil helt sikkert anbefale kun at dyrke cardio men det kan ikke komme på tale - dertil er vægttræning al for sjovt. Og træning nede på mit niveau skal også være sjovt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste mht træning uanset hvad folk siger er taaadaaa motivation... hvis du føler, mærker og kan måle en fremgang og at du samtidig er mest motiveret for at træne på den måde, så gør det

Mht vægttræning 1 gang om ugen bør du nok lave det der giver mest value for money nemlig flerleds-øvelser startende med de hårdeste såsom squat og dødløft... derefter evt dips bænkpres, row-varianter miltitary-press osv osv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share