Sign in to follow this  
mastajay

Dødløft

Recommended Posts

Når jeg dødløfter får jeg problemer med at holde fast i stangen, når jeg øger vægten.

Det medfører at jeg midt i sættet skal stoppe, for at få ordentlig fat i stangen igen, og så kører videre i sættet. Det er ikke specielt hensigtsmæssigt..

Jeg har set nogle af de store drenge i centret bruger handsker, når de dødløfter. Kan det afhjælpe mit problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vil det formegentligt, da du ikke 'glider i dit håndsved' så ;)..

Bliver det rigtig rigtig tungt - men lyder det dog ikke til at være endnu , kan du bruge straps :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Mugge siger er vejen frem mixed-greb på den måde kan stangen ikke rotere nogen steder... derudover kan du købe noget magnesium, fås både i blokke, som pulver og i flydende form... udtørrer sveden i din hænder og øger friktionen i håndfladen = bedre greb

En ting mht mixed greb er at huske at variere hvilken hånd der er "overhånd" og hvilken hånd der er "underhånd"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Husker du at ligge stangen død imellem hver rep??

Ja det gør jeg. Teknikken er ret god, fik hjælp af en instruktør i centret. Så det må næsten være håndsveden der er 'synderen'..

Indtil videre ligger jeg på de 60-80kg i dødløft, og her er straps vel ikke nødvendige?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja det gør jeg. Teknikken er ret god, fik hjælp af en instruktør i centret. Så det må næsten være håndsveden der er 'synderen'..

Indtil videre ligger jeg på de 60-80kg i dødløft, og her er straps vel ikke nødvendige?

nej burde det ikke være og burde heller ikke være grebsstyrken. Men prøv krydsgreb og så når den ligger død på jorden kan du lige rette dit greb til mellem hver rep

Share this post


Link to post
Share on other sites
nej burde det ikke være og burde heller ikke være grebsstyrken. Men prøv krydsgreb og så når den ligger død på jorden kan du lige rette dit greb til mellem hver rep

Det prøver jeg så.. Tak for hjælpen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har præcist samme problem for tiden. Jeg kører kun med 60 kg, da jeg ellers ikk kan holde stangen, skal dog lige have afprøvet krydsgreb i stedet. Skal stangen ned og ligge død hver gang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har præcist samme problem for tiden. Jeg kører kun med 60 kg, da jeg ellers ikk kan holde stangen, skal dog lige have afprøvet krydsgreb i stedet. Skal stangen ned og ligge død hver gang?

Hvis det skal være helt rigtigt, så skal stangen helt ned og ligge død hver gang. Og så kan man godt, med lidt god vilje, korrigere og forbedre sit greb mellem hver repetition.

Nogle bruger 'touch-and-go'-varianten, hvor vægtskiverne bare lige rører gulvet og så trækker man op igen. Det er lidt nemmere, men man får ikke trænet samme bundstyrke som når vægten ligger død hver gang.

Angående greb; krydsgreb er vejen frem. Når det ikke er godt nok længere, så magnesium og/eller straps. Jeg har selv en vægtstang hvor rillerne ikke er gode nok, så jeg skal selv ud og investere i et sæt straps inden længe. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

touch-and-go er i min verden ikke rigtig dødløft, tager en masse gode elementer ud af øvelsen.

Hvis man allerede har problemer med at holde 60kg i dødløft har man enten et greb der trænger til at blive trænet gevaldigt, eller en lorte stang

Share this post


Link to post
Share on other sites
touch-and-go er i min verden ikke rigtig dødløft, tager en masse gode elementer ud af øvelsen.

Hvis man allerede har problemer med at holde 60kg i dødløft har man enten et greb der trænger til at blive trænet gevaldigt, eller en lorte stang

Tja, er jo ikk særlig stor eller noget, så det skal jeg da ikk kunne udelukke. Aner dog intet om stangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
touch-and-go er i min verden ikke rigtig dødløft, tager en masse gode elementer ud af øvelsen.

Hvis man allerede har problemer med at holde 60kg i dødløft har man enten et greb der trænger til at blive trænet gevaldigt, eller en lorte stang

Jeg starter med overhåndsgreb og når så grebsstyrken hen i øvelsen begynder at svækkes, ændrer jeg til krydsgreb. På den måde trænes grebsstyrken bedre, end hvis man starter med krydsgreb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, tak for svar, har ikke lyst til at risikere mine tommelfingres helbred medmindre det bliver absolut nødvendigt :smile:

Du risikerer intet, udover at tude lidt, Brad Gillingham dødløfter med låsegreb.

brad.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal vægten ned og ramme jorden hver gang imellem reps? Kan jeg få en fagligt begrundelse for det, da jeg ikke har været istand til, at finde belæg for påstanden..

tak på forhånd :4thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor skal vægten ned og ramme jorden hver gang imellem reps? Kan jeg få en fagligt begrundelse for det, da jeg ikke har været istand til, at finde belæg for påstanden..

tak på forhånd :4thumbup:

Så kører du bare delvis dødløft. Dødløft har navnet fordi vægten ligger død mellem hver rep.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor skal vægten ned og ramme jorden hver gang imellem reps? Kan jeg få en fagligt begrundelse for det, da jeg ikke har været istand til, at finde belæg for påstanden..

tak på forhånd :4thumbup:

det er ikke en påstand, er derfor øvelsen hedder DØDløft, fordi stangen ligger død mellem hver rep

Share this post


Link to post
Share on other sites

For de fleste bliver grebet en begrænsning når der køres mange og/eller langsomme reps. Hvis man ligger stangen helt ned på jorden mellem hver rep og gir sig selv et sekund hvor hænderne slapper af så klarer hænderne det som regel! Krydsgreb gør at man kan holde en hel del tungere vægte end med overhåndsgreb og i styrkeløft er det sjældent andre end dværge der er begrænset af grebet og der findes efterhånden en del løftere verden over der har klaret de 400+kg. Det er der næppe nogen der kunne gøre med overhåndsgreb!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når jeg dødløfter bruger jeg altid et krydsgreb, det kan godt give mig 2 - 3 løft mere før stangen er ude af hænderne på mig igen. Det er det greb jeg også giver videre til andre.

Handsker og hvad man ellers kan få for det, har jeg aldrig brugt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaret er accepteret, uden dog der er kommet en henvisning til en kilde.. :nonono:

Men kan ikke se, at det er en "delvis dødløft"! Vil endda påstå, at det er en fordel ikke at røre jorden, da man holder spændingen... oder was? :bigsmile:

Nu skal det lige siges, at jeg hentyder til dødløft ved 8-10 RM..

Men igen KILDEHENVISNING tak :devil:

Måske jeg bare skulle glemme det hele????? :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svaret er accepteret, uden dog der er kommet en henvisning til en kilde.. :nonono:

Men kan ikke se, at det er en "delvis dødløft"! Vil endda påstå, at det er en fordel ikke at røre jorden, da man holder spændingen... oder was? :bigsmile:

Nu skal det lige siges, at jeg hentyder til dødløft ved 8-10 RM..

Men igen KILDEHENVISNING tak :devil:

Måske jeg bare skulle glemme det hele????? :laugh:

kan ikke se hvordan du kan forlange kildehenvisning til beskrivelse af en øvelse, for hvem skal man tro på, hvem har "opfundet" øvelsen??

Grunden til den skal ligge død er fordi når du skal starte øveæsen fra gulvet, det er lige præcis der du får så meget ud af dødløft og det går du glip af hvis du ikke stopper på gulvet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this