10-11 kg skal tabes på 10 uger


Theshifter
 Share

Recommended Posts

Jeg har i fuldskab indgået et væddemål om at jeg skal tabe under 74 kg inden d. 22 dec!

Her er lidt data på mig. Jeg er en mand på 30 år, 175cm høj 84kg tung. Jeg ryger og motionere ikke til dagligt udover det jeg går på jobbet.

Kan det lade sig gøre at tabe 10 kg på 10 uger? Jeg har regnet lidt på det og jeg har 70 dage til det og skal tabe 142 gram om dagen i snit.

Jeg regner med at følge en kost ligende South Beach kuren hvor jeg skærer alle kulhydrater væk i kosten og vil cykle 1 time om dagen på en kondicykel.

Burde det ikke kunne lade sig gøre? Jeg modtager gerne gode råd. Hvor mange kalorier om dagen skal jeg spise bare for at være i ligevægt? Jeg vil løbende opdatere hvordan det går i denne tråd til dem der gider følge med.

MVH

Theshifter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Alt kan lade sig gøre, for den der bærer viljen i hjertet!"

- Meeen, det bliver nok ikke verdens sundeste slankekure du skal bevæge dig ud i.. Skær alt det unødvendige fedt væk, spis mindre, sluk tørsten i vand og løb/cykel til du brækker dig, så er det vel ikke umuligt!

Jeg har en ven der har gjort nogen lignende; Han spiste melon hele dagen (består jo hovedsageligt af vand) og sluttede af med 2-3 dåser tun (dvs ingen kulhyldrat eller fedt), som aftensmad! Virkede helt sindsygt - han forsvandt praktisk foran øjnene på mig! Men det kan under ingen omstændigheder anbefales som slankekur - men nu fik du den med på vejen!

Held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i fuldskab indgået et væddemål om at jeg skal tabe under 74 kg inden d. 22 dec!

Her er lidt data på mig. Jeg er en mand på 30 år, 175cm høj 84kg tung. Jeg ryger og motionere ikke til dagligt udover det jeg går på jobbet.

Kan det lade sig gøre at tabe 10 kg på 10 uger? Jeg har regnet lidt på det og jeg har 70 dage til det og skal tabe 142 gram om dagen i snit.

Jeg regner med at følge en kost ligende South Beach kuren hvor jeg skærer alle kulhydrater væk i kosten og vil cykle 1 time om dagen på en kondicykel.

Burde det ikke kunne lade sig gøre? Jeg modtager gerne gode råd. Hvor mange kalorier om dagen skal jeg spise bare for at være i ligevægt? Jeg vil løbende opdatere hvordan det går i denne tråd til dem der gider følge med.

MVH

Theshifter

Indgik et tilsvarende væddemål for 2 år siden - skulle tabe 6 kg på 6 uger dvs. min vægt skulle falde fra 80 til 74 kg.

Nu havde jeg ikke for mange overflødige kg at slæbe rundt på, så nøgleordene var disciplin og hårdt arbejde hele vejen igennem. Der blev ført nøje regnskab (regneark) med energiindtag og energiforbrug så godt som det nu kan lade sig gøre - vejede alt mit mad i de 6 uger.

Du behøver ikke at leve af vandmeloner i hele perioden. Jeg fik i gennemsnit 2.100-2.200 kcal om dagen og det giver plads til en rimelig fornuftig kost som var RIG på kulhydrater. Energifordelingen var 25% protein, 57% kulhydrat og 18% fedt. Det 'høje' energiindtag krævede derfor lidt motion som bestod af: 2*15 km på mtb til/fra arbejde på hverdagene, 2-3 timers landevejskørsel på mtb i weekenden og 3-6 timers spinning om ugen. Det daglige energiunderskud var i gennemsnit på 1.300 kcal men det kunne ikke mærkes.

Endte med at tabe 8 kg på de 6 uger og vandt væddemålet.

Link to comment
Share on other sites

Sådanne væddemål kan også vindes ved at du i de sidste dage presser din krop voldsomt. Bare i væske alene kan du jo flytte de sidste 1-2 (måske endda mere) kg og man kan godt klare de sidste 3 dage uden at spise. Kig på hvordan bokserne gør inden de skal vejes ind - svedtrøje på og så ud og giv den gas.

Link to comment
Share on other sites

Sådanne væddemål kan også vindes ved at du i de sidste dage presser din krop voldsomt. Bare i væske alene kan du jo flytte de sidste 1-2 (måske endda mere) kg og man kan godt klare de sidste 3 dage uden at spise. Kig på hvordan bokserne gør inden de skal vejes ind - svedtrøje på og så ud og giv den gas.

:crazy::nonono:

Link to comment
Share on other sites

Sådanne væddemål kan også vindes ved at du i de sidste dage presser din krop voldsomt. Bare i væske alene kan du jo flytte de sidste 1-2 (måske endda mere) kg og man kan godt klare de sidste 3 dage uden at spise. Kig på hvordan bokserne gør inden de skal vejes ind - svedtrøje på og så ud og giv den gas.

Hold da helt k*ft et dåligt råd! Det er MEGET usundt at undlade mad i 3 dage... din krop lukker ned, og du har INGEN energi! Tænk før du giver råd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i fuldskab indgået et væddemål om at jeg skal tabe under 74 kg inden d. 22 dec!

Her er lidt data på mig. Jeg er en mand på 30 år, 175cm høj 84kg tung. Jeg ryger og motionere ikke til dagligt udover det jeg går på jobbet.

Kan det lade sig gøre at tabe 10 kg på 10 uger? Jeg har regnet lidt på det og jeg har 70 dage til det og skal tabe 142 gram om dagen i snit.

Jeg regner med at følge en kost ligende South Beach kuren hvor jeg skærer alle kulhydrater væk i kosten og vil cykle 1 time om dagen på en kondicykel.

Burde det ikke kunne lade sig gøre? Jeg modtager gerne gode råd. Hvor mange kalorier om dagen skal jeg spise bare for at være i ligevægt? Jeg vil løbende opdatere hvordan det går i denne tråd til dem der gider følge med.

MVH

Theshifter

Okay for det første, det er IKKE fedt der er skyld i at man ikke taber sig... fedt er en energikilde som du BEHØVER! Det eneste der tæller er antal kcal spist. Så om du så levede af bacon ville du stadig tabe dig såfrem du spiser mindre end du forbrænder. Prøv at estimere dit ligevægtsbehov, og indtag derefter dagligt 100kcal mindre end behovet. Det vil resultere i et tab på ca. 10kg på 10 uger! Husk at spise rigeligt med protein i perioden så dine muskler ikke forsvinder. Men husk, i takt med du taber dig falder dit energibehov også, da du ikke skal slæbe rundt på lige så stor vægt, derfor kan det være nøvendigt at sænke det yderligere sener i perioden!

Link to comment
Share on other sites

Dag 1.

Så er jeg i gang.

Jeg har i dag spist følgende:

Morgenmad: 2 scramblede æg

Frokost: Storportion blandet salat med tun uden nogen form for dressing.

Aftensmad: Stor Portion blandet salat med og 150 gram Kyllingebryst stegt på panden med olivenolie..

Jeg kan god mærke jeg ikke få det at spise jeg pleje, og som en af jer nævnte har jeg følt mig lidt sløj i dag, da jeg ikke rigitig får nogen kulhydrater. Jeg synes dog ikke det har været så hårdt som forventet. Grunden til jeg vil skære kulhydrater helt væk er for at sætte godt gang i vægttabet fra starten. Vil hellere være foran, da jeg har fødselsdag d. 27 oktober og bryllupsdag d. 30. November, hvor jeg nok ikke kan holde kuren helt. Jeg har overvejet om det ikke er bedre at jeg indfører nogen sunde snacks i mellem måltiderne for at mit stofskifte skal holde sig mere stabilt i løbet af dagen? Jeg cyklede 45 min til aften, men vil gerne op på en time sidst på ugen. Jeg har ikke dyrket motion i lang tid, så må nok hellere starte lidt blødt ud. Jeg har selv tænkt på tricket med at svede nogen kilo af i form af sved, men hvor meget kan man smide? Jeg går ud fra man i hvertfald kan svede 1 kg ud, men hvor lang tid vil det tage på en kondicykel? Hvor meget forbrænder man egentlig på en times cykling på en kondicykel ved moderat tempo?

MVH

Theshifter

Link to comment
Share on other sites

Dag 1.

Så er jeg i gang.

Jeg har i dag spist følgende:

Morgenmad: 2 scramblede æg

Frokost: Storportion blandet salat med tun uden nogen form for dressing.

Aftensmad: Stor Portion blandet salat med og 150 gram Kyllingebryst stegt på panden med olivenolie..

Jeg kan god mærke jeg ikke få det at spise jeg pleje, og som en af jer nævnte har jeg følt mig lidt sløj i dag, da jeg ikke rigitig får nogen kulhydrater. Jeg synes dog ikke det har været så hårdt som forventet. Grunden til jeg vil skære kulhydrater helt væk er for at sætte godt gang i vægttabet fra starten. Vil hellere være foran, da jeg har fødselsdag d. 27 oktober og bryllupsdag d. 30. November, hvor jeg nok ikke kan holde kuren helt. Jeg har overvejet om det ikke er bedre at jeg indfører nogen sunde snacks i mellem måltiderne for at mit stofskifte skal holde sig mere stabilt i løbet af dagen? Jeg cyklede 45 min til aften, men vil gerne op på en time sidst på ugen. Jeg har ikke dyrket motion i lang tid, så må nok hellere starte lidt blødt ud. Jeg har selv tænkt på tricket med at svede nogen kilo af i form af sved, men hvor meget kan man smide? Jeg går ud fra man i hvertfald kan svede 1 kg ud, men hvor lang tid vil det tage på en kondicykel? Hvor meget forbrænder man egentlig på en times cykling på en kondicykel ved moderat tempo?

MVH

Theshifter

Det er stort set det næstdummeste, man kan gøre i forbindelse med vægttab!

Du vil med din kur tabe muskelmasse, fordi du ikke kan forbrænde fedt uden at have noget kulhydrat at fylde i nedbrydningscyklussen. Fedt kan ikke selv opbygges til kulhydrat, og så er der kun proteinerne at tage af.

Jeg har selv tabt 10 kilo på 10 uger uden at tabe muskelmasse ved at spise varieret, men i underskud og fedtfattigt, og så sørge for en masse motion, herunder styrketræning, for at vedligeholde muskelstyrken. Det kan jeg se, en anden også har gjort, og kunsten er et regneark med energiindtag og aktivitetsniveau. Du kan kopiere tallene fra MOLs energiberegner.

Når du ikke får kulhydrater, vil du også opdage, at det er RIGTIG hårdt at motionere. Man kan ikke yde så høj intensitet uden kulhydrat.

Man forbrænder ved lav til moderat intensitet såvel fedt som kulhydrat, men mest fedt. Det kulhydrat, du skal indtage, skal erstatte det, du forbrænder. Det vil ikke blive til fedt. Spiser du så ikke (ret meget: husk de essentielle fedtsyrer) fedt, er det det, der forsvinder, og det er vel fedt, du ønsker at tabe trods alt?

Hvis du taber muskelmasse, vil du bagefter risikere (rent statistisk er der 90% sandsynlighed) at tage mere på, end du tabte, så det kan ende med at blive et trist væddemål!

Om du snyder lidt til sidst med at drive vand ud, kan sikkert ikke gøre meget skade, med mindre du dehydrerer helt.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver nødt til at svare på denne her tråd da jeg læste den.

Skær IKKE alle dine kulhydrater væk!! Dit vægttabt vil være drastisk i starten, men undervejs vil din vægt stagnere fordi din krop lukker ned. Sørg for minimum at få 200 gram kulhydrater pr. dag i form af rugbrød, brune ris, havregryn eller kartofler.

Som en tidligere nævnte så regn dit ligevægtsindtag ud og lig en 250 kcal under det. Derudover kan du tilføje cardio træning i form af cykling, løb osv. Gør hvad du kan lide at gøre, så er det løb så løb. Kan du styrketræne et par gange om ugen så gør det også! Det vil holde på din muskelmasse under diæten.

Supler altid med en omgang proteinpulver og en banan/rosiner efter endt styrketræning træning, kroppen har brug for det der!

Masser af protein! Det er vigtigt når du er på en kaloriereduceret diæt. Det holder på muskelmassen og kroppen skal bruge mere energi på at omsætte protein end kulhydrat.

En fordeling af protein, kulhydrat og fedt kunne evt. som udgangspunkt være følgende:

Protein: 40% kulhydrat: 40% Fedt: 20%. Du kan altid justere undervejs efter behov hvis ikke du rykker dig nok undervejs på vægten.

HUSK fedt! SUNDT Fedt er essentielt. Det sætter din forbrænding op og hæver kroppen naturlige testosteron niveau, hvilket er med til at holde på massen undervejs i diæten. Eksempler. UDO´S choice, Oil of life, Omega 3-6-9 fedtsyrer, fiskeolie. Nødder såsom mandler eller cashew nødder.

Tab dig ikke mere end maks 1 KG om ugen. Hvis du taber dig meget mere begynder du at tære på dine muskler og du mister ren masse, hvilket ikke er sundt for kroppen. I de to første uger vil der formentlig ryge mere end 1 kg, da du skærer ned på kulhydraterne. Væske binder sig nemlig til kulhydrater så der kan ryge en 2-3 kg den første uges tid. Hvis vægttabet fortsætter drastisk efter to uger så skru op for dine kalorier så du får mere at spise.

Dehydrer ALDRIG dig selv. Det er ikke sundt for kroppen og kan i yderste konsekvens være meget farligt!

Nu kan det være du tænker fint fint. Det er en masse gode råd, men jeg skærer bare alle kulhydraterne væk, sulter mig selv og banker vægten i bund, jeg skal jo vinde det væddemål! Her er grund nr.1 over alle de andre til ikke at gøre det på den måde.

Når du er færdig med din diæt og begynder at spise normalt igen, så vil din krop reagere voldsomt. Du vil binde meget væske, fedt og se meget opsvulmet ud! Kort sagt i løbet af kort tid kommer du til at ligne lort og du tager dine 10 kg på igen og evt endnu flere.

Når du har pint kroppen i så lang tid vil den reagere voldsomt og holde på ALT hvad den får indenbords. Det sker fordi den ikke ved om du kunne finde på at gøre det mod den igen, så den holder på alt som et forsvar og modreaktion mod den hårde diæt.

Kører du en fornuftig diæt med et mere roligt og jævnt vægtab vil du stadig tage noget fedt og væske på efter diæten er slut, men langt fra så voldsomt og det vil være meget nemmere at holde formen efterfølgende. Netop fordi ændringerne i din kost og motionsvaner har været mindre radikale end ved den drastiske diæt metode.

Jeg håber du kan bruge rådene, og at du får en god diæt med et fornuftigt væggtab :)

Knæk og bræk Jon

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver nødt til at svare på denne her tråd da jeg læste den.

Skær IKKE alle dine kulhydrater væk!! Dit vægttabt vil være drastisk i starten, men undervejs vil din vægt stagnere fordi din krop lukker ned. Sørg for minimum at få 200 gram kulhydrater pr. dag i form af rugbrød, brune ris, havregryn eller kartofler.

Som en tidligere nævnte så regn dit ligevægtsindtag ud og lig en 250 kcal under det. Derudover kan du tilføje cardio træning i form af cykling, løb osv. Gør hvad du kan lide at gøre, så er det løb så løb. Kan du styrketræne et par gange om ugen så gør det også! Det vil holde på din muskelmasse under diæten.

Supler altid med en omgang proteinpulver og en banan/rosiner efter endt styrketræning træning, kroppen har brug for det der!

Masser af protein! Det er vigtigt når du er på en kaloriereduceret diæt. Det holder på muskelmassen og kroppen skal bruge mere energi på at omsætte protein end kulhydrat.

En fordeling af protein, kulhydrat og fedt kunne evt. som udgangspunkt være følgende:

Protein: 40% kulhydrat: 40% Fedt: 20%. Du kan altid justere undervejs efter behov hvis ikke du rykker dig nok undervejs på vægten.

HUSK fedt! SUNDT Fedt er essentielt. Det sætter din forbrænding op og hæver kroppen naturlige testosteron niveau, hvilket er med til at holde på massen undervejs i diæten. Eksempler. UDO´S choice, Oil of life, Omega 3-6-9 fedtsyrer, fiskeolie. Nødder såsom mandler eller cashew nødder.

Tab dig ikke mere end maks 1 KG om ugen. Hvis du taber dig meget mere begynder du at tære på dine muskler og du mister ren masse, hvilket ikke er sundt for kroppen. I de to første uger vil der formentlig ryge mere end 1 kg, da du skærer ned på kulhydraterne. Væske binder sig nemlig til kulhydrater så der kan ryge en 2-3 kg den første uges tid. Hvis vægttabet fortsætter drastisk efter to uger så skru op for dine kalorier så du får mere at spise.

Dehydrer ALDRIG dig selv. Det er ikke sundt for kroppen og kan i yderste konsekvens være meget farligt!

Nu kan det være du tænker fint fint. Det er en masse gode råd, men jeg skærer bare alle kulhydraterne væk, sulter mig selv og banker vægten i bund, jeg skal jo vinde det væddemål! Her er grund nr.1 over alle de andre til ikke at gøre det på den måde.

Når du er færdig med din diæt og begynder at spise normalt igen, så vil din krop reagere voldsomt. Du vil binde meget væske, fedt og se meget opsvulmet ud! Kort sagt i løbet af kort tid kommer du til at ligne lort og du tager dine 10 kg på igen og evt endnu flere.

Når du har pint kroppen i så lang tid vil den reagere voldsomt og holde på ALT hvad den får indenbords. Det sker fordi den ikke ved om du kunne finde på at gøre det mod den igen, så den holder på alt som et forsvar og modreaktion mod den hårde diæt.

Kører du en fornuftig diæt med et mere roligt og jævnt vægtab vil du stadig tage noget fedt og væske på efter diæten er slut, men langt fra så voldsomt og det vil være meget nemmere at holde formen efterfølgende. Netop fordi ændringerne i din kost og motionsvaner har været mindre radikale end ved den drastiske diæt metode.

Jeg håber du kan bruge rådene, og at du får en god diæt med et fornuftigt væggtab :)

Knæk og bræk Jon

Mange tak for din udførlige kommentarer. Jeg var på vægten i morges og havde tabt 0,5kg hvilket må siges at vøre rigeligt! Det kan godt vøre jeg skal indtage lidt flere kulhydrater til min middagsmad og aftensmad, da det kun er nædvendigt for mig at tabe ca. 200 gram om dagen for at nå i mål. Jeg kan også godt mærke at jeg ikke har ret meget energi. Jeg spiser i forvejen fiskeolie med 60% Omega 3 indhold. Det er selvfølgelig ikke meningen jeg skal tage på igen når jeg stopper med kuren, så jeg vil justere lidt op på hvad jeg spiser. Hvordan regner man sit ligevøgts indtag ud?

MVH

Theshifter

Link to comment
Share on other sites

Okay for det første, det er IKKE fedt der er skyld i at man ikke taber sig... fedt er en energikilde som du BEHØVER! Det eneste der tæller er antal kcal spist. Så om du så levede af bacon ville du stadig tabe dig såfrem du spiser mindre end du forbrænder. Prøv at estimere dit ligevægtsbehov, og indtag derefter dagligt 100kcal mindre end behovet. Det vil resultere i et tab på ca. 10kg på 10 uger! Husk at spise rigeligt med protein i perioden så dine muskler ikke forsvinder. Men husk, i takt med du taber dig falder dit energibehov også, da du ikke skal slæbe rundt på lige så stor vægt, derfor kan det være nøvendigt at sænke det yderligere sener i perioden!

hvad er dte for noget vrøvl?

der sgu ikke 100*7*10= 7000 kcl til 10 kilo "kropsmasse" eller fedt...

prøv med at gange kaloriunderskuddet med 5 eller 10 så er der større sandsynlighed for at han når målet

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for din udførlige kommentarer. Jeg var på vægten i morges og havde tabt 0,5kg hvilket må siges at vøre rigeligt! Det kan godt vøre jeg skal indtage lidt flere kulhydrater til min middagsmad og aftensmad, da det kun er nædvendigt for mig at tabe ca. 200 gram om dagen for at nå i mål. Jeg kan også godt mærke at jeg ikke har ret meget energi. Jeg spiser i forvejen fiskeolie med 60% Omega 3 indhold. Det er selvfølgelig ikke meningen jeg skal tage på igen når jeg stopper med kuren, så jeg vil justere lidt op på hvad jeg spiser. Hvordan regner man sit ligevøgts indtag ud?

MVH

Theshifter

Det var så lidt :)

Her er en beregner, der kan give dig et ca. ligevægtsindtag. Den er ganske fin.

en anden ting der er meget vigtig. Spis regelmæssigt det vil sige minimum 5 gange om dagen, geren syv. det betyder ikke du skal spise mere men fordele din mad udover flere små måltider. Din krop vil bedre kunne optage mindre mængder mad af gangen og du holder dit blodsukker stabilt, så du ikke crasher i løbet af dagen og brænder helt sammen. Færre store måltider får desuden ens insulin niveau til at stige drastisk hvilket medfører at mere af maden nemmere bliver lagret som fedt.

Hilsen Jon

Link to comment
Share on other sites

Det var så lidt :)

Her er en beregner, der kan give dig et ca. ligevægtsindtag. Den er ganske fin.

en anden ting der er meget vigtig. Spis regelmæssigt det vil sige minimum 5 gange om dagen, geren syv. det betyder ikke du skal spise mere men fordele din mad udover flere små måltider. Din krop vil bedre kunne optage mindre mængder mad af gangen og du holder dit blodsukker stabilt, så du ikke crasher i løbet af dagen og brænder helt sammen. Færre store måltider får desuden ens insulin niveau til at stige drastisk hvilket medfører at mere af maden nemmere bliver lagret som fedt.

Hilsen Jon

Hov her er linket :

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Link to comment
Share on other sites

Hold da helt k*ft et dåligt råd! Det er MEGET usundt at undlade mad i 3 dage... din krop lukker ned, og du har INGEN energi! Tænk før du giver råd!

Enten så skal man vinde eller ikke - med mindre vi taler om fedtprocenter på 3-4 % så tror jeg nok at vi kan overleve et par dage uden mad... mon ikke?!? Vi taler jo ikke om uger - 3 dages faste kan jo ligefrem være sundt!!! - så slap lidt af...

Link to comment
Share on other sites

Enten så skal man vinde eller ikke - med mindre vi taler om fedtprocenter på 3-4 % så tror jeg nok at vi kan overleve et par dage uden mad... mon ikke?!? Vi taler jo ikke om uger - 3 dages faste kan jo ligefrem være sundt!!! - så slap lidt af...

Nu er det nok fordi at jeg ikke er så meget inde i sådan noget lal der, men kan du ikke lige være venlig at forklare mig hvor det sunde ligger i at faste?

Link to comment
Share on other sites

Okay for det første, det er IKKE fedt der er skyld i at man ikke taber sig... fedt er en energikilde som du BEHØVER! Det eneste der tæller er antal kcal spist. Så om du så levede af bacon ville du stadig tabe dig såfrem du spiser mindre end du forbrænder. Prøv at estimere dit ligevægtsbehov, og indtag derefter dagligt 100kcal mindre end behovet. Det vil resultere i et tab på ca. 10kg på 10 uger! Husk at spise rigeligt med protein i perioden så dine muskler ikke forsvinder. Men husk, i takt med du taber dig falder dit energibehov også, da du ikke skal slæbe rundt på lige så stor vægt, derfor kan det være nøvendigt at sænke det yderligere sener i perioden!

100kcal mindre vil være 1kg på 10 uger.

Link to comment
Share on other sites

Enten så skal man vinde eller ikke - med mindre vi taler om fedtprocenter på 3-4 % så tror jeg nok at vi kan overleve et par dage uden mad... mon ikke?!? Vi taler jo ikke om uger - 3 dages faste kan jo ligefrem være sundt!!! - så slap lidt af...

Bullshit, hvor har du læst at 3 dage uden at æde er SUNDT????

Link to comment
Share on other sites

Mit forslag til dig er at leve udelukkende af æg, kød af god kvalitet og fisk plus en spsk. fiskeolie om dagen. Så får du nok proteiner til, at du ikke taber muskelmasse, men få kalorier nok til, at du taber fedt.

Jeg er selv i gang med samme kur, da jeg gerne vil smide 10-15 kilo, inden jeg skal knæopereres. Den kulhydratfattige vej - LCHF - er den bedste vej fremad - især på et kortsigtet vægttab, men også på langt sigt rent sundhedsmæssigt.

Du skal ikke være bange for at få for få kulhydrater. Det kan man nemlig ikke. Du har ikke, jeg gentager, ikke noget behov for kulhydrater i kosten. Skærer du helt ned for dem, vil du rigtignok producere ketoner, og tak for det! De vil nemlig levere en stor del af den energi, som førhen kom fra glukose. Din hjerne, dine røde blodlegemer og andet har brug for ca. 200 g. glukose om dagen. Ca. 70 g af dette behov kan dækkes af ketoner, resten bliver dækket af din lever, der nemt spytter 130 gram glukose ud i dit blod hver dag. Leveren danner glukosen fra aminosyrer, altså protein, samt fra den glycerol, der bliver tilovers, når triglyceriderne indgår i forbrændingen.

Og lige en ting mere - man bliver ikke sløv af ketoner og det er ikke farligt at være i ketosis. Det er en myte. Vores stenalder-forfædre såvel som inuiter, masaier og flere andre naturfolk var/er sandsynligvis i ketosis det meste af tiden og de klarede/klarer sig fortrinligt.

Læs mere om denne måde at spise på inde på min blog: http://kostbloggeren.blogspot.com

mvh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Og lige en ting mere - man bliver ikke sløv af ketoner og det er ikke farligt at være i ketosis. Det er en myte. Vores stenalder-forfædre såvel som inuiter, masaier og flere andre naturfolk var/er sandsynligvis i ketosis det meste af tiden og de klarede/klarer sig fortrinligt.

Det er muligt, at det går godt med din kostplan, men det er ikke et godt råd!

Det er ikke en myte, at man skal spise kulhydrater. Hele vor fysiologi er bygget op på kulhydratforbrænding, og de råd du giver her er i modstrid med de kostråd udstedt af ernæringsforskere i Europa og USA, og som baserer sig på naturvidenskabelig forskning.

De ældste fund af mennesker, her i Danmark fra jernalderen, har kulhydratholdige madrester i maven. I krukker o.l. fra stenalderen finder man rester af frø, korn o.l.

Korndyrkningen har varet i ca 9000 år, så de fleste mennesker i verden er tilpasset kulhydratrig kost gennem tusinder af år. Inuitter kan leve fint uden, eller med meget få, kulhydrater i kosten, javel. Men trådstarteren er vist nok ikke inuit og lever ikke som en sådan. Inuitter er specielt tilpassede DERES livsstil gennem tusinder af år. Så man kan ikke uden videre parallelisere.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Så er det blevet mandag og tid til en status over projektet. Start vægten var 84 kg. Vægten viste 82 kg i morges efter jeg havde været på toilettet. Dvs. jeg har tabt 2kg på første uge er og er derved foran min plan. Jeg skulle tabe 142 gram om dagen i snit, men har i stedet tabt 285 gram om dagen. Jeg ved godt det fra rådes at tabe mere end et kilo om ugen, men jeg har fødslesdag næste mandag og får gæster hele weekenden så det er nok ikke så dårligt at være lidt foran. Jeg har selvfølgelig vejet mig løbende og har fundet ud af at når jeg spiser kulhydrater i form af pasta, ris og kartofler står mit vægttab stille! Jeg går ud fra det er pga. kulhydrater binder så meget vand, da jeg er sikker på jeg er i energi underskud. F.eks, vejede jeg 82 kg søndag også og spiste søndag aften kyling med ris, hvilket resulterede i samme vægt i dag.

Motivationen er stor og jeg tror bestemt det er muligt. Med de 2 kilo den første uge behøver jeg kun at tabe 1 kg de efterfølgende og er helt sikker på at vinde.

MVH

Theshifter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share