20kg ekstra haves :)


Chappy
 Share

Recommended Posts

Hejsa :)

Jeg har længe ønsket dette vægttab og havde derfor meldt mig ind i FitnessDK for 1½år siden.

Det gik såmænd fint nok, de første 2 måneder, og så faldt interessen drastisk pga 45 minutters transport hver vej + betaling for offentlig transport.

Jeg har nu startet op igen, da grunden til jeg stoppede var transportpege + tid, så jeg tænkte jeg måtte finde på noget derhjemme.

Det har været en udfordring men de sidste 2 uger har jeg været ude at løbe hver anden dag i ca ½ time med gåpauser.

Jeg har nedsat mit daglige indtag så jeg spiser til jeg er mæt, men ikke propmæt + flere små måltider i stedet. Og de 2 første kilo er forsvundet :)

Mit spørgsmål er: Er det en absolut nødvendighed at veje og tælle alle kalorier?JEg har altid spist fuldkornspasta, grovbulgur, brune ris, grovbrød, masser af grønt, og drikker næsten kun vand eller mælk. Det jeg er blevet tyk af er slik og kager... Som jeg dropper nu :)

Jeg vil gerne tabe ½ kg om ugen, har ikke noget imod det tager lidt tid.

Jeg er 24 år, hunkøn, 174 cm høj og vejer nu 95kg.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nej, det er ikke absolut nødvendigt dog ville det give dig et godt udgangspunkt for hvor meget du reelt indtager.

Men hvis du har spist masse slik og kager førhen og nu dropper det + begynder at dyrke motion ser 0.5kg om ugen ganske realistisk ud.

Det halve kg er 500kcal om dagen enten i mindre fødeindtag eller i ekstra motion jf. dit ligevægtsindtag.

Ofte er det også godt at få skrevet ned på papir hvad man faktisk indtager i løbet af en dag, de fleste spiser en del mere end de regner med...

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar! :)

Det lyder godt, jeg tror jeg skriver lidt ned i starten for at være sikker på mit billede af mit indtag er det reelle indtag :)

Det halve kg er 500kcal om dagen enten i mindre fødeindtag eller i ekstra motion jf. dit ligevægtsindtag.

Mener du at man skal fratrække de 500kcal fra det indtag man indtager hver dag eller forbrænde 500kcal ekstra hver dag? Bare for at være sikker på jeg fik det rigtig ind.

Jeg har nemlig ikke genneskuet den der energiforbrugsberegner som er herinde... Jeg er ikke inde i alle begreberne endnu...

Basalstofskifte: 1895kcal

Totalt energiforbrug: 3476kcal

Hvilke af disse tal skal jeg fratrække de 500kcal? Jeg håber det er den nederste :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar! :)

Det lyder godt, jeg tror jeg skriver lidt ned i starten for at være sikker på mit billede af mit indtag er det reelle indtag :)

Det halve kg er 500kcal om dagen enten i mindre fødeindtag eller i ekstra motion jf. dit ligevægtsindtag.

Mener du at man skal fratrække de 500kcal fra det indtag man indtager hver dag eller forbrænde 500kcal ekstra hver dag? Bare for at være sikker på jeg fik det rigtig ind.

Jeg har nemlig ikke genneskuet den der energiforbrugsberegner som er herinde... Jeg er ikke inde i alle begreberne endnu...

Basalstofskifte: 1895kcal

Totalt energiforbrug: 3476kcal

Hvilke af disse tal skal jeg fratrække de 500kcal? Jeg håber det er den nederste :)

Den nederste ja... dit basalstofskifte er det energi-behov du har hvis du ikke laver en meter overhovedet... al afhængig af hvad du så laver i løbet af dagen der kræver mere energi bliver så lagt til dit basalstofskifte men husk at beregneren kun er vejledende og at der sagtens kan være store individuelle forskelle... så du kan ikke stole blindt på vejledningen men den kan give dig et godt praj om hvor du skal starte men du skal selv justere efter du har set hvordan det spænder an

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Syns det er fedt du er gået igang :superman:

For ca 1 år siden skulle jeg selv af med 21 kg....og mangler idag de 4 for at være i mål. Har ikke talt kalorier, bare tænkt over hva jeg spiste....for når det kommer til stykket, så ved jeg jo godt hva der er godt og ik godt ;o)

Spiser engang imellem også søde sager....bare ik meget. For hvis jeg cutter dem fuldstændig er jeg bange for jeg en dag vil gå æde-amok og vælte mig i alt det jeg ik må, fordi jeg har skåret det helt væk....så synder lidt ind imellem :blush:

At du løber er rigtig godt....prøv dig lidt frem og find ud af evt nogle alternativer til løb, så du ik kører sur i det....cykling svømning....you name it. Bare det får pulsen op og sveden frem :smile:

Sørg for at holde din muskelmasse ved lige....det er det der ryger først hvis du ik sørger for at lave lidt styrketræning (evt mavebøjninger, armbøjninger, dips osv hvis du ik har nogle redskaber til det). Det giver en højere forbrænding.

Men bliv ved.....syns det er super godt..... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nat: Du skriver lige det jeg tænker :)

Jeg ved jo godt at det er fordi jeg hyggespiser lidt ekstra aftensmad, det er som sådan ikke fordi det er usundt mad, det er bare for store mængder = for mange kalorier.

Og jeg vil stadig kunne spise et lille sstykke kage når man er til fødselsdag, hygger med veninderne, etc for jeg gider ikke være på kur resten af mit liv, jeg kender mig selv til at jeg bare opgiver og grovæder slik og kager.

Min største udfordring er faktisk at stoppe når jeg er mæt og ikke fortsætte til jeg er propmæt, men det er bare en vanesag og jeg synes det går nemmere dag for dag. Og så at spise morgenmad, jeg kan bare ikke få noget ned om morgenen...

Jeg har håndvægte og er begyndt at lave armøvelser, rygøvelser og maveøvelser ca 2 gange om ugen :)

Tak for opbakningen!

Link to comment
Share on other sites

Nat: Du skriver lige det jeg tænker :)

Jeg ved jo godt at det er fordi jeg hyggespiser lidt ekstra aftensmad, det er som sådan ikke fordi det er usundt mad, det er bare for store mængder = for mange kalorier.

Og jeg vil stadig kunne spise et lille sstykke kage når man er til fødselsdag, hygger med veninderne, etc for jeg gider ikke være på kur resten af mit liv, jeg kender mig selv til at jeg bare opgiver og grovæder slik og kager.

Min største udfordring er faktisk at stoppe når jeg er mæt og ikke fortsætte til jeg er propmæt, men det er bare en vanesag og jeg synes det går nemmere dag for dag. Og så at spise morgenmad, jeg kan bare ikke få noget ned om morgenen...

Jeg har håndvægte og er begyndt at lave armøvelser, rygøvelser og maveøvelser ca 2 gange om ugen :)

Tak for opbakningen!

Du skal ikke overvurdere øvelser med krop. Jeg tror du kommer til at se mindre resultater end du forventer, så allerede nu vil jeg pointere, at du ikke skal blive skuffet.

1. Træner du ikke tungt nok, så får du ikke større muskler.

2. Træner du ikke længe nok, så får du ikke mere udholdende muskler.

3. Uanset hvordan du vender og drejer den, så forbrænder du nærmest ingenting ved at lave den slags øvelser.

Så det jeg synes du skal have ud af det er enten

1) Større muskler, hvilket du får igennem tunge øvelser og fortsat øgelse af vægt, når det bliver lettere

eller

2) Mere udholdende muskler, hvilket vil sige, at du skal tage så mange, som du overhovedet kan(fx mavebøjninger)

Men ingen af dele hjælper decideret til dit vægttab.

Med alt det sagt, så synes jeg dog, at du skal blive ved. Jeg synes blot, at du skulle vide præcis hvad det hjælper.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share