Halvmarathon og styrketræning


skumf
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået sat mig op til at ville løbe en halv marathon. Men er i tvivl om hvor meget (hvis overhovedet) denne træning vil gå ud over styrketræningen?

Hvad skal der være fokus på for ikke at tabe for mange muskler, eller evt. stadig opbygge muskler?

Hvordan er det bedst at tilrettelægge sin træning, skal der køres 2split eller hvordan?

Søger alt relevant omkring dette emne. Må også være nogle der har fået den ide før mig :)

Håber spørgsmålet er formuleret så det er til at forstå :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Skumf, fed ide med halvmarathon.

Jeg løb selv marathon for nogle år tilbage. Og der droppede jeg ikke styrketræningen fuldstændig, men mit mål var også bare at gennemføre på en acceptabel tid.

Jeg trænede selv splittræning den gang. (dog primært disco, må jeg indrømme)

Vil mene din træning med vægte afhænger meget af dit mål med tid osv.. Der skal trods alt bare nogle km i benene og en masse mad indenbords..

Junker

Link to comment
Share on other sites

Mit mål er blot at gennemføre denne gang. Lige pt står jeg lidt halv skidt. Formen er slet ikke hvor den skal være, men det kommer lige så stille. Men er først til marts denne mission skal gennemføres, så har god tid til at få trænet mig op forhåbentligt.

Nogen gode trænings/løbe programmer at gå ud fra, på den tid der nu er til det?

Jeg har det udemærket med squat, har dog ikke kørt den med få gentagelser. Er vi nede i 6 eller lavere? Hvad dage skal det køres imellem løbe træningen?

Edited by skumf
Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok 6 gentagelser eller mindre du skal ned i. self lige lidt teknik, hvis du ikke træner squat normalt.

Hvis du er på plads med din squat og det hele kan du med fordel køre 4-5-6 gentagelser med et relativt højt antal sæt. 5-6 sæt måske, hvoraf nogle af dem self er opvarmningssæt.

Styrketræningen bør lægges de dage du ikke løbetræner, hvis det er muligt, så du ikke kommer til at overtræne alt for meget.

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring, at det kan være ubehageligt i benene at lave tung sauat og dødløft dagen eftter en lang (10 km eller derover) løbetur. Det er rigtigt at lave løbetræning og styrketræning på hver sin dag. Men det er nok klogt at lægge de tunge løft dagen efter de kortere løbeture. jeg ved ikke om det har betydning af hensyn til skadesrisiko. Jeg taler mere om, hvad der er behageligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring, at det kan være ubehageligt i benene at lave tung sauat og dødløft dagen eftter en lang (10 km eller derover) løbetur. Det er rigtigt at lave løbetræning og styrketræning på hver sin dag. Men det er nok klogt at lægge de tunge løft dagen efter de kortere løbeture. jeg ved ikke om det har betydning af hensyn til skadesrisiko. Jeg taler mere om, hvad der er behageligt.

Det lyder fornuftigt nok. Er også den måde jeg vil gøre det på. Tak for svarene :)

Ironman; Hehe ja det lyder sku nemmere end det er ;). Ville dø hvis jeg løb en 25km nu. Hvis jeg da bare kunne det så var det her emne ikke så relevant.

Var der en der har et godt løbeprogram at gå udfra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share