Sign in to follow this  
Gizmo1980

window of opportunity. Min diætist siger.....

Recommended Posts

Min diætist siger at hvis man vil tabe sig så virker the window of opportunity, altså de 30 min efter hård træning, også omvendt. Hun siger at man hvis man kan skal vente en time med at spise efter endt træning så bliver der brændt fedt af.

Kan dette passe?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Min diætist siger at hvis man vil tabe sig så virker the window of opportunity, altså de 30 min efter hård træning, også omvendt. Hun siger at man hvis man kan skal vente en time med at spise efter endt træning så bliver der brændt fedt af.

Kan dette passe?

Så kan du godt kalde din diætist for en knaldhat!!

Læs evt. denne tråd - http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=47056&st=0 samt de to vedhæftede dokumenter i den netop tråd (det kan måske godt være de er lidt langhårede)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der er ingen dokumentation for din diætists holdning så vidt jeg forstår (så skulle der da være ny forskning ude).

Særligt når man ser på hvordan vægttab og kropssammensætning ikke påvirkes af måltidsfrekvens eller timing under kontrollerede forhold er jeg meget skeptisk over for hendes udsagn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Min diætist siger at hvis man vil tabe sig så virker the window of opportunity, altså de 30 min efter hård træning, også omvendt. Hun siger at man hvis man kan skal vente en time med at spise efter endt træning så bliver der brændt fedt af.

Kan dette passe?

Men "the window of opportunity" er større end folk gør det til...

Jeg har mig frem til at det er 1 time før og 3 timer efter træning..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Min diætist siger at hvis man vil tabe sig så virker the window of opportunity, altså de 30 min efter hård træning, også omvendt. Hun siger at man hvis man kan skal vente en time med at spise efter endt træning så bliver der brændt fedt af.

Kan dette passe?

Hvis det er det vindue, jeg tænker på, så drejer det sig om, at muskelcellerne i den periode særlig let optager kulhydrat til genopbygning af glykogen. De har flere glukosetransportører på overfladen og glukoseoptagelsen virker derfor uafhængigt af insulin.

Det er svært at se, hvordan det har noget med fedtforbrænding at gøre.

Derimod vil udsættelse af fødeindtag sinke musklernes restituering.

mvh

LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis det er det vindue, jeg tænker på, så drejer det sig om, at muskelcellerne i den periode særlig let optager kulhydrat til genopbygning af glykogen. De har flere glukosetransportører på overfladen og glukoseoptagelsen virker derfor uafhængigt af insulin.

Det er svært at se, hvordan det har noget med fedtforbrænding at gøre.

Derimod vil udsættelse af fødeindtag sinke musklernes restituering.

mvh

LarsBj

Lige for at få det på det rene så medfører kulhydrat indtag at insulin niveauet i blodet stiger og der er der er flere glut4 transportører på muskelcellernes membraner betyder blot at en relativt større mængde af det sukker vil gå til dine muskler end ellers. Så det er ganske korrekt at Kulhydrater efter træningen vil hæmme din fedtforforbrænding. Det være sagt så er dog værd at nævne at kulhydrater indtaget på et hvilket som heldst tidspunkt hæmmer fedtforbrændingen og sandsynligvis betydeligt mere end lige efter en omgang træning hvor dine muskler er meget motiverede for at optage en større mængde sukker end ellers!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lige for at få det på det rene så medfører kulhydrat indtag at insulin niveauet i blodet stiger og der er der er flere glut4 transportører på muskelcellernes membraner betyder blot at en relativt større mængde af det sukker vil gå til dine muskler end ellers. Så det er ganske korrekt at Kulhydrater efter træningen vil hæmme din fedtforforbrænding. Det være sagt så er dog værd at nævne at kulhydrater indtaget på et hvilket som heldst tidspunkt hæmmer fedtforbrændingen og sandsynligvis betydeligt mere end lige efter en omgang træning hvor dine muskler er meget motiverede for at optage en større mængde sukker end ellers!

Det er en sandhed med modifikationer - fedtforbrændingen er faktisk høj på trods af indtag af kulhydrat efter træning - se evt. den tråd, jeg henviste til tidligere, men indtagelse af energi vil selvfølgelig nedsætte den samlede netto forbrænding af energi eller kort sagt mindske netto underskuddet af energi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er en sandhed med modifikationer - fedtforbrændingen er faktisk høj på trods af indtag af kulhydrat efter træning - se evt. den tråd, jeg henviste til tidligere, men indtagelse af energi vil selvfølgelig nedsætte den samlede netto forbrænding af energi eller kort sagt mindske netto underskuddet af energi.

Ja, det var jo også det, vi diskuterede i en anden tråd, hvor der blev omtalt en artikel af Bente Kiens m.fl., der fandt, at musklerne forbrænder endogen fedt, mens de opbygger glykogendepoterne.

mvh

LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lige et hurtigt spørgsmål jeg har gået og spekuleret over.

Trådstarter spørger om det pågældende "window og oppertunity", hvor det siges at ens forbrændring er bedre efter træning, men også før?

Hvordan er det overhovedet fysisk muligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lige et hurtigt spørgsmål jeg har gået og spekuleret over.

Trådstarter spørger om det pågældende "window og oppertunity", hvor det siges at ens forbrændring er bedre efter træning, men også før?

Hvordan er det overhovedet fysisk muligt?

Nej window of opportunity er egentlig mest brugt i forhold til restitution, da kroppen er mere modtagelig for energi indtag cirka en time efter endt træning.

Hvad, trådstarter mener, er, at forbrændingen også er størst her..., og om det bør/kan udnyttes fedt forbrændings øjemed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men "the window of opportunity" er større end folk gør det til...

Jeg har mig frem til at det er 1 time før og 3 timer efter træning..

*LOL* Så du mener at cellerne bedre optager nutrienter, blot fordi du tænker på at træne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
*LOL* Så du mener at cellerne bedre optager nutrienter, blot fordi du tænker på at træne?

prøv at tænk dig om ikke?,

- når du tager et stykke rugbrød i munden, tror du så at din krop når at alle nutrianterne inden du når at tygge færdigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er det en Bachelor udd. diætist? Eller blot en der kalder sig det?

De fleste diætister har endnu den "gamle" uddannelse, altså ikke en professionsbachelor.

Diætist og klinisk diætist er beskyttede titler, men der er indimellem andre personer der kalder sig det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De fleste diætister har endnu den "gamle" uddannelse, altså ikke en professionsbachelor.

Diætist og klinisk diætist er beskyttede titler, men der er indimellem andre personer der kalder sig det.

Jo præcist det jeg efterspørger :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Før den udemærkede diætist udstyres med klaphat - kunne man så forestille sig at hendes ræsonnement var noget i

retnining af:

1. 'Hård træning' er dette tilfælde 10-12rm i de store basis øvelser med kort pause 45-60 sec. dette burde via den inducerde

mælke syre give en markant øgning af væksthormone (Kraemer) og derfor en øget fedtforbrænding.

2. Forhøjet væksthormon ses mindst 30min. efter endt træning.(Fry)

3. Intagelse af kulhydrate og/eller protein vil inducere et insulin response som sænke væksthormon niveauet.

4. Talsmænd for disse ideer er bla. Hatfield og DiPasquale og tildels Poliquin hvorimod Thibaudeau er mere skeptisk.

PW

Share this post


Link to post
Share on other sites
Før den udemærkede diætist udstyres med klaphat - kunne man så forestille sig at hendes ræsonnement var noget i

retnining af:

1. 'Hård træning' er dette tilfælde 10-12rm i de store basis øvelser med kort pause 45-60 sec. dette burde via den inducerde

mælke syre give en markant øgning af væksthormone (Kraemer) og derfor en øget fedtforbrænding.

2. Forhøjet væksthormon ses mindst 30min. efter endt træning.(Fry)

3. Intagelse af kulhydrate og/eller protein vil inducere et insulin response som sænke væksthormon niveauet.

4. Talsmænd for disse ideer er bla. Hatfield og DiPasquale og tildels Poliquin hvorimod Thibaudeau er mere skeptisk.

PW

Nu snakker vi jo ikke specifikt styrketræning....., og i såfald vi gør, vil der stadig forekomme en forbrænding (også fedt), selvom der indtages proteiner/kulhydrat. Indtagelse af ekstra energi vil ikke slukke for forbrænding, men som jeg har skrevet tidligere selvfølgelig sænke/eliminere netto underskuddet af energi.

Vil et protein indtag, iøvrigt inducerer et insulin respons?

Jeg er faktisk godt klar over, at væksthormon øger fedtforbrændingen, men jeg har aldrig tænkt nærmere over det - forekommer denne fedtforbrænding uafhængigt af aktivitet?

Ps. sådan lige for en ordens skyld, så har Fry og Kraemer skrevet ufatteligt meget materiale, så det kunne måske være en ide at være lidt mere specifik, hvis man vælger at anvende referencer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Før den udemærkede diætist udstyres med klaphat - kunne man så forestille sig at hendes ræsonnement var noget i

retnining af:

1. 'Hård træning' er dette tilfælde 10-12rm i de store basis øvelser med kort pause 45-60 sec. dette burde via den inducerde

mælke syre give en markant øgning af væksthormone (Kraemer) og derfor en øget fedtforbrænding.

2. Forhøjet væksthormon ses mindst 30min. efter endt træning.(Fry)

3. Intagelse af kulhydrate og/eller protein vil inducere et insulin response som sænke væksthormon niveauet.

4. Talsmænd for disse ideer er bla. Hatfield og DiPasquale og tildels Poliquin hvorimod Thibaudeau er mere skeptisk.

PW

Jeg er ikke helt med, sænker insulin væksthormon aktivetet?

Passer det skulle man først indtag feks en protein drik efter træning og ikke feks imens.... Eller er de her detaljer for små til at det betyder noget afh til muskel vækst?

Edited by MaximusMaximus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overall så er det ofte kun teoretisk, at man kan lave nogle konklusioner, som besvarer de spørgsmål, som "gør det noget, at jeg trækker shaken under og ikke efter træning?".

Når det kommer til alt, med de midler man som almindelig motionist har, så virker det somom, at almindeligt mad fungerer ligeså optimalt som kosttilskudene og timingen af denne ikke er så vigtigt, som jeg, personligt, førhen troede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this