Sign in to follow this  
Cilleje

Hvor lang tid tager detat vænne sig til at spise mindre?

Recommended Posts

Jeg skal til at skære mit grøntsagsforbrug ned, jeg spiser ALT for store mængder, men hvor lang tid vil det tage? Og skal man gøre det gradvist?

Kan det passe at det kun tager en uge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg skal til at skære mit grøntsagsforbrug ned, jeg spiser ALT for store mængder, men hvor lang tid vil det tage? Og skal man gøre det gradvist?

Kan det passe at det kun tager en uge?

Hvorfor synes du, at du spiser for mange grønsager? Det tror jeg nærmest ikke, at man kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor synes du, at du spiser for mange grønsager? Det tror jeg nærmest ikke, at man kan.

Hmm jeg er sikker på jeg spiser mange, mange flere end gennemsnittet. Jeg spiser mig mæt i grøntsager, da jeg i flere år kun har spist grøntsager og protein..

Til morgenmad spiser jeg måske 300 gram, så spiser jeg 5-6 gulerødder og en halv agurke både formiddag og eftermiddag. Og frokost er en kæmpe salat. Og aftensmaden består nok af over 500 gram grøntsager. Det er jo flere kg :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm jeg er sikker på jeg spiser mange, mange flere end gennemsnittet. Jeg spiser mig mæt i grøntsager, da jeg i flere år kun har spist grøntsager og protein..

Til morgenmad spiser jeg måske 300 gram, så spiser jeg 5-6 gulerødder og en halv agurke både formiddag og eftermiddag. Og frokost er en kæmpe salat. Og aftensmaden består nok af over 500 gram grøntsager. Det er jo flere kg :o

Jeg kunne godt tænke mig, at du tog en snak med en, der kender dig, dine forældre eller idrætslærer eller evt din læge, for at få deres råd om din størrelse og energiforbrug og -indtag. Det er svært over internettet, og jeg tror, du skal passe på ikke at komme ud i en usund levevis.

Men i første omgang tror jeg ikke, der er mere end 500 kcal i de grøntsager, du spiser, og det er ikke meget. Du skal IKKE skære mere ned af din mad, med mindre en kyndig person, der kender dig godt, råder dig til det.

Er du sikker på, det her kun drejer sig om en kjole? Det er vel ikke blevet til dit livs formål at tabe dig?

mvh

LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kunne godt tænke mig, at du tog en snak med en, der kender dig, dine forældre eller idrætslærer eller evt din læge, for at få deres råd om din størrelse og energiforbrug og -indtag. Det er svært over internettet, og jeg tror, du skal passe på ikke at komme ud i en usund levevis.

Men i første omgang tror jeg ikke, der er mere end 500 kcal i de grøntsager, du spiser, og det er ikke meget. Du skal IKKE skære mere ned af din mad, med mindre en kyndig person, der kender dig godt, råder dig til det.

Er du sikker på, det her kun drejer sig om en kjole? Det er vel ikke blevet til dit livs formål at tabe dig?

mvh

LarsBj

Hmm er nok ude i usund levevis, selvom jeg ikk er tynd..

Du har ret i det nok er mit livs formål lige nu. Men det er også fordi jeg har kæmpet med det i så mange år. Og hos lægerne er der ingen hjælp at hente, har skiftet læge 6 gange, og de blir ved med at afskrive mig som en eller anden bimbo, der bare gerne vil have hjælp til at tabe 5 kg. Men er gået en anden vej nu, og skal til privat speciallæge om et par uger, der skal teste mig for pco.

Men spiser stadig rigtig meget grønt, det er jo ikk holdbart i længden, jeg kan jo ikk konstant slæbe rundt på 2 kg gulerødder til når jeg blir sulten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er du sikker på, det her kun drejer sig om en kjole? Det er vel ikke blevet til dit livs formål at tabe dig?

mvh

LarsBj

Den tanke kunne man faktisk godt få..

Cilleje, du skriver at du i mange år har levet af grøntsager og protein, men hvilken form har proteinet?

Er det proteinpulver du taler om, eller protein fra fødevarer, hvor du også får vitaminer,kulhydrater og andre nyttige sager med i købet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den tanke kunne man faktisk godt få..

Cilleje, du skriver at du i mange år har levet af grøntsager og protein, men hvilken form har proteinet?

Er det proteinpulver du taler om, eller protein fra fødevarer, hvor du også får vitaminer,kulhydrater og andre nyttige sager med i købet?

har spist lidt proteinpulver i smoothies. ellers kød, kylling, æg og fisk og tofu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm er nok ude i usund levevis, selvom jeg ikk er tynd..

Du har ret i det nok er mit livs formål lige nu. Men det er også fordi jeg har kæmpet med det i så mange år. Og hos lægerne er der ingen hjælp at hente, har skiftet læge 6 gange, og de blir ved med at afskrive mig som en eller anden bimbo, der bare gerne vil have hjælp til at tabe 5 kg. Men er gået en anden vej nu, og skal til privat speciallæge om et par uger, der skal teste mig for pco.

Men spiser stadig rigtig meget grønt, det er jo ikk holdbart i længden, jeg kan jo ikk konstant slæbe rundt på 2 kg gulerødder til når jeg blir sulten

Hvorfor så ikke spise noget, der mætter lidt mere?

Hvad siger lægerne? Giver de dig ret i, at du bør tabe 5 kilo?

mvh

LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor så ikke spise noget, der mætter lidt mere?

Hvad siger lægerne? Giver de dig ret i, at du bør tabe 5 kilo?

mvh

LarsBj

De siger bare mit bmi er fint og bla bla..

Problemet er bare at jeg ikk kan holde vægten, hvis jeg spiser kulhydrater

Share this post


Link to post
Share on other sites
De siger bare mit bmi er fint og bla bla..

Problemet er bare at jeg ikk kan holde vægten, hvis jeg spiser kulhydrater

Men fedtstoffer må du godt få. Husker du at få noget fed fisk og/eller linolsyre og linolensyre og/eller omega3-tilskud?

Hvor meget vejede du her til aften?

mvh

LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra en vægttabssammenhæng, der ser din kost da rigtig god ud. Jeg er dog lidt bange for, at du for lidt fedt og for lidt kalorier.

Men angående dit indtag af grønt, så ser jeg ingen alarmklokker, sålænge du indtager de kalorier, som du skal indtage om dagen.

At du synes mængden er 'alarmerende', er i sig selv ligegyldigt, da det handler om kalorier. Der er 25 kcal pr. 100 gram grønsager, så det tager alligevel en del kg for at opnå en markant kaloriemængde. Du kan fx sammenligne med hvide ris. Hvis du skulle indtage samme mængde kalorier i grønsager, som du gør ved at spise 100 gram hvide ris, så skal du spise 1,3 kg grønsager.

Og med grønsager mener jeg dem på frost, som udgangspunkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men fedtstoffer må du godt få. Husker du at få noget fed fisk og/eller linolsyre og linolensyre og/eller omega3-tilskud?

Hvor meget vejede du her til aften?

mvh

LarsBj

Hertil morges vejede jeg 66,6 :( I søndags vejede jeg 63,5 kg efter at ha spist udelukkende grøntsager en uge. Igår vejede jeg 67, min vægt har svinget helt utroligt meget.

Jeg får fed fisk et par gange i ugen, har spist olier et stykke tid, men det er jeg lidt holdt op med, bruger det til at stege i og sådan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du selv læst den artikel? - det vil jeg foreslå en anden gang inden du poster med en sådan kommentar.

Skal jeg så spise mere for at tabe mig?

Nej, pointen er at man skal tabe sig ved at motionere mere men samtidig spise mere - for at tabe fedt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hertil morges vejede jeg 66,6 :( I søndags vejede jeg 63,5 kg efter at ha spist udelukkende grøntsager en uge. Igår vejede jeg 67, min vægt har svinget helt utroligt meget.

Jeg får fed fisk et par gange i ugen, har spist olier et stykke tid, men det er jeg lidt holdt op med, bruger det til at stege i og sådan

Jeg synes, du skal sætte dit kalorieindtag til ca 2200 kcal i en måned, samtidigt med at du vedbliver med den sædvanlige motion 2-3 gange om ugen.

Spis varieret: Morgen havregryn og mager mælk + lidt frugt for eksempel ca 500 kcal i alt.

Formiddag lidt rugbrød og mager ost og et stykke frugt, for eksempel ca 150 kcal i alt.

Frokost ca. 200 g grøntsager: Gulerødder, broccoli (kogt) bønner (kogt) e.l. + magert kød eller fisk (f.eks 70 g) og brød for eksempel 100 g, så det f. eks. bliver ca 600 kcal

Eftermiddag lidt brød, ost og frugt ca 150 kcal

Aften Varm mad med kød, fisk (f.eks.100 g), kartofler (f.eks. 100g), og grøntsager (f.eks 200 g), så det bliver f.eks. 500 kcal i alt.

Aften brød ost, frugt el.l. for ca 150 kcal

Suppler evt med en vitaminpille og lidt essentielle fedtsyrer, og vær sikker på, at du spiser varieret og får mest morgen formiddag og mindre om aftenen efter dagens aktiviteter. Tag med fordel nogle af mellemmåltiderne umiddelbart efter træning.

Vej alt og tæl kalorierne sammen og sørg for at du kommer op omkring ligevægt, som nok er omkring de her 2200 kcal. Vej dig hver morgen efter toiletbesøg før morgenmad og noter vægten. Se om en måned, hvordan det er gået.

Forhåbentligt er din vægt da stabil med kun de væskeudssving som kvindens krop nu svinger, og du skulle være friskere og have det bedre. Hvis ikke, så søg råd hos læge eller diætist.

Men hvis det nu er lykkedes at få stabilitet er det godt: Herfra kan du regulere kosten en LILLE smule op eller ned, evt justere motionen, så du stille og roligt regulerer din vægt til der, hvor du har den vægt, som gode mennesker i din nærhed er enig med dig i, er passende.

Vend evt tilbage her med historien om, hvordan det gik, så vi kan lære af det og forhåbentligt ønske dig til lykke!

mvh

LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har du selv læst den artikel? - det vil jeg foreslå en anden gang inden du poster med en sådan kommentar.

Nej, pointen er at man skal tabe sig ved at motionere mere men samtidig spise mere - for at tabe fedt.

Undskyld, jeg havde ikke set det var et link..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Det tager ikke ret lang tid for mavesækken at skrumpe. Den gør det i små intervaller, over længere tid. Jeg har det problem, at når jeg går på cut efter bulk, så har min appetit og mavesæk en helt modsat mening, men en uge - 14 dage, så er den ved at være der. Hvis du holder dig til den mængde du på forhånd har aftalt med dig selv, er det ingen problem.

Noget helt andet er, skære ned på grøntsagerne? Nu ved jeg ikke af hvilken årsag, og hvor store mængder du spiser. Men det må du gerne lige prøve at uddybe? Det plejer som regel at være modsat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg synes, du skal sætte dit kalorieindtag til ca 2200 kcal i en måned, samtidigt med at du vedbliver med den sædvanlige motion 2-3 gange om ugen.

Spis varieret: Morgen havregryn og mager mælk + lidt frugt for eksempel ca 500 kcal i alt.

Formiddag lidt rugbrød og mager ost og et stykke frugt, for eksempel ca 150 kcal i alt.

Frokost ca. 200 g grøntsager: Gulerødder, broccoli (kogt) bønner (kogt) e.l. + magert kød eller fisk (f.eks 70 g) og brød for eksempel 100 g, så det f. eks. bliver ca 600 kcal

Eftermiddag lidt brød, ost og frugt ca 150 kcal

Aften Varm mad med kød, fisk (f.eks.100 g), kartofler (f.eks. 100g), og grøntsager (f.eks 200 g), så det bliver f.eks. 500 kcal i alt.

Aften brød ost, frugt el.l. for ca 150 kcal

Suppler evt med en vitaminpille og lidt essentielle fedtsyrer, og vær sikker på, at du spiser varieret og får mest morgen formiddag og mindre om aftenen efter dagens aktiviteter. Tag med fordel nogle af mellemmåltiderne umiddelbart efter træning.

Vej alt og tæl kalorierne sammen og sørg for at du kommer op omkring ligevægt, som nok er omkring de her 2200 kcal. Vej dig hver morgen efter toiletbesøg før morgenmad og noter vægten. Se om en måned, hvordan det er gået.

Forhåbentligt er din vægt da stabil med kun de væskeudssving som kvindens krop nu svinger, og du skulle være friskere og have det bedre. Hvis ikke, så søg råd hos læge eller diætist.

Men hvis det nu er lykkedes at få stabilitet er det godt: Herfra kan du regulere kosten en LILLE smule op eller ned, evt justere motionen, så du stille og roligt regulerer din vægt til der, hvor du har den vægt, som gode mennesker i din nærhed er enig med dig i, er passende.

Vend evt tilbage her med historien om, hvordan det gik, så vi kan lære af det og forhåbentligt ønske dig til lykke!

mvh

LarsBj

Hmm jeg kan godt prøve det du har foreslået. Men nu er jeg jo som sagt ikk så glad for at spise brød, kartofler og lign. Skal jeg bare gøre det alligevel selvom jeg nok vil tage på af det i starten, eller skal jeg spise mere protein så jeg når op på de 2200 kcal?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej.

Det tager ikke ret lang tid for mavesækken at skrumpe. Den gør det i små intervaller, over længere tid. Jeg har det problem, at når jeg går på cut efter bulk, så har min appetit og mavesæk en helt modsat mening, men en uge - 14 dage, så er den ved at være der. Hvis du holder dig til den mængde du på forhånd har aftalt med dig selv, er det ingen problem.

Noget helt andet er, skære ned på grøntsagerne? Nu ved jeg ikke af hvilken årsag, og hvor store mængder du spiser. Men det må du gerne lige prøve at uddybe? Det plejer som regel at være modsat.

Årsagen er, at jeg spiser meget meget store mængder, da jeg kun spiser grøntsager og kød. Så det er klart der skal en masse til for at jeg bliver mæt. Og vil gerne prøve at spise lidt mere "normalt", det er lidt svært at leve sådan, for det er jo ikk alle steder man kommer hen hvor jeg bare kan spise ubegrænset grøntsager

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm jeg kan godt prøve det du har foreslået. Men nu er jeg jo som sagt ikk så glad for at spise brød, kartofler og lign. Skal jeg bare gøre det alligevel selvom jeg nok vil tage på af det i starten, eller skal jeg spise mere protein så jeg når op på de 2200 kcal?

Jeg synes, du skal prøve at spise kartofler og brød også. Det mætter godt. Af brød er det især (godt og velsmagende) rugbrød, der kan anbefales.

Ideen i mit forslag er, at du spiser mere normalt, samtidigt med at du kontrollerer kalorieindtag og holder motionen konstant. Nu har du øjensynligt i lang tid rutsjet op og ned i vægt og forsøgt alt muligt. Så prøv nu at få syn for sagn: Er en sådan kostplan tæt på ligevægtsindtaget virkelig dårlig for dig? Selvfølgelig vil du umiddelbart få mere vand indenbords i form af kulhydrater (af kul = carbon og hydros = vand), og du vil muligvis også genopbygge lidt større glykogendepoter, og alt det vil give vægtstigning de første par dage. Men derefter burde vægten finde et niveau, som skulle være konstant. Og så kør på en måned og evaluer forløbet.

mvh

LarsBj

PS! Men det er jo kun et forslag. Det står dig frit for at justere lidt. Men vær nogenlunde konstant i fordelingen og hold styr på indtaget (energiregnskab). Du ville jo også gerne lidt ned i grøntsagsforbrug, ikke sandt?

Edited by LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg synes, du skal prøve at spise kartofler og brød også. Det mætter godt. Af brød er det især (godt og velsmagende) rugbrød, der kan anbefales.

Ideen i mit forslag er, at du spiser mere normalt, samtidigt med at du kontrollerer kalorieindtag og holder motionen konstant. Nu har du øjensynligt i lang tid rutsjet op og ned i vægt og forsøgt alt muligt. Så prøv nu at få syn for sagn: Er en sådan kostplan tæt på ligevægtsindtaget virkelig dårlig for dig? Selvfølgelig vil du umiddelbart få mere vand indenbords i form af kulhydrater (af kul = carbon og hydros = vand), og du vil muligvis også genopbygge lidt større glykogendepoter, og alt det vil give vægtstigning de første par dage. Men derefter burde vægten finde et niveau, som skulle være konstant. Og så kør på en måned og evaluer forløbet.

mvh

LarsBj

PS! Men det er jo kun et forslag. Det står dig frit for at justere lidt. Men vær nogenlunde konstant i fordelingen og hold styr på indtaget (energiregnskab). Du ville jo også gerne lidt ned i grøntsagsforbrug, ikke sandt?

Jo jeg ville gerne ned i grøntsagsforbrug.. Lige en ting til, jeg kan ikk tåle mælk, så min morgenmad blir havregrød, men der skal da en del gryn til, hvis jeg skal op på 500 kcal? eller også skal der spises meget frugt..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo jeg ville gerne ned i grøntsagsforbrug.. Lige en ting til, jeg kan ikk tåle mælk, så min morgenmad blir havregrød, men der skal da en del gryn til, hvis jeg skal op på 500 kcal? eller også skal der spises meget frugt..

Altså, det er kun et forslag. Du kan finde udførlige kalorietabeller på bl.a. www.kalorietabel.dk. , men for eksempel 2 bananer, et 50 g brød med skinke og 50-60 g havregryn skulle komme deropad. Erstat evt noget af dette med et til to glas appelsinjuice e.l.

Og en gang imellem kan du erstatte en banan med et æg. Et mellemstort æg på 55 g giver ca 70 kcal.

Hvor gammel er det nu, du er? Under 20?

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Altså, det er kun et forslag. Du kan finde udførlige kalorietabeller på bl.a. www.kalorietabel.dk. , men for eksempel 2 bananer, et 50 g brød med skinke og 50-60 g havregryn skulle komme deropad. Erstat evt noget af dette med et til to glas appelsinjuice e.l.

Og en gang imellem kan du erstatte en banan med et æg. Et mellemstort æg på 55 g giver ca 70 kcal.

Hvor gammel er det nu, du er? Under 20?

mvh

LarsBj

Jeg er 20. Det lyder som meget morgenmad, men det gør mig nu ikk noget :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this