Bruskbeskadigelse på knæskallen (Chondromalacia Patellae)


malin
 Share

Recommended Posts

HJÆLP - del dine erfaringer

Har du også lidt af en bruskbeskadigelse bag på knæskallen (Chrondromalacia Patellae)? Så del dine erfaringer med os andre!

Chondromalacia er, så vidt jeg ved, en af de mest almindelige diagnoser hos knæpatienter i Danmark. Samtidig kan lidelsen være mere kompliceret end mange andre knæproblemer, og derfor vil jeg meget gerne høre fra andre, som har været så uheldige at løbe ind i dette problem.

  • Hvor længe har lidelsen varet for dig?
  • Har du haft held med at behandle det, og hvordan?
  • Har du tilpasset din træning for at undgå forværring?
  • Er der nogle tips du vil dele med os andre?

Her er et par links om Chondromalacia Patellae. Tjek dem, hvis du ikke er sikker på om du lider af dette:

SportsNetDoc.dk om Chondromalacia

Wikipedia om Chondromalacia (engelsk)

Netdoktor.dk om knæsmerter

OBS! Denne tråd er for os, som har/havde problemer med den her specifikke lidelse. Diskussion og spørgsmål til andre knæproblemer hører umiddelbart ikke til her. Håber på din forståelse. :-)

Edited by malin
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kan da selv begynde. :smile:

Varighed: Har pt. haft varierende ubehag og ømhed i begge knæ, i ca. 8 måneder. Har fået diagnosen Chondromalacia Patellae hos en ortopædkirurg.

Behandling: Lige i begyndelsen havde jeg betændelse i knæene, som jeg fik akupunktur og ibuprofen imod, med held. Efterfølgende er jeg begyndt at tage Glucosamin Sulfat, 1200 mg dagligt, hvilket jeg pt. har gjort i en måned, dog uden lindring af ubehaget i knæene. Jeg har fået et par laserbehandlinger hos en fysioterapeut, også uden umiddelbar effekt. Supplerer i øvrigt min kost med fiskeolie-tabletter.

Tilpasning af træning: Jeg har stoppet al vægttræning, der involverer benene, for at undgå at forværre skaden. Fokuserer således kun på core og overkrop i min vægttræning. Ligeledes har jeg droppet alt løb.

Tips / andet: Jeg prøver at undgå, at bære rundt på tunge ting i hverdagen, og undgår så vidt muligt trapper - ikke pga. smerter, men igen for at skåne mine knæ. Elastikbind kan hjælpe, hvis jeg skal ud og gå, så jeg ikke mærker så meget til ubehaget. Det hjælper også helt klart, at sidde med benene oppe, så det er en god undskyldning for at flyde på sofaen. :bigsmile:

Vil som sagt meget gerne høre fra andre, bare et par linier evt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor længe har lidelsen varet: Jeg fik konstateret lidelsen, da jeg lige var begyndt at løbe. Havde voldsomme smerter i knæskallen, som jeg godt kunne mærke hang sammen med noget brusk.

Har du haft held med at behandle det, og hvordan? Jeg begyndte at gå mere op i kosten, og specielt få ingefær og fiskeolie som kosttilskud. Jeg ændrede løbestil til en blanding mellem Pose method running og Chi running. Siden da har jeg ikke haft nogen probemer!:)

Har du tilpasset din træning for at undgå forværring? Jeg tilpassede min træning da jeg havde symptomerne...

Er der nogle tips du vil dele med os andre? Har ingen deciderede tips, men det som jeg gjorde, hjalp mig effektivt.

Edited by Danielsson
Link to comment
Share on other sites

Danielsson: Det lyder som en succeshistorie. Ifølge min ortopædkirurg går der typisk mellem 1½ og 6 år, før Chondromalacia Patellae går over af sig selv (der eksisterer ingen anerkendt behandling i DK). Hvem diagnosticerede dig?

Det skal nævnes at Chondromalacia, som egentlig bare betyder 'blød brusk', af nogen betragtes en ret diffus betegnelse/diagnose (se citat nedenfor). Forskellige patienter kan have ret forskellige symptomer, ligesom forskellige årsager kan udløse symptomerne i første omgang. Jeg har dog aldrig hørt om patienter, der kom sig over problemet meget hurtigt, da den beskadigede brusk jo generelt skal regenereres, før knæleddet atter fungerer godt.

Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. :smile:

Vil fortsat meget gerne høre om jeres erfaringer med dette knæproblem.

Citat: Dr Ronald Grelsamer, KneeGuru.co.uk (2004):

Some doctors use the term chondromalacia synonymously with ‘pain at the front of the knee’ (‘anterior knee pain syndrome’), regardless of the specific cause of the pain. Same goes for ‘patellofemoral syndrome’. Thus a patient with a plica, a patient with malalignment (kneecap not tracking properly), and a patient with pain referred down from the hip may all be told that they suffer from chondromalacia! It’s like going to the Neurologist because you have pain at the front of your skull and being told you suffer from ‘Headache Syndrome’!!!
Edited by malin
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er en mand i starten af 30erne og har haft i det i 1½ år i begge knæ. Havde aldrig haft skyggen af knæproblemer tidligere. Efter jeg fik problemerne var jeg hos en sports fysioteapeut som gav mig nogle øvelser, men det blev det kun værre af, så han foreslog at jeg holdt en pause fra alt. Det gjorde jeg så i 6-7 måneder hvor jeg ikke gjorde andet end at gå en smule (ikke hans forslag at vente så længe) (jeg har stillesidende arbejde).

Jeg var så til otopædkirug, men han ofrede ikke meget tid på at konkludere at jeg var et helt klassisk chondromalacia tilfælde og at der ikke var grund til at undersøge det yderligere. Og at kikkert operation kun vil gøre det værre og diverse scanninger ingenting ville vise. Og jeg må da også erkende at mine symptomer passer godt med hvad man kan læse på nettet. Han sagde jeg skulle cykle en masse og lave statiske øvelser (øvelser hvor man ikke bevæger knæet) og sendte mig til fysioteapeut.

Nu er jeg så begyndt at bruge min knæ noget mere. Jeg laver øvelser fra den nye fysioteapeut hver dag (de er ikke så voldsomme som dem fra den første) og prøver at cykle ca 4 kilometer hver eller hver anden dag. Det har i det mindste ikke gjort det værre fra dengang jeg næsten ikke brugte knæene, men meget bedre er det nok heller ikke blevet.. Fysioteaputen har sagt at han ikke kan give mig bedre råd end at lave øvelserne og så ellers vente..

Fysioteapeuter har det meget med at spørge om hvordan det nu går osv.. Det har altid været meget svært for mig at svare på da mine knæ reagerer meget langsomt. Hvis jeg gør noget jeg ikke skulle have gjort kan jeg måske mærke det i 14 dage efter.. Ikke som store smerter, bare mærke det.. Så hvordan jeg lige har det fra dag til dag siger ikke så meget. Fysioteapeuter har det også med at ville lave nye aftler hver uge eller hver 14. dag - det giver heller ikke meget mening for mig med den hastighed mine knæ reagerer. Mit indtryk er også, at almindelige fysioteapeuter har det med at forvente at tingene går hurtigt fremad - men det gør de bare ikke, i hvert fald ikke i mit tilfælde.

Mit helt uvidenskabelige råd i lyset af mine erfaringer er nok: Lad være med at stoppe helt med bruge knæene som jeg gjorde. Bliv ved med at gøre en lille smule, f.eks. cykling i lavt gear da det ikke belaster knæene så meget. Og at det er ok at man kan mærke det i knæene i tiden efter man har brugt dem så længe der ikke er egentlig smerte i stort omfang. Og hvis der kommer til en fysioteapuet der siger at nu skal du igang med en masse øvelser og hurtigt lave en masse nye aftaler - så tag lige en slapper og gå STILLE OG ROLIGT i gang med øvelserne. Spørg evt om der ikke er nogle mindre belastende øvelser man kan start med.. Vælg evt en fysioteapeut der arbejder et sted med flere fysioteapeuter, så er der bedre chance for at du kan ende med at gå hos en der ved særligt meget lige om knæ problemer.

Held og lykke til alle andre med lidelsen, den kan virkeligt forringe ens livskvalitet!

Link to comment
Share on other sites

Varighed: Havde for nogle år sidne problemer med mine knæ låste sig under squat og dødløft og sågar under almindelig gang. Jeg fik at vide det skyldtes brusken var skidt skævt. Problemert stod på i alt i ca. ½ år

Behandling: inden, udover konsultation og omlægning af træning

Tilpasning af træning: Jeg droppede i samråd med fysioterapeuten squat og dl i nogle måneder og nøjedes med legextensions, for at få slidt brusken lige

Tips / andet: nej

idag, har jeg ingen problemer med knælåsninger

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vil lige komme med en opdatering. Har nu døjet med chondromalacia i 1 år.

Der er ingen tegn på bedring. Ubehaget er pt. nøjagtig som for 1 år siden, da problemet opstod. Dog har jeg i perioder været helt eller delvist smertefri. Det går lidt op og ned, kan man sige, uden at jeg kan pege på en plausibel årsag.

Jeg har droppet Glucosamin-tabletterne igen, da det ingen effekt havde på ubehaget i mine knæ, efter et par måneders behandling. Det var også et skud i tågen, da der ikke er nogen dokumenteret effekt på chondromalacia - dog heller ikke det modsatte (en større dansk undersøgelse er undervejs).

Tager pt. fiskeolie og hørfrøolie som kosttilskud, men kan ikke sige, hvor vidt det har nogen effekt på knæene. Men det er jo sundt under alle omstændigheder. :smile:

SPØRGSMÅL:

Hvilke øvelser har I haft gavn af at udføre?

Flere har nævnt statiske øvelser. Hvilke? Og hvad skulle de gavne?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Er det egentlig ikke det jeg fejler jf. min tråd? Knæskade (min tråd)

Skal nok lige følge op på den såfremt I mener det her relevans her også:)

Pt. er der ikke det store nyt - jeg skal have fjernet sting om en uges tid.

/Keki

til Keki:

Det tvivler jeg stærkt på, da når jeg læser din journal/behandlings udtalelser, lyder det som en kronisk irritationstilstand, som kommer til udtryk som symptomer som ligner løberknæ. irritation i synovialis membranen er ikke det somme som chondromalacia patallae, som oversat, i bredt begreb, er smerter fra knæskallen. dine smerter, af hvad jeg kan læse mig til, udspringer ikke fra knæskallen med derimod fra sener og ligamenter på ydersiden er din knæ..

Dog er der den ting med at du føler at noget smutter, som kunne tyde på noget med ledbrusken i en eller anden art.. det kan dog også være en synkroniserings eller styrke problem af din lårmuskulatur. (Cyclists' knee injuries - patellofemoral syndrome; http://www.sportsinjurybulletin.com/archiv...e-injuries.htm)

Af hvad jeg kan læse ud af din journal så skal du aflaste dit ben så længe indtil det får nok jo til at ikke være irritabelt.. der skulle bla. binyrebarken hjælpe gevaldigt. derudover vil genoptræning sikkert kunne hjælpe på et senere tidspunkt - husk på at det kan være at du på et tidspunkt slipper for smerterne, men med det betyder det ikke at årsagen til dine smerters opståen er fundet.. der skal du bruge en fysioterapeut eller lign. til at kunne lokalisere om du har problemer med fod/ben stilling eller lign. så din skade ikke opstår igen. det kan med måske løses med skoindlæg, styrketræning eller lign. alt efter hvilken problemstilling som der findes.

Håber det hjalp,

Michael

Link to comment
Share on other sites

til Keki:

Det tvivler jeg stærkt på, da når jeg læser din journal/behandlings udtalelser, lyder det som en kronisk irritationstilstand, som kommer til udtryk som symptomer som ligner løberknæ. irritation i synovialis membranen er ikke det somme som chondromalacia patallae, som oversat, i bredt begreb, er smerter fra knæskallen. dine smerter, af hvad jeg kan læse mig til, udspringer ikke fra knæskallen med derimod fra sener og ligamenter på ydersiden er din knæ..

Dog er der den ting med at du føler at noget smutter, som kunne tyde på noget med ledbrusken i en eller anden art.. det kan dog også være en synkroniserings eller styrke problem af din lårmuskulatur. (Cyclists' knee injuries - patellofemoral syndrome; http://www.sportsinjurybulletin.com/archiv...e-injuries.htm)

Af hvad jeg kan læse ud af din journal så skal du aflaste dit ben så længe indtil det får nok jo til at ikke være irritabelt.. der skulle bla. binyrebarken hjælpe gevaldigt. derudover vil genoptræning sikkert kunne hjælpe på et senere tidspunkt - husk på at det kan være at du på et tidspunkt slipper for smerterne, men med det betyder det ikke at årsagen til dine smerters opståen er fundet.. der skal du bruge en fysioterapeut eller lign. til at kunne lokalisere om du har problemer med fod/ben stilling eller lign. så din skade ikke opstår igen. det kan med måske løses med skoindlæg, styrketræning eller lign. alt efter hvilken problemstilling som der findes.

Håber det hjalp,

Michael

Har du læst det sidste indlæg i min tråd? Det lyder det ikke til at du har nemlig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fra forrige tråd som du henviser til :

"Let til moderat synovit. Især anteromedialt. Begge korstbånd er uden læsioner. Begge menisker er uden læsioner. Pæne bruskforhold over alt med undtagelse af patella, hvor der er afslået en større flap medialt. Den kan folde helt rundt og gå i klemme i patellofemoralleddet. Svarende her til er en mindre plica med overvækst af svært irriteret, ødematøst synovialvæv. Begge dele reseceres til helt frie forhold."

Jeg sad ellers og læste det, men har åbentbart fuldstændigt overset det indlæg - Sorry.

Af hvad jeg efterhånden har læst mig frem til i artikler og tidsskrifter anbefales det af størstedelen at man forsøger sig med en konservativ behandling før man benytter sig af artroskopi. Der anbefales typisk aflast, genoptræning og udstrækning af hasemuskulaturen.

Du kan finde ret mange steder hvor der netop dette anbefales hvis du på google søger lidt på f.eks. "Synovial plicae of the knee + treatment"

Det sjove er så at begge forhold, som jeg omtalte for og nu i bund og grund anbefales at skulle bruge den konservative behandling først og fremmest, idet, (nu har jeg ikke selv fået artroskopi) man gerne vil lade knæet få en chance for at få ro nok til slev at kunne rette op på skaden vha. den rigtig genoptræning.

Jeg står selv med noget lign. jeg ved dog ikke om jeg har en plicae i knæet eller ej. min ortopæd kiroug kan kun konstatere at min knæskal opfører sig unormalt og jeg er derfor sendt videre til fysio. hvis dette ikke virker vil der så gåes videre med et ortopæd-forløb.

Knæet et utrolig kompleks og det er svært at give præcise råd, da vi alle har forskellige symptomer. Nogle er ens, imens andre ikke er.. problemet er at vores skader ligger forskellige steder i knæet og derfor skal der forskellige behandlinger til. noget kan genoptrænes, andet kan ikke.

Link to comment
Share on other sites

Fra forrige tråd som du henviser til :

"Let til moderat synovit. Især anteromedialt. Begge korstbånd er uden læsioner. Begge menisker er uden læsioner. Pæne bruskforhold over alt med undtagelse af patella, hvor der er afslået en større flap medialt. Den kan folde helt rundt og gå i klemme i patellofemoralleddet. Svarende her til er en mindre plica med overvækst af svært irriteret, ødematøst synovialvæv. Begge dele reseceres til helt frie forhold."

Jeg sad ellers og læste det, men har åbentbart fuldstændigt overset det indlæg - Sorry.

Af hvad jeg efterhånden har læst mig frem til i artikler og tidsskrifter anbefales det af størstedelen at man forsøger sig med en konservativ behandling før man benytter sig af artroskopi. Der anbefales typisk aflast, genoptræning og udstrækning af hasemuskulaturen.

Du kan finde ret mange steder hvor der netop dette anbefales hvis du på google søger lidt på f.eks. "Synovial plicae of the knee + treatment"

Det sjove er så at begge forhold, som jeg omtalte for og nu i bund og grund anbefales at skulle bruge den konservative behandling først og fremmest, idet, (nu har jeg ikke selv fået artroskopi) man gerne vil lade knæet få en chance for at få ro nok til slev at kunne rette op på skaden vha. den rigtig genoptræning.

Jeg står selv med noget lign. jeg ved dog ikke om jeg har en plicae i knæet eller ej. min ortopæd kiroug kan kun konstatere at min knæskal opfører sig unormalt og jeg er derfor sendt videre til fysio. hvis dette ikke virker vil der så gåes videre med et ortopæd-forløb.

Knæet et utrolig kompleks og det er svært at give præcise råd, da vi alle har forskellige symptomer. Nogle er ens, imens andre ikke er.. problemet er at vores skader ligger forskellige steder i knæet og derfor skal der forskellige behandlinger til. noget kan genoptrænes, andet kan ikke.

Super - så tror jeg vi er nogenlunde enige.

Du har bestemt ret i at det er et komplekst område og jeg er da også spændt på at se hvordan det kommer til at gå med knæet efterfølgende. Ikke mindst på længere sigt. Jeg er kun 20 år så spekulerer da helt sikkert på om det mon øger risikoen for slidgigt på længere sigt, men også på om jeg reelt havde nogle alternativer hvilket jeg reelt set ikke følte jeg havde. Da jeg var ved fysioterapeut i starten af efteråret sagde han, at han var sikker på at der var noget galt indeni knæet, og at han på den baggrund næppe kunne tilbyde mig nogen hjælpsom behandling. Jeg blev af ham anbefalet at søge læge med henblik på yderligere udredning, hvilket jeg jo så naturligvis gjorde hvilket har ført til at jeg i skrivende stund ligger i min seng med knæet i eleveret tilstand og med fire syede artroskopisår.

Skal nok følge op på historien når jeg engang kommer i gang med genoptræning osv.

/keki

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flere erfaringer, er stadig mere end velkomne! :smile:

Personlig update

Jeg har stadig lidt smerte/ømhed i knæene, som kommer og går. Jeg oplever ikke, at det gør det værre eller bedre at holde mig i ro, eller bruge knæene uden videre hensyn. Det er tilsyneladende det samme uanset hvad.

Overvejer i det stille, at begynde at træne lårmusklerne med vægte, for at aflaste knæleddet på sigt, når musklerne er blevet stærkere. Men lægerne fraråder det, så jeg er lidt i tvivl, selvom jeg oplever, at belastning og hvile kommer ud på ét mht. smerter og ømhed.

Link to comment
Share on other sites

Faldt over denne interessante tråd i min søgning efter mere info om Chondromalacia, og vil da gerne dele mine erfaringer med andre, der lider samme skæbne.

Er 21 år gammel og har nu lidt af CP i over 2 år. Fik stillet diagnosen hos min læge og blev ved samme lejlighed tilset af en ortopæd, som bekræftede hvad lægen havde sagt, nemlig at det drejede sig om CP.

Jeg kom på en skrap Ibuprofen-kur i 10 dage, der skulle lægge en dæmper på smertene, men lige lidt hjalp det og jeg har ikke siden taget smertestillende, for det har ingen effekt på mine smerter.

Jeg er meget plaget af smerterne og har faktisk kronisk ondt. Jeg har måtte lægge en dæmper på min store fritidsinteresse, golf, for overdreven træning og spil forværrer i høj grad smerterne. Jeg kan kun sidde med knæet bøjet i kort tid af gangen og når jeg strækker det ud "knaser" knæet. Hvis jeg sidder med benet strakt i længere tid, får jeg ligeledes ondt. Trappegang (og længere gåture) fremprovokerer også smerterne.

Det mest irriterende ved det hele er, at jeg jo i og for sig godt kan udføre alle de aktiviteter jeg vil (løb, golf osv.), for smerterne er begrænsede under udførelsen. Det er først bagefter den er helt gal og desværre lader det til, at jo oftere jeg belaster knæet desto længere tid går der inden de værste smerter aftager, men det er svært bare at sætte sig på en stol og "give op".

Hvile har ingen positiv effekt (får ikke smerterne til at forsvinde) - det gør blot at de ikke bliver forværret. Men igen, jeg kan jo ikke bare sætte mig i et hjørne og lade livet gå forbi.

Jeg har haft trænet lårmuskler (som lægen foreslog), men det har heller ingen positiv betydning haft.

Jeg må indrømme, at jeg er enormt frustreret over denne tilstand - lægen fortalte at der ikke er noget de kan gøre for mig og at det muligvis aftager når jeg når slutningen af 20-erne, men udfra de andre indlæg, kan jeg fornemme at det vist ikke er decideret aldersbetinget, så det er ikke specielt opmuntrende. Chondromalacia afskærer mig faktisk fra at leve mit liv, som jeg egentlig gerne vil leve det og jeg kan bare ikke se nogen løsning på problemet!

Er der nogle, som f.eks. har gjort sig erfaringer med alternative behandlinger, for at afhjælpe CP???? I så fald er gode råd velkomne!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Golferen:

Jeg kan sagtens genkende din frustration, såvel som dine symptomer. Det lyder dog som om du er lidt mere plaget af smerter, end jeg selv er. Jeg har aldrig decideret ondt, men meget moderat smerte og ømhed/irritation.

Ang. træning af lår

Stærke lår kan aflaste knæene, men hvordan man træner lårene er ikke ligegyldigt. Jeg har lært, at kun cykling og svømning duer, hvis man skal undgå at forværre problemet og/eller smerterne. Cykling i lavt gear, med max 90 rpm. Svømning må ikke være brystsvømning.

Til gengæld gad jeg godt vide: Hvor længe skal man cykle for at opnå bedst mulig træning af lårene, hvor man samtidig undgår problemer med knæene? Nogen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svar til golferen

du beskriver din CP helt som jeg har det ud over mit kun har stået på i ca 4 måneder. Det er bare en lorte skade som mange har en mening om men sjælden den samme. 3 læger og 3 fysser har jeg været til og alle kommer med vage svar og intet konkret. I dag var jeg ved en af landes bedste knæspecialister som jeg har stået på venteliste til i 1,5 måned. Han vil ind med en kikkert og se men det er der så 6-8 ugers ventetid på..... Men jeg kan ikke rigtig få noget svar på hvad der gør det bedre eller værrere. Det er op op op af bakke og det kan man så ikke gøre løbende. Det eneste svar man kan få er hvis det gør ondt så stop...... men jeg får først ondt bagefter og jeg har ondt på dage hvor jeg ikke har lavet noget specielt og mindre ondt andre dag hvor jeg burde have ondt?

Øv er det eneste jeg kan sige

Link to comment
Share on other sites

http://www.mikedemeter.com/articles/anteri...pain-9_2006.pdf

Jeg har en hypotese om nogen årssagssammenhæng imellem CM skader og følgende udfra ovenstående artikel og en masse andet jeg er støt på:

Sammenhæng:

Niveau 1. Hofte

- manglende kontrol af bækkenet, specielt Anterior Pelvic tilt tendenser (enten strukturelt eller stabilitets betinget)

- manglende glut aktivering

- øget aktivitet af hofte fleksor (antagonister)

resultat: øget tendens til valgus stilling

Niveau 2. Fod

- manglende kontrol af foden, specielt pronations tendenser (enten strukturelt eller stabilitets betinget)

- manglende aktivering af anti pronations muskler

- ???øget aktivitetet af antagonister????

resultat: øget tendens til valgus stilling

Niveau 3. Helheden

- øget tendens til valgus stilling.

- smerter og deraf kompensation

- smerter og nedsat fysisk aktivitet

- uhensigtsmæssige metabolske adaptioner pågrund af nedsat fysisk aktivitet

resultat: CM symptomer på kort eller langsigt

Niveau 4. Behandlingsform

- Knæet behandles istedet for helheden

- Enkelte elementer i helheden behandles uden at de integreres i helheden

resultat: den skadet forbliver skadet eller rykker ikke sit durability niveau.

Niveau 5. Aktiviteter

- Problematiske aktiviteter undersøges ikke tilstrækkeligt

- Problematiske aktiviteter fejlvurderes af den skadet eller behandleren

- Problematiske aktivitetet integreres ikke så den aktiv omgås disse aktivititeter hensigsmæssigt.

resultat: den aktiv bliver ved med at fremprovokere problemer på niveau 1+2+3.

Niveau 6. Processen (compliance, træningstilgang)

- Proces orienteret resourcer hos den skadet undersøges ikke

- Proces orienteret resourcer hos den skadet udvikles ikke

- Fejlagtig tilgang til den proces orienteret tilgang.

resultat: den skadet formår ikke at hjælpe sig selv.

Samlet resultat: kroniske eller tilbagevende CM symptomer grundet lav durability niveau.

Jeg mener at disse enkelte elementer påvirker hinanden og ikke kan stå som enkelt elementer der resultere i CM.

Løsninger er at integrere disse elementer i en behandlingsplan der tager udgangspunkt i patientens nærmeste udviklingstrin.

Plz...gør mig ikke til nogen autoretitet på emnet.. Jeg er Fys studerende. Jeg har bare forsøgt at brainstorm lidt for mig selv og jeg håber selvfølgelig i kan bruge noget af. Hvis i har nogen spørgsmål, indvendinger, eller tilføjelser så sig endelig til.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har lidt af denne "sygdom" i snart 11 år, men har først lige fået at vide hvad det var. Er blevet opereret for meniskskader 3 gange uden at det så egentlig har været det der har været problemet!

Jeg har snakket med en meget anerkendt ortopædkirurg og jeg vil da lige dele hans anbefalinger og mine erfaringer med jer - håber det kan hjælpe nogen :-)

Hold ikke op med at træne!!!! Det er vigtigt at alle muskler der kan støtte knæet er trænet godt op. Løbetræning er den bedste måde at gøre det på uden at det kommer til at gøre for ondt - ikke cykling, da knæskal og brusk bliver presset meget sammen og det gør ondt - og så træner cykling desuden kun forsiden af låret!

Han anbefalede at jeg startede op med 500 meter løb tre gange om uge og evt tage et par smertestillende piller ½ time inden. Så stille og roligt skal man tage det for at komme ordentligt igang. Et støttebind (for varme) kan hjælpe med at lindre smerterne i knæet.

Han fortalte desuden at tilstanden for 1-5 % af den der får stillet diagnosen får den kroniske version (deriblandt mig). Det betyder at selvom jeg træner musklerne omkring knæet godt vil jeg aldrig blive fri for generne :-( Der vil være gode perioder og der vil være mindre gode perioder.

Jeg har holdt mine gener nede i 7 år med god træning og håndbold - så holdt jeg pause pga at jeg flyttede til en ny by og så er det stille og roligt blevet værre. Efter jeg blevet opereret for meniskskade for 3. gang (for 3 mdr siden) er det kun blevet værre, så det bliver en hård omgang at få styr på knæet igen!

Jeg er glad for at jeg endelig har fået en diagnose, men er ked af at det har krævet så mange forkerte vurderinger fra diverse ortopædkirurger! Men det er bare med at komme op på hesten og bide alle smerterne i sig og så skal det nok blive bedre igen :-)

Håber der er nogen der kan bruge mine råd og skriv endelig hvis jeg skal uddybe noget af det :-)

Link to comment
Share on other sites

Interessant indlæg, Nitusch. Frygteligt, at du er blevet fejlopereret m.m. Det vækker bekymring! :4whistling:

Din ortopædkirurgs anbefalinger stritter jo direkte imod, min egen ortopædkirurg og læges anbefalinger, samt hvad jeg har kunnet læse mig til (http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-17.htm). Jeg tænker særligt på anbefalingen om, at det skulle være hensigtsmæssigt at løbetræne - tilmed bedre end cykling.

Jeg er særdeles lydhør, hvad angår tips til mere effektiv genoptræning, men det er virkelig nyt for mig at høre, at løb ikke er noget man skal holde sig fra. Kan det underbygges med andet end, at cykling er mindre effektivt til træning af hele låret? Jeg synes det virker logisk, at løb er hårdere for knæet end f.eks. cykling, og således mindre egnet til genoptræning oven på en skade, i starten af forløbet, men jeg er på ingen måde ekspert.

Noget andet er, at en træningsaktivitet kan være mere eller mindre smertefuld at gennemføre, mens den står på, hvilket man enten kan ignorere eller medicinere imod. Det samme gælder for så vidt for smerter i knæene, der kommer senere som følge af træningen. Men jeg var af opfattelsen, at smerten var et tegn på, at man var i gang med noget forkert; at man bør gøre noget anderledes. Er det forkert? Man skulle jo nødigt forværre skaden i forsøget på at genoptræne, mener jeg. :smile:

Edited by malin
Link to comment
Share on other sites

hej malin.

Ang det med at løbetræne så var jeg også selv meget overrasket, da jeg altid har fået at vide at cykling er det der belaster knæet mindst. Men jeg tror det afhænger meget af hvilken skade det er du har i knæet!! Og det vi har er jo egentlig ikke en skade, men en sygdom.

Jeg synes selv det er meget forvirrende at få så meget forskelligt at vide og man kan jo ikke gøre andet end at håbe på at det lægerne (ortopæd kirurgerne) fortæller er det rigtige.

Det sidste jeg har været hos er en jeg havde fået anbefalet fordi han skulle være super dygtig. Det er da også den bedste undersøgelse og samtale jeg nogensinde har haft med en læge og han lød virkelig som om han havde styr på det og forklarede det hele på en rigtig god måde. Han underviser også fremtidens ortopæd kirurger så jeg er sikker på at han følger med i hvad der sker af nye undersøgelser og erfaringer.

Jeg spurgte han direkte om der skete noget ved at det gjorde ondt under genoptræning og han sagde at det gjorde der absolut ikke. Men som sagt tidligere har han vendt helt op og ned på det jeg har troet på før!

Når jeg kigger tilbage på tiden efter mit første møde med problemet kan jeg til gengæld klart se at han har ret. jeg har altid spillet meget håndbold (og dermed løbet meget) og jeg er først blevet plaget helt vildt meget af det nu her hvor jeg ikke rigtig har lavet så meget i et par år. Jeg fik ellers at vide da jeg var 16 (efter de første 2 operationer) at jeg aldrig ville komme til at spille håndbold igen - men jeg lyttede ikke og det har jo så gået rigtig fint indtil jeg nu er stoppet!

Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve hans anbefalinger - det kommer til at tage lang tid før mit knæ er så stabilt som det nu engang kan blive, men jeg skal nok forsøge at opdatere med hvilken udvikling der er. Desværre går der jo nok over 6 måneder før jeg kan mærke de vilde fremskridt pga min sidste operation :-(

Øv øv at man har gennemgået så meget - havde jeg dog bare mødt han her første gang - men nu holder jeg aldrig lang pause fra træning igen!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er godt nok spændende nyt. Min egen fornemmelse er også, at det er vigtigt at få trænet lårmusklerne tilpas, sådan at de kan aflaste knæleddet mest muligt.

Det kontroversielle, set fra mit personlige synspunkt er, at man også skulle kunne træne ben på måder, der ellers regnes for belastende for knæene, uden at kny (løb og håndbold sender rigtig mange folk til lægen med træningsrelateret knæ-vrøvl). Det duer jo trods alt ikke, hvis brusken ikke knæet ikke får mulighed for at regenerere.

Min ortopædkirurg sagde, at lidelsen før eller siden gik i sig selv igen, med ordene: "Vi ved faktisk ikke, hvad der forårsager dette problem. Det eneste der er sikkert er, at du bliver rask igen." Men han sagde også at det statistisk set tager 1,5 - 6 år. I den tid burde man kunne træne sig ud af mange problemer, tænker jeg - så måske der er noget om snakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share