Ny energibar øger præstationsevnen samt evnen til at tænke når du er u


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Indholdet i hver koffein-energibar var: 5 g protein, 45 g kulhydrat, 3 g fedt, 5 g fiber, vitaminer og mineraler samt 100 mg koffein. Under forsøget blev der indtaget 3 energibarer svarende til 300 mg koffein, eller ca. samme mængde som findes i 2 liter Cola.

Bah. Jeg drikker 2l cola til morgenmad. :laugh:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det er der vel som sådan ikke noget nyt i - andet end de har gjort det bekvemmeligt at indtage det gennem en bar som garanteret er alt for dyr. Det kan vel gøres lige så effektivt og billigere gennem kaffe (eller koffein-piller hvis man ikke kan lide kaffe) og så nogle kulhydrater + prots.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Det er der vel som sådan ikke noget nyt i

Okay - så du havde allerede kendskab til undersøgelser, der viser at kulhydrat+koffein giver en øget kognitiv kapacitet i forbindelse med hård fysisk aktivitet ?

Der er forøvrigt flere undersøgelser der peger på, at koffein i kaffe ikke har den samme præstationsøgende effekt som syntetisk koffein i andre opløsninger. Muligvis pga. en hæmmende effekt fra nogle af de andre stoffer der er i kaffe. Læs f.eks. her: Er kaffe doping?

Link to comment
Share on other sites

MZ ved du om man kan købe sådanne barer i DK allerede? Jeg synes aldrig jeg er stødt på det. Jeg vist nok en gang stødt på barer med kaffearoma, men det er jo noget helt andet.

Eller alternativt om kan man købe koffein pulver - altså ikke nødvendigvis pulver, så man selv kan lave en prot/kul/koffein-bar?

Send gerne en pm hvis svaret strider mod reglerne på boardet.

Link to comment
Share on other sites

Okay - så du havde allerede kendskab til undersøgelser, der viser at kulhydrat+koffein giver en øget kognitiv kapacitet i forbindelse med hård fysisk aktivitet ?

Der er forøvrigt flere undersøgelser der peger på, at koffein i kaffe ikke har den samme præstationsøgende effekt som syntetisk koffein i andre opløsninger. Muligvis pga. en hæmmende effekt fra nogle af de andre stoffer der er i kaffe. Læs f.eks. her: Er kaffe doping?

Jeg synes jo, det er en vældig interessant artikel.

Og jeg kunne da selv finde på at få mig en stak af dem.. :4mewantfood:

Men så sidder jeg jo så med et spørgsmål, som du, Morten, sikkert kan svare på.

Jeg har et sted læst, at coffein hæmmer creatins virkning, og alligevel er der utrolige mange produkter, stacks, som indeholder både coffein og creatin. Er man fuldstændig ignorant over for det faktum, at creatins virkning mindskes af coffein? Eller producerer man blot produkter i håb om, at folk finder dem interessant og køber dem?

Link to comment
Share on other sites

det må vel være b. Så vidt jeg ved så hæmmer koffein kreatins virkning(eller optagelse?) men da det har været på dopinglisten kan det vel i sig selv være et salgsargument da det i så fald er præstationsfremmende...

Jeg skal lige forstå dig korrekt..

Hvad er på dopinglisten? Eller har været?

Venligst

Pinstripe.

Link to comment
Share on other sites

Okay - så du havde allerede kendskab til undersøgelser, der viser at kulhydrat+koffein giver en øget kognitiv kapacitet i forbindelse med hård fysisk aktivitet ?

At det øgede kognitiv kapacitet - ja, det havde jeg kendskab til.

Der er forøvrigt flere undersøgelser der peger på, at koffein i kaffe ikke har den samme præstationsøgende effekt som syntetisk koffein i andre opløsninger. Muligvis pga. en hæmmende effekt fra nogle af de andre stoffer der er i kaffe. Læs f.eks. her: Er kaffe doping?

Interessant :smile: Men så kan man jo så bare købe syntetisk koffein (koffeinpiller) - det er ret billigt og så kombinere med kulhydrater så har man igen et billigere alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Koffein

Havde jeg ikke forestillet mig.. Men hvorfor ikke..

Det ender vel med, at man putter ganske alm. fødevareingredienser på dopinglisten alene for at hævde sin eksistens som antidoping-vagt.

Hvordan mon man ser på anvendelsen af urten 'Horny Goat Weed' i udøvelsen af europamesterskaberne i onani?

Mon man vil blive taget for doping, eller kan man blive dømt for 'off side'? :blink:

Hvorom alting er, så er der jo en lighed i udøvelsen af sporten, hvis man tænker på at rykke i noget jern. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nogen som har prøvet ovenstående koffein-/energibarer? Og nogen som kunne mærke en effekt?

Skal til et længerevarende cykelløb nogle måneder fremme og kunne godt bruge lidt ekstra power - men skal selvfølgelig afprøves før.

Og er der nogen som rent faktisk har fundet omtalte barer fra Nestlé eller eventuelle andre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

 Share