Korsbåndsoperation


dj1337
 Share

Recommended Posts

Hej igen alle fra MOL..

For ca. et års siden skrev jegherinde at læger havde konstateret menisk problemer i mit højre knæ, og jeg spurgte jeg om råd til hvordan jeg skulle håndtere situationen, men efter flere måneders pres fra min side fik jeg endelig foretaget en MR-scanning som så har vist sig at det nu ikke er meniske der er noget galt med, men faktisk foreste korsbånd.

Min situation er halv problematisk, fordi mit korsbånd så ikke er helt revet over, men kun halv, og det har jeg fået konstateret pga. jeg i modsætning til dem som har helt revet kosrbånd, faktisk kan cykle, løbe, dødløfte, squatte, og lave små retningsskift med knæet, men det jeg så ikke kan er hoppe, og lave ting som kræver pludselige og spidse retningsskift.

Fysioterapeuterne har nu givet mig mulighederne om at lade knæet være, og styrke ledene omkring den, eller blive opereret, for jeg har sagt til dem at jeg gerne ville kunne spille f.eks. fodbold igen, men jeg er meget bange og i tvivl om hvad jeg skal gøre, fordi min situation er så tricky at det faktisk kan gå hen og blive være efter operation fordi løsheden i knæet ikke er såå stor.

hvad synes i der skal gøres, og er det nogen som selv har været i samme situation som kan give råd om hvad man gjorde? og kan vedkommende så spille fodbold igen osb?

hilsen fra en tvivlsom og skræmt bodybuilder ;)

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at blive opereret.

Skarpe instrumenter og ledflader er aldrig en god kombi. Skulle det så ryge helt, er forreste korsbånds OP ikke så slemt endda..

Kom igang med noget tung styrketræning samt plyometrics når du er klar til det, og lad dig ikke stoppe af noget.

Jeg har selv et overrevet bageste korsbånd, men løber, cykler og styrketræner alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Synes ikke det er nemt at give et entydigt svar på om du skal lade dig operere eller ej, fordi det er svært at svare på hvordan resultatet bliver efter en operation. Men de fleste korsbåndsoperede jeg kender incl. mig selv har ikke fået det samme knæ, som før operationen og det skal man selvfølgelig tage med i sine overvejelser. Det kan f.eks. være problemer med at strække knæet. Men du kan jo starte med at styrke musklerne omkring knæet og hvis det ikke er nok, overveje operation. Er du først opereret med et dårligt fungerende knæ, kan det ikke gøres om!

Link to comment
Share on other sites

Tark for Jeres comments dudes...

Rent faktisk så styrketræner jeg, og det gør jeg tit og tungt, hvilket jeg kun kna fordi mit korsbånd ikke er helt overrevet, men tror nu ikk jeg kan komme tilbage til at spille fodbold og stå på ski igen vel?

men det der poly et eller andet, hehe, hvad er nu det for noget?

Link to comment
Share on other sites

Ævl og bævl.

Et flosset/skadet korsbånd svarer funktionelt til et overrevet korsbånd - især når vi snakker boldspil! Du vil konstant opleve at skinnebenet skrider ud, med store smerter til følge.

Hvis du vil spille fodbold igen, udover at stå i mål - så få den operation. En korsbåndsoperation vil give dig 95-97% tilbage af dit tidligere niveau, og hvis du får den foretaget af en god kirug, så vil du sandsynligvis ikke kunne mærke forskel. Operationen er ligetil, og du kan støtte på benet allerede samme dag, selvom du nok skal regne med 10-14 dage hjemme.

Tag telefonen, ring til Søren Kaalund - http://kaalund.intellect.dk/. Og få ham til at operere dig. Han er læge for det danske landshold, har været læge for Aabs superligahold i over 15 år, og har sat flere knæ sammen, end du har spist ærter, og kan sit kram.

Edited by pain
Link to comment
Share on other sites

Plyo. Google og søg her på siden m8.. :wink:

Som jeg sagde - træn løs, og lev som du har lyst til. Der er flere fodboldproffer som spiller med delvise rupturer.

Det der er direkte løgn. Nævn een danske profesional fodboldspiller som spiller med et overrevet korsbånd.

Professionelle atleter bliver scannet og opereret indenfor 48-72 timer når de får en korsbåndsskade - ISÆR FODBOLDSPILLERE!

Edited by pain
Link to comment
Share on other sites

Ævl og bævl.

Et flosset/skadet korsbånd svarer funktionelt til et overrevet korsbånd - især når vi snakker boldspil! Du vil konstant opleve at skinnebenet skrider ud, med store smerter til følge.

Hvis du vil spille fodbold igen, udover at stå i mål - så få den operation. En korsbåndsoperation vil give dig 95-97% tilbage af dit tidligere niveau, og hvis du får den foretaget af en god kirug, så vil du sandsynligvis ikke kunne mærke forskel. Operationen er ligetil, og du kan støtte på benet allerede samme dag, selvom du nok skal regne med 10-14 dage hjemme.

Tag telefonen, ring til Søren Kaalund - http://kaalund.intellect.dk/. Og få ham til at operere dig. Han er læge for det danske landshold, har været læge for Aabs superligahold i over 15 år, og har sat flere knæ sammen, end du har spist ærter, og kan sit kram.

Jeg har selv lige revet mit forreste korsbånd helt over, og gælder det da også at jeg kan blive 95-97 % af hvad mit knæ var før?

- håbede på en karrierer inden for sport - spille basket..

Link to comment
Share on other sites

hehe.. mon ikk det kommer and på hvor meget løshed knæet får efter skaden, f.eks. er løsheden i mit højere knæ dobbelt så meget som venstre, altså højere er så der hvor korsbåndet er revet.

det skal så også siges, at pga. den laaaaange diagnose tid på mere end et år, hvor lægerne først nu finder frem til at det er korsbåndet, har jeg skadet den flere gange, pga jeg er bla. stædig, og altid ville prøve grænser af for hvor meget aktivitet og vrikken jeg kan med knæet.

nu kna jeg endda sidde på hook, og squatte næsten helt ned, hvilket jeg ikke har kunne før..

tsk tsk, hvad kan man lære af det her.

IKKe lave parkour:P

ej, det er løgn... parkour er allt for fedt..

Link to comment
Share on other sites

Det der er direkte løgn. Nævn een danske profesional fodboldspiller som spiller med et overrevet korsbånd.

Professionelle atleter bliver scannet og opereret indenfor 48-72 timer når de får en korsbåndsskade - ISÆR FODBOLDSPILLERE!

Du forventer vel ikke at der er nogen som svarer på dit barnlige indlæg, med den retarderede tone du lægger for dagen. Troll.. :4banned:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv lige revet mit forreste korsbånd helt over, og gælder det da også at jeg kan blive 95-97 % af hvad mit knæ var før?

- håbede på en karrierer inden for sport - spille basket..

Hvis en ordentlige læge laver det, og du gider genoptræne, så ja da. Tonsvis af profesionelle atleter spiller videre efter skader. Det tager nok knap et år, før en almindelig dødelige er i fuld gear efter operationen.

Link to comment
Share on other sites

Du forventer vel ikke at der er nogen som svarer på dit barnlige indlæg, med den retarderede tone du lægger for dagen. Troll.. :4banned:

Nu var det jo ikke mig der sad og skød løgne afsted vel? Du sidder direkte og misinformere unge mænd om valg som kan have stor indflydelse på resten af deres liv. Så kan vi jo debatere om hvem der er retarderet....

Et flosset korsbånd duer ikke, om det er flosset eller helt revet over, er funktionelt det samme. Du kan sagtens overleve uden det, og træne. MEN man kan på ingen måde dyrke en idræt der kræver retningsskift. Herunder, stort set alle boldspil, netspil og alt "ukontrolleret" sport. Hvis du træner det grundigt op, vil du nok kunne dyrke lidt sjov bold, men du risikere altid i en presset situation at dit skinneben smutter.

Og det passer altså ikke, når klumpen ovenover, påstår at der render profesionelle fodboldspillere rundt med flosset eller overrevet korsbånd.

Edited by pain
Link to comment
Share on other sites

Lige et indskud - hvis du snakker med din læge omkring en korsbåndsoperation, så spørg om du ikke må få et donor-korsbånd. Det leveres fra en gris, men er vidst på nuværende tidspunkt den allerbedste løsning!

No shit! :D

nåh ok... det må jeg da spørge, nu har jeg lige været til ortropæd kirug i dag, men han sagde at jeg nok skal afprøve mine græners, når nu jeg har styrketrænet mine ben på den måde som fysioterapeuten fortalte mig i et halvt år, se om jeg kan spille fodbold, hvis ikk, så til feburar skal jeg nok opereres...

Link to comment
Share on other sites

Nu var det jo ikke mig der sad og skød løgne afsted vel? Du sidder direkte og misinformere unge mænd om valg som kan have stor indflydelse på resten af deres liv. Så kan vi jo debatere om hvem der er retarderet....

Et flosset korsbånd duer ikke, om det er flosset eller helt revet over, er funktionelt det samme. Du kan sagtens overleve uden det, og træne. MEN man kan på ingen måde dyrke en idræt der kræver retningsskift. Herunder, stort set alle boldspil, netspil og alt "ukontrolleret" sport. Hvis du træner det grundigt op, vil du nok kunne dyrke lidt sjov bold, men du risikere altid i en presset situation at dit skinneben smutter.

Og det passer altså ikke, når klumpen ovenover, påstår at der render profesionelle fodboldspillere rundt med flosset eller overrevet korsbånd.

Det kan godt være at din stil virker fint i skolegården eller i ungdomsklubben- eller hvor du nu færdes, men i virkelighedens verden skal der lidt mere til end "DU LYVER" for at underbygge en holdning.

Nu er det jo nemt at sidde bag tastaturet og spille en helvedes kal', uden at turde afsløre sin identitet - og det fortsætter du jo så med. Det kan man så mene om hvad man vil, men det taler ikke just for troværdigheden i dine "indlæg".

Min situation er halv problematisk, fordi mit korsbånd så ikke er helt revet over, men kun halv, og det har jeg fået konstateret pga. jeg i modsætning til dem som har helt revet kosrbånd, faktisk kan cykle, løbe, dødløfte, squatte, og lave små retningsskift med knæet, men det jeg så ikke kan er hoppe, og lave ting som kræver pludselige og spidse retningsskift.

Fysioterapeuterne har nu givet mig mulighederne om at lade knæet være, og styrke ledene omkring den, eller blive opereret, for jeg har sagt til dem at jeg gerne ville kunne spille f.eks. fodbold igen, men jeg er meget bange og i tvivl om hvad jeg skal gøre, fordi min situation er så tricky at det faktisk kan gå hen og blive være efter operation fordi løsheden i knæet ikke er såå stor

Igen - når fysserne vurderer at du måske kan klare dig med træning, synes jeg du skulle prøve det.

Her diskuteres konservativ behandling kontra forskellige operative indgreb ved ACL traume.

Jeg kan ikke lige finde linket til informationen om superligaspillerene.

Der er dog kvindelige håndboldspillere som spiller uden bageste korsbånd.

Og "Pain" - indtil du har nosserne til at træde frem med navn, og indtil du kommer med noget mere underbygget, vil jeg ikke besvare mere af dit pis.

Link to comment
Share on other sites

Sikke dog en gang vås. Hvorfor skulle jeg stå frem med mit navn, hvad f. betyder det hvem jeg er?

Du sidder direkte og påstår noget, som jeg ved ikke er sandt. Det ved jeg fordi jeg kender en hulens masse mennesker der arbejder med professionelle sportsfolk, hver eneste dag de sidste 15-20 år, og du rådgiver nogen unge mennesker forkert, om en ret alvorlig beslutning.

Der er muligvis enkelte der spiller uden det bagerste korsbånd. Men, det var dog heller ikke det OP spurgte om, vel?

Der findes næppe ingen prof. atleter i kaos-spil uden det forreste korsbånd - det er simpel anatomi - det er uholdbart i længden. Hvis der gør, vil jeg vældig gerne høre/se noget om det, men sjovt nok, kan du finde 8 andre links, men ikke det link.

Hvis du vil dyrke sportsgrene, hvor bevægelserne er ukontrollet, skal du have en korsbåndsoperationen. Grunden til, det ikke anbefales til alle, er selvfølgelige at ikke alle behøver et knæ der kan klare den slags belastninger. Sjovt nok, er den undersøgelse du linker til, jo heller ikke lavet på atleter, men ganske almindelige mennesker, ikke?

Jeg har snakket med Aab's fysioterapeut og med den overnævnte læge Søren Kaalund (aka det danske fodboldlandsholds læge) om det, de ville til enhver tid anbefale en korsbåndsoperationen til en ung fodbold/håndbold/basket-spiller, som lever et fysisk aktivt liv, og gerne vil dyrke deres sport i fremtiden. De mener begge at en operationen ikke er for alle, men hvis du er seriøs omkring din sport, er det den eneste løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share