14 år dreng søger hjælp


soccer4life
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Jeg er en dreng på 14 år, som spiller fodbold på højt plan. Jeg har det problem, at jeg ikke er hurtig og fysik stærk og det var mit problem, da jeg for eksempel var ude på agf-fodboldtalentskole. Jeg er teknisk god, men mangler de to ovenstående punkter.

Jeg har så undersøgt lidt, og ligenu laver jeg dette(ca. hver anden dag):

3x25 - Armbøjninger;

3x25 - Mavebøjninger;

3x12 (forskellige slags øvelser) - En slags elastik fra reebook;

15 min. Yoga åndedræts øvelser;

Jeg søger endnu mere træning. Har hørt noget om, at man kan starte med at lunte, derefter stigende, og tilsidst sprint? Og at man kan hoppe ned fra en genstand og sætte af ligeså snart man rammer, og gentage det.

Her er et par spørgsmål til det ovenstående program:

o Når jeg sjipper, skal jeg så gøre det hurtigt eller skal jeg bare sørge for, at få hoppet en masse gange?

0 Mava og Armbøjninger laver jeg helt normalt, fordi jeg ikke kan lave dem, hvor man tager dem helt inde til kroppen(arbøjninger), dem er jeg nødt til, at tage på knæene, så dem droppede jeg? Ville det være smartere at skifte mellem dem?

Hvis i har nogle gode øvelser eller rettelser til det jeg har i forvejen må i hellere end gerne sige til.

PS: Ved ikke rigtigt om det her var den rette kategori.

På forhånd tak

--

Mathias.

Link to comment
Share on other sites

Hej soccer4life

Det du laver nu har ikke umiddelbart nogen overførsel til det du gerne vil være bedre til. Har du nogle muligheder for at træne med vægte? Måske har din klub et træningslokale du kan bruge? Eller måske har din far nogle gamle håndvægte på loftet?

Hvis ikke du har de muligheder kan der med fordel laves adskillige forskellige kropsvægtsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene, men min træner kan ikke finde ud af det, og jeg tror heller ikke han vil elske det.

Jeg er lige stoppet fra agf-fodboldtalentskole, hvor trænerne var rigtig dygtige, det de sagde var, at det eneste jeg manglede var hurtigheden, og det er desværre svært, at udvikle helt vildt meget.

Jeg kan træne med vægte, flere af mine venner går op i et fitness center, og jeg har prøvede, at få dem til, at lave et træningsprogram til lige netop hurtigheden, men det bliver altid sådan noget overkrop de vil have mig til, at træne.

Jeg vil blive helt vildt glad, hvis nogle kunne give mig nogle øvelser. Hvor langtid, hvor meget osv.. Jeg har hørt, at når man træner sprint træning og acceleration er det vigtigt man er udvildet.

Er der ikke nogle, der kan hjælpe mig, da dette betyder ekstremt meget for mig?

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel egentlig have noget sprinttræning og udvikle din eksplosivitet og spændstighed. Hvad med at kontakte en af atletikklubberne i Århus og høre om de har et træningsprogram til sprint?

Jeg faldt over denne gamle tråd, der faktisk indeholder et godt link til nogle øvelser du kan kaste dig ud i.

Klik her!

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

I fodbold er distancerne vel sjældent over 30-40 meter ad gangen i fuld sprint, så meget af den fase består vel af accelerationen?

At holde topfarten i sprint er jo en teknisk øvelse - her ved jeg ikke rigtigt, om man som fodboldspiller kan benytte samme teknik som atletik-sprintere. En hurtig gut som Dennis Rommedahl løber jo anderledes med fodboldstøvler og på græs - han har meget mere kontakt med underlaget og tager flere skridt - end en sprinter gør på en atletikbane.

Jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe dig - jeg synes det bedste bud må være at du går i gang med noget spurt-træning med vægtbælte, med slæde, eller op ad bakke og øger din styrke på den måde, evt. kombineret med et fornuftigt vægttræningsprogram for dine ben.

Link to comment
Share on other sites

I fodbold er distancerne vel sjældent over 30-40 meter ad gangen i fuld sprint, så meget af den fase består vel af accelerationen?

At holde topfarten i sprint er jo en teknisk øvelse - her ved jeg ikke rigtigt, om man som fodboldspiller kan benytte samme teknik som atletik-sprintere. En hurtig gut som Dennis Rommedahl løber jo anderledes med fodboldstøvler og på græs - han har meget mere kontakt med underlaget og tager flere skridt - end en sprinter gør på en atletikbane.

Jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe dig - jeg synes det bedste bud må være at du går i gang med noget spurt-træning med vægtbælte, med slæde, eller op ad bakke og øger din styrke på den måde, evt. kombineret med et fornuftigt vægttræningsprogram for dine ben.

- Det har du faktisk helt ret i, og min far vil prøve, at finde sådan et vægtbælte. Det var virkelig brugbart:-)!

#vægttræningsprogram

- Der kan jeg vel gå op i fitness centeret, og forsøge igen? Få dem til, at lave noget til mig.

Tusind tak!

- Virkelig brugbart, tak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal være hurtigt er det muskelmæssigt primært baglår og røv, der skal op at ringe. Jeg foreslår squats og semi-stivbenede dødløft.

Undskyld det sene respons, har lige været på fodbold weekendtur, men det vil jeg, da gå op i et fitness center og sige.

Tak alle sammen! - I har været helt vildt gode

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share