Brede skuldre!


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Sad lige og gloede artikler på getbig.... Jeg faldt over en artikkel kaldet "opbyg bredere skuldre" af Tony-Friis. Jeg vil nok lige sige at det er nogle lange øvelses beskrivelser, og han ser ud som om han ved hvad han taler om. Men Hvad siger de gæve MOL-boere???

Virker det så godt som han siger? Også i fohold til den normale udførelse af de forskellige øvelser?

Artiklen findes her:

Opbyg bredere skuldre

Da jeg selv godt gad eje de bredere skulde han snakker om :inlove: Glæder jeg mig til at høre om artiklen holder vand...

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke svaret. Jeg træner normalt Military press, da jeg synes den er genial til at opbygge større skuldre. Men i den artikel du henviser til, skriver de noget jeg ikke helt kan forstå:

Først må jeg lige fortælle dig noget om pres med vægtstang. Til skuldertræning, duer vægtstænger simpelthen ikke. Ikke bare træner de udelukkende det forreste hoved, de vil næsten altid forårsage inflammation(betændelse) i Skulder regionen (rotator cuff) efter bare en måned eller to!
Link to comment
Share on other sites

Hej Panser

Også noget af det som fik mig til at være lidt mere skeptisk... betændelse ligefrem...

ps. svar på din signatur:

En mongol på LSD trip i et orgie af supermodeller.... :lol:

anyways.. hva artiklen angår så må TJ da have et bud... kunne ikke forestille mig andet (selvfølgeligt er "DE TRE STORE BASIS ØVELSER" også nævnt i hans indlæg... hvis han da vil lave et :) )

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes lateral raise med håndvægte er en glimrende massebygger. Presseøvelser som military press er også fine, men de rammer i ret høj grad det forreste hovede, og hvis man bænker meget, kan det let bliver for meget for skuldrene med alt det presseri. Derfor synes jeg okay om Lateral Raise og Rear Lateral Raise.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har kendskab til eller erfaring med følgende presse-øvelse:

Man lægger sidelæns og vandret på en bænk. Udgangsposition for armen er albuen langs siden med overarmen roteret udad. Derefter presses håndvægten op i strakt arm.

Fidusen ved denne øvelse "skulle" være at man kan belaste det laterale hovede tungere end ved eksempelvis laterals.

?????

Link to comment
Share on other sites

"Først må jeg lige fortælle dig noget om pres med vægtstang. Til skuldertræning, duer vægtstænger simpelthen ikke. Ikke bare træner de udelukkende det forreste hoved, de vil næsten altid forårsage inflammation(betændelse) i Skulder regionen (rotator cuff) efter bare en måned eller to!".

Det er da den ondeste omgang pis at fyre af. Hvis man skriver sådan noget starter man ikke med at sige "først må jeg lige fortælle dig noget". Nej, med sådan et postulat må man efter min mening - hvis det skal have nogen reel værdi - underbygge det med en langt mere præcis forklaring om; hvad det er der foretager betændelsen, hvorfor mange kan lave military press konstant uden problemer, henvise til en ordentlig kilde osv. osv. Med andre ord, hvis man støder på sådanne postulater, må man lade være med at ligge noget i det.

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man ikke glemme at brede skuldre mere er noget man er født med. Træning ændre ikke voldsomt meget på det. Det er klart at et par massive mediale deltoideus muskler skaber illusionen af bredde, men har man ikke den brede knoglebygning som folk med brede skuldre har, så nytter det ikke rigtigt noget. Tag bare gode gamle Larry Scott. Han havde et par store kuglerunde deltoideus muskler, men han var ikke overvældende bred. Larry havde dog gjort hvad han kunne, for at modarbejde hans smalle knoglebygning, ved at bygge et par imponerende deltoideus muskler. Så har man ikke bygningen til det, så skal man ikke tro at et såkaldt mirakel program kan ændre på dette.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overvejende enig med TJ's betragtninger, men omvendt vil jeg også mene, at der er en hel del at hente ved fornuftig træning (og kost) - også når det kommer til at opbygge brede skuldre.

Personligt har jeg oplevet god fremgang og følgende fået positive kommentarer fra min omgangskreds.

Den sidste kommentar gik sjovt nok på at personen "synes jeg havde fået noget bredede skuldre siden sidst".

Man skal også passe på hvem man sammenligner sig med. Diverse muskelbundter fra nettet og/eller muskelblade, er mange gange fuldstændig ude af proportioner, og bør derfor ikke skabe grobund for mindreværdskomplekser af nogen art - mange gange synes jeg ikke engang de bør være forbilleder, men lad nu det ligge!

Link to comment
Share on other sites

"Først må jeg lige fortælle dig noget om pres med vægtstang. Til skuldertræning, duer vægtstænger simpelthen ikke. Ikke bare træner de udelukkende det forreste hoved, de vil næsten altid forårsage inflammation(betændelse) i Skulder regionen (rotator cuff) efter bare en måned eller to!".

Det er da den ondeste omgang pis at fyre af. Hvis man skriver sådan noget starter man ikke med at sige "først må jeg lige fortælle dig noget". Nej, med sådan et postulat må man efter min mening - hvis det skal have nogen reel værdi - underbygge det med en langt mere præcis forklaring om; hvad det er der foretager betændelsen, hvorfor mange kan lave military press konstant uden problemer, henvise til en ordentlig kilde osv. osv. Med andre ord, hvis man støder på sådanne postulater, må man lade være med at ligge noget i det.

Torben F

Jeg har da fået sene skede hinde betændelse i skulderen, om det kommer fra military press det må guderne vide. Men for mig giver det da i hvert fald lidt stof til eftertanke.

Helt dum lyder han jo heller ikke til at være.

Dog fatter jeg ikke hans beskrivelse af Rotating dumbbell press :sneaky:

Edited by Chronus
Link to comment
Share on other sites

Dog fatter jeg ikke hans beskrivelse af Rotating dumbbell press  :sneaky:

Chronus: Det er du ikke den eneste der ikke gør :confused2:

Jeg har før læst om enkelte styrkeløftere med kronisk skulderinflamation der primært bruger tunge dumbels i den daglige træning. Når de stiller op kører de naturligvis med stang.

Kender personligt flere der kører dumbels for at undgå at en inflamation kommer tilbage og bider dem i røven :(

Link to comment
Share on other sites

Mht. inflammation så beskriver det kroppens reaktion ved vævskade, dvs celledestruktion vil udtømme visse stoffer der fungerer som signal og sætter reparationsprocesser igang. Den lokale aktivitet vil vise sig i form af bl.a. hævelse, varme, rødme, smerte og nedsat funktion.

Mht. træning vil jeg mene at man skal bruge laterals hvis man vil ramme det midterste hoved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter slet ikke kommentaren med inflamation og press med stang vs. dumbells. Jeg har selv en inflamation i venstre skulder og det eneste jeg pt kan presse med er stang- Så snart jeg bruger en dumbell går min skulder helt kold.

Den øvelse der smækker mest masse på siden af mine skuldre er Upright Row, bare ærgeligt at den kan være for hård hvis man har skulder bøvl. :(

Link to comment
Share on other sites

Som BrainRoid kan jeg også godt lide lat. raises,og jeg er også HELT enig i, at øvelsen skal køres stilrent for at få noget ud af den. Jeg kører den siddende på en bænk med (næsten) lodret ryglæn, idet jeg har fundet ud af, at det gør det meget sværere at snyde hvis øvelsen køres på denne måde. Ydermere prøver jeg at fokusere på at holde skuldrene lavt i hele bevægelsen, da trapz'ne nemt kan overtage en del af arbejdet. Og så mener jeg at øvelsen SKAL køres med jævn (lav) hastighed i både den koncentriske og excentriske fase så man ikke slynger håndvægtene op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share