Mit pulsur lyver


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

Efter gårdagens cardio træning fik jeg følgende opsummering:

Cal. 1108

fedt 60 g

gns. puls 179

Træningen bestod af:

* 15 min romaskine (5 min i roligt tempo og 10 min med fuld gas)

* 25 min på løbebånd (8,9 km/t - jeg er ved at træne en benskade væk)

* 15 på Crosstrainer

* 30 min på kondicykel for fuld damp

Pulsen kan jeg godt acceptere, for jeg gav den gas. Fedt ved jeg ikke om.

Findes der en eller anden måde at omregne pulsurets resultat til noget brugbart. Mit eget umiddelbare bud vil være at trække 40% fra.

PS. Mine stats:

* mand

* 33 år

*vægt 83 kg

Link to comment
Share on other sites

Små 750kcal pr time er muligvis lidt højt, men virker bestemt ikke urealistisk hvis man er i rimelig form (og ikke en lille nips :smile:).

Hvad mener du egentlig når du vil have omregnet det til noget brugbart?

Man må erkende at kalorietælling vha pulsur altid er forbundet med en vis usikkerhed, og selv hvis du kunne få et præcist resultat er det lidt omsonst, for du kan måske tælle dit samlede indtag i løbet af dagen, men du kender ikke dit præcise forbrug for hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

ok, brugbart er nok et forkert ord at bruge. Det eneste jeg vil bruge det til, at have et ca. cal. forbrug at holde op mod mit samlede energi forbrug.

Jeg er igang med "projekt vægtab". Et stille og kontrolleret projekt med 1 kg/md. Spiser varieret, sundt og alt det der, men gider ikke 100 % tælle cal.

Pulsuret og cal. forbruget skal derfor kun bruges som motivation og om jeg holder mit cal. underskud :smile:

Jeg ved godt det måske ikke er den helt rigtige måde at gribe det an på, men det virker da - fra januar til nu er vægten sneget sig fra 95 til 83 kg.

Link to comment
Share on other sites

et eller andet "skrammel" ur og måler. Kan ikke huske hvad det hedder.

Jeg tror nok jeg har fået den kodet rigtig med i hvert fald min. puls.

Max pulsen er er lidt usikker på - og jeg har ikke fået taget mig sammen til at lave en max test endnu.

Men jeg syntes da ikke at en gns. puls på omkring 179 lyder så vild? ...men det gør den måske.??

Link to comment
Share on other sites

Det er en meget høj gennemsnitspuls. Dit løb er feks meget behersket. Jeg selv løber vel det tempo med en puls 120 og jeg er 52 år. Mange billige pulsure skal sidde meget stramt for at vise den rigtige puls. Den mindste slup i remmen bevirker at pulsen bliver fordoblet, eller i det minste går til det max som pulsuret er kodet til at vise. Det er gerne omkring 210 slag/min. Mit nuværende pulsur er et fra Garmin. Det er bare så klippestabilt at man tror det er løgn.

Endvidere er det langt sværere at komme op i de høje gennemsnitpulser når du ror eller cykler, da du ikke skal bære din egen vægt.

Men udover det mener jeg faktisk, at dit kalorieforbrug er højere, under den beskrevne træning, end pulsuret viser... Men tapsveder du under hele forløbet, er du i stand til at tale?

Henrik

Link to comment
Share on other sites

et eller andet "skrammel" ur og måler. Kan ikke huske hvad det hedder.

Jeg tror nok jeg har fået den kodet rigtig med i hvert fald min. puls.

Max pulsen er er lidt usikker på - og jeg har ikke fået taget mig sammen til at lave en max test endnu.

Men jeg syntes da ikke at en gns. puls på omkring 179 lyder så vild? ...men det gør den måske.??

Det er ikke umuligt at din gns puls lå på 179. Det kommer an på så meget, bl a hvad din max puls er. Jeg plejer for egen del at ligge lidt over 180, men ved også fra max puls test jeg har fået lavet, at jeg har en højere max puls end gennemsnittet.

Hvis du vil bruge dit pulsur til at se om du arbejder ved de "rigtige" procenter, ville jeg anbefale at få taget et max puls test :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

Det kunne godt lyde som om der er noget galt med pulsuret.

Henrik - ja, jeg tapsveder! ellers er der ikke noget ved det. Jeg ved ikke om det er den rigtige træningsmetode, men jeg giver mig max. hver gang.

Det er kun på løbebåndet jeg passer lidt på - er ved at genoptræne efter en gang skinnebensbetændelse, men ellers får den gas! Jeg kan ikke føre en samtale.

Jeg tror jeg skal eksperimentere lidt med det nuværende, eller også bare se mig om efter et andet!

Nogen anbefalinger??

Link to comment
Share on other sites

Pulsure der beregner kcal forbrug under træning har en tendens til at overvurdere energiforbruget (specielt for overvægtige og kvinder i særdeleshed!) Dog er der ikke noget urealistisk i de tal som dit pulsur viser andet end at du tilsyneladende har en noget højere puls end de fleste på din alder! Ved roning er pulsen gerne høj i forhold til energiforbruget. Da en puls typisk er højere end hvad % pulsreserve forudsiger når man ror. Ved løb og cykling er der en ret god sammenhæng mellem puls og energiforbrug. Hvis du har mulighed for at køre en Watt-maks test på kondicyklen så kan du få en rimelig vurdering af din kondition og samtidigt få en rimelig pålidelig maxpuls at arbejde med. Med et kondital og din maks og vilepuls kan du ret let udregne dit energiforbrug når du træner i hvertfald når du cykler og løber (ved ikke hvor pålideligt det er når du ror!)

Link to comment
Share on other sites

et eller andet "skrammel" ur og måler. Kan ikke huske hvad det hedder.

Jeg tror nok jeg har fået den kodet rigtig med i hvert fald min. puls.

Max pulsen er er lidt usikker på - og jeg har ikke fået taget mig sammen til at lave en max test endnu.

Men jeg syntes da ikke at en gns. puls på omkring 179 lyder så vild? ...men det gør den måske.??

Jeg syntes at det lyder ret høje, når der er del af træningen der er i roligt tempo, det højeste gennemsnit jeg har været oppe på i en spinnings time er 152 og jeg er 37 år.

Hvad siger uret at din max puls er? jeg har ikke været over 182, men hvis din max puls er over 200 er 179 vel muligt, men du skal ligge tæt på 100% i de 55 du køre på fuld knald, når du køre 30 min i roligt tempo.

Har du prøvet at måle pulsen på nogle at maskinerne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share