Cola Light


Cormack
 Share

Recommended Posts

Hvad siger eksperterne til Cola light og vægttab?

Jeg har hørt at sødestofferne i Cola light,

skulle aktivere nogle celler i hjernen der tror at kroppen får sukker og at det derfor feder lige så meget.

Jeg har så også hørt lige det modsatte, og hørt om læger der ligefrem anbefaler Cola light, i en slankekur.

Jeg har selv droppet almindelig cola til fordel for light og har da tabt 3 kilo på et par uger, uden at ændre andet. Det kan selvfølgelig være en enkeltstående tilfælde, som intet har med colaen at gøre, så gad vide om andre her på MOL har erfaring med cola light? :)

Link to comment
Share on other sites

Det var der en rigtig god diskussion om engang: link

Konklusionen var vel nærmest, at hvis man som du erstatter alm. cola med et tilsvarende lightprodukt - og hvor meget du spiser, er jo noget du selv bestemmer. Det siger sig selv at en alm. cola med sukker nok til at fylde Arresøen mætter mere end en tilsvarende light ting - fordi der ikke er mere end enkelte kilojoule energi i per 100g.

Skål!

- Klaus

(Der hentede dejlig Aspartam-sodes på Auken-fade hos Mutter Poetch i eftermiddags. ;) )

Link to comment
Share on other sites

Der er et eller andet i de Light Cola'er som går ind og stimulere en insulin udløsning.

Og det medføre at insulinet tager noget af det sukker i blodet og føre det ud i cellerne. Ikke ligefrem skide smart...

Man vil i nogen tilfælde bare blive mere sulten/tørstig efter at man har kværnet en Cola light.

Så drop Light'en og nup en "regular"

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke få mig selv til at hælde det sukkerfrie stads ned i min hals! Jeg kan ikke lide smagen (som ikke er i nærheden af smagen af alm sukkerholdig coke)

Pepsi Max, Coca Cola Light, Pepse Light, Harboe Light... - bare en gang stads med forskellig etikkette - jeg kan ikke engang smage forskel - kun konkludere at det er noget sprøjt...!

Link to comment
Share on other sites

Man vil i nogen tilfælde bare blive mere sulten/tørstig efter at man har kværnet en Cola light.

Så drop Light'en og nup en "regular"

Hvorfor nuppe en regular ?? Hvis man helt vil undgå et negativt insulin respons, så skal man slet ikke drikke sodavand. For når du drikker en almindelig cola, så vil det store sukkerindhold tricker et meget stort (og unødvendigt) insulinrespons. Faktisk frigøres der så meget at blodsukkeret efter meget kort tid bliver LAVERE end før man drak sodavanden. Dette kan resultere i at man pga. for lavt blodsukker spiser mere end godt er senere.

Iøvrigt så er der mange misforståelser forbundet med de light sodavande. Undersøgelsen er lavet på tom mave. Hvis man drikker en light sodavand i forbindelse med et måltid, så er der ikke nogen risiko overhovedet.

Cheat> jeg er enig med Klaus. Almindelige sukker sodavande er noget vammelt klistret stads. Pepsi light og pepsi max smager meget bedre. Men du er jo også i den der sukker-alder. Børn har jo så meget lyst til noget sødt ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Der er et eller andet i de Light Cola'er som går ind og stimulere en insulin udløsning.

Og det medføre at insulinet tager noget af det sukker i blodet og føre det ud i cellerne. Ikke ligefrem skide smart...

Man vil i nogen tilfælde bare blive mere sulten/tørstig efter at man har kværnet en Cola light.

Så drop Light'en og nup en "regular"

Hvorfor er det i ønsker at undgå et insulin respons??? Insulin er et anabolt hormon i allerhøjeste grad - det stimulerer til glucoseoptag i muskler og evt. til protein syntese!

Der er naturligvis noget omkring insulinsensitivitet, men som TJ allerede har noteret vil en alm. sodavand bestemt give et langt højere insulinsvar - så den argumentation er svær at retfærdiggøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share