Bør han træne / hvordan?


Currant
 Share

Recommended Posts

Hej...

Jeg har en lillebror der er 16 år gammel, spinkel og lille af bygning... Han menes fysisk at være 1-1½ år bagud for sin alder... Jeg har læst frem og tilbage angående børn/unge og træning og faldt over artiklen som viser lidt noget andet end jeg ellers har hørt - nemlig at styrketræning først hører sig til efter endt udvikling...

Det skal siges at han har hypermobile led...

Bør han begive sig igang med styrketræning sammen med sine kammerater? - og i så fald, bør han tage sig nogle forholdsregler og ikke bare hoppe med på vognen og gøre alt for at imponere kammeraterne?

Tak for hjælpen... Jeg vil bare gerne være med til vejledning af ham samt mine forældre der skal give tilladelse til træningen til han bliver 18 år...

Link to comment
Share on other sites

Han kan sagtens styrketræne, det vil endda være rigtigt sundt. For hvis man styrketræner under puberteten, når ens muskler er under udvikling, bliver de stærkere(selv hvis du stopper med at træne senere) samt at det vil skabe stærkere knogler.

Han vil sandsynligvis have brug for en optræningperiode for at vænne ledene til træning. Til det ville det være fint med 3 sæt af 12-15 repetitions. Så kan han efter et stykke tid komme ned til færre repetitions.

Hvis han starter med tung styrketræning(under 8 reps) uden at have noget grundlag, vil hans led ikke kunne nå at udvikle sig på niveau med hans muskler, og han vil på den måde nå til et punkt hvor han sener er stærkere end hans muskler, hvilket ville resultere i at han så ville overanstrenge sine ledbånd.

Et godt program for ham det første stykke tid(fx det første halve år, hvis han holder programmet), kunne se sådan ud:

3 gange fullbody om ugen, alle tre sæt af 12-15 reps:

- Bænkpres

- Push Ups

- Lat pull

- Low row

- Squats

- Leg Press

- Deadlift

- Rygbøjninger (Han vil nemt komme til at kunne lave tre sæt af 20-30 repetitions i denne her)

- Mavebøjninger (Han vil nemt komme til at kunne lave tre sæt af 20-30 repetitions i denne her)

Selv bagefter han er kommet gennem grundtræningsperioden, vil det stadig være en god idé at holde samme program og evt. nedsætte antal repetitions for så at løfte tungere vægte.

Husk at få 48 timers pause mellem hver styrketræning. Dvs. han kunne fx træne mandag, onsdag og fredag. En super god idé sammen med styrketræning for ham ville være at tage proteindrik, samt begynde at spise sundt hvis han ikke altid gør det!

Håber det hjælper!

Link to comment
Share on other sites

i-want-sixpack -> Hvad er der galt med det program der står i starten?

Ingenting! :)

- Men, jeg vil lige, overall, pointere, at de øvelser som der er i programmet, skal 100% instrueres af en person, som ved hvad han laver. Dødløft m.m. kan være meget skadelig, hvis den korrekt udførsel ikke demonstreres.

Link to comment
Share on other sites

Jamen netop det er også min bekymring... Den manglende vejledning... Jeg blev overrasket da jeg betalte mig til instruktion over hvordan jeg umiddelbart ville ha gjort alting - nemlig forkert... De unge drenge render ikke rundt med for meget på lommen og instruktion tror jeg ikke er det første de tænker på...

Link to comment
Share on other sites

Jamen netop det er også min bekymring... Den manglende vejledning... Jeg blev overrasket da jeg betalte mig til instruktion over hvordan jeg umiddelbart ville ha gjort alting - nemlig forkert... De unge drenge render ikke rundt med for meget på lommen og instruktion tror jeg ikke er det første de tænker på...

Giv ham Starting Strength i julegave

Link to comment
Share on other sites

Hypermobile led + squat, dødløft og leg press på samme dag, er nok ikke så skide smart (i starten).

Skift hellere mellem squat og dødløft, og kør forholdsvis lav vægt til at starte med og evt 5x5.

Nu ved jeg selvf. ikke hvor din bror har flest gener, men benene (og til dels læn/ryg) er typisk meget udsatte når man har hypermobile led.

Som opstart ville jeg personligt også fortrække det program sixpack stiller op.

Et godt solidt program baseret på compound, derefter kan evt. iso øvelser smides ind når og hvis behovet for dem dukker op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker bare at hvis man skal køre med ret let vægt så vil der være overskud til at tage flere øvelser, man bliver jo ikke specielt udmattet i hver øvelse. Og udvalget i det øverste dækker jo hele kroppen. Når så personen er ved at have styr på øvelserne, (spænder rigtig op, ved hvad ret ryg vil sige osv.) og blevet lidt ældre kan man gradvist øge belastningen og fokusere på de store øvelser.

Just my 5 cents

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share