Spørgsmål om marathon


Bayliss
 Share

Recommended Posts

Hej alle..

Har nogle spørgsmål ang. et marathon, som en ven skal løbe.. Ved ikke om det er posted det rigtige sted, men here goes:

En sen aften for et par uger siden, drak min ven og jeg, med en fælles kammerat.. Vi fortalte at min kæreste netop havde løbet NY Marathon..

Han blev hurtigt kæk, og mente han kunne løbe en marathon-distance på under 4 timer og 30 min.. Vi blev hurtigt enige om at han ikke kunne..

Manden er ca. 23 år, har de sidste 5 år MAKS cyklet 10 min. om dagen, og ellers INTET lavet.. Han har til 31 dec. til at gennemfører.. Kan han det ?

Vi kender hans viljestyrke til at træne, og er dermed ret sikre på han ikke kommer ud i kulden og løbe, og desuden drikker han igennem hver eneste weekend.. Så vi er ret sikre på han ikke klare det.. Men alligevel, HVIS han nu begynder at træne bare en smule, har han så en realistisk mulighed for at gennemfører løbet på under 4,5 timer ?

Og når vi skal igang med at løbe, er der så noget vi skal tænke på ? Vi har aftalt at han ikke får noget hjælp af os, nogen tips eller noget, men jeg tænker på om han vil dratte om under løbet, når han nu er så utrænet som han er ?

Så hvis i vil svare på spørgsmålene, og om der ellers er noget som vi skal huske på, mens han løber, må i meget gerne skrive det her..

Jeg føler mig ihvertfald overbevist om at det er de nemmeste 1000 kr. jeg nogensinde har lavet..

Vh,

Mark

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Jeg kender ikke din vens potentiale men hvis han bare har lidt rygrad er der faktisk en vis sandsynlighed for at han kan klare den udfordring. Det kræver bare at han træner lidt. At gennemføre et marathon på 4½ time kræver jo bare at man nærmest går! Så kan han bevæge sit legeme gåenden/små luntende 42 km har du mistet 1000kr.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Jeg kender ikke din vens potentiale men hvis han bare har lidt rygrad er der faktisk en vis sandsynlighed for at han kan klare den udfordring. Det kræver bare at han træner lidt. At gennemføre et marathon på 4½ time kræver jo bare at man nærmest går! Så kan han bevæge sit legeme gåenden/små luntende 42 km har du mistet 1000kr.

Arhh, gå et marathon.. Med lidt "løse" tal skal man i snit holde en fart på 10 km/t.. Det er da alligevel en del.. Når man snakker 4 timer i træk :)

Link to comment
Share on other sites

Et marathon er hårdere end det synes ved første øjekast. Hvis den pågældende er så utrænet som det lader til, tror jeg det bliver svært for ham bare at gennemføre. Løb selv et marathon i september på 3 timer og 55 min, havde heller ikke trænet specifikt til løbet udover fodbold. Men har spillet bold i mange år, arbejder i fitnessbraanchen, og er generelt meget aktivt, og fik målt et kondital på 56 sidst jeg var på båndet, i en periode hvor vi havde holdt vinterpause i næsten to måneder. I tiden hvor jeg løb marathon, tror jeg det har ligget i hvert fald 5-6 tal højere.

...-og ja, pas nu på ham derude, det er som sagt hårdere end man tror. Hvis han bliver skidt for alvor, så stop ham.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som et dumt væddemål.

Hvis det går godt, så løber han max 30 km, og går resten, og så når han det lige. Han har med 99% sikkerhed haft en dårlig oplevelse

Hvis det ikke går så godt, så dropper han ud undervejs, eller kommer for sent igennem.

Hvis det går skidt, så bliver han skadet, og har mistet alt motivation til at løbe.

Hvis han ikke har løbet før, eller i nogenlunde grundform, så er der i mine øjne no chance for at løber hele vejen, eller højt nok tempo i starten så han kan gå det sidste stykke, og det kræver trodsalt noget at komme igennem et marathon på 4:30. Hans sener og led får det ikke godt

Link to comment
Share on other sites

Der er en måned til 31. december, så det er lige før det er ligegyldigt om han begynder at træne...han kommer ikke i afgørende bedre form og hans led og sener når ikke at vænne sig til nogen som helst form for belastning.

Jeg tror at chancen for at han gennemfører er lille. Chancen for at han kommer under 4½ time er endnu mindre.

Men kommer han igennem kan han nok være sikker på en ting; hans krop har det ikke godt bagefter. En ting er muskelømhed, som alle har bagefter, men led og sener vil være smadrede i lang tid efter. Han kan også godt forvente nogle skader, som godt kan hænge ved noget tid efter. Men nej, han vil formentlig ikke dratte om under løbet, fordi han er utrænet.

Jeg har løbet en del marathonløb og har også løbet løb, der er længere end marathon, og jeg synes stadig marathon er hårdt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share