Sign in to follow this  
GirlieOdense

Løbetræning

Recommended Posts

Hej folkens!

Jeg er gået i gang med at træne op til løb - har gået meget powerwalk den seneste tid, så har en vis grundform. Hvor ofte må man løbe, når det er på niveuet der hedder sig 3-6 km pr gang?

Er det okay at gøre det hver dag - eller er det sådan, at kroppen SKAL restituere efter hvert træningspas længere end 1 døgn?

Mit løb er ikke med spurter og lignende - men rolig jogging, da jeg har diverse skader at tage hensyn til.

Kender ikke så meget til løbetræning - hvor meget det kræver af kroppen, og om man nedbryder hvis man gør det på dagligt basis. Ville være en skøn måde at holde min vægt (er ved at tabe mig - det går fint nedad, har allerede smidt 10 kg - mangler 10 kg mere, og vil gerne holde vægten nede bagefter uden at skulle tælle hver kcal jeg spiser)

Håber på gode råd!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Løb belaster sener og led ganske meget og du bør som nybegynder ikke træne hver dag. Løb i stedet hver anden dag og hvis du ønsker at forbrænde kalorier kan du svømme, cykle, crosstraine eller lavet andet konditionstræning, der ikke belaster bentøjet på dine løbefri dage. Efter nogle måneder uden skader eller skades symptomer kan du øge til fire løbedag pr. uge, senere til fem osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Løb belaster sener og led ganske meget og du bør som nybegynder ikke træne hver dag. Løb i stedet hver anden dag og hvis du ønsker at forbrænde kalorier kan du svømme, cykle, crosstraine eller lavet andet konditionstræning, der ikke belaster bentøjet på dine løbefri dage. Efter nogle måneder uden skader eller skades symptomer kan du øge til fire løbedag pr. uge, senere til fem osv.
Jeg har løbet før - men måtte stoppe igen pga en.. ja dum tå (kunne ikke have fødderne i skoene) - jeg har lidt svært ved at lave de andre ting du nævner der, da jeg har et ret dumt knæ, som bestemt ikke bryder sig om hverken at svømme, cykle eller crosstrainer desværre - cykling kan jeg gøre stille og roligt til og fra steder, men ikke i et tempo der giver mig ret meget kondi) - Det er i min 90 graders stillling det er værst - og derfor er løb ikke så slemt, som de andre ting - bare jeg føler efter hvordan det går, tager hensyn osv.

Hvis jeg nu løber ganske forsigtigt på daglig basis nu - ren genoptræning, ingen spurter osv. vil det så smadre noget?

(tænker på f.eks overtræning af muskler - eller er det mest i forbindelse med styrketræning det sker?)

Mine skader har jeg fuldt ud styr på - efter 6 år med knæskade og tendens til skinnebensbetændelse, så lærer man at lytte til sin krop :) Tager det stille og roligt - og de næste 5 uger er KUN med ren genoptræning - ingen spurter - eller høj hastighed, bare stille og rolig jogging, så led og muskler kommer med op i træning i fornuftigt tempo :cool:

Vil så gerne kunne lave lidt motion hver dag - men pt. er der for langt ned til træningscenteret (8 km hver vej - jeg kan ikke cykle tur/retur - samt lave styrketræning i koldt vejr desværre) - og elsker at løbe.. plus jeg kan gøre det i stort set alt slags vejr. Jeg kan ALTID få mig selv hevet afsted når det ikke er noget der tager flere timer... 35 min ude i regnvejr er til at have med at gøre, og man ved jo, at man har det skønt bagefter!

Plus.. motion stabiliserer min appetit - og giver mig godt humør! :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du været i et planlagt genoptræningsforløb med dit knæ og skinneben?

Det er dumt at løbe og øge din træningsmængde hvis du ikke har super meget forstand på det. Brug evt. knæbånd når du løber

Det er rigtigt dumt af dig at løbe hver dag, som du gør nu. Det virker sandsynligvis fint for dig lige nu, men det lyder ikke særligt smart når du lige har haft skader? Så har du en rigtigt stor risiko for at dine gamle skader kommer frem igen, og de kan så muligvis blive værre igen.

Og du kan sagtens svømme selvom du har problemer med dine knæ. I crawl og rygcrawl bruger man ikke knæene, da man holder benene stive!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dine skavanker taget i betragtning, har du fået testet din løbestil, så du først og fremmest har de rigtige sko? :smile:

Ellers mener jeg multiatleten ligger i Odense? Ved ikke lige om der er andre, ellers er der Løberen, på hver side af broerne i henholdsvis Vejle og Roskilde.. :bigsmile:

Edited by matty`

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ellers kan jeg anbefale:

Løb og Fitness

Rosenbæktorv 1

5000 Odense C

Her fik jeg selv lavet en test på grund af smerter fra mit knæ efter de lange ture. De har et løbebånd stående i lokalet som man løber på og bagefter kan man se løbestilen i meget langsom gengivelse. Derved kan man se hvordan foden arbejder under løb. Jeg fik selv opklaret, at jeg mod min egen forventning, havde en kraftig overpronering når jeg løb. De fandt så en løbesko der passede specielt til min situation og har ikke mærket noget væsentlig til mit knæ siden. Så det kan varmt anbefales.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej GirlieOdense

Jeg løber 6 gange om ugen og går snart igang med et træningsprogram 2 gange om dagen. Jeg mener, at alle kan komme til at træne hver dag. Det handler bare om, hvordan man trapper op til det, og hvordan man træner.

Hvis du træner roligt løb, såkaldt "snakke tempo", kræver det normalt højest en dags restitution. Hårdt løb kræver helt optil 3 dages restitution. Restitutionstiden er dog afhængig af i hvor god form du er. Topløbere kan fx. klare sig med en enkelt dags restitution efter intervaltræning med 80-90% belastning. For brgyndere ville dette kræve 3 dages hvile.

Hvis du allerede er igang med at løbe, så tag den derfra - ellers læg roligt ud. Forøg kun km-tallet med 5-10% om ugen - dette er en hovedregel indenfor løb. Split gerne din træning ud på flere dage end 3. Fx. kan det være bedre at løbe 6*3 km end 3*6 km på en uge, da belastningen er mindre per gang. Men lad være med at gå fra 3 til 6 gange om ugen med det samme, da flere gange om ugen også er en stor omvæltning. Tag mindst et 2-3 uger med det samme antal, før du forøger.

Løb er en kanon måde at tabe sig på, så bare klø på. For hver km, du løber, forbrænder du din vægt i kalorier. Hvis du fx. vejer 60 kg og løber 10 km, forbrænder du 600 kalorier svarende til ca. 200 g pasta.

TS

Loebesiden.dk - Gode råd om løbetræning

Edited by t_skytte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this