Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Stille og rolig lørdagstræning. Der var et par tøser i centret som luntede på løbebåndene, og siden trænede LET i abd. add. maskinerne. Fuldstændigt ligegyldig træning, hvis De spørger mig. B)

Frivend:

5s x 3r x 75 kilo

Squat:

3s x 5r x 100 kilo

Bænk:

4s x 5r x 80 kilo

Den eneste frie eleiko stang i centret er blevet bøjet. (Nok af mit dødløft :lol: ) Så nu har ledelsen anskaffet en ny stang. Jeg talte med ham som står for indkøbene, og han fortalte stolt at den nye stang var en kulfiberstang på kun 10 kg. :o Jeg var dybt imponeret :blink: Nu skal jeg så bare slæbe flere skiver..

Dødløft:

12 singles x 155 kilo. Jeg har overvejet om det er for hårdt, men nu prøver jeg lige først at tørre øjnene og spænde hjælmen. Det er jo rart bagefter :)

Stående Shoulder DB Press:

4s x 5r x 25 kilo pr. hånd

Chins:

6s x 5r x Kropsvægt

Full contact twist:

3s x 6r x Eleiko + 25 kilo

Cable crunch:

6s x 8r x hele stakken

Og nu vil jeg bestille en ny adidas judogi på nettet :step:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Judo træning i Aalborg:

Gi'en er bestilt, så nu er det bare at vente på min nye Budo Nord Competition. Den koster 1300,- men det er den også værd.

Opvarmning: Fodbold.

Tekniktræning: Forskellige vendeteknikker i gulvet, og benfejninger stående.

Gulvkamp: Tabte ikke en eneste. Den svaghed jeg følte i gulvkamp sidste år, er nu helt væk. Jeg kæmpede 20 minutter uden pause mod en brunbælte, og havde hele tiden kraft til at "radbrække" ham :lol: Det er ubeskriveligt fedt at kæmpe, og langsomt mærke modstanderens kræfter ebbe ud, for så at indsætte den afgørende teknik som tvinger ham til overgivelse. Ja, det er primitivt, men det skal opleves!

Det er et skakspil med kroppen, hvor den ekstra styrke giver dig flere dronninger på din side. Det er et spil med psyken, hvor et gisp eller en lille smule klagen risikerer at give modstanderen håb om at du snart er færdig, og overskud til at presse sig lidt ekstra.

Ja, jeg elsker det! :bounce:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Pointerne er set før, men det gør dem ikke mindre rigtige :)

Havde en diskussion med en af sortbælterne efter træning (jeg er kun orange bælte i judo).

Han holdt hårdt på at udholdenhedstræning var det eneste rigtige for en kampsportsatlet..

Problemet i diskussionen var bare, at jeg rimeligt let "tørrer" ham i gulvkamp, og kan også vinde over ham i stående. Men det er simpelthen ligeså indgroet i kampsport med høje reps, som fedtmyten er hos mange slankeguruer! Frustrerende! :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

Herlig formiddagstræning :) :

Squat:

6s x 5r x 100 kilo (Heraf 2 sæt ATG, mærkeligt nok nemmere end halve squats??)

Frivend:

Max test: 90,8 kilo PR!

Bænk:

4s x 5r x 90,8 kilo (F*ing technogymstang <_< )

Dødløft:

12 singles x 140 kilo

Stående Shoulder DB Press:

4s x 5r x 25 kilo pr. hånd

Chins:

6s x 5r x Kropsvægt

2s x 1r x weighted chins (+15 kilo)

Cable crunch:

3s x 5r x hele stakken

Dagens mest interessante artikel fandt jeg i fysioterapeuternes fagblad. Artiklen er skevet af forskere på arbejdsmiløinstituttet, og skulle vise hvorvidt evnen til hurtigt at opbygge intraabdominalt tryk kunne mindske belastningen på lænderyggen. Som forsøgspersoner brugte man elitejudokæmpere, da man ved at disse er specielt gode til det.

Judokæmpere udsættes i deres sport for mange belastninger som ligner situationer i personpleje, hvor en patient pludseligt falder. Forsøget viste noget om de belastninger sygehjælpere (og andre med tunge løft!) udsættes for, hvis der sker noget uventet i løftet/forflytningen. Det viste også hvor hurtigt det er muligt at opbygge stort intraabdominalt tryk. Begge disse er vigtige informationer, i forebyggelsen af lænderygbesvær :)

Link to comment
Share on other sites

Tæskesjov i judoklubben:

45 minutters fodbold som opvarmning.. Heldigvis er det tilladt at strangulere modspillerne, det gør det hele lidt sjovere :devil:

Gulvkamp... Blev tampet igennem af træneren... 115 kilo ren ondskab! Nåmmen det er nu meget sjovt alligevel.

Tabte f.... til en af de unge sortbælter, han fik min arm i en lås. Det huer mig ikke!!!

Fik nakket de to som stod for mine skader tidligere sidste år..

Stående kamp: Nyt kast introduceret i kamp - flyvende japaner. Den er rimeligt sjov, når den lykkes.

Var tilsidst så træt at jeg ikke orkede at slutte af med styrketræning :chicken:

Skal heldigvis bare sidde på bænken i morgen - kursus igen :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ingen træning idag, kun gymnastik med børnene.. Lidt hårdt, når man stadigt er øm i ryggen efter weekendens frivend <_<

Nåmmen jeg er på kursus (Krise psykologi for pårørende til hjerneskadepatienter, jow jow..)

Underviseren er en neuropsykolog, som virker til at vide hvad hun taler om. Det mest skræmmende er, at hun allerede er en kompetence inden for sit felt, og hun er kun 3 år ældre end mig :blink: Så er det at man spørger: Hvor meget er JEG en kompetence om 3 år :lol: Nåmmen det var ikke det der var pointen.. Den kommer her:

Ifølge neuropsykologen, er frontallapperne i hjernen først færdigtudviklede i en alder af 23 år! :blink: Og hvad betyder det så, spørger du sikkert?

Jo, frontallapperne står for hæmning af uhensigtsmæssig adfærd. Det er det center som fortæller os, at det vi gør lige nu kan gå ud over andre, lidt forsimplet forklaret.

Og det vil altså sige: "Bøvet" og ubetænksom adfærd fra unge knægte kan der altså være en organisk forklaring på. Så næste gang du bliver overhalet af en dyttende bil fyldt med unge drengerøve, så tænk på: De er stadigt børn :)

Link to comment
Share on other sites

Anden del af psyk kurset.. Det handlede bl.a. om håndtering af patienter med psykopatiske træk. Og om forsvarsmekanismer. Underviseren kom med en "pop" forklaring på hvordan mennesker forsvarer sig (Læs: Deres psyke), når de bliver pressede:

Hun benyttede lort som forklaringsmodel. (Jeg sagde jo det var primitivt :4pooh: :D )

1. Den umodne, primitive: Her er en lort, det er ikke mig der har lavet den, det er alle i andre (Projicering)

2. Den neurotiske, indadvendte: Holder lorten tilbage, og bliver forstoppet.

3. Den voksne, reflekterende: Jeg har lagt en lort, lad os dyrke noget i den :lol:

I morgen er næste træning, hvis ryggen er på toppen :)

Link to comment
Share on other sites

Ja hun var sq underholdende! :w00t:

Mht. julefrokosten: Jeg er ret spændt på at se om vi stadigt kan stampe klassen sammen :) Men bare vi drenge kan finde ud af at møde op, så er vi da et stykke af vejen.

Dagens træning på arbejdet. Jeg var lidt træt inden, men det forsvandt hurtigt!

Squat:

5 x 100 Prøvede at sætte fødderne lidt bredere, og så fløj vægten op!!

5 x 140

5 x 140

5 x 140

Bænk:

4s x 3r x 90

Dødløft:

20 singles a' 160 kilo!! De fløj op, jeg ved ikke hvad der skete :blink:

Stående Shoulder DB Press:

4s x 5r x 25

AB-wheel:

4s x 5r

Dragonflags, halve:

5 singles

Een arms pushups:

5 på hver hånd

Her bagefter er jeg tappet for kræfter i en grad som jeg sjældent oplever!!!

Link to comment
Share on other sites

Hva satan du?? Som Zoa siger er du da ved at komme efter det :w00t:

Skal dog lige høre; laver du stadig squat i Smith'en? :chicken:

Godt at se det rykker lidt. Var ved at tro, at du bare lavede copy/paste når du skulle skrive din træning ned :tongue: (Skal der ske noget med det skulderpres snart?? :chicken::chicken: )

Men KANON med dine squats og ikke mindst kødløften, som da snart må være klar til et nyt maksforsøg. Føler du forresten også, at det tager nogen reps før man er helt klar i de 20 singler? Jeg kører bedst efter en 7-10 stykker..

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Hva' faen... Jøgge er ved at blive stærk jo
Hva satan du?? Som Zoa siger er du da ved at komme efter det

Tark B) Det går simpelthen bedre, nu hvor jeg kører lidt mere.. Organiseret :lol:

Skal dog lige høre; laver du stadig squat i Smith'en?
Ja! :angry: Det er desværre eneste mulighed, idet mit faste center mente det var sikrere med Smith <_<
Skal der ske noget med det skulderpres snart??

Kronisk svagpresser! Sådan er det nok bare.. Men sålænge det går så godt i kødløft, så.. :devil:

ikke mindst kødløften, som da snart må være klar til et nyt maksforsøg.
*host* jeg makstestede med 190 igår, "glemte" bare at skrive det. :D
Føler du forresten også, at det tager nogen reps før man er helt klar i de 20 singler? Jeg kører bedst efter en 7-10 stykker..

De første par løft er klart mine de bedste. Og så kommer der ganske rigtigt et tidspunkt omkring 9-10 stykker hvor man er i topform. Men ved 17-20 er ryggen, og ikke mindst huden i fingrene :chicken: :lol: ved at melde pas!

Red: Faldt i søvn under aftensmaden bagefter :lol:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning var lidt præget af min berserkergang i torsdags. Jeg var øm i alle dødløft muskler, og generelt træt i kroppen, så det er nok meget godt at jeg er tvunget til en lille pause nu. (Indtil torsdag :) ) Så den fik ikke så meget gas idag. Men en lille PR blev det da til :lol: .

Squat:

4s x 5r x 140

(Jeg kører ikke til godkendt dybde! Det så jeg i spejlet idag. Det gør nu nok egentlig ikke noget, for jeg skal jo ikke konkurrere. Endvidere er det min tro, at det er i "bunden" at skaderne kommer. :) Slutteligt mener jeg ikke at jeg har brug for max styrke i fuld ROM, da det primært er i kastene i judo jeg mangler styrken, og til det er jeg rigeligt langt nede!)

Bænk:

1 x 105 PR! Jeg valgte ikke at varme op, da jeg mener opvarmning er for tøsedrenge :lol: Endvidere har jeg erfaret, at jeg bruger for meget krudt på at ligge og reppe med lav vægt.

1 x 110 Den kom op, men det var ikke kønt, så den tæller ikke!

4s x 4r x 90

Dødløft:

5 x 170 Alle fibre i kroppen skreg ved nummer 3. Så jeg besluttede at holde ved 5, for ikke at fremprovokere en skade!

Stående DB Press:

5s x 5r x 27,5 (Stadigt et "lille" stykke til jsc :lol: "

Cable crunch:

5s x 10r x hele stakken

Og så stoppede jeg, fornuften sagde mig at jeg skulle gå hjem og slappe af :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Maddie ;)

Jeg havde simpelthen ikke hud i hænderne til mere "trækarbjde" :)

Midtlivskrise? Nok snarere det modsatte B) Jeg har fået lidt mere overskud, nu hvor den lille ikke kræver så meget længere.

Og så blev jeg motiveret af at Gmann gik ind og løftede det samme som mig i dødløft - det kunne jeg ikke have siddende :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jørgen

Jeg er stud.fys på 3 semester så har ikke været så meget i praktik endnu. Det undrer mig dog at ikke mange bruger frie vægte som genoptræningsudstyr, f.eks. har jeg aldrig set benbøj/squat brugt med vægt på trods af det var pt'er der havde muskulaturen til det? Hvor meget bruger du det i din behandling/rådgivning af pt'er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stud.fys på 3 semester så har ikke været så meget i praktik endnu. Det undrer mig dog at ikke mange bruger frie vægte som genoptræningsudstyr, f.eks. har jeg aldrig set benbøj/squat brugt med vægt på trods af det var pt'er der havde muskulaturen til det? Hvor meget bruger du det i din behandling/rådgivning af pt'er?

Hej Lau.

Tror ikke min træning med patienterne er den mest typiske. Eller - det ved jeg den ikke er. :) De fleste fysser (jeg har mødt) bruger kropsvægtsøvelser og/eller maskiner. Og det ved både du og jeg jo, ikke er optimalt. Men tung træning med vægte har ikke rigtigt vundet indpas i fyskredse endnu, jeg gør dog mit til at det skal komme på min arbejdsplads.

Jeg arbejder for tiden kun med apopleksipatienter, og mine patienter squatter og bænkpresser på livet løs!

Om ikke så lang tid skal vi have en "faglig" dag på arbejdet, og her skal jeg underholde med styrketræning. Lad os se om ikke der bliver rykket nogle hardcore bobathfolk der! ;)

Madman: Håber ikke du er alt for øm idag ;) Og så fik vi afgjort chins konkurrencen :tongue: Jeg synes det kunne være sjovt hvis du ville fortælle hvad de andre syntes om dagen - skidt som godt!

Link to comment
Share on other sites

Madman: Håber ikke du er alt for øm idag  ;)

Min højre skulder er helt smadret af DOMS ... det var vist de DB snatches ;)

Og så fik vi afgjort chins konkurrencen  :tongue:
Ja ... øv - så kan ikke mere gå i den naive tro at jeg kan nappe dig i dén konkurrence ;)

Og det duer jo heller ikke at udfordre dig i one arm push-ups :blink:

Jeg synes det kunne være sjovt hvis du ville fortælle hvad de andre syntes om dagen - skidt som godt!

Det skal jeg nok .... har dog kun talt med to af dem (hvoraf den ene ikke deltog i træningen) men de var begge meget positive og synes du havde givet dem både ny inspiration og ikke mindst stof til eftertanke vedr. intensiteten.

Personligt kendte jeg jo mange af de teorier du luftede, så det virkeligt interessante for mig var at se / prøve de lidt mere alternative øvelser. (DB snatch, AB wheel og Full contact twist)

Dagens negative oplevelse var at opdage, hvor svage mine ben var blevet af 9 mdr. manglende træning ... det var lige før jeg græd mig i søvn :( Min benstyrke har altid (tidligere) været min stolthed.

Har iøvrogt skrevet til 'arrangørene' og rost dem - samt opfordret dem til at gentage det igen senest næste år :)

Edited by MadMan
Link to comment
Share on other sites

Og så fik vi afgjort chins konkurrencen  :tongue:

Ja ... øv - så kan ikke mere gå i den naive tro at jeg kan nappe dig i dén konkurrence ;)

2 reps mere - så er du der B)

Personligt kendte jeg jo mange af de teorier du luftede, så det virkeligt interessante for mig var at se / prøve de lidt mere alternative øvelser. (DB snatch, AB wheel og Full contact twist)
Jep, så er det bare at få dem implementeret i programmet :devil:
Dagens negative oplevelse var at opdage, hvor svage mine ben var blevet af 9 mdr. manglende træning

No worry, det så da ud til at du nok kunne klare et bens squat, så du er hurtigt i sadlen igen :sneaky:

Har du iøvrigt nogle forslag til hvordan det kunne gøres bedre til en evt næste gang? :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt Jørgen. Hvad er din argumentation for at bruge øvelser som disse fremfor "alm." træning?

Jeg vil sige at patienterne vil få en langt større styrkefremgang som kan overføres til ADL-aktiviteter i højere grad en ved f.eks. maskintræning? Du aktiverer vel også deres nervesystem i højere grad ved f.eks. squat/bænkpres hos apopleksi'er idet det er multiledsøvelser?

Når jeg engang bliver færdig vil der blive én mere der sætter patienterne til frivægtstræning!

Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt Jørgen. Hvad er din argumentation for at bruge øvelser som disse fremfor "alm." træning?

Jeg vil sige at patienterne vil få en langt større styrkefremgang som kan overføres til ADL-aktiviteter i højere grad en ved f.eks. maskintræning? Du aktiverer vel også deres nervesystem i højere grad ved f.eks. squat/bænkpres hos apopleksi'er idet det er multiledsøvelser?

Når jeg engang bliver færdig vil der blive én mere der sætter patienterne til frivægtstræning!

Jamen du siger det selv :) Det er mere funktionelt med frivægtsøvelser. En anden ting som jeg kan have nogle kolleger mistænkt for, er for lav intensitet: "Du løfter lige benet 10 gange ud til siden.."

Det er da også det letteste, hvis træningen skal foregå i hjemmet. Bare ikke særligt effektivt!

For terapeuter som har et træningslokale, kan maskinøvelserne betyde, at de kan have flere patienter på een gang. Samtidigt er maskinøvelser at foretrække, frem for ineffektive "gulvøvelser". Men - det er bare min holdning - der er helt sikkert terapeuter som mener, at målrettet styrketræning ikke er nødvendigt til deres patienter B)

Nåmmen dagens træning:

Frivend:

5s x 3r x 75 kilo

Bænkpres:

5s x 3r x 90 kilo

Dragonflags - halve:

3s x 5r

Stående DB Press:

5s x 5r x 27,5 kilo

Chins:

5s x 5r

Leg press:

3s x 8r x hele stakken

Jeg satte iøvrigt en lille PR igår: 42 kilo i DB snatch.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share