Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Will do. (skal på arbejde i motionscenteret senere idag - så skulle der være mulighed for nogle flere sæt!)

Kørte iøvrigt sidste sæt igår som konkurrence med en pige, der er terapeut for nogle psyk patienter jeg underviser i motionscentret. Hun kørte med: 8 - 10 - 14 kilo, og det var hårdt nok for hende. Hun skal så måske starte lidt lavere.. (vi sluttede samtidigt <_< )

I snatch: Kan du få så meget drive i den, så du ikke bruger armen?

Og: Smider du den op til en vis højde, for så at "dukke dig" under den, og bruge benene det sidste stykke? Eller er det i eet tag? :)

Er et ret ubeskrevet blad hvad angår VL øvelser, og det hedder sig jo også at man ikke skal give sig i lag med dem uden grundig instruktion, men mon ikke jeg får det lært B)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Efter dagens eneste "kunde", kunne jeg endelig komme til det jeg var kommet for:

Træningen!

DB Snatch & Clean:

Vægtene var 15, 22½ og 30!

Første sæt gik s.... godt, lige indtil mit nemesis: Snatch med 30 kilo i venstre hånd! Den gik ikke.. Så blev jeg lidt irriteret :angry:

Gik rundt og skumlede....

Næste sæt: Vægtene fløj op, og sveden begyndte at løbe..

Da jeg kom til snatch, 30 kilo i venstre KOM DEN OP!! Jeg troede næsten ikke på det!!

Det kan vel godt kaldes en personlig rekord!

Det var hoftedrivet som gjorde forskellen, samtidigt svang jeg vægten lidt hurtigere.

Tredje sæt gik fint, og sveden tapløb...

Så besluttede jeg at stoppe mens legen var god.

Derudover:

Chins:

4 x 4

Inclin DB bænk:

8 x 25

8 x 30

8 x 27,5

Skuldermaskine:

8 x hele stakken, føltes let.. Mærkelig oplevelse - den var ikke skabt til noget der lignede tung træning.

Dagens træning trækker :ninja::ninja::ninja:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de 30 (kg-de andre har du jo rundet, besse).

Godt at se de brugte hoftedrivet. Nu skal du bare have aktiveret dine trapezii og dine lægge. De skal kontraheres maksimalt samtidigt. Fidusen ved at tænke over at bruge trapezius, ud over det ekstra kick de giver, er at det tvinger dig til at holde vægten tættere på kroppen. Den skal jo ikke svinge frem som i swings.

Link to comment
Share on other sites

"Judo existed in Japan before the birth of Christ."’

Kampsporten i Japan led et knæk i 1868, da den sidste shogun blev væltet. Dette var blot 14 år efter Admiral Perry’s magtdemonstration med kanonbåde som viste Japanerne at de var håbløst bagud i krigsøjemed. Herefter blev ju-jitsu (som er judoens oprindelige form) betragtet som gammeldags.

Jigoro Kano, den moderne judo´s stamfader:

Han blev født 28/10 1860 i Kikage, nær Kobe. Kano’s far var Shinto præst, og embedsmand. Andre i hans familie var Sake bryggere.

Som barn fik den lille ”90 pound weakling” Kano ofte tæv, så han bad sine forældre om lov til at studere ju-jitsu. Hans far forbød ham det, idet han mente det hørte fortiden til. Men Kano insisterede, og begyndte at lede efter en mester, som ville træne ham.

Han trænede hårdt, og blev bevidst om begrebet ”ju”, som betyder strategi. ”Do” betyder vej. Han skabte begrebet ”kuzushi”, som bedst kan beskrives som ”udbalancering”, og pludselig en dag kastede han sin mester 3 gange samme dag.

”Nu skal du træne mig”, skal hans lærer have sagt.

Kano skabte judo reglerne til sport, og dette indebar i starten ikke muligheden for pludselig sejr (ippon), da han mente det førte til en alt for aggressiv stil.

Men i 30’ernes militaristiske Japan, hvor der blev flirtet med fortidens ”storhed, blev reglen om ”sudden death” (Ippon) indført. Det har så også gjort judo mere seværdigt.

De oprindelige (sværd) stilarter var stive og trænedes til perfektion i teknikken (kata), da der ikke var plads til selv den mindste fejl.

Med judo, og træ-sværd træningen Kendo, kom stilarter hvor det mere var det fysiske som var i fokus, og judo er da også en af de fysisk hårdeste sportsgrene der findes.

De oprindelige stilarter var stive, og kata, frygt for nederlag og ikke mindst sved, gjorde dem ineffektiv. Kano førte ”ran”, eller kaos, ind i kampsport!

I 1904 rejste en af Kanos elever, Maeda, til Brazillien og oplærte politikersønnen Carlos Grazie i stilen. Dette skulle senere danne grundlaget for Grazie-klanens dominans i UFC.

Kano studerede sumo stilen og fysisk træning fra bøger, for at optimere sin undervisning.

Herunder ses den første dojo, Kodokan.

post-12-1066337888.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bookaya!!

Dagens spanking i judo klubben:

Gulvkamp: ingen modstand desværre.. Jeg er simpelthen for tung og for... Ja for stærk til de små gutter. Jeg vejer i gennemsnit ca. 20 kilo mere end dem, og det giver en kæmpe fordel!

Cheftræneren kom og spurgte om jeg kunne kæmpe på lørdag. Jeg skal desværre arbejde.. Damnit!! Der er pokal turnering i Kolding for hele Jylland..

Men den 1. November er der Jyske mesterskaber - der regner jeg med at stille op i klassen under grønt bælte (jeg har orange) og -100 kilo. (for tiden ca. 97 kilo)

Der skulle jeg have en OK chance for at vinde en kamp eller to.. Hvis kondien holder.

Så jeg må hellere intensivere træningen - tåbeligt at dukke totalt utrænet op! :)

Stående kamp: Vandt dem alle - savner et par ligeværdige modstandere - de kommer på fredag til træningen :devil:

Sluttede af med 2s x 5r x 90 kilo squat og 2s x 3r x 20 kilo snatch and clean med håndvægt, i klubbens vægtlokale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du med fordel kunne implementere nogle af de principper der er i den ovenstående artikel. 15 sæt clean & push pres med 20 sekunders pause ville være en god forberedelse til en judokamp, hvad angår kondi og dtyrke out put over længere tid, er jeg sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Jep.. Glæder mig helt vildt - har ikke kæpet turnering siden 97'!! Det bliver ledt...

Men jeg er lidt fortrøstningsfuld, hvis fysikken holder.. Jeg synes der har været gode takter!

Eneste ulempe: Til denne slags turnering er stranguleringer og armlåse ikke tilladt (mit speciale i gulvkamp)

I 97 måtte jeg ud i omkamp fordi jeg i kampens hede kom til at strangulere min modstander, og det mås' man ikke i "under brunt bælte" kategorien.. Sur røv..

Så jeg må arbejde lidt på mine kast.

Og nogle flere S&C's :devil:

Men 15 sæt? Get real.. Jeg er ved at ørle efter 3 sæt.. :chicken: :lol:

Tænkte lidt på: Måske man skulle satse på ren eksplosiv træning i alle løft, når der nu kun er 2 uger til? Altså for ikke at oparbejde systemisk træthed..

Link to comment
Share on other sites

Og nogle flere S&C's :devil:

Men 15 sæt? Get real.. Jeg er ved at ørle efter 3 sæt.. :chicken: :lol:

Tænkte lidt på: Måske man skulle satse på ren eksplosiv træning i alle løft, når der nu kun er 2 uger til? Altså for ikke at oparbejde systemisk træthed..

Jamen bette ven da (jeg vejer trods alt 120), det er jo ikke snatch & clean komboen jeg mener. 15 sæt i den :4whip: :puke2:

Nej det er clean & push pres. Tror faktisk det ville være godt. Forestil dig at kunne tage femten sæt med 85 % af din 1RM med 20 sek pause. Det giver 7.5 min hard core intervaltræning og masse og styrkebygning.

Link to comment
Share on other sites

"HAN LAVER JUDO OM NATTEN..."

....tak til Sneakers :w00t:

Stille og rolig træning i klubben..

Opvarmning: Fodbold <_<

10 minutters "indgangs træning".. Hurtighed og eksplosivitet er vigtigt her, da det til en vis grad danner grundlag for de teknikker man bruger i kamp...

Så dukkede nogle stykker af de rutinerede sortbælter op, og jeg vidste at det ikke ville blive "a walk in the park"!

Gulvkamp: Det går i al sin simpelhed ud på, at holde modstanderen nede på ryggen, mens du kontrollerer hans overkrop i 25 sekunder.

Du kan vinde kampen før tid ved at

1. Strangulere ham :dead:

2. Indsætte en smertefuld armlås. I begge tilfælde vil modstanderen overgive sig ved at klappe 2 gange i gulvet eller på dig. :4police:

Nå, men vi kæmpede 6 x 2 minutter. Vandt kun een kamp, men det var OK, for de er simpelthen bedre lige nu.. :)

Desværre ingen stående kamp i dag, de skulle skåne sig til 1. runde i divisionskampene i morgen. :)

God træning trods det neddroslede tempo.

Link to comment
Share on other sites

Dagens spredte fægtning. Var på arbejde, og det var begrænset hvad der var af mennesker kl. 9.00:

Chins:

4s x 5r

Frivend:

3s x 5r x 60 kilo

Frivend + military press:

5 singler med 60 kilo

Ab-wheel:

3s x 5 reps, knælende med samlede ben, og helt ned til næsen rører gulvet

Full contact twist:

3s x 5r x stangen (eleiko)

2s x 5r x stang+15 kilo

Dumbbell snatch and clean combination:

15 + 22.5 + 30 kilo, 3 reps i hver hånd

3 sæt :firebounce: Det øger kropstemperaturen til kogepunktet!

Fed træning, føler mig frisk bagefter :)

Link to comment
Share on other sites

Træning i juhu klubben :w00t:

Varmede op med det sædvanlige fodbold..

Så var der gulvkamp, prøvede på at forbedre min teknik og huske de nyligt indlærte variationer (strangulering forfra bl.a.)

Mine modstandere var dog generelt temmeligt nervøse, og flygtede ud af grebene..

Så var der indgangstræning, og vi lavede 90 hver - 45 til hver side. Trænede sammen med Hjørring manden..

Hamid viste nogle benfejninger.. Hamrede skinnebenet sammen med Hjørringmanden, og vi hoppede begge lidt rundt på et ben..

Og så insisterede jeg på at vi kæmpede stående! Det er allerede på lørdag der er vestkredsmesterskab (jylland og fyn), og jeg ville gerne have lidt kamp rutine, selvom det er lidt sent.

Her var der også mulighed for at afprøve mine nyere teknikker, tog den dog lidt med ro, da mine modstandere også her virkede lidt skræmte.. Hvis bare det går ligeså godt på lørdag :devil:

Efter træning:

Squat ATG:

4s x 5r x 90 kilo

Chins:

5s x 4r

Lækkert! Og så lige ind til Aalborg og snakke med min gamle fys-makker.. Vi aftalte at tage en tur i byen snart B)

Fed træning, den får lige :ninja::ninja::ninja::ninja:

Link to comment
Share on other sites

Lidt løs træning:

Chins:

5s x 5r

Dips:

3s x 3r

Lidt mere judo historie (Fra DJU's hjemmeside):

Jigoro Kano blev Japan’s første IOC medlem i 1912, og han var medlem lige til sin død i 1938.

De følgende år gik det rigtigt stærkt med udbredelsen af judo. Kano sendte judoambassadører ud i verden for at udbrede judo.

I 1904 trænede USA’s præsident Theodore Roosvelt to gange judo om ugen. Der blev trænet både i det ovale rum og i kældrene i det Hvide Hus. Træneren var Yamashita, Kano´s personlige elev, og det var høj status at dyrke judo i USA i de år.

Den første judoklub i USA var Seattle Dojo der åbnede i 1903/1904. Træneren hed Itaro Kano.

1905-1907

Det japanske undervisningsministerium opfordrer skoler og lærere til at bruge Kodokan judo i stedet for ju-jutsu.

1928

Judo i Australien slår ikke rigtigt an før 2. Verdenskrig, da soldaterne skal lære kampteknik.

1941

Judo og kendo skal læres af alle børn i Japan op til 5 klasse.

1943

Judo i Danmark foregik under krigen, som træning af modstandsbevægelsen.

1946

De allierede forbyder judo og kendo på japanske skoler.

Der gik dog ikke så langt tid, før amerikanerne igen tillod judotræning som den eneste kampform. Dette fik stor betydning for udbredelsen af judo.

1961

Anton Geesink bliver verdensmester, som den første ikke-japaner.

1963

Der indføres vægtklasser, med stor modstand fra Japan

1964

Judo kommer på det olympiske program.

2000

Der er omkring 6 millioner, der dyrker judo! I 180 lande.

Vladimir Putin er 7.dan sort bælte i judo (se billedet hvor putin udfører mit favoritkast: Harai goshi)

Og på lørdag henter jeg en medalje :tongue:

post-12-1069513038.jpg

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Hvae Jørgen, skal du aldrig ned iog besøge din søster i Odense? Det er vel ikke så heldigt at hun træner i OBBC? Det kunne være sjovt at brænde sammen i så tilfælde..

BTW, 3x3 i dips?! Nu skal du da vist lige til at stramme (judo-)bæltet lidt, du gamle ;)

Link to comment
Share on other sites

Det står ihvertfald helt fast at vi skal være på fyn i julen, og der skal jeg da lige ud og svede i "min" gamle klub, OBBC..

Så der synes jeg helt sikkert vi skal finde ud af noget :)

Nu skrev du jo på et tidspunkt at du selv har rodet lidt med judo - så kan du jo overveje om vi lige skulle tage et par runder i Kodokans lokaler - bare sådan lige for at prøve formen af :devil:

Mht. dips: Jeg kunne nok have taget nogle flere, men med kampene på lørdag in mente (ved ikke hvor mange), tør jeg ikke "brænde" musklerne. Chins føler jeg bedre jeg ved hvornår jeg er ovenpå i.

Btw: Søs træner i "Fitness & lifestyle gym"..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share