Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Lige et par fede kampe, mens jeg venter på at ryggen arter sig B) :

Først finalen i -100 fra OL Sydney, Inoue vinder på fuld ippon over Gill med en uchi mata, mesterligt udført:

http://judoclub.ca/mpegs/-100kg.mpg

Og en sorthvid klassiker - Masahiko Kimura vs. Helio Gracie. Begge regnes for at være blandt de bedste kæmpere gennem tiderne. Grazie havde slået flere japanske kæmpere, og udfordrede så den største af dem alle: Kimura. Kimura var 13 gange japansk mester, og kampen var hård. Efter flere heltmodige undvigelser, landede Grazie tilsidst i en armlås. Han ville ikke give sig, og armen brækkede. Hans hjørne kastede håndklædet. (Gracie familien har skabt sin egen stil: Grazie Jiu-Jitsu):

http://judoclub.ca/mpegs/Kimura_Gracie1.mpg

http://judoclub.ca/mpegs/Kimura_Gracie2.mpg

Kimura bænker B)

post-12-1089743718.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lidt mere løberi, chinning og skubben DK væk...

Lægen mener jeg vil profitere af at skære ned på den kolesterolrige mad, så det vil jeg gøre. I en måned. Så tager han en prøve, som gerne skulle vise en "ren røv at trutte i" (Et normalt hdl tal) :doctor:

Link to comment
Share on other sites

Første rigtige træning efter "the back-incident"!

Jeg følte mig usædvanligt mat og slap, måske har kalorieunderskudet en finger med i spillet?

Men løftet blev der, og jeg var ikke blevet helt så svag som frygtet:

Der blev dødløftet 160 kg a' 10 singler, så ryggen er som ny igen B)

Lidt squatteri med 100 kilo, 5 sæt a 5 reps.

Stående "Go Ricky" bevægelser med håndvægte - 5 sæt med 5 reps a' 27,5 kg.

Cabel crunch (Elsker det navn: Crunch - det lyder som noget lækkert morgenmad :4eat: ) en masse reps med hele stakken...

Bænk: Pinligt! :thumb_down:

Chinneri, men armene var lidt møre; 5 sæt x 4 reps...

Ikke så tosset træning - judo i morgen? Det tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Igår:

Tempoløb, jeg var "oppe på den store klinge", og havde gode ben. Så de 2700 meter blev tilbagelagt på under 15 minutter :tongue:

4 gange 5 chinups + 4 gange 10 armstrækkere. Judo var der ikke noget af :unsure:

Idag:

Lidt tunge ben, men kondien er tilgengæld ved at nærme sig latterligt niveau, hvor den før var fuldstændigt horribel. Så det går fremad :lol: Det er nu i lidt højere grad benene end konditionen som sætter begrænsningen. Men jeg er rigtigt glad for at have fundet ind i en rytme, som ikke virker uoverkommelig.

3 sæt a' 5 chinups, samt 3 sæt a' 10 pushups.

Link to comment
Share on other sites

Jernhule:

Dødløft:

12 singler a' 160

DB Press stående:

7s x 3r x 30

Cable crunchies:

3s x 10r x hele stakken + lidt ekstra

Lidt full contact twist

Bænk:

3s x 5r x 80 Stadigt pinligt <_<

Squat ATG:

5 x 60

3 x 90

Sandsæk sidekicks og hooks:

20 minutter :devil:

Der kom et par unge fyre og trænede. På et tidspunkt kom en af dem hen og spurgte, om de måtte sætte en plade på. Jeg svarede modstræbende ja (forventende at den stod på DJ Alligator Club larm..)

Men de satte Bob Marley på :blink: Jeg sagde at de gerne måtte skrue op for mig :)

Link to comment
Share on other sites

Plæneklipning, træfældning og det sædvanlige løberi samt chins + pushups.

En varm dag, men utroligt dejligt. Jeg kan virkelig mærke, at min kondition forbedres: Jeg var nødt til at småspurte det sidste stykke, for at blive forpustet!!!

Der er også en oplevelse af velvære - sjovt som man kan glemme hvor fedt det kan være :)

Link to comment
Share on other sites

Lidt jerneri:

Der lå en pecilneck og bænkede med 42 kilo, hvilket synes at volde ham pænt store problemer. Han var vel omtrent på min alder, og ansat på min kones virksomhed. Alle øvelser blev udført under stor prusten, til trods for at vægten aldrig kom over 50 kilo i nogen øvelser.

Han havde en tendens til at liiige skulle løbe forbi for at hente en skive, når jeg dødløftede. Jeg valgte at ignorere ham. Men det passede tilsyneladende ikke styrkemonstret, så han skulle lige kommentere min adfærd: "Jeg er altså ikke sikker på at dén bænk kan holde til at du lægger håndvægte på den.." <_< Vi diskuterede lidt frem og tilbage - høfligt forståes - og jeg lagde vægtene ned på gulvet efter næste sæt. Nogle dage er man bare ikke i humøret til små fnatmider. Så jeg satte vægten ekstra hårdt i gulvet for hver rep i dødløft, så det hele raslede (I håb om at han også ville kommentere det, hvorefter jeg ville lægge ham under stangen, for at gulvet ikke skulle lide overlast ved de næste løft) :devil:

Det kunne jeg selvfølgelig ikke finde på, og det blev heller ikke nødvendigt, da jeg har på fornemmelsen at han udmærket kunne tyde mit kropssprog. Sandsækken fik lige en ekstra omgang til sidst B)

Dødløft:

10 singler a' 160

DB Press stående:

5s x 5r x 27,5

Cable crunch:

3s x 10r x hele stakken + lidt ekstra

Bænk:

3s x 5r x 80 em bare-ass ing

Squat:

5 x 60

3 x 90

Chins:

3s x 2r med 10 kilo ekstra

Sæk:

15 minutter med ondt i sinde :sneaky:

I morgen kommer Kronprinseparret til Aalborg - skal ikke ind at se det :lol: Senere på ugen hedder det Cutty sark, og det er straks mere interessant :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Gad vide om der er andre på linjen? :unsure:

Nåmmen igår ville maven ikke være med - jeg var i konstant nød for et toilet.. Need I say more? <_<

Idag - løb. Blev overhalet af en kondiløber med sin hund, det bryder jeg mig ikke om! Heller ikke selvom jeg ikke har løb skabt i mig. Så jeg prøvede at følge med, hvilket jo selvfølgelig var formålsløst - tungen hang ud af halsen efter ca. 1km. (På mig - ikke hunden B) )

Link to comment
Share on other sites

Jamen velkommen til jer begge! :)

Nu håber jeg ikke det skræmmer evt kunder væk, men fremtidige inddrag i loggen vil, så vidt tiden tillader det, blive spicet op med mine betragtninger af fysioterapeutiske tiltag. Så vidt så godt.

Dagens jarn:

Dødløft:

10 singler a' 160

DB Press stående:

5s x 3r x 30

Cable crunch:

3s x 10r x hele stakken

Bænk:

5s x 3r x 85 kilo Jeg er svag i denne øvelse. Der er ikke andet for, end at spænde hjelmen.

Squat:

5 x 60

3s x 5r x 100 partielle.

Chins:

5s x 5r x mig selv.. Et par sæt mere, men med dalende reps.

En fys fra et andet sygehus kom idag på visit, og en lille workshop blev foranstaltet. Emnet? Stavgang! For de ikke indviede, handler det om disse personer - ofte af ældre årgang, som spadserer gader og stræder tynde med deres "skistave", ofte i højt tempo.

Alle de små detaljer omkring stokkens placering i hånden, "drivet" i skuldrene, funktioner ved gang i terræn osv osv.

Den lille handske som nogle gange følger med staven, er til at aflaste grebet, således at man kan slippe og gribe håndtaget. Dette gør det muligt at arbejde dynamisk over skuldrene.

Hvornår du påbegynder skubbet bagud, afgør hvilke muskelgrupper der aktiveres (trapz ell. erector spinae)

Stavgang tillader højere ganghastighed og giver færre skader i underekstremiteten - så... Det er bare ned og købe et par :)

Link to comment
Share on other sites

Nu håber jeg ikke det skræmmer evt kunder væk, men fremtidige inddrag i loggen vil, så vidt tiden tillader det, blive spicet op med mine betragtninger af fysioterapeutiske tiltag. Så vidt så godt.

Det lyder fedt :) Jeg må hellere til at tjekke din log hver gang istedet for kun hver anden eller tredje gang som nu :)

Link to comment
Share on other sites

Svendsen: B)

Onkel T: Du skal være velkommen :)

Idag: Løb.

Cutty sark er kommet til Aalborg, og solen skinner fra en skyfri himmel! :sun:

Det er ren folkefest, og skibene er ret flotte - specielt de store russiske og barkerne.

Poderne var vilde med det, men noget andet der trak kegler var optoget med søfolkene fra skibene. Specielt det lille sækkepibeorkester. Der er altså noget over lyden fra en sækkepibe, som får det til at risle koldt ned ad ryggen på mig. Noget sorgmuntert, som om man er tilbage i tiden.. Hvis man har mulighed for at opleve det, er det et must! :)

At gå i takt.. Hvis man er så uheldig at være udstyret med korte ben, kan det at sætte benet lidt for langt frem, betyde overanstrengelse af peroneuslogen = anterior skinnebensbetændelse. Det samme gør sig gældende for løbere.

Advarsel: Fys-fagligt! :)

Behandlingen af apopleksipatienter (Den fysioterapeutiske, forstås) har i mange år været inspireret af Burgau, som har fremvist forbløffende resultater. Dette med en blanding af ABC konceptet (Affolter, Bobath og Coombs) Til de interesserede betyder dette i grove træk: Den svære, "tunge" patient behandles ud fra Affolter, som i princippet er grounding og tavs guiding. Bobath er et koncept, der som en dyne dækker alle patienter, men som specielt bruges i træningssituationen af de lidt bedre patienter. Til sidst Coombs, som dækker over Fasciooral tracheo terapi, altså munden og synke bevægelserne.

Der findes i mine øjne ikke noget bedre tilbud for tiden, og det er da også grundpillen der hvor jeg arbejder.

Men der kommer flere og flere beviser for vigtigheden af træning for disse patienter. Så det gør man, kondi og styrke. Det giver gode resultater alle steder, dog er der nogle man er nødt til at holde igen med: Dem med tonus øgning. De kan være helt forkrampede efter en træningssceance, og så gavner man dem ikke. De er i mine øjne de sværeste at håndtere.

Senere vil jeg komme ind på hvordan vi har besluttet at styrketilbuddet skal se ud, på holdet - ikke mindst progredieringen af øvelserne.

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Det er ren folkefest, og skibene er ret flotte - specielt de store russiske og barkerne.

Ja, det er simpelthen et herligt arrangement. Hele bykernen koger, og havnen er proppet med glade mennesker :) .

Det er en god idé med dine faglige kommentarer i logbogen. Jeg følger dem interesseret.

Link to comment
Share on other sites

Bruno: Det er første gang jeg har oplevet det så intenst - og det er bestemt ikke sidste. Dog ærgerligt at de lægger fra kaj en mandag i arbejdstiden :( Jeg gad gerne se dem med alle sejl sat. Måske man kan fange dem i Hals :)

Lau: Det er ikke sikkert at mine betragtninger er de samme som dine undervisere (Du læser fys ikke?), og det er jo både styrke og svagheden ved vores fag: Der er næsten så mange meninger som næser B) Dog er der nogle ting som man ikke kan komme uden om, som verdenen ser ud nu (ABC, Bobath, MT, McKenzie osv..)

Dagens træning gik stærkt - jeg skyndte mig, for jeg skal have kylling :chicken: :lol:

Dødløft:

12 singles a' 160

Stående DB Press:

7s x 3r x 30

Cable crunch:

3s x 15 x hele stakken

Lidt assorterede chins og pushups

Fys-fagligt:

Her er det så, min ide' om hvordan styrketræningen nemmest administreres, når vi taler let cognitivt skadede patienter, evt med neglect (nedsat opmærksomhed mod afficerede side).

Jeg startede tilbage i januar med at prøve mig lidt frem, og fandt i løbet af en måneds tid frem til en praktisk udførlig styrketræning. Jeg har 2 x 20 minutter til rådighed, og ialt 8 patienter skal igennem.

Først havde jeg en meget optimistisk plan, som indebar træning for hele kroppen. Det viste sig hurtigt at være helt umuligt, idet enkelte patienter skal rettes konstant, mine kolleger skal kunne tage over på holdet når jeg ikke er der, og sværhedsgraden skal tilpasses den enkelte.

Sammen med min hold kollega, fandt jeg hurtigt ud af, at vi måtte nøjes med squat.

Det er selvfølgelig utopi at sætte en halvsidigt lammet til at squatte med en stang på nakken, så det var nødt til at være dybden og benstillingen som graduerede sværhedsgraden (kan man sige det?) Hvis tiden tillader det, fortæller jeg i morgen hvordan vi så gør det. :)

Btw: Manden med bolden på min avatar er ikke hr. hvemsomhelst. Det er UFC champion Frank Shamrock! :devil:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Jo, bare rolig, vi holder skam øje med dig og agter at vedblive hermed!

Angående fys'er og deres meningsforskelle - jeg fristes faktisk til at skrive religioner - har jeg følgende erfaringer:

Fys 1: (Min kones bror) Uanset, hvad problemet er, skal der strækøvelser til!

Fys 2: (En god ven af huset) Uanset, hvad problemet er, skal de involverede muskler styrkes.

Man kan altså få næsten modsatrettede råd fra de to herrer. Sjovt er det, at nr 1 er et muskelbundt (udelukkende opbygget i maskiner!), mens nr 2 på det nærmeste er slangemenneske!!

Link to comment
Share on other sites

Coq: Velkommen til! Ja, der er mange meninger om den rigtige behandling, og der er vel mange veje til Rom. Personligt hælder jeg nok mest til styrkesiden :)

Løbetur, luften føltes tung i aften, og temperaturen nærmer sig 26 grader..

3s x 5r Chins

3s x 3r One arm pushup

Fys-fagligt:

Styrketilbuddet til "mine" holdpatienter er som følger:

De får kun træning af UE. Et forsøg nævnt i "motion på recept" viser en meget gavnlig effekt af styrkeøvelser (benbøjninger) for UE til apopleksipatienter. Faktisk så gavnlig, at det i nogle henseender kan måle sig med traditionel fysioterapi. Min tanke er jo naturligt så: Hvorfor ikke få det bedste fra begge?

For alle tre grader udføres 4s x 15r med hænderne i hoften

Sværhedsgrad 1 (nemmest):

Lavest mulige behandlingsbriks, ned at sidde med enden godt bagud. Fødderne løftet yderligere på kasse hvis nødvendigt.

Sværhedsgrad 2

Tå ved hæl, svageste ben bagest, ned at sidde på briksen.

Sværhedsgrad 3

Bælte om livet med blyposer i!

Alle kan udføre disse, selvf. med obs på knæprobs osv. Patienterne er overraskende glade for det. Der er tit bekymringer omkring nye infarkter/blødninger ved fysisk anstrengelse, men risikoen er så godt som ikke eksisterende. I optræningsstedets snart 10 årige historie, er ingen patienter døde under træning.

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

jsc: Lederen er nu meget flink, det er hold-terapeuten som er syg i hovedet :lol: For at det ikke skal være løgn, så gik mit holdrum en overgang under navnet "dødsgangen" blandt patienterne. Men nu er de vist blevet meget glade for det <_<

Min personlige mening? Der tages alt for let på patienters fysiske træning, i det danske sygehusvæsen. Når jeg træner patienter, prøver jeg altid på at forestille mig, hvordan jeg gerne selv ville trænes, hvis uheldet var ude. Og det byder jeg dem så. Ikke alle kan lide det, men jeg kan ikke tage specielle hensyn på holdet. Så det er "my way - or the high way" :devil:

Idag:

Løbetur. Tung fornemmelse i benene, men bedre på tilbagevejen. Derefter de sædvanlige chins og alm. pushups. I morgen står den enten på judo (hvis min solskoldning fortager sig :chicken: ), eller styrke. Jeg glæder mig lige meget til begge dele. Må nok se i øjnene, at jeg er blevet afhængig af træning.

Håber det kan holde, når vejret bliver koldere. Men der er længe til B)

Fys-fagligt:

Neurodynamik: Teorien om det kontrakte nervevæv. Frau Gisela Rolf, en pæn ældre tysk kvinde, beskrev for nogle år siden et behandlingskoncept, som var en kombination af de kendte manuelle teknikker: Cyriax, ANT, Kendell osv.

Det går i al sin simpelhed ud på, at mobilisere nervevævet på forskellige måder, efter at have konstateret hvor den kontrakte del er. Specielt hos neurologiske patienter er det slået igennem, og har faktisk vist gode resultater. Tesen er, at mobilisering af stramt nervevæv, giver bedre ledning af signaler (Forbedring af motorik OG styrke) og vedligeholder fuld ROM. (Hvilket hurtigt bliver et problem for førnævnte gruppe.)

Neurodynamik er også relevant for andre patientkategorier.

I morgen vil jeg prøve at beskrive en effektiv mobiliserings metode. (Man fornemmer cliffhangeren) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share