Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

I morgen vil jeg prøve at beskrive en effektiv mobiliserings metode. (Man fornemmer cliffhangeren)

Det lyder spændende! Selvom der er sommerferie er det bare at trykke ind på "jøgges" logbog så er der undervisning! :lol: ;) Hvordan udføres stræk af nervevæv (evt link?)

Må sige jeg er enig med dig mht "undertræning" af patienter. De få steder jeg har været (bl.a. rigshospitalet) oplevede jeg et par gange at bare der lige blev gået en tur ned ad gangen eller to etager op og ned var det en god træning! Efter min bedømmelse kunne disse patienter klare meget mere træning. Desværre var der ikke noget squat rack eller andre gode styrkeredskaber, men så må man jo improvisere lidt! Bare mærkeligt at et sted som riget mangler sådanne simple ting.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lau: Ok, jeg ved ikke om man ligefrem behøver et squatrack, men en simpel ting som en benpres er da et minimum.. Men jeg tror bøtten er ved at vende - heldigvis :)

Dagens hurtige træning:

Dødløft:

14 singles a' 160

1 x 170

Stående DB Press:

3s x 4r x 30

One arm pushups:

3s x 5r begge arme

Sandsæk:

20 minutter Brian bank!

Fys-fagligt:

En neuromobiliserings øvelse: Find et bord hvor du lige kan få låret op på (Højde ca. til nates) Stå med siden til bordet. Læg benet op, så underbenet hænger ud over kanten. Standbenet skal være helt strakt hele tiden. Ryggen strækkes helt, og hagen trækkes tilbage. Prøv nu at strække benet som hænger ud over kanten, uden at ændre på standben, ryg eller hals. De færreste kan strække benet helt, når øvelsen udføres korrekt.

I morgen vil jeg - igen hvis tiden tillader det - beskrive pusher-tendensen :sneaky:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Nej ikke nødvendigvis squat rack, men den form for "styrketræning" jeg så et par gange var efter min mening med alt for lav intensitet. <_< Det hele skal selvfølgelig ikke dreje sig om styrketræning med tunge vægte med patienter der skal presses til de er ildrøde i hovedet, men for fa...! Vores krop er skabt til bevægelse og 200 skridt giver altså ikke ret meget!

Link to comment
Share on other sites

Nej ikke nødvendigvis squat rack, men den form for "styrketræning" jeg så et par gange var efter min mening med alt for lav intensitet. <_<  Det hele skal selvfølgelig ikke dreje sig om styrketræning med tunge vægte med patienter der skal presses til de er ildrøde i hovedet, men for fa...! Vores krop er skabt til bevægelse og 200 skridt giver altså ikke ret meget!

Var nok lidt hurtigt ude, men min pointe fra det nu slettede indlæg står jeg nu ved. Der kan være meget langt op til det man i vores øjne ville kalde meningsfuld motion for en apopleksipatient. Til gengæld synes jeg ligeledes at det udstyr man generelt ser i terapeutisk øjemed er håbløst. Anti-hard core og på én eller anden måde ret fimset. Selv om det er med sigte mod noget andet end det typiske BB/SL klientel, så kunne jeg tit forestille mig at pengene kunne være brugt bedre.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Nej ikke nødvendigvis squat rack, men den form for "styrketræning" jeg så et par gange var efter min mening med alt for lav intensitet.

Og det er tit problemet - vi er nok nogle gange ikke vidende nok om intensitet - respons, ligesom jeg også har oplevet meget "kan patienten nu tåle til det dér?"...

Og jeg skal da være helt ærlig - jeg tvivler også nogle gange lidt :unsure: Ikke dermed sagt at jeg eksperimenterer med patientens helbred, men tit er det sådan, at en topmotiveret patient presser sig selv meget længere end vi som behandlere turde. Og så lærer jeg jo lidt af at se på det. Men den sidder der stadig lidt: Bekymringen for at være den første terapeut på stedet, der tager livet af en patient :)

Det hele skal selvfølgelig ikke dreje sig om styrketræning med tunge vægte med patienter der skal presses til de er ildrøde i hovedet, men for fa...! Vores krop er skabt til bevægelse og 200 skridt giver altså ikke ret meget!
Nemlig! Det er liiige det med at finde niveauet. Og det kan være sværere end man lige regner med.. Især den dag du står på egne ben, og Fru Jensen for 117. gang siger at det er for hårdt ..

jsc:

Til gengæld synes jeg ligeledes at det udstyr man generelt ser i terapeutisk øjemed er håbløst.

Ja, det er helt sikkert! Der er nok mange ting som er medvirkende hertil. Een ting som jeg nogle gange ser skinne igennem, er østrogen faktoren. Vi skal ikke mere end nogle få år tilbage, før faget var aldeles kvindedomineret. Kvinderne her på boardet fraset, har styrke i årevis været set som noget aggresivt og unuanceret - endog simpelt. En mand som styrketræner er lidt - tja - småt begavet. Det må han da være. Derfor skal vores dyrt indkøbte "styrkeredskaber" heller ikke udstråle råstyrke, men raffinement og teknisk kunnen. Lidt som elitesporten herhjemme i 70'erne.

Men - bøtten vender, og min chef er overbevist: Næste indkøb bliver en benpres!

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Idag: Løb. Benene gav pludselig los, og jeg kunne spæne de sidste 1000 meter hjem. Dejligt, at der er kommet noget der ligner aerob kapacitet!

Derefter chins:

7, 6, 5

Fys-fagligt:

Pusher tendens, har ikke noget med en affinitet for at sælge euforisende stoffer at gøre.

Nej, det er den særlige måde kroppen ofte reagerer på, når der opstår en blodprop eller hjerneblødning i højre hemisfære. Venstresidig parese af samtlige muskler, dvs svælgparese, ganesejlsparese, hængende mundvig og desuden alle skeletmuskler i venstre side.

Men det ser man også ved højresidig parese. Det der adskiller de to sider, er at v.sidige ofte skubber. De kan slet ikke finde kroppens midtakse, og mener derfor at de sidder lige når de faktisk ligger ned på venstre side. Prøver man så at rette dem op til alm. siddende stilling, vil de skube af al kraft for at komme ned igen. Deraf navnet: Pusher.

Ved de svært ramte, nytter det heller ikke at stille et spejl foran og sige: Se, du sidder skævt. De kan ikke se det.

Med følger ofte manglende sygdomsindsigt, dvs: De mener ikke selv at de fejler noget! En yderligere komplikation: Neglect, dvs de ænser ikke venstre side. De kan ofte give nogle lidt komiske situationer (dog ikke for patienten): De spiser kun det der ligger til højre i tallerkenen, barberer sig kun i højre side, svarer ikke hvis du sidder til venstre og taler osv osv.

Hvad gør man så? Man sætter dem op ad en væg! Højre side ind til væggen, og bed dem om at holde stillingen. Dette giver to gavnlige effekter:

1: De får øvet sig i at sidde lige

2: Al aktivitet sker til venstre for dem = de bliver nødt til at vende opmærksomheden der over.

Nå, fødselsdag på fyn i morgen, så desværre ingen træning :)

Link to comment
Share on other sites

Morgen træning i varmen.

Dødløft:

100

130

160

170 x 5 singles

160 x 5 singles

Stående DB Press:

5s x 3r x 30

Chins:

7 + 7 + 6 + 5 + 4 + 4

Squat:

3s x 5r x 90

nogle halve med 130

Bænk:

5s x 5r x 80

Cable crunch:

2s x 10 x 85 kilo

Dejligt, og jeg følte mig lidt brugt bagefter.

Fys-fagligt:

Patienter med blodprop i hjernen, bør være varsomme med varmtvandsbassin - da de områder i deres hjerne som mangler ilt, kan blive underforsynede ved et evt. blodtryksfald.

Mere orker jeg ikke at skriver her i varmen :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

Idag: Løb, 15 minutter. Derefter chins og pushups.

Fys-fagligt: Pusher tendens, fortsat. En pusher ved ikke helt hvor de er i rummet! De har f.eks utroligt svært ved at læne sig forover, da de er overbeviste om, at de vil ryge på næsen, fra siddende på en briks. Derfor læner de sig så meget bagover, at de vælter om på ryggen!

En anden mystisk adfærd: De "søger". Siddende på en alm. stol, vil en pusher ved første ukendte bevæglse med deres krop, begynde at søge med arm og ben (Den raske side forstås)

Det kan være at de strækker det højre ben lige frem i luften (pushere er oftest venstresidige), eller griber om alt med højre hånden. Så hvis du ser en person i kørestol sidde sådan en dag, kan det være en halvsidig lammet med en ikke behandlet pushertendens :)

Link to comment
Share on other sites

thx :)

Uhhhhha, neurokirurgi. Det må så absolut være et af de mest spændende felter indenfor sundhedsverdenen.. Men tror du ikke du har for grove hænder til det :tongue:

"Nu skal de høre lille Jensen, nu knapper vi lige låget af Dem, og så stikker jeg DEN her hånd ned i centralcomputeren, og roder lidt rundt!!!" Ja, jeg ville ikke behøve bedøvelse :lol: (Ja, jeg er godt klar over at de fleste OP's i hjernen er uden bedøvelse ;) )

Link to comment
Share on other sites

Uhhhhha, neurokirurgi. Det må så absolut være et af de mest spændende felter indenfor sundhedsverdenen.. Men tror du ikke du har for grove hænder til det 

"Nu skal de høre lille Jensen, nu knapper vi lige låget af Dem, og så stikker jeg DEN her hånd ned i centralcomputeren, og roder lidt rundt!!!" Ja, jeg ville ikke behøve bedøvelse  (Ja, jeg er godt klar over at de fleste OP's i hjernen er uden bedøvelse  )

:lol:

Det er sgu vildt at man opererer uden bedøvelse. Hvordan er det nu det er. Hjernen har ingen receptorer for tryk, smerte eller lign?

Link to comment
Share on other sites

lau: Det er lige såvel fordi man på den måde kan observere bevidsthedsniveauet.

Fys-fagligt:

Pusher-tendens, fortsat.

Et af de cognitive "udfald", om man vil, som man ofte observerer hos pushere (De lidt sværere skadede), er persevereren (gentagelse i det uendelige af bevægelser eller sætninger/ord)

En typisk handling kunne være at blive ved med at køre børsten igennem håret, eller bede om at komme på toilettet ustandseligt.

Man kan let bryde handlingen ved at sige "STOP", eller simpelthen guide personen til en anden aktivitet. Så længe patienten ikke er "groundet" (Har fornemmelse for op/ned, frem/tilbage) kan han dog hurtigt finde på at genoptage aktiviteten.

Ofte ser man også utroligt dårligt sygdomsindsigt hos pusherpatienten. En typisk bemærkning hos en halvsidigt lammet, som behøver massiv støtte for bare at kunne sidde: "Tror du jeg må køre bil i weekenden?"!!!!!! Man kan ikke bibringe dem den indsigt ved at sige at de ikke har den fysiske formåen - de vil altid finde en anden forklaring (Hvis der er tale)

Til tider har jeg været nødt til at gå på kompromis med min generelle holdning: Patienten bestemmer altid.

Man kan ganske enkelt være nødt til at sige: "Det kan godt være at du ikke forstår hvorfor vi gør det her, men i dag bestemmer jeg, okay?"

Tidsfornemmelsen vil ofte være svært forstyrret - således kan minutter føles som timer for patienten.

Som man kan se, er problemstillingerne omkring denne type patienter uhyre komplekse. Og så er jeg ikke engang begyndt at beskrive den fysioterapeutiske intervention.

Link to comment
Share on other sites

Dagens lette buffet:

Løb, chins, pushups.

Jeg glæder mig usigeligt til OL. Alle de mange timer som jeg skal tilbringe sammen med tv'et, istedet for familien B)

Der er dog en lille smule malurt i bægeret: De sender §%&*¤# ikke judo!!!!!!

Jeg har i raseri sendt klagebreve til såvel DR som Tv2. DR følte kun lige at de kunne overkomme at gøre opmærksomme på, at "Der ikke står noget om judo i programmet" (underforstået: Det kunne jeg sq selv have kigget efter :angry:

Tv2 var i en helt anden boldgade:

Goddag!

Tak for din mail.

Der er jo helt utroligt meget at vælge imellem under et OL. Og selv om vi også sender rigtig mange timer på både TV2 og ZULU, så kan vi jo ikke sende det hele, og så må vi prioritere.

Vi lever af reklamer, og derfor er vi nødt til at tage hensyn til, at vi skal sende noget, som mange mennesker gerne vil se, og derfor vurderer vi fra gang til gang ud fra blandt andet følgende kriterier.

1. Er der nogle danskere med. Det betyder meget for seer-interessen. Og der er jo ingen danskere med i judo.

2. Der er - må vi erkende - generelt en meget lille seer-interesse for judo i almindelighed, og det er vi - fordi vi lever af at folk ser vores programmer - nødt til at tage hensyn til.

3. Endelig hører det også med til forklaringen, at de fleste judo-transmissioner fra OL ikke ligger på de såkaldt officielle signaler (fordi judo heller ikke er så stort i en lang række af andre lande). Derfor ville det koste os yderligere en formue (udover selve rettighederne til OL og produktions-omkostningerne til samme), hvis vi selv skulle bestille et signal hjem til Danmark med transmissionen.

Jeg er dog sikker på, at vi i et begrænset omfang vil forsøge at dække også judo i vores magasin-programmer i løbet af OL.

med venlig hilsen

John Jäger

Nyhedsredaktør, TV2 SPORTEN

Dejligt at føle at man bliver taget seriøst :) Til ham skrev jeg også mange tak for svaret!

Link to comment
Share on other sites

Svendsen: Det er nemlig hvad jeg har tænkt mig :) Ohhh, hvem der bare var arbejdsløs den kommende måned B)

Idag blev det til den sædvanlige løbetur, chins og pushups.

Så Tom Cruise i "The Last Samurai" forleden (På dobbelt DVD selvfølgelig).. Mesterlig... Smuk... rørende.. Jeg har ikke superlativer til at beskrive den. næsten 2½ time med et semihistorisk plot, og adrenalinfremkaldende kampsekvenser. SE DEN!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Black: Jeg ved ikke med de der hovedkulds angreb.. Er det ikke muligt at de simpelthen bare kæmpede sådan? Der er også lidt om Cruises' hurtige evne til at lære sværdteknikkerne - jeg var ½ år om at lære een bevægelse i Iaido (Kunsten at trække sværdet). Meeen, nogen er hurtige til at lære :D

Træning idag:

På arbejdet, så ingen heavyweights her!

Dødløft:

6s x 3r x 130

Stående DB Press:

5s x 2r x 30 :blink: Jeg følte mig svag i den..

Lidt chins og andet...

Herhjemme:

Løb, chins og pushups. Chins kan jeg af en eller anden grund tage flere af, når jeg lige har været ude at træne?!??!

Fys-fagligt:

Tværfagligt samarbejde! Alene lyden af det emmer af hensyntagen og kællingesladder :lol: Nåmmen jeg prøver altså virkelig at se forstående ud, når plejen på rehab afdelingen (Som HAR fået de dyre neurorehab kurser) for 117. gang fortæller mig at noget ikke kan lade sig gøre. Jeg får lyst til at råbe dem ind i ansigtet, men det ville sikkert ikke befordre det gode samarbejde yderligere <_<

Jeg siger: "Patienten skal tages op af sengen til afficeret side, med kadet løsning", som en bestemt forflytning hedder.

Plejen siger: "Hvis nu vi gør det rigtigt i alle andre forflytninger, kan vi så ikke få lov at snyde her?"

Jeg tænker: "AAAAARRGGGGHHHH" :angry: "Hvad h%&¤# tror I at I har fået jeres dyre kurser for? For at i skal stå og bede mig om at få lov til at snyde?"

Nå, men fortsættelse følger, slaget skal stå på afdelingen i morgen. Håber jeg kan styre mig B)

Link to comment
Share on other sites

Se det var dengang der var krige til :) Ingen smartbombs eller skjulte dagsordener..

Skal have set filmen med directors kommentarer :4goodtv:

http://lastsamurai.warnerbros.com/html_index.php

Idag: Løb, chins og pushups. Kan nu konsekvent let tage 7 chins hver gang...

Så er olympiaden igang!! Jamen bare man da kan nå at se det hele. Men jeg har allieret mig med en kammerat, som optager lidt judo B)

Fys-fagligt:

Tiraden med de hysteriske fruentimmer løb ud i sandet, da jeg bad dem om at bruge deres kursus fra foråret, til at komme med et forslag til en brugbar forflytning.. Så var jeg pludselig en allieret, og ikke deres fjende :lol:

Et SMUKT billede fra filmen:

post-12-1092423979.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag: Løb, chins og pushups.

Kiloene rasler af, og jeg nærmer mig de 95. Men det er sandsynligvis kun fedt, da jeg ikke føler mig specielt svagere.

Fys-fagligt:

Der er groft sagt to sprogcentre i hjernen. Det Broca'ske(Motorisk og ekspressiv) og det Wernick'ske(Sensorisk, receptiv). Er man ramt i venstre side, kan proget til tider begrænse sig til afarter af det samme grynt. Det er så terapeutens opgave at gætte hvilket grynt der nu kommer. Det bliver til mange morsomme situationer. (Såfremt patienten også kan se det) B)

Den kemiske ubalance, som en hjerneskade bevirker, betyder sammen med det tragiske i sygdommen at de fleste apopleksipatienter får en grad af depression.

Ubalancen kan også betyde latter/gråd labilitet. Dette kan give mange bizarre situationer, f.eks. grineanfald når en trist besked afleveres.

Ofte behandles med Cipramil.

Link to comment
Share on other sites

Black: Nix.. Men heldigvis opdagede jeg at jeg har fået eurosport i weekenden, så nu kan jeg få det meste med. Men tak for tippet ellers :)

Idag: Submissionfighting i Thors lokaler Aalborg.

Det er en hyggelig klub - ikke så mange medlemmer, men en rigtig god stemning.

Submission er en blanding af mange af de kendte stilarter - hvad jeg lige kunne spotte var det: Brydning, thai/kickboxing og jiu-jitsu.

Min kampsportsfortid gjorde at jeg ikke stod helt på bar bund, og det blev da også til et par småsejre.

Kickbox delen er jeg dog mere end rusten i. Men det kan der jo laves om på :)

Så blev det tid til wrestling delen, og jeg kunne da et par greb, men en væsentlig forskel er hvad der er en fordel i judo - er ikke en fordel i Submission. Hvis du lander på maven, er du mere eller mindre solgt.

Nåmmen jeg sluttede af med 6-7 kampe mod træneren.. Behøver jeg sige min t-shirt kunne vrides?

Link to comment
Share on other sites

Idag: Løb.. Ingen styrkeøvelser, da kroppen var temmeligt øm efter gårsdagens udskejelser.

En positiv oplevelse igår, var min udholdenhed. Jeg kunne blive ved med at angribe - 2 minutters pause - og så angreb igen. Det må være mine små løbeture som har gjort forskellen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share