Hvad er bedst? 1 lang eller 2 kortere?


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Hej Molere,

Jeg skal til at prøve at kome i form igen, efter en (for) lang mere eller mindre ufrivillig pause.

I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på, hvad der er bedst - f.eks. én dag 10km og derefter én hviledag - eller f.eks. én dag 6km og dagen efter 6km igen?

Det jeg mener er, om man med fordel (eller ulempe) kan springe en hviledag over, hvis man til gengæld træner kortere ture.

Eks. 5x6km på en uge, hvor man presser sig selv lidt hver gang, uden at løbe fuld skrue.

Eller

Eks. 3x10km på en uge, hvor man presser sig selv den ene gang, og løber let de 2 andre.

Jeg kan i øjeblikket løbe 10km på lige under 50min - for 4mdr siden løb jeg samme rute på ca. 44min - jeg har de sidste par måneder kun løbet meget sporadisk.

Ovst. eksempler skal selvfølgelig ses i lyset af dette! Hvad er at foretrække, når mit mål er hurtigst muligt at komme ned omkring 45min på 10'eren igen (gerne længere ned selvfølgelig :wink: )

Jeg arbejder hjemmefra de næste ca. 6 uger, så jeg har i denne periode mulighed for, stort set at træne hver dag! :bigsmile: Mon jeg kan komme ned på 45min igen, på 6 uger?

Link to comment
Share on other sites

http://www.vivamarathon.dk/troldborg.html

Ud fra inspiration fra denne side løber jeg selv nu hver dag. En' daglig tur på 7,2 km eller ca. 50 km om ugen. Har oplevet at intensiteten bliver forholdsvis høj når man ikke skal løbe længere. Restituere fint fra dag til dag. Løber på gefuhlen - Har jeg gode ben løbes der stærk, er jeg træt løbes lidt langsommere.

Lidt citater af Peder Troldborg fra siden:

"hvis man bliver god i pausen, hvorfor så ikke holde nogle flere"

"Myten om at maratontræning kræver lange løbeture bør ikke stå i vejen for almindelige menneskers maratondrøm"

Link to comment
Share on other sites

http://www.vivamarathon.dk/troldborg.html

Ud fra inspiration fra denne side løber jeg selv nu hver dag. En' daglig tur på 7,2 km eller ca. 50 km om ugen. Har oplevet at intensiteten bliver forholdsvis høj når man ikke skal løbe længere. Restituere fint fra dag til dag. Løber på gefuhlen - Har jeg gode ben løbes der stærk, er jeg træt løbes lidt langsommere.

Lidt citater af Peder Troldborg fra siden:

"hvis man bliver god i pausen, hvorfor så ikke holde nogle flere"

"Myten om at maratontræning kræver lange løbeture bør ikke stå i vejen for almindelige menneskers maratondrøm"

Fedt link! Tak for det! :bigsmile:

Han beskriver nøjagtigt det jeg har gået og tænkt på!

Link to comment
Share on other sites

Hvis kroppen ikke kunne holde til at løbe 10 km om dagen uden at skulle have en hviledag, så havde vi nok ikke overlevet ret meget i naturen. Løb du bare hver eneste dag. Din krop skal nok fortælle dig, hvis du overbelaster noget. Og det gør du egentlig ikke, såfremt du har ordenligt udstyr og løber på en ordenlig vej, samt spiser ordenligt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kroppen ikke kunne holde til at løbe 10 km om dagen uden at skulle have en hviledag, så havde vi nok ikke overlevet ret meget i naturen. Løb du bare hver eneste dag. Din krop skal nok fortælle dig, hvis du overbelaster noget. Og det gør du egentlig ikke, såfremt du har ordenligt udstyr og løber på en ordenlig vej, samt spiser ordenligt.

Hvor har du rent antropologisk, ideen fra, med at vores forfædre, dagligt løb 10 km i naturen, især i et huk af gangen, for at overleve? :blink:

Ud fra alt jeg har læst, logik osv, er det langt mere tænkeligt, at der blev gået, og spurtet en hel masse ... i hvilken relation forestillede du dig dagligt distance LØB, nødvendigt i naturen? - Jeg har svært ved at forestille mig et menneske jage en gazelle 10 km eller sådan noget :)

Dermed ikke sagt man ikke kan holde til det, eller det modsatte(at løbe 10 km dagligt, ikke lege med gazeller altså :p )! - Forholdende for restitution gælder blot for løb som med alt andet - hvilket vil sige, det især handler om ens arbejdskapasitet (det arbejde der overhovedet er muligt for en at udføre) og ens recovery evne her inkludret recovery forhold (det arbejde det er muligt at restituere fra) - og jeg er skam bekendt med dual factor teorien, det ændre bare ikke rigtig på noget som helst, i denne sammenhæng.

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hvor har du rent antropologisk, ideen fra, med at vores forfædre, dagligt løb 10 km i naturen, især i et huk af gangen, for at overleve? :blink:

Ud fra alt jeg har læst, logik osv, er det langt mere tænkeligt, at der blev gået, og spurtet en hel masse ... i hvilken relation forestillede du dig dagligt distance LØB, nødvendigt i naturen? - Jeg har svært ved at forestille mig et menneske jage en gazelle 10 km eller sådan noget :)

Dermed ikke sagt man ikke kan holde til det, eller det modsatte(at løbe 10 km dagligt, ikke lege med gazeller altså :p )! - Forholdende for restitution gælder blot for løb som med alt andet - hvilket vil sige, det især handler om ens arbejdskapasitet (det arbejde der overhovedet er muligt for en at udføre) og ens recovery evne her inkludret recovery forhold (det arbejde det er muligt at restituere fra) - og jeg er skam bekendt med dual factor teorien, det ændre bare ikke rigtig på noget som helst, i denne sammenhæng.

Mvh

Helio

Det kan jo godt være at dysp bare refererer til generel bevægelse?

Hvis man ser et par tusind år tilbage tror jeg også at man har bevæget sig mere end 10km pr. dag (kunne jeg forestille mig??)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo godt være at dysp bare refererer til generel bevægelse?

Hvis man ser et par tusind år tilbage tror jeg også at man har bevæget sig mere end 10km pr. dag (kunne jeg forestille mig??)

Selvfølgelig har man sikkert det - men næppe i løb, eller distancer af et hug ... og det er trods alt det det hele handler om? - Alle mennersker kan selvfølgelig bevæge sig 10 km om dagen (med meget få undtagelser), men det er ikke det tråden handler om? eller?

Og det kan godt være han har "ment det", men det var jo bestemt ikke det han skrev - så hvad er din pointe? - Jeg kan vel ikke skrive mine indlæg basseret på hvad folk måske kunne tænke, mene og alt muligt andet, de former for overnaturlige evner har jeg ikke - derfor bør andre selvfølgelig også lade helt være med at ytre noget på den måde - han kan vel selv nævne hvis jeg har misforstået ham, og så er den ikke længere, hvad er problemet? - men din anden linje er selvfølgelig reel, den har jeg så givet dig mit bud på ;)

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej Molere,

Jeg skal til at prøve at kome i form igen, efter en (for) lang mere eller mindre ufrivillig pause.

I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på, hvad der er bedst - f.eks. én dag 10km og derefter én hviledag - eller f.eks. én dag 6km og dagen efter 6km igen?

Det jeg mener er, om man med fordel (eller ulempe) kan springe en hviledag over, hvis man til gengæld træner kortere ture.

Eks. 5x6km på en uge, hvor man presser sig selv lidt hver gang, uden at løbe fuld skrue.

Eller

Eks. 3x10km på en uge, hvor man presser sig selv den ene gang, og løber let de 2 andre.

Jeg kan i øjeblikket løbe 10km på lige under 50min - for 4mdr siden løb jeg samme rute på ca. 44min - jeg har de sidste par måneder kun løbet meget sporadisk.

Ovst. eksempler skal selvfølgelig ses i lyset af dette! Hvad er at foretrække, når mit mål er hurtigst muligt at komme ned omkring 45min på 10'eren igen (gerne længere ned selvfølgelig :wink: )

Jeg arbejder hjemmefra de næste ca. 6 uger, så jeg har i denne periode mulighed for, stort set at træne hver dag! :bigsmile: Mon jeg kan komme ned på 45min igen, på 6 uger?

Velkommen tilbage fra pausen :smile:

Jeg vil mene det er individuelt hvordan man træner bedst (jeg holder f.eks. ikke til at løbe hver eneste dag), men jeg ville vælge et tredie alternativ med mere variation, f.eks.:

4x løb pr uge:

1x tempotur på 5-6 km (hurtigt løb, men i et tempo du kan holde hele vejen)

1x lang og langsom tur på 12-15 km

1x interval på f.eks. 8x400m (dette bør man først begynde på når man har trænet jævnligt i en længere periode)

1x rolig tur på 10 km (lidt langsommere end det hurtigste du kan...)

Dels finder jeg det mere motiverende med variationen og så har jeg også haft mest fremgang i de perioder hvor jeg har trænet på ovenstående måde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Gnuen

Som der også blev nævnt, bringer du her Peder Troldborgs ide på banen. Jeg synes, ideen lyder som et meget fornuftigt koncept. Hovedpointen er at kunne få en masse km i benene uden af blive overbelastet af lange dræbende ture. Jeg planer selv på at toppe min træning til Cph. Marathon med 120-130 km/uge. Da lørdagen skal holdes helt fri til familien betyder det, at jeg ville skulle løbe 20-22 km/dag de resterende 6 dage i ugen. Med en enkelt tur per dag er dette i overkanten. Splittes den daglige træning derimod op i et morgenpas med rolig løb til arbejde og et aftenpas, hvor den mere intensive del af træningen kan gennemføres, bliver det pludselig noget helt andet: 7-9 km roligt løb om morgenen og 11-13 km om aftenen. Det er jo til at overskue!

Jeg synes klart, du skal prøve at splitte din træning op i flere dage med færre km for at minimere risikoen for skader og overbelastning. Jeg sørger dog selv for at have en langtursdag en gang om ugen, for ikke at miste følingen med de længere distancer samt få trænet udholdenhed. Selvom du kun træner til 10 km, vil jeg mene, at en enkelt 15-20 km om ugen vil være et plus.

Husk nu ikke at lægge for hårdt ud og max. 5-10% forøgelse af træningsmængden om ugen. Så kan det kun gå den rigtige vej.

mvh.

TS

Loebesiden.dk - Gode råd om løb

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du rent antropologisk, ideen fra, med at vores forfædre, dagligt løb 10 km i naturen, især i et huk af gangen, for at overleve? :blink:

Ud fra alt jeg har læst, logik osv, er det langt mere tænkeligt, at der blev gået, og spurtet en hel masse ... i hvilken relation forestillede du dig dagligt distance LØB, nødvendigt i naturen? - Jeg har svært ved at forestille mig et menneske jage en gazelle 10 km eller sådan noget :)

Godt spørgsmål!

Jeg vil også tro, at enhver god jagtstrategi drejer sig om at spare på kræfterne: lokke dyret i fælder, baghold o.l. frem for at stæse af sted dag ud og dag ind. Jeg tror på, at mange af de mosefund, vi har af urokser mm, er resultatet af mislykkede baghold/fælder, hvor dyret ikke blev hængende i mosen, men kom fri og druknede.

Det kræver jo også ekstra gevinst i form af føde i den anden ende, hvis man skal løbe sig til maden. Mennesker har nok snarere GÅET en del i urtiden.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share