antal reps


BeneDeLux
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke helt finde ud af hvor mange reps jeg skal tage i hvert sæt

1 - 3?

3 - 5?

4 - 6?

6 - 8?

8 - 10?

10 - 12?

12 - 15?

Jeg træner med henblik på min konstabeluddannelse og forhåblig udstationering en gang ud i fremtiden. Har trænet 4 - 6 det sidste stykke tid, synes det er lidt federe når jeg ved hvorfor jeg træner det antal reps som jeg gør... :)

Link to comment
Share on other sites

En god gammel tommelfingerregel siger:

1-5: Primært styrke

6-12: Primært muskelvækst

13+: Primært udholdenhed

Selvfølgelig gælder det at grænserne er meget flydende.

Mange af linksne i begynder-tråden forklarer desuden fordele og ulemper ved diverse repranges og en masse anden relevant viden du sikkert har brug for.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower forklarede det meget nemt og godt :)

Hvis det er for at du skal udsendes så er det jo en god ide ikke at få for meget masse vel ? så noget udholdenheds træning / styrketrænings mix er vel det bedste.

Hvis han kompinere 5 reps med 15 reps er der alligevel gode muligheder for at der ryger en del masse på :wink:

Men han skal vel bruge styrke samt udenholdenhed, så det er stadig de rep-antal han skal gå efter. Så må kcal indtaget jo sørge for der ikke ryger for meget masse på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, men er stadig lidt forvirret.

er en splejs på 176 cm og 55 kg, så tænker jeg kan sagten kan træne styrke, men skal vel også bruge noget masse. Soldaterne taber sig jo 8 - 10 kg når de er der nede, og det kan jeg jo nok ikke lige frem tåle.

Jeg løber 2600 på en cooper - ved at forsvaret helst ser man kan løbe 2800, så mangler lidt der også...

Link to comment
Share on other sites

Du skal først og fremmest bare træne. Sørg for at træne kontinuerligt, dvs. ca. tre gange ugentligt. Nogle gange når du måske kun to, andre gange har du energi og tid til fire gange om ugen. Men sørg for at holde frekvensen nogenlunde stabil.

Dernæst skal du få noget at spise. Gør dig selv den kæmpestore tjeneste at læse de fire FAQ's igennem som findes her. Hvis du kun vejer 55 kilo, så skal du i energioverskud. Hvis du begynder at styrketræne betyder det, at du øger dit energiforbrug samtidig med at du gerne vil tage på, hvilket giver følgende resultat: Spis! Spis en masse. Og spis noget sundt du kan bygge en krop på. :smile:

Angående rep-range. Et godt sted at starte er 3 x 10 eller 4 x 8. Sørg for, at du lander på omkring 30 reps totalt i hver øvelse. Som MaxPower er inde på, så er 5 x 5 ikke ensbetydende med at du kun får styrkefremgang. Du får også massefremgang ved 5 x 5 når dit udgangspunkt er 55 kilo. Den skarpe "masse vs. styrke"-opdeling er kun eliten forundt. Alle andre får noget af begge verdener, uanset om det hedder 5 x 5, 3 x 10, 4 x 8 eller enhver anden opdeling derimellem.

Grunden til man taber sig som soldat er oftest fordi det er værnepligtige vi taler om. Værnepligtige kommer lige fra skolen af, hvor aktivitetsniveauet ikke er specielt højt. Så kommer man pludselig ind som soldat hvor rigtig meget af undervisningen er fysisk betonet, om ikke andet i hvert fald udendørs. Dvs. energiforbruget stiger markant. Spiser man så som man gjorde da man gik i skole, så taber man sig. Det er uundgåeligt.

I dit tilfælde gælder det om at få trænet regelmæssigt og vigtigst af alt, spist en masse!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share