2 eller 3 sæt.


fraende
 Share

Recommended Posts

Der er denne her, som dog konkludere at 4 sæt er bedst. :tongue:

Men det er selvfølgelig noget vrøvl at sige 4 sæt er bedst for alle og bedst uanset de øvrige faktorer i træningsprogrammet.

Mere træning giver generelt bedre resultater, så længe kroppen kan restituere sig fra det, og dét er i høj grad individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for den.. godt jeg fik artiklen, så jeg fik styr på fakta ;)...

Ved det ikke er en ultimativ fakta, men den kan bruges at arbejde lidt med jo.. har altid blot kørt 3x8 eller 5x5 (med undtagelse af hvor jeg kørte HST).

Hvorfor der så benyttes 2 sæt i HST forstår jeg ikke helt.. men okay.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har HST fyrene jo dykket ret dybt ned i forskningen, og fundet frem til nogle ting som på en lidt anden måde at gøre tingende på.

Grundlæggende handler det om i HST blandt andet om, at man har en højere frekvens, og så har en lavere volumen pr. trænings session.

Men her er et link..

http://www.hypertrophy-specific.info/cgi-b...ST;f=20;t=14961

som så godt nok er direkte fra HST drengene, men selve undersøgelsen har ikke noget med hst at gøre, og intressant nok er den ikke lavet på utrænede folk. Så den er ret så relevant for os som holder træningen ved lige over længere tid.

... men er generelt meget enig med MaxP. Der findes ikke en hellig gral. 4 sæt er måske optimalt.. men de ekstra par procent man får ud af de ekstra sæt, dem kunne man brug mere forunftigt på andre måder.

og helt galt går det når folk så tager:

4 sæt i bænkpres..

...og 4 sæt i incline bænk.

...og 4 sæt mere i flyers.

Så er vi vidst langt ude over hvad er er optimalt.

just my to cents..

mvh. R.

Link to comment
Share on other sites

Nu har HST fyrene jo dykket ret dybt ned i forskningen, og fundet frem til nogle ting som på en lidt anden måde at gøre tingende på.

. . .

Der er ikke nogle "HST-fyre" som har "dykket dybt i forskning".

HST-systemet er et nutidigt begreb skabt af Bryan Haycock.

Det er ganske enkelt "gammel vin på nye flasker" forstået på den måde, at Haycock har taget Harrys Pascall's træningssystem "Muscle Moulding" fra samme bog udgivet i 1950 og formet det således at det kan bære prædikatet af at være "hans system".

Pascall var journalist på bladet Strength & Health - udgivet af forlagsredaktør Bob Hoffmann, som vi nok alle mere kender for sit York Method of Weighttraining . . . eller The Four York Courses.

Der foreligger mig bekendt ikke nogen form for dybdegående studier eller undersøgelser fra Haycock's hånd omkring HST-dokumentering.

Til gengæld skulle der foreligge studier der påviser, at 3x5 giver den største testosteronfrigørelse, der så til gengæld ikke rammer den største GH frigørelse.

Hmmm . . . .

Edited by Taurus
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogle "HST-fyre" som har "dykket dybt i forskning".

Jeg må indrømme, at jeg kun ved hvad de selv har sagt.. Deri ligger selvfølgelig risikoen for at de lyver så vandet driver.. det er jo set på nettet før. Meeen jeg syntes dog at de er ret så saglige og mindst lige så fokuseret på forskning som her på MOL. Set i det lys syntes jeg sagtens, at man kan forsvare HST som værende et meget seriøst program.

Derudover er der jo mange andre der har rost eller omtalt det positivt. Incl. MOL.

Egentlig siger jeg blot, at mit intryk er, at de har baseret HST på forskning.. men jeg kan ikke bevise det.

HST-systemet er et nutidigt begreb skabt af Bryan Haycock.

Det er ganske enkelt "gammel vin på nye flasker" forstået på den måde, at Haycock har taget Harrys Pascall's træningssystem "Muscle Moulding" fra samme bog udgivet i 1950 og formet det således at det kan bære prædikatet af at være "hans system".

Der er ingen af dem, der lægger skjul på at mange af de ting de kommer med, er noget "man" har vidst i lang tid. Så anderledes er programmet jo heller ikke. Der er dog nogle ting som de mener man kan gøre mere optimalt. Eksempelvis frekvens og volumen kontra den måde som mange træner BB på.

...en intressant ting er også ,at han vidst ikke tjener specielt mange penge på det. Programmet ligget helt frit tilgængeligt på deres side. I deres forum bliver, der ret hurtigt rådgivet af folk der har tilknytning til det oprindelige "projekt". Og de bøger han skulle have udgivet, dem har han ikke færdigjort her lang tid efter.

Jeg har så ingen ide om hvor meget de tjener på deres salg af kostprodukter.

Der foreligger mig bekendt ikke nogen form for dybdegående studier eller undersøgelser fra Haycock's hånd omkring HST-dokumentering.

Jeg har aldrig hørt at nogle af dem har lavet noget som helst forskning... Men de har læst en masse, og prøvet at stykke de sammen ud fra hvad de ved. Men hvis vi sætter det helt på spidsen så har du vel egentlig ret i at HST aldrig er blevet dokumenteret. men kan man ikke sige det om næste alle BB programmer derude?

Til gengæld skulle der foreligge studier der påviser, at 3x5 giver den største testosteronfrigørelse, der så til gengæld ikke rammer den største GH frigørelse.

Hmmm . . . .

Ideen med HST er jo, at det er et helhedsbillede af den viden vi har i øjeblikket. At der er mange faktorer der spiller ind når man gerne vil have større muskler, og man derfor ikke blot skal holde sig til et enkelt område.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share