Træls DOMS i stængerne


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Det er jo næppe noget at gøre ved det, man det kunne være interessant om man kendte årsagen og om andre har det på samme måde. Som overskriften siger så bliver jeg voldsomt DOMSet i stængerne også ved mere moderat træning.

Når jeg træner overkrop kan jeg jævnligt vurdere at næste rep ville have failet hvis jeg havde forsøgt og jeg rammer da også fra tid til anden en fail.

Men i squat har jeg "masser" af reps i reserve når settet stopper - piner godt nok de små lår lidt mere i leg ekst. men i forhold til hvad jeg udsætter overkroppen for er det ikke slemt. Alligevel er benene hærgede flere dage efter - især ved 10 reps og opefter er det helt vildt. Irriterende når man egentlig gerne vil træne dem oftere. Men kun at give dem 1 eller 2 sæt virker også helt åndsvagt.

Er der mon i øvrigt en sammenhæng i hvor meget muskulaturen "svier" under de sidste reps og så hvor meget DOMS der udløses, eller er det for simpel en kobling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personligt (så vil jeg skide den ene og den anden smarte undersøgelse i munden og tilbyde dem kanel til) gode erfaringer med at MASSER af udstrækning og rolling (bruger bare et pp-rør) stortset eliminerer doms for mit tilfælde, strækker gerne ud efter træning, hver aften inden jeg går i seng, og lidt hvis jeg f.eks står og keder på jobbet eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personligt (så vil jeg skide den ene og den anden smarte undersøgelse i munden og tilbyde dem kanel til) gode erfaringer med at MASSER af udstrækning og rolling (bruger bare et pp-rør) stortset eliminerer doms for mit tilfælde, strækker gerne ud efter træning, hver aften inden jeg går i seng, og lidt hvis jeg f.eks står og keder på jobbet eller andet.

Hvilket jo så er psykisk? :)

Link to comment
Share on other sites

På den anden side hiver du fiberne fra hinanden. :tongue:

Ikke særlig voldsomt du får det til at lyde :wink:

Man skal jo selvfølgelig med ikke at gøre det SÅ voldsomt, men udstrækning medfører også højere blodgennemstrømning i tiden lige efter, hvilket resulterer i at div. affaldsstoffer bliver transporteret hurtigere væk osv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke særlig voldsomt du får det til at lyde :wink:

Man skal jo selvfølgelig med ikke at gøre det SÅ voldsomt, men udstrækning medfører også højere blodgennemstrømning i tiden lige efter, hvilket resulterer i at div. affaldsstoffer bliver transporteret hurtigere væk osv.

Ok, lyder godt. Er det noget som er undersøgt afh til det med udstrækning (højere blodgennemstrømning og affaldsstoffer?)

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

http://www.kiropraxis.dk/li_nakke.html

Citat:

Er en muskel meget anspændt nedsættes blodgennemstrømningen, da de små blodkar lukkes af. Musklen udfører ikke sin normale afslapning og sammentrækning. Derved begynder en ophobning af affaldsstoffer fra muskelcellerne, som er konstant spændte, både fordi de arbejder hårdere, og fordi der ikke er blodgennemstrømning til at ”vaske affaldsstofferne ud” og fordi der ikke længere er musklens egen ”pumpende” effekt. Affaldsstofferne aktiverer smertereceptorerne i muskelvævet, som sender smertesignaler til hjernen. Smerterne giver igen anledning til yderligere sammentrækning af muskulaturen og en ond cirkel er i gang.

Nu omhandler det godt nok nakken, men princippet i det er jo det samme. Det jeg vil frem til er, at det ikke behøver nogen universitetsuddannelse for at se at udstrækning øger blodgennemstrømningen af en forkrampet muskel.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kiropraxis.dk/li_nakke.html

Citat:

Er en muskel meget anspændt nedsættes blodgennemstrømningen, da de små blodkar lukkes af. Musklen udfører ikke sin normale afslapning og sammentrækning. Derved begynder en ophobning af affaldsstoffer fra muskelcellerne, som er konstant spændte, både fordi de arbejder hårdere, og fordi der ikke er blodgennemstrømning til at ”vaske affaldsstofferne ud” og fordi der ikke længere er musklens egen ”pumpende” effekt. Affaldsstofferne aktiverer smertereceptorerne i muskelvævet, som sender smertesignaler til hjernen. Smerterne giver igen anledning til yderligere sammentrækning af muskulaturen og en ond cirkel er i gang.

Nu omhandler det godt nok nakken, men princippet i det er jo det samme. Det jeg vil frem til er, at det ikke behøver nogen universitetsuddannelse for at se at udstrækning øger blodgennemstrømningen af en forkrampet muskel.

Det vel også derfor man bla. råder folk med skader til at lave hi reps, for blodgennemstrømningen skyld?

(Ja ja der er andre årsager)

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Det vel også derfor man bla. råder folk med skader til at lave hi reps, for blodgennemstrømningen skyld?

(Ja ja der er andre årsager)

Ja man kan i hvert fald godt gøre det på den måde. Høj rep træning belaster heller ikke muskelfibren i samme grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share