Blodtryk!


Nickyy
 Share

Recommended Posts

Davs alle sammen! Som overskriften siger drejer det sig om mit blodtryk!

Historien lyder således!; For 4 uger siden var jeg til optagelsesprøver for officer i hæren, hvor vi var igennem det klassiske militære lægebesøg! under besøget målte lægen mit blodtryk til værende 160/87, altså langt over det normale! Vi kom frem til at de nok bare var nervøsitet og lign! Og jeg blev vurderet egnet!

Her for 2 dage siden besøger jeg min egen læge i forbindelse med noget hud irritation, og får lige målt mit blodtryk igen ved anledningen! Vi måler det til 152/78 altså igen over det "acceptable" - og aftaler en ny tid på mandag!.. Jeg har på fornemmelsen af at min blodtryk skyldes at jeg bliver nervøs ved situationen, fordi så meget står på spil (min uddannelse).. Er der nogen der kender til disse problemer? jeg har MEGA neder over det, og tror bare jeg er mere nervøs på mandag! - nogen som har været i samme situationer mht blodtrykket? nogen råd til hvordan jeg får lortet ned! jeg er helt oppe at kører!

Link to comment
Share on other sites

Davs alle sammen! Som overskriften siger drejer det sig om mit blodtryk!

Historien lyder således!; For 4 uger siden var jeg til optagelsesprøver for officer i hæren, hvor vi var igennem det klassiske militære lægebesøg! under besøget målte lægen mit blodtryk til værende 160/87, altså langt over det normale! Vi kom frem til at de nok bare var nervøsitet og lign! Og jeg blev vurderet egnet!

Her for 2 dage siden besøger jeg min egen læge i forbindelse med noget hud irritation, og får lige målt mit blodtryk igen ved anledningen! Vi måler det til 152/78 altså igen over det "acceptable" - og aftaler en ny tid på mandag!.. Jeg har på fornemmelsen af at min blodtryk skyldes at jeg bliver nervøs ved situationen, fordi så meget står på spil (min uddannelse).. Er der nogen der kender til disse problemer? jeg har MEGA neder over det, og tror bare jeg er mere nervøs på mandag! - nogen som har været i samme situationer mht blodtrykket? nogen råd til hvordan jeg får lortet ned! jeg er helt oppe at kører!

Du låner et måleapp med hjem og det vil nok give et andet reslutat.

Link to comment
Share on other sites

Efter et styrt på mountainbike mente sygeplejerskerne på skadestuen, at mit blodtryk var for højt (well, duh - er lige fløjet flere ud over styret og ned af en bakke :rolleyes:) og at jeg burde få det checket ved lægen under mere rolige forhold. Efter at have fået målt blodtryk hos lægen konstaterede han også, at det var for højt.. men han lånte mig et apparat med hjem. Målte så blodtrykket morgen og aften i en periode på et par uger.. hvor alle målinger var normale. Der diagnosticerede lægen mig også bare med White Coat Syndrome og sendte mig hjem :smile:

Prøv at låne apparatet med hjem, som foreslået.. det kan helt sikkert gøre en stor forskel på målingerne.

Link to comment
Share on other sites

Efter et styrt på mountainbike mente sygeplejerskerne på skadestuen, at mit blodtryk var for højt (well, duh - er lige fløjet flere ud over styret og ned af en bakke :rolleyes:) og at jeg burde få det checket ved lægen under mere rolige forhold. Efter at have fået målt blodtryk hos lægen konstaterede han også, at det var for højt.. men han lånte mig et apparat med hjem. Målte så blodtrykket morgen og aften i en periode på et par uger.. hvor alle målinger var normale. Der diagnosticerede lægen mig også bare med White Coat Syndrome og sendte mig hjem :smile:

Prøv at låne apparatet med hjem, som foreslået.. det kan helt sikkert gøre en stor forskel på målingerne.

Jeg var ude for noget tilsvarende i august måned - lægen (ny) mente at blodtrykket var lidt/noget i overkanten. Skulle komme igen et par dage efter hvor sygeplejersken så skulle måle det igen. Det blev målt til 165/115 og jeg skulle så måle blodtrykket morgen/aften den næste uge i hjemlige omgivelser. Mente nu ikke at der var noget i vejen med mit blodtryk da tidligere døgnmåling for et par år siden viste et gennemsnit på 130/77/52 (højt/lavt/puls) - men man siger jo ikke sin læge imod.

Gennemsnitsmålingerne for morgen/aften var (højt/lavt)

128/79

116/77

117/78

116/76

113/74

117/75

Lægen grinte lidt, da jeg efterfølgende spurgte om hun havde en plan til nedbringelse af mit 'høje' blodtryk.

Gætter også på at dit lettere forhøjede blodtryk skyldes nervøsitet, men det kan som nævnt kun opklares ved en døgnmåling eller morgen/aften måling i en periode.

Link to comment
Share on other sites

Som nskou så udmærket har er det mere eller mindre ganske normalt at måle et tryk der ikke er udtryk for din reelle "normale" værdi. Op til hver tredje person der får målt sit blodtryk oplever således enten at få fastsat det for højt eller for lavt i forhold til det reelle. Og hvis du typisk påvirkes i retning af forhøjet blodtryk første gang du får målt det, så er chancen ganske god at det samme vil ske igen og igen i under lignende situationer. Det er bl.a. derfor at konsultationsblodtrykket ikke længere anbefales som retningslinie til diagnosticering af mistænkt hypertension.

Noget helt andet er at der så ikke rigtig er noget akut farligt forbundet med folkesygdommen forhøjet blodtryk, det er mere et problem ala dårlig kost og rygning, der er skadeligt på lang sigt, så du behøver så sandelig ikke gå rundt og være nervøs lige pt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tager lige tråden op...

Det høje blodtryk er et problem for mig, det ligger konstant for højt på trods af at jeg lever rimeligt sundt, får cyklet rimeligt meget (2 timer hver anden dag her i vinteren, mere om sommeren) og er i god form generelt. Jeg får nok rigeligt sukker (mathilde, cola, the), men ikke noget der fortrænger den nødvendige sunde del af kosten.

Jeg har lige været på skiferie og fik høvlet 25-45 km af per dag i 13 dage og havde regnet med at det ville have haft en lille betydning. Nope, ikke andet end en tilsyneladende lille fald i hvilepulsen.

148/58/44 over tre målinger.

Jeg planlægger at dø af trafikuheld, uundgåelig tilfældig sygdom eller, skulle det fejle, livsstilssygdom som 110 årig. Bør jeg være nervøs for det høje blodtryk og i bekræftende fald, hvad skal jeg fokusere på for at få det nedsat?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager lige tråden op...

Det høje blodtryk er et problem for mig, det ligger konstant for højt på trods af at jeg lever rimeligt sundt, får cyklet rimeligt meget (2 timer hver anden dag her i vinteren, mere om sommeren) og er i god form generelt. Jeg får nok rigeligt sukker (mathilde, cola, the), men ikke noget der fortrænger den nødvendige sunde del af kosten.

Jeg har lige været på skiferie og fik høvlet 25-45 km af per dag i 13 dage og havde regnet med at det ville have haft en lille betydning. Nope, ikke andet end en tilsyneladende lille fald i hvilepulsen.

148/58/44 over tre målinger.

Jeg planlægger at dø af trafikuheld, uundgåelig tilfældig sygdom eller, skulle det fejle, livsstilssygdom som 110 årig. Bør jeg være nervøs for det høje blodtryk og i bekræftende fald, hvad skal jeg fokusere på for at få det nedsat?

Du bør gå til lægen med dine spørgsmål. De fleste herinde er selvudnævnte "kosteksperter" på baggrund af selvstudier. Mange er nok i gang med relevante uddannelser, men jeg mener ikke, at der er ret mange praktiserende læger, som debatterer her. Min pointe er, at de råd vi kan give dig ikke bør mætte dig, når det handler om dit helbred.

Link to comment
Share on other sites

Du bør gå til lægen med dine spørgsmål. De fleste herinde er selvudnævnte "kosteksperter" på baggrund af selvstudier.

Tal for dig selv :wink:

Dit blodtryk er i høj grad genetisk bestemt hvorved motion, kostvaner, rygning, stress osv blot kan manipulere dette i mindre grad. Forhøjet blodtryk (primær hypertension) vil (især sammen med andre risikofaktorer) udgøre en relativ stor helbredsrisici hvorved medicinsk behandling (resten af livet) for mange er den rigtige løsning.

DERUDOVER er jeg selvfølgelig helt enig med DYSP, du skal gå til praktiserende læge med dit spørgsmål, men hermed ikke sagt at det ikke er interessant at diskutere det og evt blive lidt klogere på emnet på foraet her. Du kan jo vælge at opdatere tråden efter besøg hos lægen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager lige tråden op...

Det høje blodtryk er et problem for mig, det ligger konstant for højt på trods af at jeg lever rimeligt sundt, får cyklet rimeligt meget (2 timer hver anden dag her i vinteren, mere om sommeren) og er i god form generelt. Jeg får nok rigeligt sukker (mathilde, cola, the), men ikke noget der fortrænger den nødvendige sunde del af kosten.

Jeg har lige været på skiferie og fik høvlet 25-45 km af per dag i 13 dage og havde regnet med at det ville have haft en lille betydning. Nope, ikke andet end en tilsyneladende lille fald i hvilepulsen.

148/58/44 over tre målinger.

Jeg planlægger at dø af trafikuheld, uundgåelig tilfældig sygdom eller, skulle det fejle, livsstilssygdom som 110 årig. Bør jeg være nervøs for det høje blodtryk og i bekræftende fald, hvad skal jeg fokusere på for at få det nedsat?

Igen, 3 målinger er på ingen måde nok til at be- eller afkræfte hypertension. Når du siger trykket ligger konstant, er det så på baggrund af observationer hos lægen, egne observationer med dit eget apparat, hjemmeblodtryksmålinger, eller det eneste rigtige klinisk relevante for behandling, døgnblodtryksmåling?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Tal for dig selv :wink:

Dit blodtryk er i høj grad genetisk bestemt hvorved motion, kostvaner, rygning, stress osv blot kan manipulere dette i mindre grad. Forhøjet blodtryk (primær hypertension) vil (især sammen med andre risikofaktorer) udgøre en relativ stor helbredsrisici hvorved medicinsk behandling (resten af livet) for mange er den rigtige løsning.

DERUDOVER er jeg selvfølgelig helt enig med DYSP, du skal gå til praktiserende læge med dit spørgsmål, men hermed ikke sagt at det ikke er interessant at diskutere det og evt blive lidt klogere på emnet på foraet her. Du kan jo vælge at opdatere tråden efter besøg hos lægen.

"Mange er nok i gang med relevante uddannelser, men jeg mener ikke, at der er ret mange praktiserende læger, som debatterer her"

Hele den sætning blev skrevet med 100% henblik på dig ;p

Link to comment
Share on other sites

"Mange er nok i gang med relevante uddannelser, men jeg mener ikke, at der er ret mange praktiserende læger, som debatterer her"

Hele den sætning blev skrevet med 100% henblik på dig ;p

Tråden irrelevant, men ikke desto mindre meget sjovt at gøre op, så er der - så vidt jeg ved - en del sundheds/naturvidenskabeligt uddannede herinde.

Her er hvad jeg lige kan komme på - på stående fod, af de der skriver "nogenlunde" regelmæssigt. Er bekendt med en del flere der læser lidt med på sidelinjen med diverse uddannelser.

MD:

Angel

Laust

Skovtrolden

Humanbiologer

Incognito

Jakob

Bachelor i idræt

Kahlua-K

Yetti

Guarden

BaronBandit (cand.scient human fysiolog ?)

Kenneth J bachelor idræt ?

Fysioterapeut

Romeren

flere ??

Hoosier cand ? (phd stud sundhedsvidenskab)

Anataus cand ?

Stubbe - ernæring bach ?

Under uddannelse:

Fys: MAAANGE

Sortarious stud.med

Andre ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share