Konstante smerter


timba
 Share

Recommended Posts

Hejsa. Jeg er ved at løbe tør for godt humør og vil lige prøve om jeg kan finde noget motivation herinde :)

Jeg har en meget speciel situation, og jeg vil høre der kunne være nogle kommentarer/forslag etc. som kunne hjælpe mig. Først skal det siges at jeg gå til udredning hos reumatologer og at der indtil videre ikke er fundet nogle problemer (blodprøver er fine og det samme har knoglescanningen været)

Har tidligere gået (længervarigt) til fysioterapeut, men problemerne er blevet behandlet enkeltvis (som de er opstået) og altså ikke som et samlet sygdomsforløb. Måske kunne det være en idé at få en fysioterapeut til at gribe det samlet an, selvom jeg synes det er overvældende at gå til en fysioterapeut med.

Here goes:

Mand. 22 år. Studerende.

Jeg har konstante diffuse smerter i kroppen. Primært Skuldre, Albuer, Lår (for/bag), sekundært nakke, arme, skulderblade og til tider jagende smerter i lænden. Jeg får også ofte ondt i lysken, anklen, ballen og mange andre steder. Det er den diffuse karakter som har gjort jeg går til reumatolog.

Har været fysisk aktiv hele mit liv og da symptomerne begyndte greb jeg dem an som overbelastningsskader: pause, aktiv pause, genoptræning. Men jeg er aldrig kommet af med problemerne. Jeg går konstant med smerter et eller andet sted (som jeg sidder her brænder det en smule i begge ben og den ene albue). Dog kan jeg lige i øjeblikket godt styrketræne med lette vægte og løbe en lille tur i ny og næ, men smerterne bliver der. I nogle perioder er de så slemme at jeg ikke kan træne, andre perioder kan jeg træne 4 gange om ugen, men uden at smerterne går væk, de bliver bare ikke værre.

Jeg tvivler meget på at det er mange enkelte skader der er opstået, men kan måske mistænke at jeg har noget helt galt med kroppen. Jeg er ikke verdens smidigeste person, men har arbejdet med det og befinder mig i hvert fald inde for normalen.

Jeg ved at det er en rodet tråd jeg her har fået strikket sammen, men det er svært at gøre så diffuse smerter konkrete :)

bagemelding.

Er det fornuftigt bare at fortsætte ad den vej jeg går af? Måske har du af erfaring hørt lignende probelmer blive løst ad helt tredje vej?

Er klar over at det virker fuldstændig overdrevet, men det er altså den situation jeg har befundet mig i en lang perioden. Jeg fungerer fint fysisk i hverdagen, men det er hårdt ikke at kunne dyrke den idræt man vil og fokusere så meget på sine smerter.

Alle kommentarer modtages med kyshånd :nissetunge:

/brian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjovt jeg faldt over det her indlæg.

Jeg har det på samme måde og har været alle undersøgelser igennem uden held.

Mine smerter er mest i armene samt den ene skulder forantil, til tider er det jagende og andre tider føles det som en svie eller brændende føelse.

Det gør ikke ondt når når jeg massere armene, så det virker ikke somom det er muskulært.

så finder du en løsning er jeg vild med at høre hvad du er kommet frem til

Link to comment
Share on other sites

En ting der falder mig ind er fibromyalgi. Patofysiologisk vides ikke hvilken mekanisme der ligger bag , men din beskrivelse passer meget godt på lidelsen.

Kendetegn (rammer oftes kvinder, muskelafmattelse, diffusesmerte i led/muskler i over 11 mdr, træthed, normal blodprøve, kuldeskær)

Du kan nævne det for din læge for nærmere udredelse

Link to comment
Share on other sites

Har du typisk ondt omkring dine led? eller er det også generelt muskler og andre steder?

Kan ikke lade være med at tænke på at det lyder som de samme symptomer min far har.. han har så leddegigt..

Typisk vil der være forhøjet infektionstal i forbindelse med artrose, og han har jo fået taget en blodprøve

Link to comment
Share on other sites

smerterne er typisk lokaliseret til omkring led, overarm muskler og omkring skulderled, underarm ved håndled,, men så er der lige smerterne i lår, det er bagpå men ikke i nærheden af knæ.

Og lodprøver sagde ikke noget om forhøjet infektionstal, ej heller prøver for muskelgigt, lige når jeg vågner om morgenen er det der ikke

Link to comment
Share on other sites

@hterkels - Det da "rart" at vide der er andre der ude med noget lignende. Det er også sjovt du nævner at du får smerterne i baglår og at de ikke er umiddelbart opad noget led. Sådan har jeg det nemlig også. Hvis jeg kommer frem til noget skal jeg nok kontakte dig

@Jesper Vejle - jeg har faktisk forsøgt mig med akupunktur igennem 3-4 måneder. Igen uden resultat, men det siges nogen får noget ud af det, så jeg skal ikke afskrive andre fra at kunne opnå en effekt.

@zoater - jeg har også læst en del op fibromyalgi - sjovt nok er det ikke noget lægerne har nævnt for mig endnu. Og da det ikke er noget som kan behandles så håber jeg at der er en anden grund til smerterne :)

- Mange tak for svarene så langt og godt nytår :)

Link to comment
Share on other sites

@hterkels - Det da "rart" at vide der er andre der ude med noget lignende. Det er også sjovt du nævner at du får smerterne i baglår og at de ikke er umiddelbart opad noget led. Sådan har jeg det nemlig også. Hvis jeg kommer frem til noget skal jeg nok kontakte dig

@Jesper Vejle - jeg har faktisk forsøgt mig med akupunktur igennem 3-4 måneder. Igen uden resultat, men det siges nogen får noget ud af det, så jeg skal ikke afskrive andre fra at kunne opnå en effekt.

@zoater - jeg har også læst en del op fibromyalgi - sjovt nok er det ikke noget lægerne har nævnt for mig endnu. Og da det ikke er noget som kan behandles så håber jeg at der er en anden grund til smerterne :)

- Mange tak for svarene så langt og godt nytår :)

Faktisk har depressions medicin vist en virkning på symptomerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har længe søgt efter nogle der havde det samme smerte-problem som mig. Jeg oplever nogenlunde de samme smerter som dig, dog ikke i nakke, lænd og lår. Jeg har til gengæld også i fingre og knæ. Jeg er 25 år og knæsmerterne begyndte da jeg var omkring 10 år. Siden da er der bare kommet mere og mere på. Jeg kan også sagtens fungere fysisk til hverdag og træner også. Men hvis jeg er træner for hårdt kommer smerterne voldsomt igen og især om natten. Jeg er nysgerrig mht. hvad reumatologen har sagt til dig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig overbevist om, uden at vide hvordan du har belastet din krop, at problemet er psykisk.

Man behøver ikke være direkte nede, måske er der noget du er utilfreds med, men ikke har taget hånd om?

Glem de sportslige mål i en periode, og vær eller bliv glad! Også selvom det brænder i kroppen.

Bare et forslag :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har længe søgt efter nogle der havde det samme smerte-problem som mig. Jeg oplever nogenlunde de samme smerter som dig, dog ikke i nakke, lænd og lår. Jeg har til gengæld også i fingre og knæ. Jeg er 25 år og knæsmerterne begyndte da jeg var omkring 10 år. Siden da er der bare kommet mere og mere på. Jeg kan også sagtens fungere fysisk til hverdag og træner også. Men hvis jeg er træner for hårdt kommer smerterne voldsomt igen og især om natten. Jeg er nysgerrig mht. hvad reumatologen har sagt til dig?

Hmm Det er meget svært at være specifik omkring problemstillinger som jeres, men jeg vil da foreslå at hvis der ikke kommer noget ud af at konsultere en reumatolog så kunne man også prøve en neurolog. Jeg vil ikke udbede mig en større gennemgang af jeres symptomer det skal gøres face to face for at kunne give ordentlige svar (kvalificerede gæt)

Der er nogle ting der lyder lidt forskellige i jeres beskrivelse af smerterne, så jeg vil umiddelbart ikke mene at årsagen skal findes samme sted.

Men klassiske bud på sådan noget her må være:

Fibromyalgi som nævnt

En sjælden gigt lidelse evt borrelia

Muskulære lidelser af mere alvorlig karakter

andre neurologiske lidelser.

Dette skal tages med et gran salt det er blot vilde skud ud fra det jeg har læst her. Men jeg vil står fast på at i ikke skal sammen ligne jeres lidelser for meget. I kan sagtens få gode ideer og vejledning i hvad der er lykkedes og hvem man skal snakke med, men eks kan det jo være at i andre kan få meget ud af at besøge en Reumatolog selvom Timba måske ikke bliver hjulpet af det.

Bliv ved at klø på og accepter ikke for lange ventetider på undersøgelserne.

Held og lykke med det.¨

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar.

Jeg sætter stor pris på det og lige blevet sendt til nogle skrappe reumatologer på hospitalet d. 3. februar.

Ang. det psykiske er det klart også noget jeg har overvejet og snakket med lægen om. Men da jeg er glad og tilfreds med mit liv er vi gået væk fra det igen :-) Men tak fordi du pointerede det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share