Den Danske Steptest


Olsen
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg er nysgerrig efter hvordan man manuelt udregner konditallet ved Den Danske Steptest.

www.steptest.dk

Det er en test, hvor man skal gå og og ned på en stepbænk. Som i Bip-testen øges hastigheden langsomt.

Resultatet af testen afhænger at højden på stepbænken, ens egen vægt samt hvor længe man er i stand til at udføre testen.

Som baggrund står følgende data:

Totalt_arbejde = Kropsvægt * tyngdeaccelerationen * StepHøjde * StepFrekvens / Nyttevirkning

VO2max = (Totalt_arbejde / IltensEnergetiskeVærdi) / SlutIntensitet + HvileIltoptagelse

Kondital = VO2max / Kropsvægt

Her ville det være rart om nogen kunne hjælpe med værdier på nogle af konstanterne, så jeg kan sætte det sammen til forholdsvis simpel formel for VO2max:)

Link to comment
Share on other sites

Anyone?

Tyngdeaccelerationen og iltens energiske energi må være konstanter. Men er ikke sikker på hvilke tal jeg skal indsætte andre steder for at kunne fremsætte det som en formel, hvor det kun er vægt og sluttiden der er variable.

Skal snart til at lave testen på flere, hvor der ikke er en computer i nærheden, og det ville derfor være rart med en formel så jeg kan regne konditallet ud med det samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tyngdeaccelerationen=9,81m/s^2 og iltens energiske energi 5 kcal/l dvs 1 liter optaget ilt svarer til et energiforbrug på 5 kcal. Du skal nok indsætte antallet kjoule istedet for kcal hvilket bliver ca 21 kjoule/l. Stephøjde er højden i meter og frekvensen er antallet at steps per tidsenhed og nyttevirkningen er gerne ca 25% og vilestofskiftet på ca 0.25 l O2 i minuttet.

et eksempel kunne være mand på 100kg på en halv meter bænk 30 gange pr min:

Totalt_arbejde = 100kg * 9,81m/s^2 * 0,5m * 30 / 0,25= ca 59 kjoule per min.

VO2max = (59kjoule / 21 kjoule/l + 0,25l= 3.06liter O2/min

Kondital = 3.06liter O2/min /100kg 30,6mlO2/min

Kan godt være at nyttevirkningen er anderledes men tror at det er rigtigt sat op hvis man antager at den nævnte belastning holdes i et minut!

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Frekvensen bliver dog lidt drilsk, eftersom hastigheden langsomt øges, som i en bip-test.

I starten er der 6 sekunder mellem hvert step, og slutter på et step hvert tredje sekundt (tror jeg det er, gider ikke lige sidde og glo på den i 6 minutter for at være sikker :blush: )

Derfor er man næsten nødt til at lave en "tabel" over hvornår den stiger i hastighed og så indsætte frekvensen afh. af hvor længe man stepper.

Derudover mangler slutintensiteten i dit eksempel.

Belastende formel, måske manden bag kunne komme med lidt hjælp Morten Z? :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Konditallet er ens iltoptagelse på et min delt med ens kropsvægt! Slutintensiteten er jo ligesom allerede givet ved totalt arbejde! Ved at udregne det arbejde der udføres det sidste minut af testen (eller 2 min eller hvor lang tid man er på hvert trin!). Det du så skal gøre er at udregne en omsat iltmængde for den maksimale arbejdsindsats og dele med kropsvægten og give talet som et kondital! Kan ikke lige se hvordan det skulle gøres anderledes end det jeg har vist!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share