Hvad er frontsquat og backsquat??+andre spørgsmål


Gamplar
 Share

Recommended Posts

Noget af det mest irriterende i denne verden er når man lige har skrevet et rigtig langt indslag, og explorer så kommer med teksten: Siden kunne ikke vises. GRRRRRRrrrrr.... :angry:

Men prøver lige igen så.. (og så copy'er jeg det sku, inden jeg sender det denne gang)

I min "bog" er der tre former for squat(udover træk-benbøjninger osv). På dansk hedder de ganske vist benbøjninger, men det er mig og mvp vist ene om at mene herinde. he he ;)

Der er front-squats (benbøjninger foran), hvilket er en øvelse primært brugt at vægtløftere, da den "imiterer" og styrker den position man skal lande i i slutningen af vendingen(altså i stød). Den styrker primært benene, men er også særdeles ond ved overkroppen.. Men kræver også en del smidighed i hofte, og særdeles skuldre!

Så er der back-squats(benbøjninger bagpå). Her er der to former, den olympiske og styrke-versionen. Den "olympiske" squat minder en del om front-benbøjninger, idet du holder dig så opret som muligt og går helt i hug. Dette gør at det bliver en suveræn god øvelse til styrkelse af quadriceps, men også hamstring!!

Styrke-versionen af squat, adskiller sig fra den olympiske, ved at du lader stangen glide noget længere ned på ryggen, og istedet for at gå ned i dyb hug, sætter du dig nærmere tilbage. Dette gør at det bliver mere et hamtring/nedre ryg-løft, og er den version der bliver brugt af de fleste styrkeløftere da de med den rette træning vil kunne løfte flere kilo i denne øvelse..

Når du får ondt i ryggen af squat, kunne det muligvis være fordi at du glemmer at holde ryggen spændt i hele bevægelsen, hvilket er meget vigtigt!! Kunne måske også være fordi du er ny indenfor tung bentræning?? Svært at sige med den begrænsede info.. :confused2:

(og det har var så i tredje forsøg... Hmm) :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share