Lynhurtig konditionstræning


samsk
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg træner ca. 12 tøser i alderen 14-15 år i fodbold, og har gjort det de sidste 5 måneder. En af de første gange jeg fik dem startede jeg med en coopertest, som viste at deres kondition kunne have været meget bedre. Her i dag udsatte jeg dem for en bip-test, som godt nok viste at der har været fremskridt i deres kondition, men stadigvæk halter det end del.

I løbet af vintermånederne har jeg tilbudt at de kunne løbe med mig mandag og onsdag, og det er der også mange der har sagt ja tak til, dog havde vi en længere diskussion omkring brugen af kawasaki sko som løbesko! :mad:

Da det stadigvæk er indesæson, efterlyser jeg nogle hurtige programmer, intervaller eller ligende som jeg kan bruge i forbindelsen med vores træning, vi har kun 1 time om ugen til rådighed til indendørs træning, derfor må det gerne være noget der lige kan fyres af, og som kan hjælpe på deres kondition.

Jeg ved godt at et kvarter til en halv time om ugen hård konditionstræning ikke er det der batter allermest, men mit håb er at dette bare skal ses som en springbræt til enten selvstændig træning, eller en skærpet interesse for at holde sig i en bedre form..

OBS! Jeg har ikke rigtig noget til rådighed udover kegler osv.

Tak på forhånd.

Edited by samsk
Link to comment
Share on other sites

Hvad med noget intervaltræning? 6 x 2 min, 8 x 30 sek o.s.v. Giver gode resultater hurtigt, tager ikke så lang tid og mange mener jo netop at konditionstræning for fodboldspillere skal ligne den træning som mellemdistanceløbere bruger - og det er jo oftes intervaltræningen...

Se fx en kort artikel her: Word dokument med kort beskrivelse af fodbold konditionstræning

Om man så kan få en flok tøser til at løbe max 4-6 gange 2-3 minutter, tja, det er jo DIN opgave... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hvad med noget intervaltræning? 6 x 2 min, 8 x 30 sek o.s.v. Giver gode resultater hurtigt, tager ikke så lang tid og mange mener jo netop at konditionstræning for fodboldspillere skal ligne den træning som mellemdistanceløbere bruger - og det er jo oftes intervaltræningen...

Se fx en kort artikel her: Word dokument med kort beskrivelse af fodbold konditionstræning

Om man så kan få en flok tøser til at løbe max 4-6 gange 2-3 minutter, tja, det er jo DIN opgave... :cool:

Med chancer for at lyde arrogant og bedrevidende, så syntes jeg, at det forslag og dit link ikke er super godt... Se mit forslag nedenfor + konditionstræning er ikke den væsentligste faktor for fodboldsspillere.

Til trådstarter:

Hvis du skal arbejde med fodboldsspillere, så burde du lave en arbejdskravs analyse for dine piger, og hvad har de så brug for ifht. de krav, sporten stiller dem?

Det er meget afhængig af niveauet, de er på! Alle fodboldspillere burde lave mindst mulige træning uden bold - og det er ekstra vigtigt for relativt unge spillere. Man kan sagtens lave interval træning med bold..

Jeg har desværre ikke noget forkromet forslag, da jeg intet kender til niveau og lign., og det ville også være meget bedre, hvis du selv sætter dig ind i emnet, så du løbende kan justere på variablerne.

Aerob og anerob træning af Lars Michalsik og Jens Bangsbo er et godt sted at starte - yderligere har Jens Bangsbo skrevet noget mere, der forholder sig direkte til fodbold.

Link to comment
Share on other sites

Med chancer for at lyde arrogant og bedrevidende, så syntes jeg, at det forslag og dit link ikke er super godt... Se mit forslag nedenfor + konditionstræning er ikke den væsentligste faktor for fodboldsspillere.

Til trådstarter:

Hvis du skal arbejde med fodboldsspillere, så burde du lave en arbejdskravs analyse for dine piger, og hvad har de så brug for ifht. de krav, sporten stiller dem?

Det er meget afhængig af niveauet, de er på! Alle fodboldspillere burde lave mindst mulige træning uden bold - og det er ekstra vigtigt for relativt unge spillere. Man kan sagtens lave interval træning med bold..

Jeg har desværre ikke noget forkromet forslag, da jeg intet kender til niveau og lign., og det ville også være meget bedre, hvis du selv sætter dig ind i emnet, så du løbende kan justere på variablerne.

Aerob og anerob træning af Lars Michalsik og Jens Bangsbo er et godt sted at starte - yderligere har Jens Bangsbo skrevet noget mere, der forholder sig direkte til fodbold.

Tak for svar, og ja du har ret at de får 100x mere ud af at løbe med bolden end uden.. Hovedessensen er at hvis de eksempelvis spiller en FUTSAL kamp på 13 min, så bliver kampens sidste 5 minutter totalt spillet på modstanderens præmisser, da ingen har energi til at "spille" fodbold. Jo, jeg ved godt at der måske i dette tilfælde er en masse andre faktorer der spiller ind, såsom teknik, udskiftning osv. Indendørsfodbold ligger på et teknisk højt niveau, men teknikken er endnu sværere at mestre, hvis man har problemer nok med en dårlig kondition.

Jeg må prøve at søge efter intervaltræning med bold, selvom jeg ikke har hørt om fænomenet før. Indtil da, må det blive korte de intervalpas.

Mvh

Edited by samsk
Link to comment
Share on other sites

Må jeg foreslå at du skruer nogle stafetter sammen? Du kan variere dem som du vil, med og uden bold, med løb eller med styrkeøvelser eller det hele på én gang. Hvis du f.eks. laver tomandshold hvor hver skal løbe et par ture så kommer det til at virke som intervaltræning, og der kommer et konkurrenceelement med så det er lidt sjovere (synes jeg i hvert fald).

Link to comment
Share on other sites

Må jeg foreslå at du skruer nogle stafetter sammen? Du kan variere dem som du vil, med og uden bold, med løb eller med styrkeøvelser eller det hele på én gang. Hvis du f.eks. laver tomandshold hvor hver skal løbe et par ture så kommer det til at virke som intervaltræning, og der kommer et konkurrenceelement med så det er lidt sjovere (synes jeg i hvert fald).

Tak for svar, og ja det lyder som en udmærket idé! Vil prøve at arbejde lidt videre med ideén, så jeg kan tilpasse den til den enkelte..

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar, og ja du har ret at de får 100x mere ud af at løbe med bolden end uden.. Hovedessensen er at hvis de eksempelvis spiller en FUTSAL kamp på 13 min, så bliver kampens sidste 5 minutter totalt spillet på modstanderens præmisser, da ingen har energi til at "spille" fodbold. Jo, jeg ved godt at der måske i dette tilfælde er en masse andre faktorer der spiller ind, såsom teknik, udskiftning osv. Indendørsfodbold ligger på et teknisk højt niveau, men teknikken er endnu sværere at mestre, hvis man har problemer nok med en dårlig kondition.

Jeg må prøve at søge efter intervaltræning med bold, selvom jeg ikke har hørt om fænomenet før. Indtil da, må det blive korte de intervalpas.

Mvh

Du kan jo dele en Futsal kamp op i mindre intervaller... flere pauser! Så en kamp består af 7 x 2 minutters halvlege med 1 minuts pause i mellem - det vil øge den samlede intensitet (læs det er blot et eksempel - det er dig, der skal finde den perfekte sammensætning af variablerne til dit hold). Hvis nogle slapper den lidt, så indfør regler.. man skal mandsopdække sin direkte modstander eller noget i den dur - det kan også sagtens være individuelle regler, der vægter de enkelte spilleres forudsætning eller mangler.

Det er kun fantasien, der sætter grænser! Gør det sjovt og udfordrende at spille fodbold fremfor en omgang stafet/interval træning, som ingen rigtig gider alligevel!

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo dele en Futsal kamp op i mindre intervaller... flere pauser! Så en kamp består af 7 x 2 minutters halvlege med 1 minuts pause i mellem - det vil øge den samlede intensitet (læs det er blot et eksempel - det er dig, der skal finde den perfekte sammensætning af variablerne til dit hold). Hvis nogle slapper den lidt, så indfør regler.. man skal mandsopdække sin direkte modstander eller noget i den dur - det kan også sagtens være individuelle regler, der vægter de enkelte spilleres forudsætning eller mangler.

Det er kun fantasien, der sætter grænser! Gør det sjovt og udfordrende at spille fodbold fremfor en omgang stafet/interval træning, som ingen rigtig gider alligevel!

Præcis er helt enig her... lav en masse regler, feks. at alle mand/piger skal være over midten før der kan scores det tvinger pigerne til at løbe... eller at alle skal have rørt bolden før end der kan scores, det tvinger dem også til at løbe for hinanden... kun din fantasi sætter grænser... et begrænset antal berøringer hjælper dem også til ikke at lave for mange dribleture hvor de andre bare står og kigger men istedet tvinger dem til at løbe for hinanden igen... men som Yetti siger er det nok en god ide at lave kampene kortere og derfor mere intense... derudover er jeg meget enig med at du skal bruge bolden så meget som mulig ja de bør faktisk ikke undvære den lige pånær hvis du laver en stille og rolig klassisk opvarmning men der kan bolden jo også tænkes ind... det skal sgu være sjovt at spille fodbold og derfor skal bolden bruges stortset hele tiden men derfor kan du jo sagtens tænke ovenstående ind... held og lykke med det

Link to comment
Share on other sites

Med chancer for at lyde arrogant og bedrevidende, så syntes jeg, at det forslag og dit link ikke er super godt... Se mit forslag nedenfor + konditionstræning er ikke den væsentligste faktor for fodboldsspillere.

Til trådstarter:

Hvis du skal arbejde med fodboldsspillere, så burde du lave en arbejdskravs analyse for dine piger, og hvad har de så brug for ifht. de krav, sporten stiller dem?

Det er meget afhængig af niveauet, de er på! Alle fodboldspillere burde lave mindst mulige træning uden bold - og det er ekstra vigtigt for relativt unge spillere. Man kan sagtens lave interval træning med bold..

Jeg har desværre ikke noget forkromet forslag, da jeg intet kender til niveau og lign., og det ville også være meget bedre, hvis du selv sætter dig ind i emnet, så du løbende kan justere på variablerne.

Aerob og anerob træning af Lars Michalsik og Jens Bangsbo er et godt sted at starte - yderligere har Jens Bangsbo skrevet noget mere, der forholder sig direkte til fodbold.

Yetti, der er hverken arrogant eller bedrevidende at kritisere mit forslag. Jeg er ikke fodboldtræner og mange ved mere om emnet end mig. Men alligevel synes jeg at jeg de senere år er stødt på flere og flere artikler der anbefaler intervaltræning som en del af den fysiske træning for fodboldspillere. Og trådstarter spørger jo netop til "Lynhurtig konditionstræning".

Googlede lige et minut og stødte fx på nedenstående artikel skrevet af Roskilde Boldklubs fysiske træner - og ja, jeg ved godt at vi taler om elite fodbold (1. division) og ikke børne fodbold på ukendt niveau. Men alligevel - intervaltræning bruges for at komme i god fysisk form så man har overskud til de tekniske færdigheder - også sidst i kampen.

Klippet fra "www.rb-venner.dk/upl/9324/rbvennerInfofoldernov2008.doc":

...

Kontrasten er stor mellem sommerens idyl, og vinterens hårde træning.

Denne hårde træning er en nødvendighed i moderne fodbold. Det gælder om at være i så god fysisk form, at man som fodboldspiller dels har fysisk overskud til at udfolde sine tekniske færdigheder, og dels har overskud til at kæmpe, løbe og slås gennem en hel fodboldkamp.

Vi bygger i pauserne (sommer og vinter) vores konditionelle fysiske grundform op, dette gøres bedst ved såkaldte højintense intervalløb, løb hvor man i alt sin enkelthed ønsker, at spilleren arbejder med så høj en iltoptagelse i så lang tid som muligt. Denne konditionelle grundform danner et solidt fundament for vores videre fysiske træning, for naturligvis løber vi ikke 800 meter intervaller til alle trænings-pas året rundt.

Når spillerne – gennem disse lange 800 meter intervaller – har opnået den ønskede kondition, begynder vi at arbejde med mere ”fodbold-relevante” løbe distancer, altså løbe distancer der både træner spillernes kondition og samtidig deres hurtighed, denne form for løbetræning henlægger vi typisk til de vante omgivelser på træningsbanerne ved hjemmebanen Parken.

Denne korte beskrivelse af vores konditionelle fysiske træning danner samtidig grundlag for, at beskrive både hvorfor og hvordan vi arbejder med spillernes muskulære styrke.

Man har gennem de seneste år brugt mange ”forskertimer” på, at analysere de fysiske krav til moderne topfodbold. Disse analyser viser entydigt, at når et fodboldhold kommer op på et vist niveau, så er (eller bør) den konditionelle styrke mellem holdende være på nogenlunde samme niveau. Således kan man sige, at alle hold i VIASAT Sport divisionen bør være i nogenlunde samme konditionelle form. Ligeledes viser alt forskning af kravene til topfodbold, at det ud af en samlet løbemængde under en fodboldkamp (100 %), er de såkaldte høj intense løb (sprint løB) der afgøre kampene, disse såkaldte høj intense løb udgøre under 5 % af den samlede løbemængde under en kamp. Man kan altså sige, at disse 5 % af alle løb foretaget under en kamp (og som typisk foregår i og omkring felterne) også er de løb der afgøre kampen, her tænkes på angriberen der sprinter fra forsvaret og score, eller forsvarsspilleren der kan sprinte lige så hurtigt, og forhindre en scoring.

...

...

(Artiklen fortsætter med beskrive klubbens brug af styrketræning - også spændende læsning...)

Link to comment
Share on other sites

Yetti, der er hverken arrogant eller bedrevidende at kritisere mit forslag. Jeg er ikke fodboldtræner og mange ved mere om emnet end mig. Men alligevel synes jeg at jeg de senere år er stødt på flere og flere artikler der anbefaler intervaltræning som en del af den fysiske træning for fodboldspillere. Og trådstarter spørger jo netop til "Lynhurtig konditionstræning".

Jeg tror, du har misforstået mig!

Interval træning er helt ideelt, men jeg vil hellere indlægge internvaltræningen som en del af træningen med bold...

Konditionstræning er i sig selv ikke noget, der gavne fodboldspillere særlig meget...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, du har misforstået mig!

Interval træning er helt ideelt, men jeg vil hellere indlægge internvaltræningen som en del af træningen med bold...

Konditionstræning er i sig selv ikke noget, der gavne fodboldspillere særlig meget...

Sorry, har vist ikke fået læst din post særligt grundigt. Min fejl :blink:

Intervaltræning med bold er sandsynligvis vejen frem - specielt til så unge fodboldspillere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share