Kan jeg bruge Kreatin til noget?


Morten20
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke så meget inde i alt der her kosttilskud og decideret styrketræning osv. så det kan godt være mit indlæg er lidt malplaceret. Men i må bære over med mig.

Det jeg gerne vil have svar på er om at jeg ville få noget ud af at bruge et stof som Kreatin fx. Jeg går dog ikke til styrketræning i træningscenter, men ellers er jeg meget aktiv.  For det første løber jeg 5 km, 4 gange om ugen, plus at jeg cykler 30 km om dagen. Oveni spiller jeg så fodbold 3 gange om ugen. Ydermere laver jeg så min egen lille styrketræning, altså den helt "gamle" uden vægte og det der. Altså kun armstrækkere, mavebøjninger og i den dur.

Så man kan vel godt sige jeg er lidt aktiv, men ville jeg så få noget ud af at indtage kreatin?

Lad mig endelig høre jeres meninger!

Link to comment
Share on other sites

Guest DBM

Hej, Morten.

Jeg mener ikke at du vil ha det helt stor glæde af lige præcis kreatin. I hvert fald ikke når det gælder dit løb og cykling. Det skulle måske lige være for at formindske risikoen for at danne mælkesyre. Kreatin er fortrinsvis for korte/hurtige præstationer som fx sprint og vægttræning.

Nu ved jeg ikke på hviklet niveau du spiller fodbold, men jeg har engang læst at Lyngbys superligaspillere bruger kreatin. Der var i den artikel også delte meninger om virkningen for fodboldspillere..... men er man på et vist niveau kan det nok gavne. (Altså til de eksplosive øvelser under træningen)

Hvis det er fordi du føler at kroppen mangler noget, eller du føler dig udmattet, skal du nok først se på dit energi, protein og evt vitamin indtag/forbrug.

MVH, DBM

P.s Dette er kun skrevet ud fra egne erfaringer mm. .....altså ikke noget proff råd. Ellers kan Morten Z el andre nok komme med et godt bud. Det kan evt være en god ide at kontakte sin egen læge før man roder sig ud i "tilskudsjunglen" :o)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt hvad DBM siger. Det er meget vigtigere for dig at få de rigtige mellemmåltider på de rigtige tidspunkter.

Hvis du senere begynder at lave seriøs vægttræning kan du have effekt af at tage kreatin, men lad være med at tage det de første par måneder af programmet. Der er ingen grund til at forcere kroppens tilvænning til en ny træningsform.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share