Hjælp til hurtigt vægttab


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en ung mand på 20 år. 181 cm høj, Og har en fedt% ca. 20.

Jeg har trænet i ca. 1½ år, men af en eller anden grund er mine fedt % ikke gået ret meget ned selv om jeg har ahaft en max indtag på 2000 Kcal pr. dag.

Jeg har dog fået en masse muskelmasse.

lige pt. er jeg begyndt at nedsætte nmit indtag til 1800 Kcal pr. dag.

Har sat mit cardio op til 2X25 min. (450-750 Kcal pr. gang) (pga. udsvinget er at jeg skifter mellem crosstrainer og cykel).

Mellem de 2 gange cardio træner jeg mellem 1½-2½ times styrketræning, Hvorefter at jeg afslutter med cardio igen.

kost:

* Morgenmad: ½ skål med banan, havergryn, muslie og en masse mælk.

* Mellem måltid 1 stk. brød med hamberryg + 1 stk. frugt.

* eftermiddag: 2 stk brød med hamberryg.

* mellem måltid: 1 X protein shake + (varm mad (ca. 400 kcal))

* aftensmad (efter træning): 1 X protein shake + 1 stk frugt

Det som jeg ønsker er at få min fedt % kraftigt ned.... Jeg ønsker at få den ned på 10%... Men da jeg nu har brugt så lang tid på at træne uden at den er gået IMO nok ned så er jeg blevet utålmodig.

Det som jeg ønsker hjælp til er et program (trænings/kost). Jeg vil som sagt havde min fedt % kraftigt ned. Jeg er lidt ligeglad med hvor meget der skal til for det! eller om jeg taber lidt muskelmasse hen af vejen, da jeg altid kan få det igen.

Jeg vil gerne høre om der er nogle forslag og høre om der er nogen der har nogen ide om hvor meget der er realistisk at få den ned inden maj/juni månede...

Link to comment
Share on other sites

Et ret ekstremt, men dog yderst effektivt tiltag vil være at følge denne diæt: http://www.t-nation.com/free_online_articl...e_velocity_diet

Måske med lidt modifikation, da den er ret ekstrem. Den går i al sin enkelthed ud på at leve af shakes, med en enkelt fast måltid om ugen, en god modifikation vil være at tillade et fast måltid dagligt el,lign.

Her er del 2, en opfølgning på resultaterne af diæten: http://www.t-nation.com/free_online_articl...ty_diet_part_ii

Forresten er det faktisk muligt ikke bare at vedligeholde, men faktisk tilføje muskelmasse på denne diæt, det står al sammen i artiklerne

Edited by MortenSj
Link to comment
Share on other sites

vifrkelig... hmm i følge næsten alt hvad jeg har læst mig til at burde det ikek være muligt at Gaine muskelmasse i mens at man smider fedt... :S

Dette er et MEGET omdiskuteret emne,´hvor nogen mener det er muligt og andre ikke..

konklusionen er dog den at det ikke er optimalt at være i Kcal-underskud hvis du vil opbygge masse, men at man med en moderat underskud i hvert fald stadig kan bevare ens muskelmusse og muligvis gaine en smule..

Link to comment
Share on other sites

Du vil lave cardio for ca 600 kalorier i snit, så har du rundt regnet 1200 kalorier tilbage...og der er ikke regnet styrketræningen med.

Det er ikke engang nok til at gå ind og dække dit basalstofskifte.

Med en så lav daglig energitilførsel som du vil have, vil du have svært ved at bibeholde massen som den er nu.

Artiklens bagmand fra T-Nation mener altså at man med en vægt på de 87-88 kilo kan gaine masse på en diæt, der render ud i henholdsvis 1400 og 1700 kalorier, som består af shakes, et "normalt" måltid om ugen og styrketræning 3xugen...

For mig ligner det nærmere en skjult reklamesøjle.

Der er sundere og mere optimale metoder hvis man har lidt tålmodighed.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Nu skal vi jo heller ikke glemme at det sagtens kan lade sig gøre at smide fedt uden at leve af pulver. Hvis det på sigt skal give mening at tabe sig skal man jo kunne holde den vægt man kommer ned på, ellers er der vel intet formål med det? Medmindre du spiser virkeligt meget der hvor du skriver varm mad, kan det for mig at se næsten ikke lade sig gøre at du ikke taber dig ret voldsomt. Lyder programmet ikke også lidt voldsomt? 2*25 min cardio og 2 1/2 times styrketræning det er over 3 timers træning på 1800 kcal... med god intensitet kan du nærmest nå at forbrænde dit samlede energiindtag:P

Hvis jeg var dig, ville jeg spise sundt og fornuftigt, droppe pulveret, og holde ved en seriøs træning så skal fedt % nok gå ned, og du vil kunne holde den nede fremover:) held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hej dig med det lange umemorable navn :)

(Pas på! Den er lang :smile:)

Jeg mener du spise ALT for lidt.. ALT ALT ALT ALT for lidt.. :4mewantfood:

Jeg mener det VIGTIGSTE for dig er at du ikke bliver fedtforskrækket.!! Og der er der en godt grund til, og leg lover for denne teori er rigtig!

Kroppen er så genial at hvis vores kost ikke mindst består af 10-12% fedt, så vil den ikke give slip på fedtet, og så vil det være lige meget hvor mange timer du træner. Der vil kun blive forbrændt kulhydrat.! Ligesådan vil kroppen holde på alt det energi den kan, hvis den næsten ikke får noget.. Og når du render rundt og træner som en gal på 1800 (What??. Red. :nonono: ) kcal om dagen, så vil kroppen slet ikke afgive noget som helst, og derfor taber du dig ikke ÈT gram i fedt.

Jeg er selv 181 cm., og 20 år d. 28 jan.. Dermed næsten identisk med dig!!

Jeg har en fedt% på 12, og skal lægge den ned på 6-7%.. Jeg har været ved Team DK’s ernæringseksperter! Og fik af vide at de skærer mig helt i bund for at det kan gå hurtigt. Jeg skal spise 3000 hver dag, og jeg lover dig for at fedtet rasler af mig. Jeg træner to timer hver dag, og det er jo ikke meget mere end du..

Ud over at jeg har fået Team DK råd, studerer jeg også selv ernæring, og jeg har aldrig stødt på nogle seriøse kilder som modsagde dette.

Du skal efter min mening til at spise noget mere hvis du vil tabe dig. Det er sikkert og vidst. Det lyder underligt, men sådan er kroppen indrettet, og jeg kan læse du har fuldstændig styr på det med at tælle kcal.. du skal bare tælle til noget mere..

Mit gæt vil være at du MINIMUM skal indtage 2900 kcal om dagen.. :bigsmile:

Derfor vil jeg foreslå dig at spise sådan:

15-20% proteiner Du har brug for en masse proteiner, da vi skal sørge for at vedholde din muskelmasse. og i stedet koncentrere os om fedtet.

65-70 % kulhydrater (groft brød, grov-pasta, brune ris, kartofler) – giver kroppen energi til at tænke, være aktiv osv. Husk at få nok, så undgår du hovedpine og træthed. Vær ikke bange for pasta og ris – det vejer bare meget, så pas på ikke at læsse på tallerknen med dette.

Bemærk 1 skive rugbrød 40 gram = 100 kcal, 50 gram= 125 kcal.

10% fedt. Sørg for at få det sunde umættede.

Din energifordeling pr. måltid

Kl. 08.00 Morgen – 20 % (Spis omkring 600 kcal til morgen)

Kl. 10.30 Mellemmåltid – 10 %

Kl. 13.00 Frokost – 25 %

Kl. 15.00 Mellemmåltid - 10 %

Kl. 18.30 Aften - 25 %

Kl. 20.30 Mellemmåltid - 10 %

Du kan jonglere rundt med måltiderne som du vil. Hvis du spiser en stor frokost, må du bare spise en mindre aftensmad, men jeg råder dig til ikke at pille ved mellemmåltiderne.

PERSONLIGT mener jeg det med frugt i lange baner ikke er sagen. Det er en kendt sag blandt folket at frugt er sundt, men på grund af at f.eks. et æble er lavet af druesukker, og bliver optaget super hurtigt i kroppen, jamen så skal du bruge RIGTIG mange æbler for at gøre dig mæt. Men så vil du allerede have overskredet din grænse.

(En hjælp til at tælle kalorier kan være siden www.kalorietabel.dk eller også kan du købe små håndbøger med den slags.)

Endnu et fif er at du skal sørge for at få 25 g. protein i timen før under efter træning. Menneskekroppen kan, lige meget om du er kvinde, mand, stor, lille, kun optage 25 g. protein i timen, og sørger du for at få det, vil kroppen hele tiden have noget at bygge muskler af, og på den måde undgår du at tabe vægt i muskler, men KUN tabe fedt, og reducere din fedtprocent.

Skriv endelig om du mener jeg er helt hen i skoven, eller hvis du har nogle spg.

Mvh. Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Jeg læser på et kursus som nogle kost- og ernæringsstudernde ved Oxford universitet laver for at øve sig i det at undervise.. I første omgang er det sat til tre måneder, og indbefatter både kost- og ernæring i forhold til elitesportsudøvere, folk som skal have hjælp til vægttab, børns kost og pensionisters nødvendige kost!

Jeg kan fortælle sig jeg er to månedet inde i 'kurset', og jeg synes personligt det er sindssygt spændende. Læser du selv noget i den stil eller var din interesse bare for at sikre dig jeg ikke fyrede bull af?

(Jeg mener ikke at man nu skal skrive svar til dette indlæg hvori man siger "jaja, det er sikkert bare et lille lortekursus, og jeg har ingen ret til at skrive noget som helst") For ud over det er det vel ikke nogen som modsiger mit , lange, tidligere indlæg eller?? skriv endelig hvis jeg tager fejl af noget!

Træningshjenen

Link to comment
Share on other sites

For mig at se, giver det ikke nogen mening, at kroppen SKAL have fedt førend den er "villig" til at smide det?

Et ret ekstremt eksempel er anorektikere, de får ingenting - ifølge din teori burde de vel stadigvæk have fedt på kroppen - de får jo ingen fedt igennem kosten og kroppen burde derfor fortsat holde på fedtdepoterne (eller hvad?)?

Jeg er enig i man skal have sundt igennem kosten, og at det påvirker energien og træningseffekten - men at en fedtfri kost har utrolig negativ effekt på et regulært fedttab synes jeg lyder mærkeligt!

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan se mig uenig i, er at kroppen kun skulle kunne optage 25 gr. protein i timen.

Med mindre der altså er kommet nye studier, så mener jeg ikke der er nogen specifik viden om kroppens optagelse af protein i timen?

Vær ikke bange for pasta og ris – det vejer bare meget, så pas på ikke at læsse på tallerknen med dette.

Her skal man måske huske på at ris og pasta optager en hel del vand.

I kogte (uspecificeret) ris er der ca. 115-140 kcal per 100 gr., tilsvarende ca. 140 i pasta.

Bare en lille sidenote :)

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

For mig at se, giver det ikke nogen mening, at kroppen SKAL have fedt førend den er "villig" til at smide det?

Et ret ekstremt eksempel er anorektikere, de får ingenting - ifølge din teori burde de vel stadigvæk have fedt på kroppen - de får jo ingen fedt igennem kosten og kroppen burde derfor fortsat holde på fedtdepoterne (eller hvad?)?

Jeg er enig i man skal have sundt igennem kosten, og at det påvirker energien og træningseffekten - men at en fedtfri kost har utrolig negativ effekt på et regulært fedttab synes jeg lyder mærkeligt!

Altså man kan ALTID finde ekstremer.. Ja sku da, selvfølgelig vil du tabe fedt hvis din kost har 12 kcal om dagen! Det er der sku da ikke nogen som siger imod.. Hvad i alverden er det for et argument..? :crazy:

Helt ærlig det er næsten fjollet.. :blink:

Men det er et uomtvisteligt faktum at hvis kroppen kommer i seriøst mangel af fedt vil den med alle midler forsøge at holde på fedtet og FULDSTÆNDIGT tømme kulhydrat- og proteindepoterne.. :cool:

Derfor vil du også på en anoretiker finde at personens kulhydrat- og proteindepoter har været som en sø i saharas ørken. TOTALT tømt! :smile:

Håber det er svar på din undren!

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan se mig uenig i, er at kroppen kun skulle kunne optage 25 gr. protein i timen.

Med mindre der altså er kommet nye studier, så mener jeg ikke der er nogen specifik viden om kroppens optagelse af protein i timen?

Her skal man måske huske på at ris og pasta optager en hel del vand.

I kogte (uspecificeret) ris er der ca. 115-140 kcal per 100 gr., tilsvarende ca. 140 i pasta.

Bare en lille sidenote :)

Jeg mener kroppen skal have 25 g. hver time i og omkring træning. Hvis man træner i to timer skal man sørge for at have 25g indenbords i timen før træning, når man har træner en time åbner Window of oppetunity, og man skal mindst have 25 her, og lige efter træning skal man igen sørge for 25 g. måske mere.. (fordi Window'et giver mulighed for optagelse af 40 g. på en time)

Og det med risen og pastaen

Hmm. men er det ikke også rimelig mange kcal pr. 100 g, hvis man gerne vil tabe sig?? Det synes jeg det er.. Sammenlignet med grønsager som kun har 20-35 (afhængig af sort)..

Hvad siger du?

Træningshjernen

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læser på et kursus som nogle kost- og ernæringsstudernde ved Oxford universitet laver for at øve sig i det at undervise.. I første omgang er det sat til tre måneder, og indbefatter både kost- og ernæring i forhold til elitesportsudøvere, folk som skal have hjælp til vægttab, børns kost og pensionisters nødvendige kost!

Jeg kan fortælle sig jeg er to månedet inde i 'kurset', og jeg synes personligt det er sindssygt spændende. Læser du selv noget i den stil eller var din interesse bare for at sikre dig jeg ikke fyrede bull af?

(Jeg mener ikke at man nu skal skrive svar til dette indlæg hvori man siger "jaja, det er sikkert bare et lille lortekursus, og jeg har ingen ret til at skrive noget som helst") For ud over det er det vel ikke nogen som modsiger mit , lange, tidligere indlæg eller?? skriv endelig hvis jeg tager fejl af noget!

Træningshjenen

Nu bliver jeg jo nysgerrig ang. kurset. Kan du linke til det?

Mit spørgsmål var alene interesse nu du selv fortalte at du læste ernæring.

Og ja du laver fejl i nogle af dine indlæg, men det gør omkring 99% af de der skriver indlæg omkring kost herinde, så det er ikke noget du skal være ked af.

F.eks. viser stort set al forskning på området at jo lavere energiindtag des større vægttab (også uanset om du stort set skærer alt fedt væk).

Link to comment
Share on other sites

Og det med risen og pastaen

Hmm. men er det ikke også rimelig mange kcal pr. 100 g, hvis man gerne vil tabe sig?? Det synes jeg det er.. Sammenlignet med grønsager som kun har 20-35 (afhængig af sort)..

Hvad siger du?

Træningshjernen

:smile:

Det var nu mere en ekstra information.

Folk har det med at regne ud fra tørvægtens indhold.

Men personligt syntes jeg dog at begge dele ligger i den billige ende, men jeg er generelt heller ikke til alt det grønne, så mine alternativer er jo begrænset.

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt jeres hensigt omkring det med mit indtag :D og Nej jeg er ikke fedt forskrækket overhovedet :D mit problem er bare at selv om jeg på parpiret er i kcal underskud så taber jeg mig ikke ret meget... Sådan som jeg ser der så er jeg villig til at gå lidt (fx 5-7%) ned i muskelmasse for at komme de 8-10% som jeg vil havde mig ned på... Jeg har i mine egne øjne max til maj til at komme i form... Jeg har altid været ligget mellem; meget til lettere overvægtig og nu er jeg ved at kunne se lyset for enden at tundlen.. men sammen med dete lovede jeg mig selv at jeg til sommer skal havde sixpack, eller en flot flad mave, og det kan jeg ikke med den fedt prcent som jeg har nu...

Og når jeg ikke føler at den vil gå ned på andre måder så føler jeg, at dette mål er så vigtigt for mig at jeg er klar til at gøre næsten alt for at opnå det, da det vil betyde en stor sejere for mig selv både statusmæssigt, men også selvværdsmæssigt :D jeg har en masse veninder der alle forventer at jeg har en rigtig god krop med alt det jeg træner... Men så længe at jeg har de små bildæk som jeg har. Så er jeg flov over mig selv...

Træningshjernen: kun 25 g protein :S næsten alle som jeg kender har altid fortalt mig at man skal havde: kropsvægt : 1000 i protein. altså fx 90 kg... bliver til 90g protein 1-1½ time før træning. og så ligeså meget igen bagefter træning!

Siger ikke at jeg tager har ret :D sætter bare sprøgsmål ved det for i følge mange af de indlæg som jeg har set her inde så bliver dette med protein kontanst diskuteret, men det virker ikke til at der er nogen helt sikre fact om det, der ikke bliver modsat af en anden artikel bagefter :D

Men hvad synes du om: http://www.t-nation.com/free_online_articl...e_velocity_diet

Vil det være helt stupid at hoppe på den i 6 uger?

Altså det er ingen tvivl om at hvis din metode kan give mig de resultater som jeg ønsker inden sommer så er den da klart den mest behagelige og produktiv (i forhold til at jeg studere, hvor jeg frygter at den anden vil give mig meget lidt energi til min hjerne).

Link to comment
Share on other sites

Nu bliver jeg jo nysgerrig ang. kurset. Kan du linke til det?

Mit spørgsmål var alene interesse nu du selv fortalte at du læste ernæring.

Og ja du laver fejl i nogle af dine indlæg, men det gør omkring 99% af de der skriver indlæg omkring kost herinde, så det er ikke noget du skal være ked af.

F.eks. viser stort set al forskning på området at jo lavere energiindtag des større vægttab (også uanset om du stort set skærer alt fedt væk).

Det er sgu da omvendt. Jo højere energiindtag des større vægttab. Det kræver så bare en del højere ligevægtsindtag, men basicly er det sandt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu da omvendt. Jo højere energiindtag des større vægttab. Det kræver så bare en del højere ligevægtsindtag, men basicly er det sandt.

Hvis energiforbruget er på 10 mJ, så mener du at personen der indtager 8 mJ taber sig mere end personen der indtager 4 mJ?

Link to comment
Share on other sites

Nu bliver jeg jo nysgerrig ang. kurset. Kan du linke til det?

Mit spørgsmål var alene interesse nu du selv fortalte at du læste ernæring.

Og ja du laver fejl i nogle af dine indlæg, men det gør omkring 99% af de der skriver indlæg omkring kost herinde, så det er ikke noget du skal være ked af.

F.eks. viser stort set al forskning på området at jo lavere energiindtag des større vægttab (også uanset om du stort set skærer alt fedt væk).

Jeg skal nok høre dem om de har smækket noget på nettet, eller om det bare er i deres notesblokke.. Der du interesseret i at komme med eller hvordan?

Jeg betvivler ikke at man ved at have en kost som cutter 1000 kcal hver dag, vil man tabe sig. Så kan man spise 100% fedt eller hvad man vil, bare man ender 1000 kcal under hvad man nu har som basis.. MEN! Min pointe (skrevet 1½-2 gange herinde) er at for hvert g. fedt man spiser, indtager man 17 kcal, og for hvert gram protein og kulhydrat får man 4,2 kcal..

DERfor kan man simpelthen spise en større mængde mad bestående af prot. og kulhy. end mad bestående fortrinsvis af fedt. Så hvis man har en dagsomsætning på 4000 kcal, og cutter 1000, jamen så kan man da bare spise 3000 kcal ren fedt. Fint, så taber du dig. Men den mængde mad du har spist er ekstremt lille, og derfor vil du gå og sulte dig hele dagen. Hvis du spiser 3000 kcal i protein og kulhydrat, så kan du simpelthen spise mere mad. derfor vil din mavesæt være fuld hele dagen. Tyktarmen begynder ikke at knurre, og du føler dig ikke sulten, modsat hvis du havde spist 300kcal fedt..

Det her giver altså mening, og nu har jeg skrevet det mindst 2 gange herinde.. Nu må det være klart.. også for Stubbe.. (Jeg ved godt du ved hvad jeg lige har fortalt, men nu må du også vide jeg ved det :blush: )

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

DERfor kan man simpelthen spise en større mængde mad bestående af prot. og kulhy. end mad bestående fortrinsvis af fedt. Så hvis man har en dagsomsætning på 4000 kcal, og cutter 1000, jamen så kan man da bare spise 3000 kcal ren fedt. Fint, så taber du dig. Men den mængde mad du har spist er ekstremt lille, og derfor vil du gå og sulte dig hele dagen. Hvis du spiser 3000 kcal i protein og kulhydrat, så kan du simpelthen spise mere mad. derfor vil din mavesæt være fuld hele dagen. Tyktarmen begynder ikke at knurre, og du føler dig ikke sulten, modsat hvis du havde spist 300kcal fedt..

Træningshjernen

Næe, man bliver meget mere mæt af prot og fedt end af samme mængde kcal i kulhydrater!

Starchy carbs resulterer bare i at du meget hurtigere bliver sulten igen= knurrende tyktarm.

Linker du lige til det kursus der?

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Næe, man bliver meget mere mæt af prot og fedt end af samme mængde kcal i kulhydrater!

Starchy carbs resulterer bare i at du meget hurtigere bliver sulten igen= knurrende tyktarm.

Linker du lige til det kursus der?

Hmm.. Ja, du har faktisk ret!

Men det er vel også carbs som findes i fedtrige fødevarer kunne jeg tænke? Og så følges sløve carbs og stor mængde fedt stadig, og man bliver mindre mæt i forhold til fødevarer med mindre fedtmængde ?? Det må der være noget om!! eller hvad siger du?

Når jeg skal derhen næste gang finder jeg ud af om de har noget på nettet, og så sender jeg det!

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen andre som ved noget om dette..? For jeg er (stadig) villig til at lægge en super sund protein shake på at det er 17 kcal pr. 1 gram fedt man indtager :bigsmile:

http://www.nomedica.dk/fedtenergiprocent.htm

Du skylder en shake :blush:

Jeg tror du får byttet lidt rundt i kcal og kJ lige nu.. KJ: 1g kulhydrat = 17 kJ 1g protein= 17 kJ 1g fedt = 38 kJ

Kcal: 1g k = 4 kcal 1g p = 4 kcal 1g f = 9 kcal

Mon ikke du har tænkt på de 17 kJ hos kulhydrat og protein?

Link to comment
Share on other sites

http://www.nomedica.dk/fedtenergiprocent.htm

Du skylder en shake :blush:

Jeg tror du får byttet lidt rundt i kcal og kJ lige nu.. KJ: 1g kulhydrat = 17 kJ 1g protein= 17 kJ 1g fedt = 38 kJ

Kcal: 1g k = 4 kcal 1g p = 4 kcal 1g f = 9 kcal

Mon ikke du har tænkt på de 17 kJ hos kulhydrat og protein?

Arr... Jeg tror der skal en shake på vej til Dthy.. :unhappy: pis. Jo, du har aldeles ret, og det irriterer mig faktisk rigtig meget at jeg haar sagt forkert... Undskyld til trådstarteren, det er sku ikke okay af mig ikke at være 100 på det jeg har sagt.. det sker ikke igen! :smile:

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share