Troy Polamalu


Athlete X
 Share

Recommended Posts

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmm, fodboldspillere der løber spurter over 2x45min., der tror jeg nu nok det laktiske kommer til at spille ind

First off there is no reason to ever train soccer players, male or female in the anaerobic-glycolitic zone and there is no need for speed endurance in soccer players. The key for these players is speed at anaerobic threshold i.e. aerobic power and capacity and a very well developed alactic system both capacity and power. I don't know which time motion study you have found but Valter Di Salvo director of Real Madrid Sport Science lab did a time motion study in 2006 and found that the avg. high speed running distance (speed endurance 19.9-25.2 km/h) and total distance per game of only 0.71, with the longest sprint (sprint speed of >25.3 km/h) rarely longer then 20m. See statistics below:

Soccer frequently is called a “multiple sprint sport”. However, the average number of sprints in this investigation mentioned above is 14.3 ± 6.1(range: 327). Like in other investigations, sprints covered with highest speed are rarely longer than 20 meters in distance (Reilly et al., 1976; Winkler, 1985; Bangsbo et al., 1991; Müller et al., 1996; Müller et al., 1998). In average these more or less frequent sprints last about 2 seconds, corresponding to an average distance of 17 meters (Bangsbo et al., 1991).

So the training should involve aerobic/alactic work both in conditioning and skill work, different dribbling courses, and so on. There is no need to develop the anaerobic-glycolitic capacity or power as this training will actually cause negative effects to the aerobic development which soccer players can ill afford to have happen.

Mark McLaughlin

Link to comment
Share on other sites

Med en tilstrækkelig fysisk forberedelse. Så simpelt er det.

Nu aner jeg intet om amerikansk fodbold men i rigtigt fodbold vil jeg mene at ingen spillere ville kunne være så fysisk forberedt at det aldrig nogensinde vil blive presset derud hvor de arbejder med laktat ophobning i musklerne. :smile:

Man ser jo ofte i kampe hvor spillere finder et ekstra gear og spiller og løber over normal formåen hvis viljen og kampens vigtighed er stor nok. Danskernes kamp mod Holland i 92 kunne være et godt eksempel på dette.

Link to comment
Share on other sites

Nu aner jeg intet om amerikansk fodbold men i rigtigt fodbold vil jeg mene at ingen spillere ville kunne være så fysisk forberedt at det aldrig nogensinde vil blive presset derud hvor de arbejder med laktat ophobning i musklerne. :smile:

Man ser jo ofte i kampe hvor spillere finder et ekstra gear og spiller og løber over normal formåen hvis viljen og kampens vigtighed er stor nok. Danskernes kamp mod Holland i 92 kunne være et godt eksempel på dette.

Ikke alle professionelle fodboldspillere er tilstrækkelig forberedte.

Du kan givetvis ikke forestille dig at det skulle være muligt at undgå en ophobning af laktat fordi din egen forberedelse (fodbold wize) er SHIT.

No offence, but let's state the obvious.

Link to comment
Share on other sites

Det fysiske aspekt i håndbold kan vel sættes meget lig football.

Det har jeg, ligesom AX, lidt svært ved at se. Men ud fra hvad der er skrevet om football og eur. fodbold, vil jeg dog tro, at håndbold heller ikke fordrer laktisk arbejde - men jeg ved det ikke.

Ligger desværre ikke inde med nogen data på håndbold med ved der er mange derude i sær da dette er/har været en utrolig populær sport i Rusland/Soviet.

Det er godt at høre. "Derude" er dog et lidt bredt begreb, ved du tilfældigvis where to start?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor langt fra? Det jeg mener er, at hvis man hvis vil forbedrer sig fysisk, og spiller håndbold, så ville det ikke være dumt at kigge på hvordan man træner football atleter.

Jo, meget endda.

Stop du bare her for du har ikke ret og får det heller ikke. De biologiske systemer der benyttes i hhv amr. fodbold og håndbold er vidt forskellige. EOD

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg, ligesom AX, lidt svært ved at se. Men ud fra hvad der er skrevet om football og eur. fodbold, vil jeg dog tro, at håndbold heller ikke fordrer laktisk arbejde - men jeg ved det ikke.

Det er godt at høre. "Derude" er dog et lidt bredt begreb, ved du tilfældigvis where to start?

Men kan du ikke uddybe det eller linke til noget relevant?

Jeg foretager en søgning på emnet lidt senere og så vender jeg tilbage. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jo, meget endda.

Stop du bare her for du har ikke ret og får det heller ikke. De biologiske systemer der benyttes i hhv amr. fodbold og håndbold er vidt forskellige. EOD

Hvilke biologiske systemer mener du, ikke benyttes i football, benyttes i håndbold?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke biologiske systemer mener du, ikke benyttes i football, benyttes i håndbold?

Håndbold er anaerob/alaktisk, anaerob/laktisk og aerob (ret mig hvis jeg tager fejl) hvor amr. fodbold er alaktisk/aerob.

Tom Myslinski:

The duration of activity between whistles averages 3-5 seconds. During this time the action is moderate to intensive (either in the form of maximal and explosive strength efforts executed on the line of scrimmage or the short sprints and battles executed on the second and third levels.) This qualifies as alactic work in that ATP is the predominant fuel source for energizing efforts this high in intensity and this short in duration.

Alternatively, the recovery intervals between plays of a series averages 25 or more seconds and the average series is composed of less than 10 plays. Once the series is completed and a change of possesion occurs the athletes that just left the field are provided with a more significant recovery (10 plays, for instance would equate to about 3minutes assuming that no stops in time occur) while their offensive or defensive counterparts engage in on-field activity.

To this we account for time outs, change of quarters, half time, etcetera.

So, even if a long drive occurs and a certain degree of lactic acid may begin to accumulate- this is abolished when the recovery intervals role around (change of possesion, time outs, penalties, quarter change, halftime, etc)

All in all, a starting/1st string player will take 65-75 snaps in a contest (of course this fluctuates based upon many variables). Remember that the average play lasts 3-5 seconds. So on the long end we're looking at 6minutes and change of actual play. Factor that against the 180minutes that the average contest lasts (this includes all time outs, half time, etc) and the 'average' work:rest ratio is 6:173

We must understand that the aerobic system must be strong in order to maximize the recovery intervals between plays, series, etc in its capacity to regulate cardiac function such that the HR descends well beneath the anaerobic threshold (along with all corresponding physiological functions)before the next play, next series begins.

So you said it Nick, American football is an alactic:aerobic activity.

Minder dette på nogen måder om håndbold?

Link to comment
Share on other sites

Håndbold er anaerob/alaktisk, anaerob/laktisk og aerob (ret mig hvis jeg tager fejl) hvor amr. fodbold er alaktisk/aerob.

Håndbold skam også sagtens være udelukket anaerobt. Men min pointe var egentligt bare, at hvis man skulle lave fysisk træning, ved siden af holdtræning(som i håndbold ofte er aerob), så ville jeg anbefale at man kigge på hvordan footballspiller gjorte det, da der er langt mere viden end der er i håndbold.

Minder dette på nogen måder om håndbold?

Hvis man ikke spiller med i forsvaret(som "mange" ikke gør), så ja, det minder om håndbold. Man venter på at der bliver sat et system op, systemet bliver kørt så hurtigt som muligt, og enten så lykkes man(=mål), eller så er der frikast, 3m kast osv.(=pause). Efter det så er det ud på bænken og sidde i omkring et minuttes tid.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Håndbold skam også sagtens være udelukket anaerobt. Men min pointe var egentligt bare, at hvis man skulle lave fysisk træning, ved siden af holdtræning(som i håndbold ofte er aerob), så ville jeg anbefale at man kigge på hvordan footballspiller gjorte det, da der er langt mere viden end der er i håndbold.

Hvis man ikke spiller med i forsvaret(som "mange" ikke gør), så ja, det minder om håndbold. Man venter på at der bliver sat et system op, systemet bliver kørt så hurtigt som muligt, og enten så lykkes man(=mål), eller så er der frikast, 3m kast osv.(=pause). Efter det så er det ud på bænken og sidde i omkring et minuttes tid.

Håndbold kan ikke udelukkende være anaerobt.

Du vrøvler fra enden til anden. Man træner ikke en håndboldspiller, som en fodboldspiller. Gider du ikke nok at stoppe - dit ævl giver mig hovedpine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share