Troy Polamalu


Athlete X
 Share

Recommended Posts

Blanco:

Umiddebart fandt jeg intet. Dette betyder dog ikke det ikke er tilgængeligt men blot at utroligt meget materiale ikke er at finde på hverken bogform eller artikelform. Måske du kan finde noget i Biochemical monitoring of sport training af Atko Viru og Mehis Viru - måske.

Det næste handler ikke om inkompentencen blandt trænere men om den absurde drafting formel fra highschool til college og fra college til pro level.

STATS er ALT. MANGE manipulerer deres vej ind i NFL og college vha af stats (combine eller pro day som en del af NFL). Disse tests har intet med virkeligheden at gøre. De betyder intet ifh til ens formåen, som fodboldspiller. Alligevel bliver dem, der klarer sig rigtig godt i disse, og måske mindre godt på banen, stadig draftet.

Højde, vægt fysisk appearance osv osv er utroligt vigtigt fra et antropometrisk standpunkt.

Med andre ord:

Du når ikke langt indenfor football i US hvis ikke du har det rigtige look.

Det vil være ekstremt svært og uanset hvor dygtig du er vil agenterne sjældent spilde deres tid på dig. Her en lille historie:

I was going to email The Thinker about this, but I'll address it to the readership because it's something I'm kind of baffled about. It's about selection -- in particular, the criteria college football programs go by when selecting the athletes they're looking to recruit.

I have two D-I prospects at the same position (opposite sides) who both signed with big schools yesterday. One is 6'2" and the other is 6'7". The 6'2" kid is the better player. He works harder, is much stronger, much faster, and is way better technically. When you watch the two of them on the field, it's obvious which kid you'd rather have.

I guarantee you the 6'2" kid will be at least a three year starter at the school he signed with. I would also be incredibly surprised if he's not considered and NFL prospect in 4-5 years. He's that good. The 6'7" kid, although I like him a lot and have coached him for 4 years, is not in this league. He's good, and will be a nice college player and probably eventually start for someone, but he's simply not going to be as good as the other kid. He's not as athletic, doesn't work as hard, doesn't love the game as much, and isn't nearly as tough.

When we dealt with college recruiters, however, the first guy they always mentioned was the 6'7" kid. Several programs we contacted didn't get involved in the recruiting process for the 6'2" kid, but they were all ALL OVER the 6'7" kid. Of course I wouldn't want to dissuade anyone from recruiting either kid, but I had a very frank conversation with a prominent D-1 coach where I told him exactly what I just wrote. I told him this because, quite honestly, I wanted to see them recruit BOTH kids. He still had no interest in the 6'2" kid.

The program who signed the 6'2" kid knows who they are, and I congratulate them. For thinking somewhat outside the box, they're going to be rewarded with a potential four-year starter at their university. If this kid isn't a MAJOR contributor by 2011, I'll give up coaching altogether.

6'2" er næsten 1.90 meter. TÆNK at det ikke engang er "nok" til at gøre en spiller attraktiv. Jeg er glad for at jeg næsten er 2 meter. Det gør hele processen en del nemmere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Normalt kan jeg træne i fred men i dag (første gang nogensinde) var, der træningssamling i vægtlokalet.

Jeg forhørte mig ad og det var vidst nok nogle springere fra Sparta sammen med et par stykker fra HIF.

På menuen stod en masse vanvid kombineret med lidt mere vanvid.

Fx bemærkede jeg en springer (vel 20 år), fra Sparta, der lige foran snuden af mig snuppede racket jeg var i gang med at curle i.

Han skulle lave 5 cm dybe benbøj (dette er ikke en overdrivelse/underdrivelse. jeg gentager: ikke en overdrivelse/underdrivelse).

Disse benbøj skulle så forestille at være eksplosive. Det var 125 kilo og ca 250% af hans max full squat (igen ikke en overdrivelse/underdrivelse)

Da han gik ned rystede han i kroppen og jeg kunne nærmest mærke smerten det måtte give i ryggen fra det manglende spænd. Oven på dette var hælene på halvdelen af gentagelserne ikke i jorden. Han løftede altså på tæerne. Og trods kun 5 centimeter amplitude foregik ALT bevægelse i knæene. Intet bevægelse i hoften. Ingen af hans reps så ens ud.

..Alt imens hans træner fra Sparta stod ved siden af og sagde "fint ja meget fint ja rigtig flot".

Resten af træningen var lige så vanvittig og formålsløs. Det er desuden top atletik for ungdom.

Jeg siger ikke dette foregår alle vegne (må gardere mig for jonjak) men dette er ikke desto mindre hvad jeg i dag var øjenvidne til.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det ikke alfa og omega med et squat rack, når man barbell curler. Det er nok snarere en vanesag - altså med mindre man dødløfter 30 kg fixed barbells :tongue:

Blanco:

Umiddebart fandt jeg intet. Dette betyder dog ikke det ikke er tilgængeligt men blot at utroligt meget materiale ikke er at finde på hverken bogform eller artikelform. Måske du kan finde noget i Biochemical monitoring of sport training af Atko Viru og Mehis Viru - måske.

Ok, thx for trying :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er morsomt at, der snakkes om curls og ikke om vanvids-workouten designet af den nok så kompetente træner fra Sparta (Danmarks ledende atletik-klub) .

MADNESS???!?! THIS IS SPARTA

Vi venter naturligvis i spænding på LolJaks reaktion. Du ved, sådan lige for at få flere forskellige kompetente synsvinkler på sagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Are collegiate and professional football players elite athletes?

One of the more common questions that I receive is related to what constitutes an elite player. Many people would like to know how the professional athlete — especially a football player — differs from not only different levels of players, but also between different sports.

The general consensus among fans and strength coaches is that football players are elite athletes mainly because they play on a high level. To a certain extent this is true because on a professional level there is no higher level. On the collegiate level, the top Division I schools are considered to have the best athletes.

However I disagree with this consensus because most of the players can be improved greatly. All athletes, regardless of level can be made better. However, the amount of improvement on the highest levels is usually quite small. When we see many players who can be improved a great deal, it indicates that they are not on the highest levels possible. Thus they are not elite.

There is another and possibly the most important, reason why football players are not elite athletes. It is because they can see great improvement in their performance from doing general strength and conditioning exercises. A truly elite athlete has a very narrow range of exercises that he can do and the exercises are for the most part, all specialized.

This means that the exercises duplicate a portion of the technique together with the strength or other physical quality being developed. In other words, when the athlete performs the exercise he develops the muscles in exactly the same way as they are used in execution of the game skills. However, the number of exercises that can do this is relatively small.

If an elite athlete did many general exercises instead of seeing improvement in his performance, he would see poorer execution — except if he were on a sufficiently low level. Thus when you read about an athlete and his training program and how he improved from doing general strength and/or explosive exercises it immediately tells you that there is great room for improvement and that he is not elite.

Football has evolved greatly in a last few decades but only partially because of better skill and play abilities. Anthropometric measures such as bodybuild, height, weight, arm length, etc. have been responsible for most of the player improvement. The game itself has evolved many because of changes in strategy and especially in different offenses and defenses.

However, football still lags greatly behind other sports where it is possible to find truly elite athletes. But because skill execution ranks very low on a priority list for football coaches, do not expect to see major changes in this area. If more attention was given to skill execution and specialized exercises I believe we could see the game of football taken to a much higher level.

Skrevet af Dr. Yessis

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Normalt kan jeg træne i fred men i dag (første gang nogensinde) var, der træningssamling i vægtlokalet.

Jeg forhørte mig ad og det var vidst nok nogle springere fra Sparta sammen med et par stykker fra HIF.

På menuen stod en masse vanvid kombineret med lidt mere vanvid.

Fx bemærkede jeg en springer (vel 20 år), fra Sparta, der lige foran snuden af mig snuppede racket jeg var i gang med at curle i.

Han skulle lave 5 cm dybe benbøj (dette er ikke en overdrivelse/underdrivelse. jeg gentager: ikke en overdrivelse/underdrivelse).

Disse benbøj skulle så forestille at være eksplosive. Det var 125 kilo og ca 250% af hans max full squat (igen ikke en overdrivelse/underdrivelse)

Da han gik ned rystede han i kroppen og jeg kunne nærmest mærke smerten det måtte give i ryggen fra det manglende spænd. Oven på dette var hælene på halvdelen af gentagelserne ikke i jorden. Han løftede altså på tæerne. Og trods kun 5 centimeter amplitude foregik ALT bevægelse i knæene. Intet bevægelse i hoften. Ingen af hans reps så ens ud.

..Alt imens hans træner fra Sparta stod ved siden af og sagde "fint ja meget fint ja rigtig flot".

Resten af træningen var lige så vanvittig og formålsløs. Det er desuden top atletik for ungdom.

Jeg siger ikke dette foregår alle vegne (må gardere mig for jonjak) men dette er ikke desto mindre hvad jeg i dag var øjenvidne til.

Fordi vi er uenige om hvordan man kan træne, betyder det ikke at jeg lukker mine øjne for virkeligheden. 50-60 % af atletik trænere og sikker endnu flere fodbold trænere har ikke en viden nok om teknik i vægttræning til at rette fejl. Heldgivis har vi i vores klub haft en vægtløfter til at træne vores atleter 2 gange om ugen, så den skulle gerne sidde lige skabet både hos dem og mig selv!

Link to comment
Share on other sites

Det er morsomt at, der snakkes om curls og ikke om vanvids-workouten designet af den nok så kompetente træner fra Sparta (Danmarks ledende atletik-klub) .

MADNESS???!?! THIS IS SPARTA

LOLS

I øvrigt er uhensigtsmæssig træning et spændende emne. Jeg kan afsløre at vanviddet også findes indenfor svømmeverdenen, hvor mange trænere desværre hænger fast i meget gamle træningsmetoder. Spørger man disse trænere, hvorfor de træner på den måde er svaret altid: "Jamen det virker jo." Men for fanden, tænk hvor meget bedre det ville virke, hvis træningen var baseret på noget fornuftigt i stedet. Ak ja. Måske skal forklaringen findes i at det ikke altid er de skarpeste knive, der slår sig ned som fuldtidstrænere i en verden, hvor der ikke er de store penge at tjene (der er naturligvis undtagelser).

Link to comment
Share on other sites

Vanviddet blandt trænerstaben i Kronborg Knights.

To spillere, samme alder, som jeg, var interesseret i et "styrketræningsprogram" og henvendte dem således til vores Head Coach, som før har undervist holdet i "korrekt" "teknisk" "styrketræning" (hahaha). Disse to spillere får så stukket et program i hånden af træneren, der i sine hovedtræk ser således ud:

4 dage med styrketræning i en off-season, der ligner en in-season, bortset fra at denne off-season overgår in-season i intensitet (lol).

To dage til upper-body og to dage til lower-body. Hver af disse har enten benbøj eller bænkpres, som hovedøvelse. Hver af disse dage arbejdes, der så op i hovedøvelsen (squat eller bench) til først en 5RM, så en 4RM en 3RM en 2RM og tilsidst en 1RM. Altså 5 max forsøg så at sige 4 x om ugen. Uge efter uge, måned efter måned, år efter år.

Dette er ifølge træneren et football specifikt program. I virkeligheden er det bare en åndsvag vægttræningsprotokol. Den er stupid og kun et spørgsmål om tid før de to knægte bliver skadet. Ikke nok med det besidder disse to spillere ikke engang et minimum af et påkrævet fitnessniveau eller fysisk forberedelse for overhovedet at retfærdigøre at løfte loads over 90%. Deres fysiske forberedelse er tæt på lig nul. Træneren burde virkelig skamme sig. Dansk amerikansk fodbold i en nøddeskal.

Link to comment
Share on other sites

Løbeteknik i Kronborg Knights.

Trænerstaben i Kronborg Knights gør en del ud af at lære spillerne "korrekt" "løbeteknik".

Armene skal være fixed i en vinkel på 90 grader når armene svinges frem og tilbage.

Dette nægter jeg at gøre og modtager dermed en del tæsk for dette.

Hvad de ikke forstår er at når armen svinges tilbage vil denne strækkes ud og ikke forblive fixed i en vinkel på 90 grader.

Med andre ord er de med til at forpurre spillernes løbeteknik og hermed gøre spillerne langsommere og mere disponible overfor skader.

De aner faktisk ikke en pind om biomekanikken i et løb. Men prøv at fortælle dem dét. :smile:

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share