Sulten om natten


FlopHouse
 Share

Recommended Posts

Jeg oplever ofte, at jeg vågner om natten - omkring kl. 02.00-03.00 - med en følelse af sult. Normalt spiser jeg aftensmad omkring kl. 17.30-19.00 - og jeg kravler til køjs omkring kl. 22.00-23.00.

Jeg træner 2-4 gange om ugen i motionscenter - oftest med en ligelig blanding af styrketræning og kredsløbstræning. Derudover spiller jeg fodbold 1-2 gange om ugen.

Har I nogle tips til, hvad jeg kan spise ½-1 time inden sengetid, så jeg forhåbentligt kan udskyde sulten til næste morgen? Jeg har de seneste uger snuppet en proteinshake, en stort glas kakaoskummetmælk eller en portion havregryn med en lille smule sukker, men er det sagen, hvis mit primære mål med træningen er at trimme musklerne - i særdeleshed six-pack'en?

På forhånd tak for in-puts!

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever ofte, at jeg vågner om natten - omkring kl. 02.00-03.00 - med en følelse af sult. Normalt spiser jeg aftensmad omkring kl. 17.30-19.00 - og jeg kravler til køjs omkring kl. 22.00-23.00.

Jeg træner 2-4 gange om ugen i motionscenter - oftest med en ligelig blanding af styrketræning og kredsløbstræning. Derudover spiller jeg fodbold 1-2 gange om ugen.

Har I nogle tips til, hvad jeg kan spise ½-1 time inden sengetid, så jeg forhåbentligt kan udskyde sulten til næste morgen? Jeg har de seneste uger snuppet en proteinshake, en stort glas kakaoskummetmælk eller en portion havregryn med en lille smule sukker, men er det sagen, hvis mit primære mål med træningen er at trimme musklerne - i særdeleshed six-pack'en?

På forhånd tak for in-puts!

Sukker og kakaomælk før du går i seng er decideret dumt da det vil spike dit blodsukker og det er ikke ønskværdigt før du går i seng, slet ikke med dit primære mål med træningen - her ønsker du at bevare et stabilt blodsukker.

Før sengetid er langsomtoptageligt protein, kassein, at foretrække. Det finder du i kassein-pulver, skummetmælk, fromage frais, kvark, hytteost, og kød. Det er også fornuftigt at indtage noget sundt fedt med disse proteiner da det vil sænke optagelsen yderligere. Nødder; fx mandler eller lignende kan bruges til det formål.

Link to comment
Share on other sites

Sukker og kakaomælk før du går i seng er decideret dumt da det vil spike dit blodsukker og det er ikke ønskværdigt før du går i seng, slet ikke med dit primære mål med træningen - her ønsker du at bevare et stabilt blodsukker.

Mange tak for info mht. bl.a. blodsukkeret - det er godt, der er kloge hoveder til stede, når jeg ikke selv kan betegnes som et sådan indenfor dette område.

Før sengetid er langsomtoptageligt protein, kassein, at foretrække. Det finder du i kassein-pulver, skummetmælk, fromage frais, kvark, hytteost, og kød. Det er også fornuftigt at indtage noget sundt fedt med disse proteiner da det vil sænke optagelsen yderligere. Nødder; fx mandler eller lignende kan bruges til det formål.

Den proteinshake, jeg drikker, er lavet med netop skummetmælk - er det i så fald stadig et problem? Jeg spørger, fordi at dét jeg mangler er en mæthedsfornemmelse. Denne føler jeg, at jeg får med kakaoskummetmælk. Nødder er et håndgribeligt tip - det vil jeg prøve! Er der nogle nødder, der er bedre end andre? Jeg spørger fordi, at jeg var af den opfattelse, af mange nødder var usunde...?

Jeg har ikke tidligere hørt om 'kassein-pulver' - skal dette købes i specialbutikker?

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke være så specifik efter min mening i, hvad du præcis spiser inden sengetid. Selvfølgelig skal der være sundt i denne sammenhæng. Men om det er et glas skummemælk, to ostemadder og et stykke frugt eller om det er vand og tunsalat.. Så længe det er noget, du bliver mæt af, og du kan lide at spise. Jeg spiser altid et lille måltid ved 22.15 tiden, aldrig noget vildt, men det holder sulten nede og forbrændingen igang hele natten..

"kassein-protein" er det gode langsomtoptgelige protein, din krop kan arbejde med hele natten lang. - Det findes i helt normale madvarer: fisk, kød, mælk osv. Der behøves skam ingen special butikker til det :)

Link to comment
Share on other sites

Før sengetid er langsomtoptageligt protein, kassein, at foretrække. Det finder du i kassein-pulver, skummetmælk, fromage frais, kvark, hytteost, og kød. Det er også fornuftigt at indtage noget sundt fedt med disse proteiner da det vil sænke optagelsen yderligere. Nødder; fx mandler eller lignende kan bruges til det formål.
"kassein-protein" er det gode langsomtoptgelige protein, din krop kan arbejde med hele natten lang. - Det findes i helt normale madvarer: fisk, kød, mælk osv. Der behøves skam ingen special butikker til det :)

Bliver nødt til lige at fluekneppe lidt. :blush: Kasein er et mælkeprotein, og der er derfor ikke kasein i kød og fisk. Kød indeholder myofibrillære, sarcoplasmiske og strukturelle proteiner. Men derfor er det nok stadig ganske fint at indtage inden sengetid. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for indspil, Larsen og Hoosier! :cool:

Det tyder umiddelbart på, at jeg skal kværne en ½ liter skummetmælk inden sengetid! :smile:

Skal det forstås således, at kassein er en del af det protein, der findes i skummetmælk?

Et teknisk spørgsmål? Da ost er et mælkeprodukt, går jeg ud fra, at der ligeledes findes kassein i eksempelvis Cheasy ost? Hvis der på varedeklarationen står, at der er X gr. protein i 100 gr., kan man så se eller regne ud, hvor meget heraf udgøres af kassein? :blink:

Edited by FlopHouse
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, uden du må hænge mig op på det, at mælks protein fordeling er ca. 80 % kasseinprotein (langsomt optageligt) og 20 % valleprotein (hurtigt optageligt).

Om de samme regler gælder for ost, skal jeg ikke kunne svare på, men umiddelbart ville jeg tro protein fordelingen lignede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, uden du må hænge mig op på det, at mælks protein fordeling er ca. 80 % kasseinprotein (langsomt optageligt) og 20 % valleprotein (hurtigt optageligt).

Om de samme regler gælder for ost, skal jeg ikke kunne svare på, men umiddelbart ville jeg tro protein fordelingen lignede.

En del af ostefremstillingen består i at fjerne vallen. Så så vidt jeg ved, er protein i ost næsten udelukkende kaseiner (især gældende for skæreoste, kunne jeg forestille mig).

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke være så specifik efter min mening i, hvad du præcis spiser inden sengetid. Selvfølgelig skal der være sundt i denne sammenhæng. Men om det er et glas skummemælk, to ostemadder og et stykke frugt eller om det er vand og tunsalat.. Så længe det er noget, du bliver mæt af, og du kan lide at spise. Jeg spiser altid et lille måltid ved 22.15 tiden, aldrig noget vildt, men det holder sulten nede og forbrændingen igang hele natten..

"kassein-protein" er det gode langsomtoptgelige protein, din krop kan arbejde med hele natten lang. - Det findes i helt normale madvarer: fisk, kød, mælk osv. Der behøves skam ingen special butikker til det :)

Hvis man har et mål der hedder sixpack og en lav fedtprocent betyder det i høj grad noget hvad du indtager før du ligger dig til at sove. At indtage frugt, og dermed fructose, før sengetid er også direkte dumt med trådstarters ønske in mente. Så jo - man skal være specifik - kulhydrater i store mængder og sukker samt fructose er klare ting man vil indgå før sengetid hvis man ønsker en lav fedtprocent, men arbejder blot mod sig selv.

Hoosier>> Det vidste jeg nu godt og tænkte nok det ville blive påpeget da jeg skred kød på listen, jeg var bare for doven om at oplyse om det ikke specifikt var kasein der var i kød :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har et mål der hedder sixpack og en lav fedtprocent betyder det i høj grad noget hvad du indtager før du ligger dig til at sove. At indtage frugt, og dermed fructose, før sengetid er også direkte dumt med trådstarters ønske in mente. Så jo - man skal være specifik - kulhydrater i store mængder og sukker samt fructose er klare ting man vil indgå før sengetid hvis man ønsker en lav fedtprocent, men arbejder blot mod sig selv.

Tak for indspillet, Mr. E! :cool:

Kan du være mere specifik mht., hvad jeg kan slynge i kæften, inden sengetid, når målet netop er six-pack/lavere fedtprocent og at stille sulten indtil næste morgen? :4mewantfood:

Indtil videre har jeg skrevet nødder på listen, men er der ikke mange "dårlige" nødder, hvorved man ikke arbejder mod ovenstående mål, fordi disse nødder er "usunde"? :crazy:

Link to comment
Share on other sites

En stor del af mæthedfornemmelsen ligger i mavens fyldningsgrad, derfor er flydende mad direkte dårlig for mæthedfornemmelsen da det ikke opholder sig længde i mavesækken.

Derfor hvis du vil holde dig mæt skal du indtage mad der skal forarbejdes i maven, gerne rig på fibre da visse typer fibre sænker tømning af mavesækken.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har et mål der hedder sixpack og en lav fedtprocent betyder det i høj grad noget hvad du indtager før du ligger dig til at sove. At indtage frugt, og dermed fructose, før sengetid er også direkte dumt med trådstarters ønske in mente. Så jo - man skal være specifik - kulhydrater i store mængder og sukker samt fructose er klare ting man vil indgå før sengetid hvis man ønsker en lav fedtprocent, men arbejder blot mod sig selv.

Hoosier>> Det vidste jeg nu godt og tænkte nok det ville blive påpeget da jeg skred kød på listen, jeg var bare for doven om at oplyse om det ikke specifikt var kasein der var i kød :tongue:

Sig mig, hvorfor er fructose(i henhold til frugt, ikke læsedrikke eller lignende) ringe at indtage før sengetid?

Link to comment
Share on other sites

Tak for indspillet, Mr. E! :cool:

Kan du være mere specifik mht., hvad jeg kan slynge i kæften, inden sengetid, når målet netop er six-pack/lavere fedtprocent og at stille sulten indtil næste morgen? :4mewantfood:

Indtil videre har jeg skrevet nødder på listen, men er der ikke mange "dårlige" nødder, hvorved man ikke arbejder mod ovenstående mål, fordi disse nødder er "usunde"? :crazy:

Kig på mit forrige indlæg - jeg har givet op til flere ting du kan indtage der.

Sig mig, hvorfor er fructose(i henhold til frugt, ikke læsedrikke eller lignende) ringe at indtage før sengetid?

evils of fructose

Why fructose is a problem for dieters:

If you have a lot of fructose in your diet, it only has one place to go: your liver. If your liver glycogen levels are full, which is the case all times of the day except before you eat breakfast, then that fructose is turned into fat!

Since your liver doesn't want to store this new fat, it ships it to other parts of your body; places you don't want it, like your abdomen or lower back.

Do you now see why too much fructose in your diet can be one of the biggest reasons you can't shrink those last few fat cells?

Link to comment
Share on other sites

Kig på mit forrige indlæg - jeg har givet op til flere ting du kan indtage der.

Hmmm, tænker du på dette...? :blush:

Før sengetid er langsomtoptageligt protein, kassein, at foretrække. Det finder du i kassein-pulver, skummetmælk, fromage frais, kvark, hytteost, og kød. Det er også fornuftigt at indtage noget sundt fedt med disse proteiner da det vil sænke optagelsen yderligere. Nødder; fx mandler eller lignende kan bruges til det formål.

Skummetmælk er jeg med på, fromage frais er for mig dét man bruger i dip (?) altimens Kvark er ham der bor i hytten med Tjalfe og Røskva. Hytteost er jeg desværre ikke på bølgelængde med - og jeg finder det umuligt at indtage kød før sengetid. :unhappy:

Nødder lyder fint - som jeg kan læse hér er det endda et plus i forbindelse med slankekure! Som tidligere nævnt er jeg dog i tvivl om, hvorvidt alle nødder er "gode"? Hvad med jordnødder, valdnødder, cashewnødder, pistacienødder, etc.? :smile:

In short, er det et problem i forhold til ønsket om siz-pack og reduktion af fedtprocent, hvis jeg snupper 1-2 stk. fiberigtknækbrød med LIDT/intet smør og Cheasy-ost, en håndfuld nødder og et glas skummetmælk inden sengetid - og vil det holde sulten fra døren inden sengetid? :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share