Frugt - myte eller ej?


FinnGasolin
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Læste en artikel på t-nation.com (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/the_evils_of_fructose), der postulerer at frugt; nærmere betegnet frugtsukker, praktisk talt burde have skylden for at det sidste six-pack isolering ikke forsvinder.. Kan det nu også passe, at man ikke kan tillade sig at spise 4-5 stykker frugt over en dag - og hvis dette faktisk er sandt, hvad pokker skal man så erstatte frugten med?!

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL'ere

Læste en artikel på t-nation.com (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/the_evils_of_fructose), der postulerer at frugt; nærmere betegnet frugtsukker, praktisk talt burde have skylden for at det sidste six-pack isolering ikke forsvinder.. Kan det nu også passe, at man ikke kan tillade sig at spise 4-5 stykker frugt over en dag - og hvis dette faktisk er sandt, hvad pokker skal man så erstatte frugten med?!

Det er primært fructose brugt i sodavand, som er synderen. Ikke fructose fra frugt.. Ikke, at der nødvendigvis er forskel biokemisk, men andre faktorer spiller ind, som gør, at frugt er ganske sundt.

Link to comment
Share on other sites

Det er primært fructose brugt i sodavand, som er synderen. Ikke fructose fra frugt.. Ikke, at der nødvendigvis er forskel biokemisk, men andre faktorer spiller ind, som gør, at frugt er ganske sundt.

Han spurgte jo ikke til om det var sundt eller ej, men i forhold til vægttab/fedtophobning omkring maveregionen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL'ere

Læste en artikel på t-nation.com (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/the_evils_of_fructose), der postulerer at frugt; nærmere betegnet frugtsukker, praktisk talt burde have skylden for at det sidste six-pack isolering ikke forsvinder.. Kan det nu også passe, at man ikke kan tillade sig at spise 4-5 stykker frugt over en dag - og hvis dette faktisk er sandt, hvad pokker skal man så erstatte frugten med?!

Jeg mener at kunne huske at have læst artiklen.

Tror kun det er relevant hvis du allerede er nede i en meget lav fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Incognito har overfor mig udtalt sig kritisk om fruktose som meget dominerende energikilde i nogle henseende. Jeg vil ikke gengive mine ord som hans, så jeg håber han måske selv melder sig i tråden.

Der har været nogle diskussioner andre steder hvor der var - så vidt jeg husker - komparative studier der ikke vidste at en "high-fruit diet" var mere "lipogenic" end end isokalorisk (og isocarb) diæt hvor energikilderne var nogle andre. Jeg skal se om jeg kan finde det.

Link to comment
Share on other sites

"FYI, there's research evidence showing no difference in lipogenesis between 4 days of feeding human subjects 135g sucrose or 135g glucose above & beyond maintenance calories (McDevitt RM, et al. AJCN, 2001). That's a difference of 67.5g fructose between treatments. In other words, over-eating the fructose-equivalent of roughly 15 fruits compared to the same amount of carbs in straight glucose yields no difference in lipogenesis. Add to this the fact that existing research comparing high vs low-fruit dieting conditions actually shows that the higher fruit consumption does not hinder weight or fat loss despite their increased fructose contribution to the diet. In fact, one study hints that a higher fruit intake may even enhance fat loss & better preserve LBM compared to a calorie-matched low fruit intake (Rodriguez MC et al. Plant Foods Hum Nutr, 2005)."

"blom et al (1987) and Casey et al (2000) who saw no significant difference in muscle glycogen repletion between glucose & sucrose at the 6 & 4-hr mark postexercise, respectively. And keep in mind that this lack of difference was seen despite a 50% greater fructose content in sucrose. Be aware, however, that you're not going to find isolated fructose in nature. Like I said, fruits are roughly an even mix of glucose & fructose, just like sucrose. Almost all naturally occurring fructose is accompanied by an equal amount of glucose. Also be aware that speedy glycogen resynthesis is a non-concern for athletes who aren't involved in multiple endurance events per day. In bodybuilding & fitness applications, full glycogen depletion + the need to exhaustively train the same glycogen-depleted muscles within a few hours is very far fetched."

Alan Aragon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share