Halvmaraton, som overvægtig, har ikke løbet ret meget før.


Mollerup
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer at prøve en halv maraton, jeg har ikke løbet ret meget kun en ½ time ad gangen, men køre spinning 10 til 20 timer om ugen og er i ok form, men vejer 20 kg for meget.

Har lige kørt 12 timers sipnning på 24 timer og har tidligere cyklet over 6 timer i træk.

Jeg har kun 30 dage til at træne i

Tror i det kan lade sig gøre?

Hvordan forbereder jeg mig bedst?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mollerup

Havde du spurgt, om du kunne gennemføre et marathon, havde mit svar været: dårlig ide. Halvmarathon er dog et overkommeligt mål, så det mener jeg godt, du kan gå efter.

Hvis du ikke har løbet så meget, foreslår jeg, du får nogle km i benene. Tænk ikke på intervaltræning eller tempotræning. Det er den sikre vej til skader, hvis du ikke er rutineret nok. Løb 3 gange om ugen - højest 4. Hvis du kun har løbet optil en halv time ad gangen, har du nok løbet knap 5 km ad gangen. Det kunne jo så være det, du starter med per træningspas. Tempoet skal være såkaldt "snakketempo" dvs. roligt løb. Sæt trinvist distancen stille og roligt op. En af dagene kunne evt. blive til en "langtur" for at forbedre din udholdenhed.

4 ugers træning kunne se således ud:

Uge 1:

Man: 5 km roligt løb

Ons: 5 km roligt løb

Fre: 5 km roligt løb

Uge 2:

Man: 5 km roligt løb

Ons: 5 km roligt løb

Fre: 7 km roligt løb

Uge 3:

Man: 6 km roligt løb

Ons: 6 km roligt løb

Fre: 8 km roligt løb

Uge 4:

Man: 6 km roligt løb

Ons: 6 km roligt løb

Fre: 10 km roligt løb

Søn: Halvmarathon

Bemærk, at der er en dags pause mellem hver træningsdag. Derved undgår du overtræning. Jeg mener ikke, der er nogen grund til at bruge tid på nedtrapning. Du er bedst tjent med at maksimere din træningsmængde og opnå en bedre grundform.

mvh.

TS

Loebesiden.dk - gode råd om løb

Link to comment
Share on other sites

Tak for programmet, det vil jeg prøve.

Jeg køre spinning 7 gange om ugen så det skal ligge før eller efter, så er det vel bedste at løbe først?

Hvordan med teknik er der noget man kan gøre for at få en bedre teknik eller er det bare at løbe?

Jeg ville sige det er bedst at løbe først for så har du energien til at løbe i forhold til hvis du tager spinning først, du har bedre teknik når du ikke er udmattet. Den rigtige teknik er enkelt at du skal "rulle"-på foden altså fra hæl til tær =) Ellers er det bare at gi den gas vil je sige =)

Syns altså det er fedt at du cyklede 12 af de spinningtimer! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser det for galmandsværk at gå så hurtig frem. Løb og spinning er to vidt forskellige ting og den måde du belaster kroppen på er vidt forskellige. Det der er farligt ved dit projekt, er at din form er god fra spinning/cykling og derved vil du løbe længere og hurtigere end dine led og sener og muskler og hvad det ellers hedder, er klar til.

Hvis du vil træne op til halvmaraton skal du efter min mening starte med et begynderprogram, fordi du er begynder udi løb.

http://iform.dk/node/507458. Her er et program på 12 uger til et halvmaraton, men det forudsætter at du allerede ved starten af programmet kan løbe en time. Blot for at sætte tingene lidt i relief.

Held og lykke, men hvorfor skal du også kunne gøre det på 30 dage?

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sige det er bedst at løbe først for så har du energien til at løbe i forhold til hvis du tager spinning først, du har bedre teknik når du ikke er udmattet. Den rigtige teknik er enkelt at du skal "rulle"-på foden altså fra hæl til tær =) Ellers er det bare at gi den gas vil je sige =)

Jeg vil prøve at se hvordan jeg løber, regner med at tage en løbe test i næste uge og købt nogle nye løbesko.

Syns altså det er fedt at du cyklede 12 af de spinningtimer! :bigsmile:

Tak :bigsmile: det er 12 timers i Haderslev den 13-03-2009, skal du med? de mangler en instruktør vil det ikke være noget for dig?

Jeg anser det for galmandsværk at gå så hurtig frem. Løb og spinning er to vidt forskellige ting og den måde du belaster kroppen på er vidt forskellige. Det der er farligt ved dit projekt, er at din form er god fra spinning/cykling og derved vil du løbe længere og hurtigere end dine led og sener og muskler og hvad det ellers hedder, er klar til.

Hvis du vil træne op til halvmaraton skal du efter min mening starte med et begynderprogram, fordi du er begynder udi løb.

http://iform.dk/node/507458. Her er et program på 12 uger til et halvmaraton, men det forudsætter at du allerede ved starten af programmet kan løbe en time. Blot for at sætte tingene lidt i relief.

Held og lykke, men hvorfor skal du også kunne gøre det på 30 dage?

Hilsen Per

Jeg er nok lidt gal, kan godt lide at sætte nogle svære mål.

Jeg overvejer Berlin ½ maraton og jeg hade 4 uger hvor jeg ikke kunne træne, men det er udsat så jeg har 2 måneder i stedet for 30 dage, så det gør det lidt lettere.

Jeg har løbet 2 * en ½ time i denne uge med ca. 8 km/t i morgen vil jeg forsøge med 1 time.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prøve at se hvordan jeg løber, regner med at tage en løbe test i næste uge og købt nogle nye løbesko.

Tak :bigsmile: det er 12 timers i Haderslev den 13-03-2009, skal du med? de mangler en instruktør vil det ikke være noget for dig?

Uha, ska jo godt nok til la santa men mon ike det først er lørdag eller søndag jeg rejser...! vil da tjekke det! Det kunne være fedt at være med til sådan et event i hvert fald!!! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er slet ikke i tvivl om det rette program vil du hurtigt kunne gennemføre et halvmarathon, i hvert fald med den rette indstilling. Men hvis du spørg om det er sundt for din krop og underekstremiteterne vil jeg svare NEJ.

Det forholder sig sådan at du lander med op til 4-5 gange din egen kropsvægt under løb. Med 20 kg for meget som du selv siger vil dine led derfor være kraftig belastet. Jeg synes du skal fortsætte med den gode spinning og den holde distancen på de 5-6 km du måtte være gang i med i øjeblikket og så sætte dig dit halvmarathon til når du kommer tættere på din ideal vægt.

Du risikere i hvert fald skader i højregrad med lidt for meget vægt. Dermed altså ikke sagt det ikke er muligt. Er slet ikke i tvivl om det godt kan klares for dig :)

Held og lykke med træningen.

Link to comment
Share on other sites

At løbe et halvmarathon efter blot at have trænet i 2 måneder kan på ingen måder anbefales... Da jeg løb mit første halvmarathon havde jeg trænet op imod dette i 4 måneder, uden at være i dårlig form før. Stadigvæk var den største udfordring ved at gennemføre, at ignorere smerter fra forskellige led i benene. Hvorfor ikke løbe-træne måske 5-6 måneder, og derved kunne gennemføre et halvmarathon og få en positiv oplevelse ud af dette? i stedet for at kæmpe sig igennem et helvedes halvmarathon og muligvis pådrage sig en skade... Synes ikke det er et svært mål, måske nærmere et lidt dumt mål... :bigsmile:

Som nævnt er der stor forskel på spinning og løbetræning i og med at løb er vægtbærende træning. Jeg tror uden tvivl du ville kunne gennemføre rent konditionsmæssigt, men som sagt vil jeg anbefale dig at vente lidt. Jeg håber du får gennemført et halvmarathon hvad enten det bliver om to måneder eller senere, det er en super oplevelse!

Held og lykke...

Link to comment
Share on other sites

Hej Mollerup

Havde du spurgt, om du kunne gennemføre et marathon, havde mit svar været: dårlig ide. Halvmarathon er dog et overkommeligt mål, så det mener jeg godt, du kan gå efter.

Hvis du ikke har løbet så meget, foreslår jeg, du får nogle km i benene. Tænk ikke på intervaltræning eller tempotræning. Det er den sikre vej til skader, hvis du ikke er rutineret nok. Løb 3 gange om ugen - højest 4. Hvis du kun har løbet optil en halv time ad gangen, har du nok løbet knap 5 km ad gangen. Det kunne jo så være det, du starter med per træningspas. Tempoet skal være såkaldt "snakketempo" dvs. roligt løb. Sæt trinvist distancen stille og roligt op. En af dagene kunne evt. blive til en "langtur" for at forbedre din udholdenhed.

4 ugers træning kunne se således ud:

Uge 1:

Man: 5 km roligt løb

Ons: 5 km roligt løb

Fre: 5 km roligt løb

Uge 2:

Man: 5 km roligt løb

Ons: 5 km roligt løb

Fre: 7 km roligt løb

Uge 3:

Man: 6 km roligt løb

Ons: 6 km roligt løb

Fre: 8 km roligt løb

Uge 4:

Man: 6 km roligt løb

Ons: 6 km roligt løb

Fre: 10 km roligt løb

Søn: Halvmarathon

Bemærk, at der er en dags pause mellem hver træningsdag. Derved undgår du overtræning. Jeg mener ikke, der er nogen grund til at bruge tid på nedtrapning. Du er bedst tjent med at maksimere din træningsmængde og opnå en bedre grundform.

mvh.

TS

Loebesiden.dk - gode råd om løb

Er det smart at løbe 10 km to dage før halvmaratonet? Ville det ikke være mere hensigtsmæssigt at bytte om på onsdag og fredag i den sidste uge for at få lidt mere restitutionstid? Blot et spørgsmål fra en uvidende.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

vil give dig helt ret i at 10 km er alt fot tæt på det halvmarathon :blink:

Især med så lille trænnings/løbebaggrund....mindst to dage helt fri fra trænning før en

konkurence...... :strat:

Edited by Willy
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 8 uger i stedet for 4, men det kommer også an på og jeg har tabt 10 kg mere, jeg har smidt 5 kg på den sidste uge, men jeg har tænkt på at tage Lillebælt først i maj i stedet, jeg tager beslutning om lige før der er sidst tilmeldning til Berlin.

Mandag løb jeg 1 1/4 time med 8½ km/t

Onsdag "løb" jeg en halv time med 6 km/t og mellem 10 og 14 km/t så går det ret stærkt :crazy:

Tirsdag fik jeg den gode ide at køre Squat, det var en ret dum ide, jeg har haft meget tunge ben siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan altså virkelig, virkelig ikke se hvorfor du ikke skulle være i stand til at løbe et halvmarathon? Det er kun ~20 km? At du er lettere overvægtig har ingen indflydelse, udover, at du skal 'bære det ekstra fedt', men det er du jo så vant til. Form-mæssigt tror jeg sagtens, at du kan løbe 20 km, når du kan spinne 7 gange om ugen.

Du skal selvfølgelig nok passe på led og skader, men hvis dette er i orden, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at du kan gennemføre det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så har jeg løbet i et par uger, jeg var ude og løbe 2 timer søndag efter 1 times spinning for første gang udenfor, jeg måtte ned og gå et par gange, det blev til 16 km, så det var ikke den vilde hastighed, jeg håber at jeg kan løbe lillebælt halv maraton på under 2 timer, vil det være en god at starte med noget interval træning?

Jeg har de vildste DOMS i mine lår har 2 dage efter :crazy:

Jeg ville ellers jeg have været med til Berlin ½ maraton, men der er ikke flere billeter :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så har jeg gennemført Lillebælt ½ maraton 2 timer 8 minutter.

Jeg har været ude og træne 2 gang første gang 16 km og anden gang 18,6 km.

Der var godt nok lidt bakket det kostet lidt på gennemsnits farten som blev på 9,9 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg gennemført Lillebælt ½ maraton 2 timer 8 minutter.

Jeg har været ude og træne 2 gang første gang 16 km og anden gang 18,6 km.

Der var godt nok lidt bakket det kostet lidt på gennemsnits farten som blev på 9,9 km/t.

Tillykke herfra. :)

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det flotte resultat! :superman:

Jeg gætter ikke på det var så slemt udholdenhedsmæssigt grundet din megen spinning, men hvordan har dine ben det, nogen smerter/skader? :smile:

Tak, jeg kunne godt have løbet lidt længere, men jeg hade ondt i min venster fod fra starten(mærkligt sted jeg har ondt, jeg har ondt i svangen :blink: ) der har jeg stadig ondt og lidt i begge fødder, men ikke så galt, men lår og lægge er ret ømme og de 2 timers spinning jeg lige har været til har ikke hjulpet :laugh: når jeg skal til Berlin maraton tror jeg at jeg vil træne lidt mere.

Selve løbet var super fedt, selv om starten var ret hård, det gik op ad det første stykke og selv om de hade delt starten op, så var der utrolig mange mennesker og der var flere gang nogle der løb ind foran mig og satte farten ned :devil: , men fin route og masser af væskedepoter, da jeg om i mål var der først vand og sportsdrik, 50 M længer henne har der gratis fadøl :4thumbup:

Min computer døde i weekenden, men når jeg får mit garmin software til at virke smider jeg lide data herind, jeg kan huske jeg var oppe på 95% puls i starten.

EDIT her løbet i følge min garmin LINK puls delen gik i stykker efter en ½ time.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Tak, jeg kunne godt have løbet lidt længere, men jeg hade ondt i min venster fod fra starten(mærkligt sted jeg har ondt, jeg har ondt i svangen :blink: ) der har jeg stadig ondt og lidt i begge fødder, men ikke så galt, men lår og lægge er ret ømme og de 2 timers spinning jeg lige har været til har ikke hjulpet :laugh: når jeg skal til Berlin maraton tror jeg at jeg vil træne lidt mere.

Selve løbet var super fedt, selv om starten var ret hård, det gik op ad det første stykke og selv om de hade delt starten op, så var der utrolig mange mennesker og der var flere gang nogle der løb ind foran mig og satte farten ned :devil: , men fin route og masser af væskedepoter, da jeg om i mål var der først vand og sportsdrik, 50 M længer henne har der gratis fadøl :4thumbup:

Min computer døde i weekenden, men når jeg får mit garmin software til at virke smider jeg lide data herind, jeg kan huske jeg var oppe på 95% puls i starten.

EDIT her løbet i følge min garmin LINK puls delen gik i stykker efter en ½ time.

Det er rigtigt flot Mollerup! og et stort tilykke herfra..

Det med fødderne, er nok desvære en skade oppe i læg musklen som viser sig ved smærte i fødderne... prøv og kigge på www.sportnetdoc.dk der er nok lidt gode råd og vejledning

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt flot Mollerup! og et stort tilykke herfra..

Det med fødderne, er nok desvære en skade oppe i læg musklen som viser sig ved smærte i fødderne... prøv og kigge på www.sportnetdoc.dk der er nok lidt gode råd og vejledning

Tak, fint link, men jeg kunne ikke lige finde noget som mindet om min skade, det er i rundingen under venster fod, men det er allerede blevet bedre elleres må jeg jo en tur til lægen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer at prøve en halv maraton, jeg har ikke løbet ret meget kun en ½ time ad gangen, men køre spinning 10 til 20 timer om ugen og er i ok form, men vejer 20 kg for meget.

Har lige kørt 12 timers sipnning på 24 timer og har tidligere cyklet over 6 timer i træk.

Jeg har kun 30 dage til at træne i

Tror i det kan lade sig gøre?

Hvordan forbereder jeg mig bedst?

Først og fremmest vil jeg lige sig stort tillykke med halvmarathon debuten. Det er sgu stærkt gået :devil:

Men en ting undre mig dog. Du laver spinning 10-20timer om ugen men vejer stadig 20kg for meget :blink:

Der må være noget seriøst galt med din kost eller også har du været MEGET overvægtig og er på vej ned i vægt med hastige skridt?

Det er vel ca. mellem 10-20.000Kcal du forbrænder hver uge på Spinning. Der må sgu godt skulle nogle kcal ind for at opretholde et ligevægtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg lige sig stort tillykke med halvmarathon debuten. Det er sgu stærkt gået :devil:

Men en ting undre mig dog. Du laver spinning 10-20timer om ugen men vejer stadig 20kg for meget :blink:

Der må være noget seriøst galt med din kost eller også har du været MEGET overvægtig og er på vej ned i vægt med hastige skridt?

Det er vel ca. mellem 10-20.000Kcal du forbrænder hver uge på Spinning. Der må sgu godt skulle nogle kcal ind for at opretholde et ligevægtsindtag.

Ja kosten er mit store problem, når jeg ikke tager mig sammen bliver det til en del junkfood, en masse slik, chips og en del alkohol, men 1000 kcal er nok lidt for højt sat for en spinning time og ja jeg har været ret højt oppe i vægt 164,8 kg var min max vægt.

Link to comment
Share on other sites

Ja kosten er mit store problem, når jeg ikke tager mig sammen bliver det til en del junkfood, en masse slik, chips og en del alkohol, men 1000 kcal er nok lidt for højt sat for en spinning time og ja jeg har været ret højt oppe i vægt 164,8 kg var min max vægt.

Okay, kender selv alt til det med uoptimal kost :innocent:

Men du er jo selv klar over hvor der skal arbejdes og du ved jo også hvordan som gammel Mol'ler. Det er bare et spørgsmål om hvor meget de 20kg ekstra betyder for dig. :smile:

Tja, en 100kgs mand der løber 10km er ca. 1000kcal. Nu kender jeg ikke lige din vægt men gættede bare på omkring 100kg og giver man den gas til en spinning time kommer man vel også derop omkring.

Link to comment
Share on other sites

Okay, kender selv alt til det med uoptimal kost :innocent:

Men du er jo selv klar over hvor der skal arbejdes og du ved jo også hvordan som gammel Mol'ler. Det er bare et spørgsmål om hvor meget de 20kg ekstra betyder for dig. :smile:

Tja, en 100kgs mand der løber 10km er ca. 1000kcal. Nu kender jeg ikke lige din vægt men gættede bare på omkring 100kg og giver man den gas til en spinning time kommer man vel også derop omkring.

Jeg er 175 og vejet 96 kg da jeg løb, jeg har lige fundet ud af 16 kg mindre vil gøre at jeg ville have løbet 16-17 min. hurtigere, så hade jeg været 5-6 min. hurtigere end de andre i centeret og det vil være sjovt så de sidste 15-20 kg skal væk inden Berlin Maraton 20-09-2009.

Når jeg køre 3 spinnings timer i træk kan jeg ikke køre med fuld gas hele tiden og en spinnings timer er kun 50 til 55 minutter, så jeg gætter på at der ryger ca. 2400 kcal på 3 timer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share