Operares for korsbåndsskade


dj1337
 Share

Recommended Posts

Hej alle på MOL,

Jeg skal hermed opereres på gentofte hospital d. 23-3-09. Jeg skal have rekonstrureret mit forreste korsbånd. Jeg er meget spændt, men igen så er jeg meget tilbageholden.

Jeg læser medicin, og det er meget ligepå mht. til læsning, og jeg kan ikke undvære mere end 1 døgn væk fra studierne uden at jeg falder tilbage, men jeg har læst at man skal sygemelde sig i 2 uger, hvilket jeg slet ikke kan gøre, da jeg vil sakke bagud i studierne.

Jeg har ellers ingen problemer med at styrketræne, løbe og gå til dagligt, men kan så ikke dyrke ukontrolleret sport. Jeg vil dog gerne til feburar næste år ud og stå på ski. Det er anden gang jeg vil have ståt på ski, så jeg kommer nok til at falde en del gang, især fordi jeg er stædig, og allerede tager sorte piste.

Jeg er bare bange for at der vil ske noget med mit knæ, selvom jeg har læst at man kan have en skinne på omkring knæet som afbelaster knæet. Jeg har tænkt at stå på snowblades, så de kan ikke engang klikke af hvis ejg falder.

Hvad er Jeres råd, at jeg tager operationen, og genoptræner i tid til at stå på ski næste år, men at jeg så godt kan tage på studierne allerede fra dag to efter operationen..

eller at jeg dropper operationen og køber/lejer en skinne når jeg skal ud og stå på ski??

mvh.

en fortvilet sjæl:P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv blevet opereret, og jeg ville vente til sommerferien. De anbefaler, så vidt jeg husker, at man ikke må røre sig ret meget den første uge efter operationen, da knæet let kan hæve op. Desuden har man ikke lyst til at læse, når man har ondt, men det kan selvfølgelig lade sig gøre. Forelæsninger kan du dog ikke tage til, medmindre du har lyst til at risikere et langt dårligere og hårdere genoptræningsforløb - knæet SKAL have ro. Jeg tror dog ikke, det er nødvendigt at holde de to ugers pause, da der givetvis er forskel på et sidde 2 timer til en forelæsning sammenlignet med 8-16.

Det er en god idé, at sætte sig mål, men det skal være realistiske mål. Du stiller to alternativer op, og jeg vil i hvert fald ikke vælge den første, hvor du vil læse fra dag to. Den anden kan lade sig gøre, såfremt du har en meget stærk muskulatur og ellers er en stærk skiløber, men i hvert fald sidstnævnte synes ikke at være tilfældet. Jeg vil derfor foreslå en tredje løsning:

Lad operationen vente til dine sommereksaminer er veloverståede. Få en god start på din genoptræningsperiode i en ferie, hvor du har mere tid end normalt, og udskyd så den skiferie til februar 2011. Det er givetvis en operation, som mange får lavet, men risikoen for slidgigt og andre skavanker er stor nok i forvejen - der er absolut ingen grund til at forøge den.

Edited by Thiesen
Link to comment
Share on other sites

HVorfor skal du opereres? Det må jo være fordi der er et behov! Du bør heller ikke udsætte din operation- vi kan ikke allesammen komme til i sommerferien.

Sæt dig et mål: Ski om ca 1 år. -Ok det er et sejt mål at nå dette men ikke urealistisk. Hvad vil du gøre for at nå dette mål???? har du gjort dig det klart?

Vær klar til at droppe alt om dine planer, for at vælge nogle nye - det går livet ikke i stå af!

Hvad ville du gøre hvis du blev syg på dit studie??????? Slap lidt af og gør det så godt du kan - få hjælp af dine medstuderende. Du kan sagtens risikere at du vil få svært ved at deltage i studiet på fuld speed, men du vil hurtigt kunne klare at deltage i nogle af forelæsningerne - bare du tager dine forholdsregler. Men igen der gives ingen garantier, det har du vel også spurgt dem der skal operere dig om??!!

At lave en så krævende aktivitet som skiløb, når du ikke engang er særligt øvet, uden korsbånd, vil jeg betegne som at bede om problemer. Men ikke umuligt!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved skal der gå op til et år fra man få foretaget

sådan en operation til man begynder på krævende idræt igen...

Og det må man vel kalde skiløb... Men jeg vil mene at hvis gen-

optræningen går planmæssigt og man holder det, så vil sandsynligheden

for at kunne stå på ski om et år værre inden for rækkevidde...

Ved ikke hvad i andre siger til det?

Link to comment
Share on other sites

Medmindre du gerne vil risikere kroniske knæproblemer med følgende nedsat funktionalitet og mobilitet, så vil jeg råde dig til at lade dit knæ fortælle dig, hvordan du skal prioritere tingene.

Medicinsk anses korsbåndsskader og lign desværre for at være elektive skader (nogle bliver dog subakutte), men at udsætte/udskyde korrekt behandling af et knæ medfører som regel degeneration af knæet. Derved risikerer du yderligere komplikationer, herunder et komplekst postop. forløb samt irreversible skader og generel svækkelse af/ i knæet.

Mange patienter kan godt stå på ski efter en ACL/PCL skade, men du gør klogt i at lade dit knæ afgøre hvornår du er klar til dén aktivitet. Som andre skriver, så er du alt for optimistisk at satse på 12 mdr til genoptræning og så vil du stå på ski - (herunder sorte pister!)

Knæpatienter har stort set altid en forhøjet risiko for nye skader og for din egen skyld bør du tage dine knæ og knæskader alvorligt - de skal bære dig livet ud...

Så vidt jeg ved skal der gå op til et år fra man få foretaget

sådan en operation til man begynder på krævende idræt igen...

Og det må man vel kalde skiløb... Men jeg vil mene at hvis gen-

optræningen går planmæssigt og man holder det, så vil sandsynligheden

for at kunne stå på ski om et år værre inden for rækkevidde...

Ved ikke hvad i andre siger til det?

Link to comment
Share on other sites

Tak for besvarelserne gutter,

Jeg kan lige give lidt baggrundshistorie til min skade, så i ved det.

Det skete i marts 2007, hvor jeg lavede parkour og landede forkert (jeg er ikk prof, men har udøvede det i noget tid). I halv andet år undgik lægerne at MR-scanne det og var 100% sikre på, at det nok skulle hele og blive ok, iøvrigt diagnosticerede de skaden til at være en menisk skade. Men jeg kom flere gange til skade og dermed rendte jeg ind og ud af hospitalet og krævede at de scannede mig for at være sikre. Da de så scannede mig i juni sidste år fandt de ud af at det var en halvt revet forkorsbånd. Men da jeg godt kunne træne, løbe og leve livet normalt (bortset fra at kunne dyrke kontaktsport), besluttede vi os for at jeg skulle udskyde operationen, især fordi jeg har en stærk muskulatur omkring knæet, som hjælper mig med stabilitet.

Nu vil jeg så gerne på skiferie igen, efter jeg syntes det var sjovt første gang, men det er jeg bange for, derfor bad jeg om en operation, hvilket jeg så har fået dato for.

Men jeg er meget stædig mht til studierne og at komme ud af sengen så hurtig som muligt når jeg er syg eller skadet, så derfor ønsker jeg at jeg fra dag 2 tager til forelæsninger osv. i de første to uger vil jeg jo alligevel ikke lægge pres på knæet da jeg har skinne på og går med krykker, og iøvrigt er forelæsninger korte, og man sidder ned, hvor jeg så kan have mit knæ på sæder ved siden af og dermed holde den ophøjet ligesom man anbefaler det.

Iøvrigt er Panum Uni meget kørestolsvenlig, (hvis jeg kan vælge at tage kørestol istedet?), men den er også krykke venlig :D

Så mon ikk det kan lade sig gøre..?? (håber jeg ihvertfald)

Iøvrigt, er jeg i tvivl om hvordan jeg vil kunne mærke om jeg er klar eller ej til skiferie?, ligesom jeg nu ikke kan sige om jeg kan klare en fodbold kamp, da jeg ikke tør at prøve det, og prøver jeg det og mit knæ giver sig så er der et problem, på samme måde kan man vel ikke sige om ens knæ er klar uden at afprøve det, men dette gør at man risikere at ødelægge det nyekorsbånd da det ikke er hele helt? har jeg ret?

hvad gør man så for at afprøve om knæet kan holde?

Edited by dj1337
Link to comment
Share on other sites

Men jeg er meget stædig mht til studierne og at komme ud af sengen så hurtig som muligt når jeg er syg eller skadet, så derfor ønsker jeg at jeg fra dag 2 tager til forelæsninger osv. i de første to uger vil jeg jo alligevel ikke lægge pres på knæet da jeg har skinne på og går med krykker, og iøvrigt er forelæsninger korte, og man sidder ned, hvor jeg så kan have mit knæ på sæder ved siden af og dermed holde den ophøjet ligesom man anbefaler det.

Når du nu er så stædig med studierne, må du have lært, at man efter en korsbåndsrekonstruktion skal have ro. Dit knæ får ikke ro, bare fordi du ikke støtter på det. Dit knæ får ikke ro, når du sidder i bus eller taxa. Dit knæ får ro, når du sidder/ligger med benet hævet.

Hvornår du kan dyrke sport? Når dit knæ er parat til det, og det kan man til en vis grad mærke.

Link to comment
Share on other sites

Ved godt selv hvad det siger, at gå på et krævende studie - MEN hvis man tilrettelægger det lidt, har jeg aldrig set, at det er verdens undergang hvis man misser nogle enkelte forelæsninger. Stoffet der bliver undervist i skal alligevel læses, og du kan få flere af dine studievenner til at tage noter til dig (evt. kopiere, og have flere eksemplarer fra flere venner, så du krydstjekker for pointer og vigtige ting).

Nu er det ikke medicin jeg læser, men kan ikke forestille mig, at det er så vigtigt at få alle forelæsningerne med - sålænge man er dækket ind alle andre steder. Gardér du dig med bøgerne i de dage i din seng, og få evt. nogle til at komme forbi med noter etc. til dig.

Link to comment
Share on other sites

Hej emnestarter!

Jeg er selv stud. med. (3. semester) og blev opereret i mit knæ i går (se indlæg i debatten). Jeg går glip af onsdag-torsdag-fredag i denne uge men satser på at komme til et par forelæsninger i næste uge og JA det er da helt sikkert træls, men det er sgu endnu mere træls at ødelægge sit knæ permant. Mit råd: får den OP lavet i en fart - og hvis du føler dig bagud kan du altså sagtens læse allerede dagen efter OP. Jeg ligger i øjeblikket i sengen med benet eleveret og hvis jeg viiiiiiirkelig gad havde jeg da læst lidt i min bog nu :tongue:

/Keki

Link to comment
Share on other sites

Hej emnestarter!

Jeg er selv stud. med. (3. semester) og blev opereret i mit knæ i går (se indlæg i debatten). Jeg går glip af onsdag-torsdag-fredag i denne uge men satser på at komme til et par forelæsninger i næste uge og JA det er da helt sikkert træls, men det er sgu endnu mere træls at ødelægge sit knæ permant. Mit råd: får den OP lavet i en fart - og hvis du føler dig bagud kan du altså sagtens læse allerede dagen efter OP. Jeg ligger i øjeblikket i sengen med benet eleveret og hvis jeg viiiiiiirkelig gad havde jeg da læst lidt i min bog nu :tongue:

/Keki

Hehe, self gider du at læse, det er interessant:D:D..

Ej, jeg beholder operations datoen altså d. 23-3, og så ser jeg mit knæ an dag 2, kan jeg ikk, så har jeg dag 3 fri alligevel, så tager jeg bare til forelæsninger fra day 4, hvis jeg kan. og synes jeg knæet kan holde til det tager jeg fra dag 2.

De er meget glade mht. at arrangere stole osv, for at holde knæet ophøjet, altså til forelæsningerne og timerne....på uni altså..

Men tak til alle for rådene..

Skal nok skrive et indlæg dagen jeg bliver opereret, og så giv en log de næste par dage, bare så andre også kan se hvordan det gik, og for folk som selv skal opereres kan de se hvordan det er post op.

Link to comment
Share on other sites

Hej emnestarter!

Jeg er selv stud. med. (3. semester) og blev opereret i mit knæ i går (se indlæg i debatten). Jeg går glip af onsdag-torsdag-fredag i denne uge men satser på at komme til et par forelæsninger i næste uge og JA det er da helt sikkert træls, men det er sgu endnu mere træls at ødelægge sit knæ permant. Mit råd: får den OP lavet i en fart - og hvis du føler dig bagud kan du altså sagtens læse allerede dagen efter OP. Jeg ligger i øjeblikket i sengen med benet eleveret og hvis jeg viiiiiiirkelig gad havde jeg da læst lidt i min bog nu :tongue:

/Keki

Jeg kan ikke helt finde ud af om folk mener at knæet bliver ødelagt hvis man ikke bliver opereret!?

Men det er altså ikke nødvendigvis tilfældet. For det første før operationen er det vigtigt at overholde et ret hårdt træningsregime. For det andet så vil nogen være istand til at genoptræne sig i en sådan grad at en operation vil være meningsløs, og for det tredje er der ingen garanti for at himmerrige venter på den anden side af operationen.

Men husk at træn din/jeres muskulatur godt og hårdt (under vejledning) også før operationen. -Det går jeg ud fra du er blevet tilbudt????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share