skade i nederste højre side af ryggen! Hjælpp!


abdul_hl
 Share

Recommended Posts

:nonono:jeg var på arbejde med en vagt på cirka 2 timer. der var ikke noget galt med mig jeg havde det rigtig fint. jeg løftede mange vare kasser op til 20 kg. jeg følte ikke engang at de var så tunge. jeg har flere gange arbejdet med samme vægt og flere timer men der skete ikke noget med mig.

da jeg var færdig med at arbejde gik jeg ud i omklædningsrummet. :nonono:

det var der jeg følte som om en muskel eller knogle var for tung og hver gang jeg lænede mig fremad eller bagud kunne jeg mærker en smerte som jeg aldrig havde følt før.

jeg blev hjemme uden at gå i skole i 3 dage fordi jeg ikke kunne gå med den akutte smerte og for dens sags skyld heller ikke sidde i lang tid på en stol. :crazy:

jeg blev normal aktiv da smerten var lidt lindret efter de tre dage. i en måned gik jeg i skole og på arbejde noget af smerten var væk men der var stadig noget som plagede mig. smerten var ikke helt over, hver gang jeg skulle bukke for at vaske mit ansigt da jeg vågnede kunne jeg mærker at jeg havde lidt svært ved at holde min ryg stabil(det var lidt hådt at holde den oppe) og så kom der en lille smerte.

når jeg sad og stod op kunne jeg også mærker at det gjorde ondt. :nonono:

efter et par dage tog jeg telefonen og ringede til lægen. jeg fik en tid. hun sagde til mig at jeg havde hold i ryggen og at jeg skulle træne ryggen og hun tog også en blodprøve og sagde at jeg manglede d vitamin.

nu har jeg taget d vitamin i to månede og trænet ryggen men føler ikke at der er sket noget.

lægen sagde også at jeg skulle holde mig aktivt og blive ved med at arbejde.

efter det tog jeg på arbejde for at arbejde i to timer jeg arbejdede og der var ikke noget galt. den første time arbejdede jeg. næste time bøjede jeg mig lidt ned og så kom der en voldsom lammer i ryggen jeg kunne ikke gå mere. ringede efter ambulancen men de sagde at det ikke var en nødsituation så jeg tog taxien.

jeg havde akutte smerte i ryggen mere end da smerterne for aller første gang startede. fra den dag besluttede jeg at jeg ikke mere ville på arbejd jeg har nu taget 1 måned fri og ved ikke hvad jeg skal stille op.

jeg tog til lægen igen hun sagde at det kan ske for alle og at jeg skal blive ved med at arbejde men jeg stoler ikke mere på hende efter det var sket. :dry:

nu viler jeg mig lidt.

når jeg træner ryggen føler jeg at det bliver endnu værre. som om jeg overanstrenger min ryg muskel igen. når jeg svajer ryggen gør det også mega ondt men lægen siger det skal gør ondt.

min teori er at jeg har overophedet min muskel i ryggen og at den skal slappe af så den kan blive normal igen.

det er det min ryg fortæller mig men min læger siger noget andet.

min læge har kun kigget på mig med øjnene og sagt at jeg har hold i ryggen uden skandinger eller noget. så jeg tror at hun har taget fejl :cry: ?

er der nogen af jer der har noget lignende som kan hjælpe mig. eller bare har en tanke om hvad jeg har og hvad jeg kan gøre ved det.?

jeg vil gerne hvid om det er noget som går væk med tiden?

er det bedre hvis jeg arbejder eller ik gør?

på forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

At man skal fortsætte med at gå på arbejde, i forbindelse med rygproblemer, er gået hen og blevet lidt af et automat svar blandt læger. Godt nok har undersøgelser vist at personer som fortsætter deres arbejde, generelst kommer sig hurtigere, end folk som vælger at være inaktive og sengeliggende.

Ud af det kan man udlede at fysisk aktivitet og mobilation er vigtigt.

Det kan dog altid gøres på en smartere og mere optimal måde, end hvad man opnår på arbejde.

Du snkker om at dit arbejde indebærer noget med at løfte kasser på 20 kg..

Det kan sagtens være en medvirkende årsag til dit problem.

Jeg ville i dit tilfælde finde en dygtig fysioterapeut, hurtigst muligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ved lægen og fik at vide at jeg havde "hold i ryggen".

Han sagde "giv det 14 dage og hold dig aktiv, så er det væk".

Så sagde jeg "Jamen der er allerede gået 14 dage" hvortil han svarede "Nå, så giv det 14 dage mere".

Nu er der gået 3 måneder og min ryg er stadig fucked selvom jeg har været til adskillige kiropraktor besøg.

Få set på det hurtigst muligt og gerne hos en fys eller kiro.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke fys!

Men har ladet mig fortælle at hold i ryggen kan skyldes flere forskellige ting! Når det rammer aktive mennesker er det formodentlig en "fibersprængning". Dette betyder i praksis noget i stil med en mindre skade i muskulaturen der giver smerter! Ideen med at forblive aktiv gir mening udfra det faktum at det er skaderne på ens bindevæv der tager længst tid om at hele og deres heling er afhængig af blodgennemstrømning i det omkringliggende væv. Dog kan der sagtens være tale om småskader af den type der plager en i mange måneder eller mere! Træning af muskulaturen er ok men det skal ikke gøre de generelle symptomer værre end de var.

For lige at runde af med noget brugbart så vil jeg anbefale at man alierer sig med en rygexpert der kan hjælpe en både på kort og langt sigt! Har heldigvis selv kun erfaringer med hold i ryggen der gik over igen inden for kort tid!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give ovenstående ret først og fremmest. Jeg har tit smerter med samme symptomer som et jag en gang i mellem. Min bedste øvelse til at problemmet er at lave træstammen på siden og med maven ned ad. Det er god træning til stabiliteten.

Du ligger dig op på siden og sætter din underarm i, og holder din krop lige så lige som en træstamme. Prøv at hold den først i 30 sekunder og så bevæg dig op på et minut. Når det er opnået kan du så trække dit ben op.

Den fungere perfekt på mig. Og vent så lige med at løfte 20 kg kasser, det vil umuligt hjælpe dig.

Link to comment
Share on other sites

:nonono:jeg var på arbejde med en vagt på cirka 2 timer. der var ikke noget galt med mig jeg havde det rigtig fint. jeg løftede mange vare kasser op til 20 kg. jeg følte ikke engang at de var så tunge. jeg har flere gange arbejdet med samme vægt og flere timer men der skete ikke noget med mig.

da jeg var færdig med at arbejde gik jeg ud i omklædningsrummet. :nonono:

det var der jeg følte som om en muskel eller knogle var for tung og hver gang jeg lænede mig fremad eller bagud kunne jeg mærker en smerte som jeg aldrig havde følt før.

jeg blev hjemme uden at gå i skole i 3 dage fordi jeg ikke kunne gå med den akutte smerte og for dens sags skyld heller ikke sidde i lang tid på en stol. :crazy:

jeg blev normal aktiv da smerten var lidt lindret efter de tre dage. i en måned gik jeg i skole og på arbejde noget af smerten var væk men der var stadig noget som plagede mig. smerten var ikke helt over, hver gang jeg skulle bukke for at vaske mit ansigt da jeg vågnede kunne jeg mærker at jeg havde lidt svært ved at holde min ryg stabil(det var lidt hådt at holde den oppe) og så kom der en lille smerte.

når jeg sad og stod op kunne jeg også mærker at det gjorde ondt. :nonono:

efter et par dage tog jeg telefonen og ringede til lægen. jeg fik en tid. hun sagde til mig at jeg havde hold i ryggen og at jeg skulle træne ryggen og hun tog også en blodprøve og sagde at jeg manglede d vitamin.

nu har jeg taget d vitamin i to månede og trænet ryggen men føler ikke at der er sket noget.

lægen sagde også at jeg skulle holde mig aktivt og blive ved med at arbejde.

efter det tog jeg på arbejde for at arbejde i to timer jeg arbejdede og der var ikke noget galt. den første time arbejdede jeg. næste time bøjede jeg mig lidt ned og så kom der en voldsom lammer i ryggen jeg kunne ikke gå mere. ringede efter ambulancen men de sagde at det ikke var en nødsituation så jeg tog taxien.

jeg havde akutte smerte i ryggen mere end da smerterne for aller første gang startede. fra den dag besluttede jeg at jeg ikke mere ville på arbejd jeg har nu taget 1 måned fri og ved ikke hvad jeg skal stille op.

jeg tog til lægen igen hun sagde at det kan ske for alle og at jeg skal blive ved med at arbejde men jeg stoler ikke mere på hende efter det var sket. :dry:

nu viler jeg mig lidt.

når jeg træner ryggen føler jeg at det bliver endnu værre. som om jeg overanstrenger min ryg muskel igen. når jeg svajer ryggen gør det også mega ondt men lægen siger det skal gør ondt.

min teori er at jeg har overophedet min muskel i ryggen og at den skal slappe af så den kan blive normal igen.

det er det min ryg fortæller mig men min læger siger noget andet.

min læge har kun kigget på mig med øjnene og sagt at jeg har hold i ryggen uden skandinger eller noget. så jeg tror at hun har taget fejl :cry: ?

er der nogen af jer der har noget lignende som kan hjælpe mig. eller bare har en tanke om hvad jeg har og hvad jeg kan gøre ved det.?

jeg vil gerne hvid om det er noget som går væk med tiden?

er det bedre hvis jeg arbejder eller ik gør?

på forhånd tak :smile:

Det er da altid noget skidt at få ondt i ryggen og du skal da bestemt få det undersøgt til bunds enten hos din læge eller hos en kiro eller fysioterapeut.

Du kan garanteret sagtens få en henvisning fra din læge hvis du spørger. Du kan i hvert fald altid få en second opinion.

Du skriver at lægen kun har kigget på dig og ikke scannet dig. Det er altså ret normal praksis langt de fleste steder osse hos fysser, osteopater og kiropraktorer. Observation, anamnese og manuelle undersøgelser vil oftest været nok til at stille en fyldestgørende diagnose. (det er langt fra sikkert at en scanning der viser et problemer giver pt. et problem og en scanning hos en pt med et problem kan vise intet - ryggen er et 'kropumuligt' område at arbejde med;)

Rigtig mange rygproblemer går i sig selv over tid, men det kan den behandler du henvender dig til fortælle mere om.

Når lægen taler om smerte og bagoverbøjninger lader det til at han/hun har mckenzie teori og disk deg. i tankerne måske en protrusion i diskus. Så har din læge helt ret i at man arbejder ind i smerten. Men smerten skal holde op igen efter endt øvelse. Igen henvend dig hos en god mckenzie fys og vedkommende skal nok vejlede dig til bunds.

Is, smertestillende og kiropraktor er vist den perfekte kur på et hold i ryggen. I hvert fald i den akutte fase. Men det er vist ikke længere den akutte fase du befinder dig i, så tag se at få det undersøgt. Og stol nu på din behandler eller læge medmindre du vil skifte dem ud - ellers er det bare spild af din tid. Og følg deres råd til punkt og prikke hvis du vælge at stole på dem - så vil jeg mener at du får det bedste udfald.

Mht øvelser gennem mail og diagnoser over net er det rigtigt svært at finde ud af hvad man er til. du kunne sikkert passe ind i flere diagnoser med hvad du fortæller lige nu så pas på med hvad du går i gang med inden du er undersøgt.

Good luck.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share