Dødløft greb og grebsstyrke


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

Jeg har to spørgsmål ang. grebet i dødløft:

Det er klart det kræver mindre grebsstyrke at løfte med mixet greb, men er der ikke nogen ulempe ved kun at træne med mixet greb?

Ved varig træning med magnesium vil der vel være mindre grebstræning, altså træner man sin grebsstyrke bedre uden magnesium?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to spørgsmål ang. grebet i dødløft:

Det er klart det kræver mindre grebsstyrke at løfte med mixet greb, men er der ikke nogen ulempe ved kun at træne med mixet greb?

Ved varig træning med magnesium vil der vel være mindre grebstræning, altså træner man sin grebsstyrke bedre uden magnesium?

Jo, hvis du ikke skal konkurrere i styrkeløft så brug altid stropper og dobbelt overhåndsgreb :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to spørgsmål ang. grebet i dødløft:

Det er klart det kræver mindre grebsstyrke at løfte med mixet greb, men er der ikke nogen ulempe ved kun at træne med mixet greb?

Ved varig træning med magnesium vil der vel være mindre grebstræning, altså træner man sin grebsstyrke bedre uden magnesium?

Jo, den lille længde forskel på armene kan fucke din ryg op, hvis du er uheldig. Jeg kører altid uden mix så længe som muligt. Kun ved de tunge løft bruger jeg mixed.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det kræver mindre grebsstyrke at løfte med mixet greb, men er der ikke nogen ulempe ved kun at træne med mixet greb?

Mixed greb giver et lidt skævt løft, hvilket nogle mener er uhensigtmæssigt, og det løses ikke af at man så bare gør det lige meget til hver side.

Ved varig træning med magnesium vil der vel være mindre grebstræning, altså træner man sin grebsstyrke bedre uden magnesium?

Følges den tanke lidt videre, så må den "bedste" grebstræning opnås med en tyk og glat stang smurt ind i sæbe. I praksis sænker det sådan set bare kravet til hvor tung vægt du skal have for at presse grebet. Med mindre der er en god grund til at du vil træne greb specifikt, så løft på den måde der tillader dig at løfte mest muligt på en sikker måde.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Mixed greb giver et lidt skævt løft, hvilket nogle mener er uhensigtmæssigt, og det løses ikke af at man så bare gør det lige meget til hver side.

Nu er det sandsynligvis ikke helt nemt at svare på, men har dette skæve løft reelt nogen effekt, hvis man har en sund ryg?

Følges den tanke lidt videre, så må den "bedste" grebstræning opnås med en tyk og glat stang smurt ind i sæbe. I praksis sænker det sådan set bare kravet til hvor tung vægt du skal have for at presse grebet. Med mindre der er en god grund til at du vil træne greb specifikt, så løft på den måde der tillader dig at løfte mest muligt på en sikker måde.

Vejen frem må altså være magnesium :smile: Stropper vil vel ikke træne grebsstyrken i nær så høj grad som magnesium?

Link to comment
Share on other sites

Jamen vil stropper ikke give dårligere grebsstyrke træning end magnesium?

Jamen skal du bruge grebsstyrken til noget da ?

Det er fint at bruge stropper hvis du bare skal have kød på kroppen.

Desuden visner dine hænder altså ikke og falder af bare fordi du bruger stropper.

Link to comment
Share on other sites

Pavel Tsatouline er stor modstander af stropper og handsker for den sags skyld - dog går han ind for magnessium. Pavel mener at opspændet i kroppen starter med en fast greb om stangen. Når du bruger stropper er du ikke tvunget til at holde så fast og det kan gå ud over opspændet. I øvrigt er Pavel en fortaler for mixed greb. Personligt tror jeg man skal køre med alm. greb så længe som muligt og først gå over til mixed ved tunge løft, sådan som det også er blevet nævnt i tråden

Link to comment
Share on other sites

Pavel Tsatouline er stor modstander af stropper og handsker for den sags skyld - dog går han ind for magnessium. Pavel mener at opspændet i kroppen starter med en fast greb om stangen. Når du bruger stropper er du ikke tvunget til at holde så fast og det kan gå ud over opspændet. I øvrigt er Pavel en fortaler for mixed greb. Personligt tror jeg man skal køre med alm. greb så længe som muligt og først gå over til mixed ved tunge løft, sådan som det også er blevet nævnt i tråden

Og derfor er det sandheden?

Mads Thøgersø er stor modstander af mix greb, og mener at man bør bruge stropper, og i tilfælde hvor dette ikke er muligt, låsegreb, da ingen af tingene går ud over opspændet, medmindre det er en vingummibamse man har med at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Pavel Vrøvlehoved har ingen rationelle argumenter for sit synspunkt.

- der er ingen grund til at et svagt greb skal begrænse ens dødløft træning.

- med rette teknik træner man også greb med stropper

- bicepsscenen er mere eksponeret overfor skader ved mixed grip

- mixed grip er asymmetrisk træning uanset hvordan man vender, drejer og korrigerer det

- argumenter som "straps er for pussies! :devil: jeg kan dødløfte 195 kg UDEN STRAPS!!1" er idiotiske

- grebsstyrke kan trænes ved siden af dødløfttræning

Konklusion: den kategoriske "brug ikke stropper"-holdning er galskab.

Link to comment
Share on other sites

Pavel Vrøvlehoved har ingen rationelle argumenter for sit synspunkt.

- der er ingen grund til at et svagt greb skal begrænse ens dødløft træning.

- med rette teknik træner man også greb med stropper

- bicepsscenen er mere eksponeret overfor skader ved mixed grip

- mixed grip er asymmetrisk træning uanset hvordan man vender, drejer og korrigerer det

- argumenter som "straps er for pussies! :devil: jeg kan dødløfte 195 kg UDEN STRAPS!!1" er idiotiske

- grebsstyrke kan trænes ved siden af dødløfttræning

Konklusion: den kategoriske "brug ikke stropper"-holdning er galskab.

Du er sgu da en pussie, hvis du kun kan dødløfte 195.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg simpelthen ikke at der findes en IKKE KRUDTET løfter der har haft har sprunget sin biceps efter et dødløft.

Så tror ikke man skal frygtet noget hvis man ikke tager krudt :smile:

Men den lille skæve belastning er selvfølgelig stadig på kroppen så er det enige med alle dem der mener at stropper er helt fint. Desuden klemmer man jo stadig hårdt om stangen selvom man bruger stropper, så Pavels argumentation holder ikke vandt hvis man gør det rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg simpelthen ikke at der findes en IKKE KRUDTET løfter der har haft har sprunget sin biceps efter et dødløft.

Så tror ikke man skal frygtet noget hvis man ikke tager krudt :smile:

Det kræver vel "bare" at man overbelaster sin biceps nok?!

Vil da mene at hvis man som natural/IKKE KRUDTET kan få en pec tear, er chancen der vel også for en biceps tear.

Link to comment
Share on other sites

Det kræver vel "bare" at man overbelaster sin biceps nok?!

Vil da mene at hvis man som natural/IKKE KRUDTET kan få en pec tear, er chancen der vel også for en biceps tear.

Ja, det er vel rigtigt nok. Problemet er bare at med krudt er muskeludviklingen ofte større end at scener og bindevæv kan nå at følge med tilsvarende i styrke. Men i teorien kan de selvfølgelig godt lade sig gøre for en clean løfter også :smile:

Har nu heller aldrig hørt om pec tears for folk som jeg ville vurdere var clean. Men kan da sagtens være jeg tager fejl. Vi snakker her komplet ruptur og ikke bare en delvis ruptur som en almindelig 'fiber'.

Vil ikke afvise at det også er sket for nogle genetiske freak som har haft voldsomt hurtigt fremgang eller andre der bare har været voldsomt uheldige.

Beklager hvis jeg med min udtalelse rammer nogle der har været så uheldige uden nogensinde at have rørt krudt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har nu heller aldrig hørt om pec tears for folk som jeg ville vurdere var clean. Men kan da sagtens være jeg tager fejl. Vi snakker her komplet ruptur og ikke bare en delvis ruptur som en almindelig 'fiber'.

Layne Norton

Om det var et complete tear eller ej har jeg ikke indsigt i - min hukommelse siger mig det var det- jeg ved bare det efter hans udsagn var noget af det værste der kunne ske i forhold til muskelskader :smile:

Edited by Dr. Mengele
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det nu romeren dødløfter?

jeg vil også spørge:

Jeg har en rygskade, det sekund min rygskade ramte blev jeg så en pussie fordi jeg ikke kan dødløfte 200 længere?

(kan rent faktisk sagtens løfte 200 lavede 150for en let let let trippel i går) bare rent hypotetisk set?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share