Alkohol og motion


KSR
 Share

Recommended Posts

I går havde jeg en lille diskussion om hvorvidt det er sundt at dyrke motion dagen efter man har drukket sig i hegnet. Jeg påstår at det umuligt kan være sundt, at dyrke motion efter en bytur, da kroppen allerede er på hårdt arbejde for at forbrænde alkoholden og når så kroppen igen skal til at motionere vil kroppen ikke kunne klare begge dele på samtidigt og man kan risikere at besvime.

Er der ikke noget som kan bakke min påstand op? Vil så gerne vinde den diskussion!:)

Kenenth

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke noget videre videnskabeligt svar jeg kan komme med, men du kan jo også vende den om, og sige, at du via motionen, hjælper kroppen på vej til at forbrænde alkohollen?..

Noget lidt mere videnskabeligt jeg stødte på et sted (en anden side omkring styrketræning), var at alkohollen har en negativ effekt på hormon balancen, hvilket gør, at muskel vækst i hvert fald er nedsat mindst en dag efter man har indtaget meget alkohol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bestemt heller ikke bringe diskussionen op på et videnskabeligt og dokumenteret niveau.

Personligt har jeg den erfaring, at jeg ikke kan præstere noget som helst dagen derpå - og langt fra altid på andendagen heller! Men det kommer selvfølgelig også an på definitionen på at "drikke sig i hegnet". I de gode gamle gymnasiedage kunne jeg da godt drikke mig stiv i byen og stå op og spille en nogenlunde okay fodboldkamp dagen derpå... Til gengæld tror jeg også bare, at det er fodi jeg har "trænet mig op" til at drikke mig endnu mere i hegnet! Lidt svært at forklare...

Men tilbage til spørgsmålet!

Jeg har engang læst -(jeg husker hverken hvor eller hvor pålidelig kilden var) - at kroppen ved motion med en vis intensitet stopper midlertidigt med at forbrænde alkoholen. Af samme grund skulle misforståelsen om, at man kunne svede alkoholen ud ved motion være opstået. Desværre skulle tømmermændene bare vende tilbage igen med større kraft, når pulsen igen er faldet til normalt niveau. Dette skyldes blandt meget andet, at motionen normalt vil medføre, at kroppens dehydreringsgrad vil være større efter endt motion.

Men ærligt talt tror jeg bare man skal følge egne erfaringer. Hvis man føler at man får det bedre, så er der da ingen grund til ikke at snøre løbeskoene! Selv vil jeg dog holde mig i sengen, da jeg bestemt ikke har oplevet nogen positiv effekt nogensinde... og det er bestemt ikke fordi, at jeg ingen erfaring har indenfor drukture der går over gevind! :oD

SKÅL...

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke noget videre videnskabeligt svar jeg kan komme med, men du kan jo også vende den om, og sige, at du via motionen, hjælper kroppen på vej til at forbrænde alkohollen?..

Nej. Alkohol bliver forbrændt i leveren og det foregår med en konstant hastighed uanset hvor meget man så bevæger sig.

Link to comment
Share on other sites

en ting jeg har opdaget er at man bliver meget hurtigere fuld når man drikke på en træningsdag. Igår styrketrænede jeg en time hvorefter jeg løb 10km, et par timer efter drak jeg så en halv flaske rom. jeg ved ikke hvorfor men det er som om alkoholen virker langt hurtigere og stærkere når man drikker efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Nej. Alkohol bliver forbrændt i leveren og det foregår med en konstant hastighed uanset hvor meget man så bevæger sig.

Som sagt, lå intet evidens bag min udtalelse, var blot en lægmands teori :).

en ting jeg har opdaget er at man bliver meget hurtigere fuld når man drikke på en træningsdag. Igår styrketrænede jeg en time hvorefter jeg løb 10km, et par timer efter drak jeg så en halv flaske rom. jeg ved ikke hvorfor men det er som om alkoholen virker langt hurtigere og stærkere når man drikker efter træning.

Har det på selvsamme måde.

Er der ikke nogen derude der sidder inde med nogle studer omkring det?

Link to comment
Share on other sites

Et par skud fra hoften :)

Effekten af alkohol (i hvert fald den der tales om i tråden her) er jo i hjernen, så en øget muskulær blodgennemstrømning bør umiddelbart ikke have en effekt. Ikke desto mindre øges optagelsen af alkohol fra mave-tarm hvis indtag af føde er nedsat (ofte har man spist nogle timer før motion så hvis man ikke får fyldt maven umiddelbart efter, optages alkohol "hurtigt" ved massivt druk efter aktivitet), samt man kan filosofere lidt omkring at der muligvis er en øget regional blodgennemstrømning i hjerneområder der medierer effekten af alkohol og herved bades neuroner i højere grad end normalt af "alkoholiseret blod".

Link to comment
Share on other sites

I går havde jeg en lille diskussion om hvorvidt det er sundt at dyrke motion dagen efter man har drukket sig i hegnet. Jeg påstår at det umuligt kan være sundt, at dyrke motion efter en bytur, da kroppen allerede er på hårdt arbejde for at forbrænde alkoholden og når så kroppen igen skal til at motionere vil kroppen ikke kunne klare begge dele på samtidigt og man kan risikere at besvime.

Er der ikke noget som kan bakke min påstand op? Vil så gerne vinde den diskussion!:)

Kenenth

Hov, kan se jeg ikke svarede på det oprindelige spørgsmål :)

Hvis du sørger for at rehydrere er der intet problem i at motionere med tømmermænd, ubehag skal nok sætte begrænsning for hvor meget man kan yde.

Link to comment
Share on other sites

Dog skal man huske at tage højde for, at når man har indtaget alkohol, så vil nogle af leverens celler blive ødelagte! Derfor skal kroppen altså bruge ekstra energi på at regenerere og reproducere leverceller. Derfor skal man altid sørge for at spise sundt og fornuftigt, fordi kroppen er blevet sat på overarbejde på grund af alkoholen. Om det så er sundt at motionere, det må man vel selv vurdere med sin sunde fornuft ifht, mængde af alkohol, kondi, træningsmængde og general sundhedstilstand. Det er vist det mest kvalificerede svar jeg kan komme med.

Link to comment
Share on other sites

Tja, som jeg ser det er to oplagte uheldige ting ved at træne dagen efter alkoholindtagelse at alkohol-rus ødelægger søvnen, samt at store mængder alkoholindtag sænker kroppens mulighed for at danne glukose fra andre byggesten (glukoneogenese) hvorfor man risikerer besvimelsestilfælde (i form af hypoglykæmi) hvis træningen foretages på relativ tom mave.

Tror generelt bekymringen om leveren dagen derpå er et ret ubetydeligt problem i forbindelse med motion fraset selvfølgelig glukoneogenesen.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Eftersom druk/alkohol blandt andet har den dejlige evne at det hæmmer testosteronproduktion forsøger jeg altid at holde træningsfri på drukdage og så træne dagen efter.

Med denne præmis in mente tror du så det gør nogen forskel (i en positiv retning) at træne tidligt på dagen hvis den står på druk om aftenen?

Gør det med andre ord nogen forskel, i forbindelse med hypertrofi, at træne kl 10.00 og ikke kl. 18.00?

Det sker af og til jeg træner på druk dage - men aldrig dagen efter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med denne præmis in mente tror du så det gør nogen forskel (i en positiv retning) at træne tidligt på dagen hvis den står på druk om aftenen?

Gør det med andre ord nogen forskel, i forbindelse med hypertrofi, at træne kl 10.00 og ikke kl. 18.00?

Det sker af og til jeg træner på druk dage - men aldrig dagen efter :smile:

Uden rigtigt at have noget at basere det på ville jeg mene det er mest fordelagtigt at træne så tidligt som muligt samme dag som en druktur. Jo før du kan komme ud af proteinsyntesen og dermed ikke har gavn af det længere, jo bedre - i henhold til at drikke da denne hæmmer din testproduktion. Men det er blot spekulation fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share