Tror du også BOR er en lat øvelse


RuneB
 Share

Recommended Posts

DEt gået op for mig at folk opfatter BOR som en lat øvelse... eller retter sagt kun en lat øvelse...

Hvornår fanden rammer i så trapz?

Hvorfor er der så sindsygt mange der kører deres BOR uden external rotation skulderledet + depression retraction i scapular ledet...altså få da skulderen ned og samlet.

igen hvornår rammer i trapz?

hvorfor er det så sindsygt mange der kører deres BOR sådan her

http://www.youtube.com/watch?v=Lek0D7KWulA...feature=related

eller endnu være http://www.youtube.com/watch?v=MXLM782DgI0...feature=related

igen hvornår rammer du trapz....

http://www.youtube.com/watch?v=GeOA8LA0QMc...feature=related

trapz er ikke kun din nakke... din skulder skal ned og tilbage for at ramme hele trapzen...de forskellige dele har forskellige funktioner...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

DEt gået op for mig at folk opfatter BOR som en lat øvelse... eller retter sagt kun en lat øvelse...

Hvornår fanden rammer i så trapz?

Hvorfor er der så sindsygt mange der kører deres BOR uden external rotation skulderledet + depression retraction i scapular ledet...altså få da skulderen ned og samlet.

igen hvornår rammer i trapz?

hvorfor er det så sindsygt mange der kører deres BOR sådan her

http://www.youtube.com/watch?v=Lek0D7KWulA...feature=related

eller endnu være http://www.youtube.com/watch?v=MXLM782DgI0...feature=related

igen hvornår rammer du trapz....

http://www.youtube.com/watch?v=GeOA8LA0QMc...feature=related

trapz er ikke kun din nakke... din skulder skal ned og tilbage for at ramme hele trapzen...de forskellige dele har forskellige funktioner...

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan du vil køre BOR med external (går ud fra vi snakker lateral) roteret skulderled.. (det kan være, at jeg bare misforstår dig)

Ellers er jeg meget enig - udover der er andre interessante muskel man gerne vil ramme med en horisontal træk øvelse udover trapezius.

Kunne du ikke også poste en film, der viser, hvor det bør se ud i dine øjne? - umiddelbart kunne jeg ikke finde en på utube, da alle poster deres overkill løft, hvor de nærmest dødløfter vægten igang.

Link to comment
Share on other sites

lateral = på siden... f.eks. lateral flexion i columna. Sidebøj. Man kan ikke lave nogen lateral bevægelse med skulderleddet.

udadrotation = external rotation

Jo, man kan godt lave en lateral bevægelse med skulderleddet.

External rotation finder ikke sted ved et bend over rows.

Forstår ikke helt hvad du vil med din post. :smile:

Link to comment
Share on other sites

lateral bevægelse, det vil jeg gerne se..mener du en abduktion.

jo da... men igen det handler om hvem der kører den.

lateral er en forholdsbetegnelse. Lateral fra columna. lateral flexion. lateralt fra dit bryst ben. men okay man kan godt sig at armen bevæger sig lateralt fra kroppen ved en abduktion

http://www.t-nation.com/free_online_articl...hnique_mistakes

Video 1:

interal rotation

Video 2:

external rotation

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

lateral = på siden... f.eks. lateral flexion i columna. Sidebøj. Man kan ikke lave nogen lateral bevægelse med skulderleddet.

udadrotation = external rotation

Ærgeligt, at diskussionen ofte kommer til at gå op i ordvalg...

http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html - lateral og external rotation er det samme, nemlig en udadrotation... Jeg kendte bare ikke external-begrebet, derfor skrev jeg, det jeg gjorde!

Men jeg kan nu stadig ikke se, hvordan skulderen udadroterer under BOR - vil du uddybe det, og en eventuel video?

Link to comment
Share on other sites

En abduktion kan også kaldes en lateralt fleksion. Men det er vidst ordkløveri. :smile:

Forstår bare generelt ikke tråden da BOR bla. er en Lat øvelse ligesom den træner så meget andet. Det er bla. BOR styrke at det er en stor compound øvelse der involvere en masse forskellige muskler. Ville jeg meget specifikt isolere bestemte muskler ville jeg slet ikke vælge en sådan øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter ikke budskabet hverken fra trådstarter eller referencen.

I de 2 første videoer vil jeg klart mene, at nummer 2 kommer tættest på at være BOR. Det første er en underlig form for skulderøvelse, som jeg godt nok ser mange udføre.

Nummer 2 er måske med lidt begrænset rom, men det ligner for mig at se noget i retningen af rowing.

T-nation artiklen er for mig at se i bedste fald flueknepperi i forhold til hvor meget lort, jeg ser folk lave i centrene (oftest noget i retningen af den første video)

Link to comment
Share on other sites

Bor rammer lats ok, men der er andre ryg øvelser der rammer den mere "isoleret"

Alt efter hvordan man har grebet i bor kan man aktivere div dele af ryggen noget mere kontra det andet.

Alle træk øvelser rammer lats, traps, rhomboids, teres major bla bla bla.

Edited by MaxPower
citerede et slettet indlæg
Link to comment
Share on other sites

Interessant drejning tråden har taget.

Det er i mine øjne en sjov opfattelse, at man skulle have læst bøger om emnet for at udtale sig om træning.

Jeg synes at DE diskussionen er tydeligt bevis på, at hverken træningserfaring eller læsning af bøger er nok til at afgøre, hvad der er mest rigtigt.

Jeg kom tilbage for at skrive, at jeg er blevet inspireret til at prøve at køre barbell rowing som bend over shruggs med bicepsaktivering, som fyren i den første video gør, så jeg kan danne mig et bedre indtryk af denne variation af øvelsen, for måske har jeg misforstået noget, når jeg tænker på bend over rowing som en funktionel øvelse.

Jeg har tænkt på BOR som en rygøvelse på et niveau mellem dødløft og goodmornings, men måske er ideen en helt anden.

Link to comment
Share on other sites

Pointen med tråden var at sætte en diskussion igang omkring BOR og Trapz træning....

da

1. det er sku ikke helt så ligetil

2. jeg vil gerne blive klogere på området.

ved tag en lidt provokerende tilgang håbede jeg at få gang i en diskussion...

Beklager ordkløveriet, men i insisteret jo selv.

Da BOR er en øvelse med kæmpe forskelle rent teknisk... er det meget relevant at få sat nogen ord på betydning af forskellige tekniker... Selvom det kunne se ud som om udfra min trådeform at jeg havde en eller anden entydig ide om hvordan tingende "er". Så er det nu ikke sådan.

Jeg vil hellere sæt mit hoved på blokken og skriv noget istedet for opfører mig som en sissi. Enten så skriv noget om emnet ellers så hold jer fucking ude af min tråde.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Bor er med overhånds greb (alm)

Yates row er med underhånds greb (bedre biceps aktivering)

De to trækker man stangen til nedre mave navle region efter preferance.

En anden version er også TBar row

Alm Bor kan laves med et breder greb hvor man trækker op omkring bryst benet ca. Lidt ala en upperback row (go traps og rhomboids aktivering) Skal desuden udøres med laver vægt en i "alm" Bor.

Personligt har jeg aldrig brugt denne version.

Link to comment
Share on other sites

Interessant drejning tråden har taget.

Det er i mine øjne en sjov opfattelse, at man skulle have læst bøger om emnet for at udtale sig om træning.

Jeg synes at DE diskussionen er tydeligt bevis på, at hverken træningserfaring eller læsning af bøger er nok til at afgøre, hvad der er mest rigtigt.

Jeg kom tilbage for at skrive, at jeg er blevet inspireret til at prøve at køre barbell rowing som bend over shruggs med bicepsaktivering, som fyren i den første video gør, så jeg kan danne mig et bedre indtryk af denne variation af øvelsen, for måske har jeg misforstået noget, når jeg tænker på bend over rowing som en funktionel øvelse pas nu på.

Jeg har tænkt på BOR som en rygøvelse på et niveau mellem dødløft og goodmornings, men måske er ideen en helt anden.

JA! sindsygt relevant betragtning.... Man kunne stille 3 ekstremer op..

Version 1

Den T-nation visning af BOR. Super strict. der dannes intet moment fra lænden, scapula bevæger sig ned og op. skulderen udadroteres...

Øvelsen rammer blandt andet: ryggen generelt, statisk erector spinae, dynamisk øvre ryg (lats, trapz osv.) Rytme 1 op 2 ned.

vid1:

http://www.youtube.com/watch?v=Lek0D7KWulA&NR=1... man skulle tro at ham her kan lavede den forholdvis strikt... der er lille moment fra ryggen. rytme 1 op, 1½ ned. men prøve at se hans scapula, den bevæger sig op og tilbage. Skulderne internal rotation, indadrotere eller medial rotere...what ever u wanna name it. Hvis i stadig ikke har fanget hvad jeg mener med at skulderen udad roterere i row bevægelse så skriv det, så prøver jeg at forklar.

Vid2:

jeg giver op... vil finde en pæn version. Der mange uden moment fra ryggen, men de bevæger allesammen scapula op og tilbage. nogen udadrotere skulderen.

.. det er så en pendlay row.. nogen der gider at illustere forskellen? hvis man kigger efter så løfter hans sigen skulder før hver rep og sænker dem derefter ved at hive aktivt ned i latsene...så scapula kommer ned og så i sidst del af løftet op.

. igen op og tilbage.. skulderen indadroteret.

Version 2

Den version jeg har set i Mark Riptoes starting strength. Moment fra lænden, kraft fuld træk fra lats, scapula bevæger sig "måske" tilbage og ned, skulderen udadroteres næsten aldrig. Der er ikke nogen fast definerede vinkel når man samler skulderne. Da der ikke er nogen fast defineret vinkel kan skulderen også bevæge sig op og tilbage.

Øvelsen rammer blandt andet: erector spinae dynamisk, lats meget tungt, måske trapz. Rytme 1,1. man holder altså ikke igen ned, stang ligges død på gulvet, ligesom i dødløft

vid 1:

http://www.youtube.com/watch?v=Y91BtCrZvnI...feature=related, og så er der ham her der formår at lave ½ squat, round back, something really bad..

Vid 2:

Det er så umuligt at finde nogen der bruger momentet fra lænden og lader stangen ende på gulvet hvergang.

Version 3

Den version jeg ser mange BBer på Nørrebro lave. Næsten intet moment fra lænden da man står mere eller mindre oprejst. Scapula bevæger sig op og tilbage. Lidt knee drive.

. Han bruger faktisk okay moment fra ryggen... Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hvis i stadig ikke har fanget hvad jeg mener med at skulderen udad roterere i row bevægelse så skriv det, så prøver jeg at forklar.

Det ville skam være rart... umiddelbart bruger vi ikke samme terminologi.

Fedt, at du har stillet dine varianter op.. Jeg er ikke den store fan af BOR selv, da jeg gerne vil spare lænden til andre øvelser, men jeg vil klart stile mod T-nation modellen.

Jeg kan ikke se pointen i, at BOR bliver en hybrid mellem dødløft (moment over lænden) og en row-øvelse. Iøvrigt er jeg nok mest for en "mere" kontrolleret BOR, da det hermed er nemmere, at opretholde et kontrolleret bevægelsesmønster over skulderbæltet - det er i hvert fald min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må erkende, at jeg ikke forstår, hvad du mener med indadroteret.

Jeg kører selv barbell rowing til maven med overhåndsgreb og ryggen så stille som muligt lidt over vandret, jeg fokuserer på at bevæge skuldrene mest muligt, hvilket dog er svært med en stang. Målet er at gøre det samme, som jeg tror at bænkpres opspænding går ud på i forhold til skuldrene. Biceps aktiveres stort set ikke.

Ved dumbbell rowing og cable rowing lægger jeg meget mere vægt på at få skuldrene bevæget bagud og nedad når jeg trækker.

Jeg har ingen ide om, hvad man skulle få ud af en stil i retningen af shrugs (jeg træner forøvrigt hellerikke shrugs).

Link to comment
Share on other sites

Fedt, at du har stillet dine varianter op.. Jeg er ikke den store fan af BOR selv, da jeg gerne vil spare lænden til andre øvelser..

Her bliver det spændende for mig. Har ofte tænkt på hvordan lænden bliver aktiveret i BOR. Er den god til at træne lænden med, er den hård for lænden på en negativ måde, eller har den ikke den store påvirkning på lænden. Her tænker jeg primært på, hvis man træner den med overkroppen næsten parallel med gulvet. Lidt ala denne video:

.

P.s.: Ligger dog ikke vægten ned på gulvet efter hver gentagelse.

Link to comment
Share on other sites

jeg kom til at skrive at lænden arbejder dynamisk... det gør den ikke... den arbejder i alle BOR øvelser statisk...Riptoe eksempler bruger hofte ekstension til at skabe moment. det er primært en forkortelse af baller og baglår.... sry.

Jeg synes at Mol klassikeren:

Squat - lænd

Dødløft - lænd

BOR - lænd

Bænk

Chins

rammer lænden pænt meget.

edit : Mark riptoes eller noget lignende

A

Low bar Squat

Bænk/press

pull/chin up

B

Low bar Squat

Dødløft/BOR

Bænk/press

er mere skånsom

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Som han laver den der, er den hård for lænden, ikke negativt da han bruger bugtryk og holder ryggen ret. Som øvelser er vist der, bliver man stærkere i ryggen men bruger også ekstra krudt som måske begrænser ens dødløft progression. Erstattet man med seatet ROWs vil man ramme overkroppen uden at spilde krafterne i lænden.

jeg sagde "måske"

Link to comment
Share on other sites

jeg kom til at skrive at lænden arbejder dynamisk... det gør den ikke... den arbejder i alle BOR øvelser statisk...Riptoe eksempler bruger hofte ekstension til at skabe moment. det er primært en forkortelse af baller og baglår.... sry.

Jeg synes at Mol klassikeren:

Squat - lænd

Dødløft - lænd

BOR - lænd

Bænk

Chins

rammer lænden pænt meget.

Mark riptoes

A

Low bar Squat

Bænk/press

pull/chin up

dips

B

Low bar Squat

Dødløft/BOR

pull/chin up

dips

er mere skånsom

nu er det så heller ikk Rippetoe som jeg husker det du har stillet op der, de programmer jeg har set af hans anbefaler han dødløft den ene dag, BOR/power cleans den anden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share