Ny cykel - nu med færre gear


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Nå, lidt før jeg havde planlagt det skal jeg nu have ny cykel, da min trofaste Avenue ikke holdt hvor jeg havde parkeret den i morges. :-(

Det var en Airbase med 8 udvendige gear og rullebremser.

Jeg havde egentlig næsten udset mig en Avenue Spirit 3000 med 8 udvendige og skivebremser som min næste cykel her indtil for et par måneder siden.

For på det seneste har jeg fået smag for det lidt mere simple og jeg har prøvet at køre den nogle dage som single-speed, hvilket faktisk er rigtig rart og formentlig endnu sjovere hvis den rent faktisk var en single-speed.

SÅ nu vil jeg have mig en single-speed cykel (tror jeg :laugh:), spørgsmålet er bare hvilken.

Jeg forestiller mig den skal have friløb og formentlig fælg-bremser - selvom rullebremser er dejlige og vedligeholdelsesfrie, så er det nogle tunge sataner at slæbe rundt på, og skivebremser giver ikke så meget mening på en single-speed tænker jeg.

Avenuen var også rimelig sporty i sin geometri hvilket passede mig fint.

Muligheder (andre forslag er bestemt velkomne):

Avenue Airbase Pista (ca 5600,-)

- lidt dyr

- noget alternativt styr

- lettere alternativ farve

- selvom min avenue har været lækker, så har den ikke været overbevisende solid.

http://www.cykelexperten.dk/avenue-airbase...eks-p-1566.html

Mbk Retro RS Pista (ca 3700,-)

- ligner meget avenuen i setup, bare 2k billigere

- igen det sjove styr

http://www.cykelexperten.dk/retro-pista-ge...2067c1e4d42c947

Mbk black concept BC 1 (ca 3500,-)

- rimelig neutral men egentlig ok pæn

- fodbræmse trækker meget ned - formentlig showstopper

http://www.cykelexperten.dk/retro-pista-ge...2067c1e4d42c947

Nishiki Hybrid race sl One (ca 3300,-)

- igen, fodbremse er MEGET minus

- ser ikke så kvik ud

Centurion Basic Free 1gear med friløb (ca 3900,-)

- fælgbremser for og bag (spørgsmålet er så hvor gode de er)

- ser bare lidt kedelig ud på billeder

http://www.oesterport-cykler.dk/Tilbud/All...%B8b+%2708.html

Centurion Basic Classic 1gear med friløb (ca 3900,-)

- mildt sagt MEGET olschool look ;-)

- bremser og friløb som det skal være ellers

Der er bare ikke rigtig nogen af dem der sådan er lige i øjet.

Pistaerne måske, men de skal i hvert fald prøves, og ellers den lidt kedelige Centurion.

Gode råd om udstyret (især bremser tænker jeg - hvad er godt, hvad er snot) og konkrete forslag modtages meget gerne.

Og jeg skal ikke ud i noget selvbyg eller andet gøgl - skal bare ha' en færdig og køreklar cykel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Remtræk må umiddelbart være en god ting især her om vinteren hvor netop kæde og tandhjul virkeligt har det hårdt.

Eneste der måske kan trække lidt ned ville være muligheden for at skifte gearing dvs størrelse på tandhjul kan være mere besværligt pga mangel på reservedele.. Jeg kører selv singlespeed om vinteren på en gammel konverteret racer og den gearing jeg bruger er altså en del højere end hvad singlespeed normalt sælges med. Ellers bliver det stort set umuligt at holde et fornuftigt march tempo når det går ligeud. Hvis du tænker lidt tilbage på sommerens tid på racer og hvad gear du der brugte til march hastighed kan du jo selv prøve at sammeligne.

Er du tilfreds med fabriks gearingen så er den viste trek da ret fed.

Link to comment
Share on other sites

Har nu haft to 1 gears cykler og har været godt tilfreds med begge. Den første var en Ritter, den holdt godt - ca. 3½ inden den blev stjålet, men havde fodbremse. Nu har jeg en Viva Wire 1 gear og skivebremser for og bag, lækkert design og indtil videre ingen problemer. Købte den billigt hos cykelexperten.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Single speed er the shit! Især i København der mere eller mindre er flad som en pandekage.

Har lige bestilt nyt baghjul (Fix/Free nav), som der skal en BMX frikrans på. Klinge/krans/kæde er alt sammen 1/8th så jeg har mulighed for fix, hvis jeg engang tør det. Det hele er/skal monteres på en gammel Centurion racer (~midt firserne, single-butted Tange rør) jeg købte for 200,- :wub:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode forslag.

Jeg gjorde kort process i dag.

Først en tur ind til Rolsted på frederiksberg.

De havde lidt forskelligt men ikke noget der var lige i øjet. Fik prøvet en af deres egne modeller som stod til 3500,-

Den var da ok, men keeeeeedelig.

De havde et par Viva'er stående, men de var dyre!

Ringene så og forhørte mig hos Cykel Xperten om de havde den Trek District, men det havde de ikke på Frederiksberg-afdelingen - måske i Hellerup sagde manden. Det har jeg jo ikke tid til... :wink:

Videre til Loke Cykler der lige havde fået en MBK Retro Pista hjem. :w00t:

Kamp-lækker låge, og styret var absolut ikke noget problem - faktisk virkede det rigtig udmærket.

Så efter en tur til træning vendte jeg tilbage og det blev så min kommende cykel. :bigsmile:

Og så var den overraskende billig - 3700,- plus låse og lygter. :superman:

post-1845-1235495187_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte en Giant Bowery sidste forår, og det er en helt fin bycykel:

http://www.bikeradar.com/gear/category/bik...bowery-08-29758

Den lå også fornuftigt rent prismæssigt. Baghjulet kan flippes, så man kan vælge enten fixed eller friløb. Bliver blandt andet solgt hos Da Vinci Cykler på Nørrebrogade, hvis du er på de kanter.

ADVARSEL: Min kone købte forrige år en Viva Wire med 1 gear og skivebremser. Den er det argeste l... rent komponentmæssigt. Efter et par vintre er de mekaniske skivebremser næsten virkningsløse og skraber på. Det er virkelig billigt udstyr, og cyklen er tilmed meget tung. Skal det være skivebremser, skal de være hydrauliske, ellers er det bedre med traditionelle fælgbremser. Just my 5 cents ...

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte en Giant Bowery sidste forår, og det er en helt fin bycykel:

http://www.bikeradar.com/gear/category/bik...bowery-08-29758

Den lå også fornuftigt rent prismæssigt. Baghjulet kan flippes, så man kan vælge enten fixed eller friløb. Bliver blandt andet solgt hos Da Vinci Cykler på Nørrebrogade, hvis du er på de kanter.

ADVARSEL: Min kone købte forrige år en Viva Wire med 1 gear og skivebremser. Den er det argeste l... rent komponentmæssigt. Efter et par vintre er de mekaniske skivebremser næsten virkningsløse og skraber på. Det er virkelig billigt udstyr, og cyklen er tilmed meget tung. Skal det være skivebremser, skal de være hydrauliske, ellers er det bedre med traditionelle fælgbremser. Just my 5 cents ...

Henrik

Er enig mht. mekaniske skivebremser... det er ikke bremser - det er fartregulatorer...

Link to comment
Share on other sites

Den cykel ser virkelig fed ud MaxPower.

Sidder man bahageligt med det styr?

Har læst i din log, at du ofte kører racercykel, men tænker mere på, om en halvstiv fætter som mig kunne sidde fornuftigt. På racercykler synes jeg nogle gange, at jeg sidder lidt for foroverbøjet.

Til daglig kører jeg selv enten på en MTB eller min Centurion Basic med 7 indvendige gear. 1 gear kunne godt tiltale mig, specielt om vinteren.

Vh

Junker

Link to comment
Share on other sites

Den cykel ser virkelig fed ud MaxPower.

Sidder man bahageligt med det styr?

Har læst i din log, at du ofte kører racercykel, men tænker mere på, om en halvstiv fætter som mig kunne sidde fornuftigt. På racercykler synes jeg nogle gange, at jeg sidder lidt for foroverbøjet.

Til daglig kører jeg selv enten på en MTB eller min Centurion Basic med 7 indvendige gear. 1 gear kunne godt tiltale mig, specielt om vinteren.

Vh

Junker

Ja, den er superfed og billedet gør den ikke engang retfærdighed ift farven.

Styret føltes meget som at holde med neutralt greb (tomlerne op) på ydersiden af et racerstyr, eller som at holde på hornene på et normalt styr.

Selve siddepositionen er naturligvis i den aggresive ende hvad angår streetbikes, men føltes meget det samme som Avenuen og bestemt ikke lige så ekstrem som på raceren.

Gearingen er jeg lidt spændt på. Den var mærkbart hårdere end mit tredjegear jeg har tøffet rundt i de seneste dage sådan lidt ala singlespeed, men sælgeren sagde jeg skulle køre med det en uge eller to og hvis det var for meget ville de skifte tandhjulet til et større uden beregning. Det er da service. :smile:

PS:

Jeg har fået en kommentar fra hyttens anden beboer om at formuleringen "at du ofte kører racercykel" nok er det man kan kalde en mindre stramning / let overdrivelse. :laugh:

Men det hænder da bestemt - især om sommeren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode forslag.

Jeg gjorde kort process i dag.

Først en tur ind til Rolsted på frederiksberg.

De havde lidt forskelligt men ikke noget der var lige i øjet. Fik prøvet en af deres egne modeller som stod til 3500,-

Den var da ok, men keeeeeedelig.

De havde et par Viva'er stående, men de var dyre!

Ringene så og forhørte mig hos Cykel Xperten om de havde den Trek District, men det havde de ikke på Frederiksberg-afdelingen - måske i Hellerup sagde manden. Det har jeg jo ikke tid til... :wink:

Videre til Loke Cykler der lige havde fået en MBK Retro Pista hjem. :w00t:

Kamp-lækker låge, og styret var absolut ikke noget problem - faktisk virkede det rigtig udmærket.

Så efter en tur til træning vendte jeg tilbage og det blev så min kommende cykel. :bigsmile:

Og så var den overraskende billig - 3700,- plus låse og lygter. :superman:

post-1845-1235495187_thumb.jpg

Uhh fed tråd, fik selv stjålet min cykel for nogle måneder siden (for gud ved hvilken gang). Og skal endnu engang have fat i en ny. Foretrækker også en ganske "almindelig" cykel til <4000kr.

Den MBK ser super fed ud - har de flere af dem på lager, købte du den til vejledende pris incl lås og lygter, eller fik du den hakket lidt ned ? Og har Loke Cykler en afdeling på Amager ;)

Link to comment
Share on other sites

Uhh fed tråd, fik selv stjålet min cykel for nogle måneder siden (for gud ved hvilken gang). Og skal endnu engang have fat i en ny. Foretrækker også en ganske "almindelig" cykel til <4000kr.

Den MBK ser super fed ud - har de flere af dem på lager, købte du den til vejledende pris incl lås og lygter, eller fik du den hakket lidt ned ? Og har Loke Cykler en afdeling på Amager ;)

Jeg tror det var den første de havde fået på lager, og den var da også kun næsten pakket ud.

Prisen (indtil videre :wink:) hedder de vejledende 3700,- plus låse og lygter. Der er lige et issue omkring at en ReLight baglygte ikke sådan umiddelbart kan være der pga en lille sikkerhedsanordning ved baghjulet, så jeg har bedt dem om at prøve at være lidt kreative.

Hvis det lykkes dem og til den pris, så kan jeg næsten ikke få mig selv til at begynde at prutte om prisen. :innocent:

Loke Cykler lader til at være en relativt lokal Nørrebro-forretning (med tre butikker dog).

http://www.lokecykler.dk/

Tillykke med dyret - ser fee u´.

Hvad gearing har man på en single speed der skal rundt i byen?

Ikke helt sikker. Jeg vil tro den ligger tæt på mit gamle fjerdegear der var 46/18.

Link to comment
Share on other sites

Hold da helt fest :w00t:

Den er så fed at jeg dårligt tør cykle på den eller stille den andre steder end en aflåst kælder. :laugh:

Virkelig imponerende til den pris, og til min store glæde var det intet problem at få monteret ReeLight lygterne alligevel.

Gearingen har jeg lidt tid at vænne mig til, for der skal da trædes en solid sveske for at komme op i fart, men når den så først er oppe i march-tempo går den dælme godt. :superman:

Btw: Denne tråd er hit nr 6 når man på google søger efter mbk pista. :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Når du nu alligevel sidder og pudser den iaften så må du lige igang med at tælle tænderne på tandhjulet så Gregers og undertegnede kan få den præcise gearing oplyst ... :tongue:

46/18 lyder ikke for højt i mine ører. Det svarer vel til en komfortabel march hastighed lige under de 30 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Når du nu alligevel sidder og pudser den iaften så må du lige igang med at tælle tænderne på tandhjulet så Gregers og undertegnede kan få den præcise gearing oplyst ... :tongue:

46/18 lyder ikke for højt i mine ører. Det svarer vel til en komfortabel march hastighed lige under de 30 km/t.

46/16 nåede jeg sgu frem til!

Jeg fik så også lavet den ultimative københavner-test i går... Valby Bakke i modvind. :laugh: Den var dælme krads!!! :devil:

Bare turen ned af Vesterbrogade i modvind gjorde det ret tydeligt at jeg skal have et større tandhjul på - en 18'er forestiller jeg mig.

Gearingen tvinger mig til at køre hurtigere end jeg ellers ville for at have noget som helst at træde med, og så bliver turen pludselig noget hårdere end planlagt.

Men når forholdene tillader og jeg kan komme op i en fornuftig march-hastighed, så flyver den afsted. :laugh:

Starter er sådan set heller ikke det store problem.

Kørte lige lidt talgymnastik - 46 front og de 16 bag sammenlignet med mine tidligere 3./4. gear som jeg brugte klart mest på Avenuen.

post-1845-1235715047.jpg

post-1845-1235715054.jpg

Og køn er den da... (og ja, sadlen er lidt blå :blush:)

post-1845-1235715133_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pudsig oplevelse i dag.

Pludselig lyder forbremsen ikke særlig godt og den skurer når jeg bremser (hvilket jeg så relativt hurtigt holder op med). Inden jeg får set mig om er den sorte lak dog slidt af i et pænt bånd på et par millimeter på højre side af fælgen, hvor klodsen går på. :blink:

Derhjemme får jeg konstateret at der sad et stykke metal på ca 3x3 mm godt indlejret i den bagerste del af bremseklodsen.

Hvordan i *BIIIIP* ender sådan en stump dér? Kan det realistisk set være andet end fælgen, der har en dårlig samling eller noget i den stil.

Men udover det en fantalastisk cykel - den ligner 1 mil. når den holder i cykelstativet ved siden af de lidt mere "ordinære" låger :laugh:

Nu glæder jeg mig bare til at gå gearingen en tand eller to ned. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Argh...

Jeg havde lige opgivet tanken om ny cykel, da min kærlighed var faldet på en Scott til 7,5 kg. - hvilket er væsentlig over budget...

Men nu skal jeg da i Loke cykler!!!

Den er godt nok fræk!

Mht. tandhjul har jeg et lille n00b spørgsmål.

I forhold til at have en hurtig starter i et lyskryds og stadig have en relativ ok fart fra lyskryds til lyskryds, hvad er så at foretrække?

Personligt kan jeg godt lide at være den første over krydset, så man slipper for at ligge og fedte rundt bag gamle damer og sløje gymnasieelever.

Generelt har jeg det fint med et tungt træd, når cyklen først kommer igang, men at være først ovre tæller en del, da der jo ikke er mange 100 meter mellem lyskrydsene på Nørrebronx og omegn.

Altså: hurtig acceleration kombineret med god vedvarende gennemsnitsfart uden at man hjuler rundt, som har man tabt kæden.

46/18?

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share