Ny cykel - nu med færre gear


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Sadlen er jeg dog heller ikke så vild med.

Damn, det er en lækker låge :wub:

Synes også sadlen er grim - hvis man smider den her på, så begynder det at ligne noget:

post-7266-1239047868.jpg

Edit: Kunne dog aldrig finde på at købe en hvid cykel - jeg synes det er svært nok at få de cykler, jeg allerede har, til at se bare nogenlunde rene ud :laugh:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sick!

Sadlen er jeg dog heller ikke så vild med.

Btw: Jeg skal have konverteret den blå til fixie her i påsken (dvs vendt baghjulet). Uhh, det bliver godt. :bigsmile:

Forleden så jeg for første gang en anden på samme model cykel som min. Her kørte jeg lige og følte mig meget speciel. :laugh:

:laugh: :laugh:

For 3 uger siden drønede jeg forbi en af mine kammerater for at vise jernhesten frem.

Han måbede og sagde grinende, at han netop havde bestilt en præcis magen til :laugh:

Det er sgu' virkelig også en fed cykel!!

- Og bullhornene virker perfekt!! Masser af fremdrift i dem!

Link to comment
Share on other sites

Sick!

Sadlen er jeg dog heller ikke så vild med.

Btw: Jeg skal have konverteret den blå til fixie her i påsken (dvs vendt baghjulet). Uhh, det bliver godt. :bigsmile:

Forleden så jeg for første gang en anden på samme model cykel som min. Her kørte jeg lige og følte mig meget speciel. :laugh:

Glæd dig. En ny spændende verden vil åbne sig for dig :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Glæd dig. En ny spændende verden vil åbne sig for dig :4thumbup:

Som skrevet i loggen lykkedes det at få lavet den til fixie i går, og nu her efter i alt 15km føles det ganske naturligt at selvfølgelig skal man træde rundt hele tiden.

Det er fedt!

Alle de vaner jeg kunne konstatere jeg havde hvad angår coasting er meget meget hurtigt forsvundet, fordi det kan bare ikke lade sig gøre længere.

Og så ser den sgu også lidt sejere ud med den brede kæde :devil:, og jeg overvejer allerede om ikke bare jeg skulle fjerne friløbsnavet på den anden side, for hvorfor slæbe det med rundt alle vegne? :laugh:

Der sidder stadig både skærme, låse (ja, flertal), lygter og håndbremser! på, så den er slet ikke særlig ekstrem endnu, og rammen er vist heller ikke i den lette ende. Men det er indtil videre ting jeg finder særdeles nyttige på en cykel der skal kunne bruges hver dag rundt om i byen og i det meste slags vejr. :bigsmile:

Jeg har læst en del på http://www.sheldonbrown.com/ hvor han skriver at når man har lavet sin cykel til fixie, så skal man naturligvis også have klikpedaler af en art, og det at køre med normale pedaler på en fixie faktisk betragtes som "avanceret". Jeg kan bestemt godt se pointen, men som jeg færdes i min hverdag virker det ikke optimalt at skulle bruge klikpedaler. :wink:

I øvrigt har han et par lækre billeder af fingre der er kommet i klemme på en fixie og blevet cuttet af. Nammenam. :gal:

Også lidt skægt at kunne cykel til/fra arbejde og træning uden at have brugt bremserne. :laugh::crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

Nu jeg har tandhjulet siddende på den anden side så skal fix da nok prøves på et tidspunkt - til sommer måske.

Jeg læste godt at den gode Sheldon anbefaler at man hopper direkte på fix når man skifter til singlespeed og kun går "tilbage" til friløb hvis man føler det nødvendigt. Det er muligt han har ret (i nogle tilfælde), men jeg er ikke overbevist og synes det virker en smule usikkert i bytrafik.

Kan også godt love at bremserne bliver på - jeg er ikke sindsyg og det ville så i øvrigt gøre cyklen ulovlig. :nono::laugh:

:laugh:

Godt en måned tog det før det "blev sommer"...

Må så også sige at jeg blev lokket lidt ekstra ved at prøve et par kammeraters fixie.

Jeg kan dog stadig godt garantere at bremserne bliver på, for godt nok er det kamp-lækkert med fartregulator i pedalerne, men hvis jeg skal bremse kun med pedaler pt skal jeg vide det i rimelig god tid. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu blev det min tur til at få stjålet cyklen - og dermed have en undskyldning for at købe ny :smile:

Kørte før på en Centurion Basic Free 16g. Jeg kørte dog stort set altid i samme gear, så har besluttet at den nye skal være en singlespeed.

Har kigget lidt rundt på nettet, men synes godt nok ikke der er mange muligheder. MBK Pista Retroen er lidt tillokkende, og jeg vil formentlig tage ud og kigge på en i morgen. Umiddelbart kunne jeg dog godt tænke mig et ikke helt så tyndt stel samt nogle lidt mere fancy fælge.

Men så skal jeg nok ud og købe delene hver for sig.

Giant Bowery 84 er også interessant. Er dog måske ikke helt vild md styret, sadlen og guld-kæden. Den løber nok også op i det dobbelte af MBK'en, hvis der også skal bremser og skærme på (hvilket så også gør den mindre fed). Spørgsmålet er, om det er dét værd.

Andre forslag til fede singlespeed-cykler, som gerne må kunne ses i Kbh?

Denne er fx. ret fed, men ligner ikke lige noget man kan få i DK.

bianchi-rogue-status-1.jpg

Derudover: Spørgsmål mht. gearing.

På min Centurion havde jeg en 12-25 kassette, men ved ikke hvor stor klingen var. Jeg kørte altid på højeste klinge samt 4. gear på kassetten, hvilket så må være en 19'er.

Er der nogle som har bedre google-skills end mig, og kan finde frem til hvilken klinge jeg har kørt med? Eller har et kvalificeret gæt på hvad det kunne være? En 52'er?

Link to comment
Share on other sites

Derudover: Spørgsmål mht. gearing.

På min Centurion havde jeg en 12-25 kassette, men ved ikke hvor stor klingen var. Jeg kørte altid på højeste klinge samt 4. gear på kassetten, hvilket så må være en 19'er.

Er der nogle som har bedre google-skills end mig, og kan finde frem til hvilken klinge jeg har kørt med? Eller har et kvalificeret gæt på hvad det kunne være? En 52'er?

52 er et godt bud. Det talte jeg mig også frem til på deres Extreme 18g.

Jeg kører på 46/18. Den var født med 46/16, hvilket jeg fandt lige lovlig tungt, mens tonser-Kauf har det fint med den gearing. Jeg har en anden kammerat som lige har købt en singlespeed med 46/17, der er det tætteste du kommer på 52/19 med 46 foran.

Link to comment
Share on other sites

52 er et godt bud. Det talte jeg mig også frem til på deres Extreme 18g.

Jeg kører på 46/18. Den var født med 46/16, hvilket jeg fandt lige lovlig tungt, mens tonser-Kauf har det fint med den gearing. Jeg har en anden kammerat som lige har købt en singlespeed med 46/17, der er det tætteste du kommer på 52/19 med 46 foran.

Du havde ret. Min lillebror havde en magen til min, som stadig står hjemme hos mine forældre. Var lige forbi og kigge på den - det er en 52'er.

Var rundt og kigge i dag - det ser desværre ud til at det ikke er til at opstøve en MBK Retro Pista nogen steder (ikke at jeg var sikker på det var den jeg ville have, men ville gerne have prøvet den). Giant Browery 84 var også umulig at få fat i.

Jeg endte op med en Cannondale Capo:

9pr1-blk1.jpg

som skal afhentes i morgen. Får monteret lås på, men det er indtil videre også det eneste. Det er federe (og nok mere sikkert) med en stor kædelås, men når cyklen er til hverdagsbrug gør det det meeeget nemmere at have en fastmonteret lås. Har desuden købt nogle små skærme, som forholdsvis nemt kan tages af og på - indtil videre skal de ikke på.

Gearingen endte vist ud med 48 eller 50 foran og 18 bagved. Desuden er det meget muligt jeg skifter til et bullhorn-styr, men ved det ikke helt endnu.

Link to comment
Share on other sites

Får monteret lås på, men det er indtil videre også det eneste.

Køb for gud skyld en U-lås(Kryptonite eller ABUS), så du kan låse cyklen fast til noget når du stiller den. Ellers vil jeg godt love at du ikke har den lang tid.

Men feeed cykel :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Køb for gud skyld en U-lås(Kryptonite eller ABUS), så du kan låse cyklen fast til noget når du stiller den. Ellers vil jeg godt love at du ikke har den lang tid.

Men feeed cykel :4thumbup:

Yeah, det køber jeg også. Men for en sikkerheds skyld ville jeg også have en alm på, så jeg ikke er fuldstændig afhængig af at skulle have en stor kædelås med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

August. . . måneden på året med flest cykeltyverier og ja, nu blev det min tur. Hvorfor tager nogen min cent. basic singlespeed som har mange miles og år på bagen? :nonono:

Derfor fandt jeg stor nytte af denne tråd og har besluttet mig for, at tage ud og se på MBK - Retro RS Pista 1 gear '09. Derfor vil jeg høre dig, Maxpower om glæden stadig er i top over denne aldeles fede cykel!?

Lige at tilføje, singlespeed er imo det bedste at køre med i kbh. Det funger' bare.

Link to comment
Share on other sites

August. . . måneden på året med flest cykeltyverier og ja, nu blev det min tur. Hvorfor tager nogen min cent. basic singlespeed som har mange miles og år på bagen? :nonono:

Min 1½ år gamle Avenue, der bestemt ikke var flot og skinnende, blev hapset lige ved siden af kærestens sprit-nye cykel. Svært at vide hvorfor det lige var dén der forsvandt og ingen andre i rækkerne.

Derfor fandt jeg stor nytte af denne tråd og har besluttet mig for, at tage ud og se på MBK - Retro RS Pista 1 gear '09. Derfor vil jeg høre dig, Maxpower om glæden stadig er i top over denne aldeles fede cykel!?

Lige at tilføje, singlespeed er imo det bedste at køre med i kbh. Det funger' bare.

Glæden er bestemt stor for MBK Retro og for fixie generelt... med enkelte forbehold.

Først og fremmest er den tung af en singlespeed at være. Har dog ikke vejet den, men let er den ikke, og selvom den ser fed ud med de lakerede skærme (der desværre hurtigt for lidt buler og ridser), så ser det bare mere elegant ud med de afpillede låger. På det punkt er den dog så meget en hverdagscykel, at den skal have en eller anden form for skærm på alligevel.

Og den anden lille ting er at der allerede er visse møtrikker der er rustet temmelig meget (og den er altså kun et ½ år gammel). Dem der holder bremserne fast både for og bag, og i hvert fald den ene af møtrikkerne der holder pedalarmen ind i kranken. Det står også på min todo-liste lige at få svinget forbi cykelpusheren og høre om de ikke kunne sætte nogle lidt mere rustbeskyttede nogle på. :wink:

MBK'en er pissefed synes jeg, især pga. lakeringen, men skulle jeg have ny cykel nu ville jeg nok gå efter et lettere stel - dog helt sikkert stadig bullhorn styr, og så afmonterbare skærme muligvis.

Link to comment
Share on other sites

Død og helvede. . .

MBK retro rs er udsolgt overalt. x(

Jeg troede ellers lige, at det ville være så nemt at finde ny cykel.

Lad mig høre, Maxpower, så du nærmere på Basic Classic 1 gear, da du var på cykeljagt?

Hehe, jeg følte mig også meget unik efter jeg fik min, indtil jeg så en anden. :laugh: Der gik dog alligevel nogle uger.

Først havde jeg Trek District i kikkerten, men den var ikke til at opdrive på daværende tidspunkt.

Så var jeg i Rolsted og prøvede verdens mest kedelige cykel, derefter MBK'en hos Loke Cykler og jeg var solgt. :bigsmile:

Basic Classic ser lige lovlig olschool ud til min smag. Jeg havde online-kig på Basic Free fra Centurion (og de andre jeg nævner i første indlæg), men da jeg så MBK'en var det ret tydeligt at ingen af de andre kandidater kunne nå den til krankboksen i bling-faktor. :tongue:

Skal du have en friløb eller fixie?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg følte mig også meget unik efter jeg fik min, indtil jeg så en anden. :laugh: Der gik dog alligevel nogle uger.

Først havde jeg Trek District i kikkerten, men den var ikke til at opdrive på daværende tidspunkt.

Så var jeg i Rolsted og prøvede verdens mest kedelige cykel, derefter MBK'en hos Loke Cykler og jeg var solgt. :bigsmile:

Basic Classic ser lige lovlig olschool ud til min smag. Jeg havde online-kig på Basic Free fra Centurion (og de andre jeg nævner i første indlæg), men da jeg så MBK'en var det ret tydeligt at ingen af de andre kandidater kunne nå den til krankboksen i bling-faktor. :tongue:

Skal du have en friløb eller fixie?

Efter en håbløs jagt har jeg besluttet mig for en basic classic 1 gear. Det er den der minder mest om min gamle cykel og så er den lidt kool når den ser så antik ud.

Friløb eller fixie, det spiller ikke den store rolle, og cent. laves ikke med fixie såvidt jeg er underrettet.

Bling-faktor kan være farligt for sin cykel, hvis den har for meget er den væk næste dag! Dog ærgrer jeg mig over, at jeg ikke kan opstøve en retro rs pista. Den er virkelig fed. meeeen så må jeg bare køre på min NC890 - ultegra sl - racer når jeg har behov for at vise bling-faktor ;)

Men en lille tanke. . . Gad vide, om det er muligt at ombygge sin cykel til remtræk? For det ser oprigtigt, megablæret ud!

Link to comment
Share on other sites

Friløb eller fixie, det spiller ikke den store rolle, og cent. laves ikke med fixie såvidt jeg er underrettet.

Det gør ret stor forskel ift hvordan cyklen er at bruge.

Ang bling har du selvfølgelig ret, men jeg håber dog at hvis cykeltyven er på rov af økonomiske årsager, så kigger han ikke på bling, men på hvad cyklen reelt har af værdi. Min fine Pista er jo ikke dyrere end så mange andre anonyme og kedelige cykler. Avenue, Ghost, Felt, Specialized osv osv forestiller jeg mig er i lidt højere kurs. Og i sidste ende har man trods alt stadig et villigt forsikringsselskab, selvom man ikke slipper for bøvlet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har du set denne singlespeed/fixie cykel? http://www.fixieclub.dk/Fixie/Singlespeed-...-Blue-2010.html

Nå, lidt før jeg havde planlagt det skal jeg nu have ny cykel, da min trofaste Avenue ikke holdt hvor jeg havde parkeret den i morges. :-(

Det var en Airbase med 8 udvendige gear og rullebremser.

Jeg havde egentlig næsten udset mig en Avenue Spirit 3000 med 8 udvendige og skivebremser som min næste cykel her indtil for et par måneder siden.

For på det seneste har jeg fået smag for det lidt mere simple og jeg har prøvet at køre den nogle dage som single-speed, hvilket faktisk er rigtig rart og formentlig endnu sjovere hvis den rent faktisk var en single-speed.

SÅ nu vil jeg have mig en single-speed cykel (tror jeg :laugh:), spørgsmålet er bare hvilken.

Jeg forestiller mig den skal have friløb og formentlig fælg-bremser - selvom rullebremser er dejlige og vedligeholdelsesfrie, så er det nogle tunge sataner at slæbe rundt på, og skivebremser giver ikke så meget mening på en single-speed tænker jeg.

Avenuen var også rimelig sporty i sin geometri hvilket passede mig fint.

Muligheder (andre forslag er bestemt velkomne):

Link to comment
Share on other sites

har du set denne singlespeed/fixie cykel? http://www.fixieclub.dk/Fixie/Singlespeed-...-Blue-2010.html

Tak for forslaget, men nu er det snart 3/4 år siden jeg fik købt min "nye" cykel.

Ellers fed nok låge, bortset fra at lakeringen er lige lovlig oldschool til mig og så skulle pedalerne i hvert fald ikke være tåclips. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bull horn fungerer godt men de kan godt virke lidt lange hvis man skal helt ud i hornene og dem jeg har prøvet har heller ikke haft helt den stivhed jeg foretrækker.

På min gear løse vinter låge bruger jeg et gammelt racer styr der er vendt på hovedet og derefter savet af så det ligner et kort Bullhorn styr. Det giver lige 5-10 cm og virker Ultra stift. Vil man have det længere kan man evt bruge længere frempind. Det negative ved denne løsning er at det lige stykke man kan have sine hænder på er lidt kort. Jeg syntes dog det fungerer rigtigt godt. Jeg tror iøvrigt jeg har et gammelt Bull horn styr liggende i garagen hvis du betaler portoen ... Tjekker i aften!

Edit: Beklager - jeg huskede forkert. Bullhorn styret røg sammen med en cykel jeg total skadede. Der er et gammelt racerstyr du kan overtage og save i men du kan sikkert finde et nyt til næsten samme pris som portoen ....

Jeg overvejer samme model, save et gl. racerstyr til bullhorn. Men har ikke helt styr på hvor jeg skal save, kan du give et hint? Jeg har dog gear på, men går ikke udfra jeg behøver nyt gearskifte?

/Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg overvejer samme model, save et gl. racerstyr til bullhorn. Men har ikke helt styr på hvor jeg skal save, kan du give et hint? Jeg har dog gear på, men går ikke udfra jeg behøver nyt gearskifte?

/Lars

Sæt bremserne omvendt på så kan du nemt fornemme hvor der skal skæres for at bremserne sidder fornuftigt. Du skal dog være opmærksom på at det ikke er alle styr der er egnede da buen starter for tidligt og der derfor ikke bliver meget plads til dine hænder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share