Ny cykel - nu med færre gear


MaxPower
 Share

Recommended Posts

OMG!!! OMG!!! OMG!!!

Jeg har lige købt en blå racer magen til Maxpowers!!! Tak for samtalen Jesper, det hjalp supermeget og der var ingen tvivl om, at jeg kun skulle have en 55'er!

OMG!!! Det er den lækreste cykel, jeg har set længe!!!

OMG!!! Den kører vel nok superlækkert!!!

OMG!!! Jeg må ud og wanke!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

:laugh:

Man kan sgu da heller ikke have noget for sig selv mere, bare fordi man fortæller en smule om det på nettet. :tongue:

Jeg håber du nævnte mig som reference, så jeg kan prøve at få tiltusket mig lidt rabat hvis jeg skal have mere grej dernede fra.

Tillykke med den og jeg er spændt på at høre hvad du synes om 46/16 efter et stykke tid. :bigsmile:

Som jeg fortalte Kauf har det tungere gear da taget toppen af accelerationen, så i stedet for at jeg før var 5-10 meter foran alle på den anden side af lyskrydset er jeg nu kun en lille smule foran. :wink:

Jeg synes ikke jeg har behov for specielt høj topfart så når 46/19 (mit gamle 3.) har været helt fint til dagligt og kun sjældent på mine hverdagsture har jeg været i nærheden af "spinout", så tror jeg de 46/18 (mit gamle 4.) der nu kommer på er lige i øjet. Samme gearing skulle også gerne være lige en smule lettere at træde på en singlespeed.

De 46/16 svarer også til 5./6. gear på min gamle 8-speed, så det er ikke så mærkeligt den er lidt tung. Jeg skiftede kassette i sommers, hvor mit ellers meget lave førstegear (23 eller 25 tror jeg) blev til en 21'er, og det har da også taget lidt tilvænning ikke at kunne fyre den helt så meget af fra startlinjen.

salt ->

Fin låge (selvom den er rød). Det virker dog som om stellet er bøjet deromme bagved - skal det virkelig være sådan? :tongue:

Så vidt jeg kan se er det en mountainbike bagskifter der sidder på. Hvad er pointen med sådan én på en streetbike?

Jeg har også stenet lidt over de hjul i øvrigt - skægt design og jeg kunne godt tænke mig at se hvordan de ser ud i fart. Selvom jeg jo nok ikke selv kunne se det hvis jeg sad på cyklen. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

MaxP: Sådan en Deore bagskifter er et fint valg til en gaderacer. Kan tage op til 30 tænder bagude og er mere robust end race grupperne -så det er der god fornuft i...

Men ja - underlig knækket cykel... men farven er da :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det smarte ved at fravælge gearene?

Kan da godt se de cykler der er postet er smarte, men et indvendigt gear fucker vel ikke designet op?

Kan ikke helt følge det må jeg sige :smile:

Bedre kraftoverførelse, mindre vedligeholdelse og vægt.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Bedre kraftoverførelse, mindre vedligeholdelse og vægt.

Kan jeg godt se. Men det er da usansynligt så lidt vedligeholdelse der der ved et indvendig gear. Det med kraftoverførelse og vægt må da også være yderst begrænset. Men okay, jeg er nok bare ikke cykelnørd nok til at kunne se fordelene :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan singlespeed'er jeg min egen cykel?

Kommer an på hvad din cykel er udstyret med idag.

har den udvendigt gear og "slidserne" som hjulet sidder i er vandrette er det ret simpelt og billigt men har den lodrette "slidser" kræver det en kædestrammer eller et specielt nav for at det skal blive godt.

Arne: Et MTB gear er ikke mere robust snarere tværtimod pga den lange arm der faktisk ret nemt bøjes. Til gengæld fungerer det bedre når der virkeligt er mudret. Et almindeligt racer gear kan faktisk osse tage casetter op til omkring 28-29 tænder uden problemer hvilket er alt rigeligt til gadebrug.

Link to comment
Share on other sites

Heino Cykler skriver om indvendige gear - så kan vi bagefter diskutere hvor inhabile de er, når de cirka sælger alt andet end cykler med indvendige gear :smile:

Sports- og Fitness cykler

Sportscykler, Fitness cykler Trekking cykler og en del andre navne dækker over en

række forskellige letvægtscykler. Disse cykler kan være alt fra

racercykler uden racerstyr til en sporty cykel medindvendige gear.

Hos os finder du meget få cykler med indvendige gear.

Dette skyldes at vi primært er kendt for at sælge cykler til sport og

længere transport, samt fritidscykler der giver stor køreglæde.

Fakta om indvendige gear:

1. Dit kørselsbehov bør maksimalt være 8 km om dagen, da indvendige gear har en begrænset holdbarhed og er dyre at reparere.

2. Indvendige gear giver cyklen en ekstra vægt på 3-4 kg.

3. Der er et stort energitab i indvendige gear. Op til ¼ af din energi gå tabt i transmissionen.

Tallene lyder lige i den høje ende synes jeg. 3-4 kg mere i sådan en klump ift en udvendig kassette og bagskifter lyder meget voldsomt.

Slog lige shimano nexus indvendige gear op. De vejer 1,75-2kg.

Link to comment
Share on other sites

Indvendige gear er som mp skriver meget tunge og der går forholdsvis meget energi tabt.

Jeg synes køreglæden ved at køre single speed er højere end på en cykel med gear.

Der bare noget rart ved ikke at skulle skifte gear. Da jeg skiftede til single speed, gik det op for mig hvor meget tid man faktisk bruger på at skifte gear.

Er det noget i anden ss'ere har lagt mæke til? :laugh:

Efter noget tid går det op for en hvor klodsede bremser er og så skifter man til at køre fix, og så bliver det for alvor sjovt

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvad din cykel er udstyret med idag.

har den udvendigt gear og "slidserne" som hjulet sidder i er vandrette er det ret simpelt og billigt men har den lodrette "slidser" kræver det en kædestrammer eller et specielt nav for at det skal blive godt.

Øv, den ser ret lodret ud synes jeg, det er jo ikke fedt hvis jeg skal have kædestrammer på :(

Link to comment
Share on other sites

Øv, den ser ret lodret ud synes jeg, det er jo ikke fedt hvis jeg skal have kædestrammer på :(

Så slemt er det nu heller ikke ....

Dette kit fra DMR indeholder ca hvad du skal bruge.

Men alternativt så find en gammel brugt stål racer cykel til 3-500 kr og så byg den om. Så har du en perfekt vinter cykel der kun kræver minimal vedligeholdelse.

edit:

Tilføjer lige et link til de specielle nav der osse kan løse problemet fra White Industries

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

salt ->

Fin låge (selvom den er rød). Det virker dog som om stellet er bøjet deromme bagved - skal det virkelig være sådan? :tongue:

Så vidt jeg kan se er det en mountainbike bagskifter der sidder på. Hvad er pointen med sådan én på en streetbike?

Jeg har også stenet lidt over de hjul i øvrigt - skægt design og jeg kunne godt tænke mig at se hvordan de ser ud i fart. Selvom jeg jo nok ikke selv kunne se det hvis jeg sad på cyklen. :laugh:

Jeg kan afsløre at farven på min cykel ikke er den samme som på billedet... :ninja:

Mht. gearet så har jeg sgu ikke lige nørdet det nok.

Mine hjul er cool.

Link to comment
Share on other sites

Så slemt er det nu heller ikke ....

Dette kit fra DMR indeholder ca hvad du skal bruge.

Men alternativt så find en gammel brugt stål racer cykel til 3-500 kr og så byg den om. Så har du en perfekt vinter cykel der kun kræver minimal vedligeholdelse.

edit:

Tilføjer lige et link til de specielle nav der osse kan løse problemet fra White Industries

Nu er det jo sådan at der sidder en krank med tre klinger på og en kassette med otte, hvad gør man ved det?

Jeg kører i øvrigt 52/17 for tiden kan jeg se, boom jeg er vild :devil:

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo sådan at der sidder en krank med tre klinger på og en kassette med otte, hvad gør man ved det?

Jeg kører i øvrigt 52/17 for tiden kan jeg se, boom jeg er vild :devil:

Kan du pille klingerne af? I så fald skal du nok have fat i nogle kortere klingebolte til at spænde din ene klinge fast. http://www.ongear.dk/shop/advanced_search_...rds=klingebolte

Chain line kan justeres i kittet vha. spacerne.

Jeg har selv haft et ligende kit (- kædestrammer). Det fungerede udmærket. Eneste klagepunkt er godstykkelse af tandhjulet (for smalt), så det kan lave hakker i navet.

http://www.sheldonbrown.com/singlespeed.html

Edit: http://www.webcyclery.com/customer/pages.p...mp;mode=preview Forklarer det faktisk meget godt.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Kan du pille klingerne af? I så fald skal du nok have fat i nogle kortere klingebolte til at spænde din ene klinge fast. http://www.ongear.dk/shop/advanced_search_...rds=klingebolte

Chain line kan justeres i kittet vha. spacerne.

Jeg har selv haft et ligende kit (- kædestrammer). Det fungerede udmærket. Eneste klagepunkt er godstykkelse af tandhjulet (for smalt), så det kan lave hakker i navet.

http://www.sheldonbrown.com/singlespeed.html

Jeg er lidt af en n00b, jeg har denne cykel, fortæller det jer noget?

Link to comment
Share on other sites

Har du alm. værktøj og hænderne nogenlunde skruet på?

Køb DMR kittet, den her (eller ligende), den her (eller ligende) og den her (eller ligende).

Pil bagskifter og kassette af.

Installér DMR kit, så kæden er lige når den er på hhv. bagerste tandhjul og midterste klinge.

Afkort kæden så den passer.

Voilá singlespeed med en grim krank :)

42/16 burde være en OK udveksling.

Link to comment
Share on other sites

Har du alm. værktøj og hænderne nogenlunde skruet på?

Køb DMR kittet, den her (eller ligende), den her (eller ligende) og den her (eller ligende).

Pil bagskifter og kassette af.

Installér DMR kit, så kæden er lige når den er på hhv. bagerste tandhjul og midterste klinge.

Afkort kæden så den passer.

Voilá singlespeed med en grim krank :)

42/16 burde være en OK udveksling.

Ja jeg har, og min far har cyklet meget så han ved en masse om det og har i øvrigt en masse dele og værktøj liggende. Måske skulle jeg bare score hans 90'er Batavus ramme i Reynolds 531 og pimpe den, jeg tror endda han har bullhorn styr og enkeltstartsgreb liggende.

Link to comment
Share on other sites

Reynolds 531 er lækkert :)

Den har sikkert også vertikale drops-outs så du slipper for kædestrammeren?

Afhængigt af hvor gammel den er, han den muligvis skruekrans i stedet for kassette, hvilket kan gøre tingene lidt mere besværlige (medmindre man selv kan strikke hjul).

Link to comment
Share on other sites

Reynolds 531 er lækkert :)

Den har sikkert også vertikale drops-outs så du slipper for kædestrammeren?

Afhængigt af hvor gammel den er, han den muligvis skruekrans i stedet for kassette, hvilket kan gøre tingene lidt mere besværlige (medmindre man selv kan strikke hjul).

På et tidspunkt havde han vist også en gammel colnago ramme liggende, måske det er den, der skal fixes up. Så kan jeg tilfældigvis køre forbi Odense Cykle Club når de starter træning og se dem få erigeret penis. :smile:

Men tak for tippene, jeg vil se på det når jeg får tid, det kunne være god lir, jeg skifter alligevel stort set aldrig gear :smile:

Link to comment
Share on other sites

Reynolds 531 er lækkert :)

Den har sikkert også vertikale drops-outs så du slipper for kædestrammeren?

Afhængigt af hvor gammel den er, han den muligvis skruekrans i stedet for kassette, hvilket kan gøre tingene lidt mere besværlige (medmindre man selv kan strikke hjul).

Det gør det faktisk meget nemmere da du så bare køber en bmx krans der passer perfekt på sådan et skrue nav.

Link to comment
Share on other sites

Det gør det faktisk meget nemmere da du så bare køber en bmx krans der passer perfekt på sådan et skrue nav.

Yep, men så sidder kæden (muligvis) ad helvede til. Mit gamle Suntour 6sp bagnav skulle spaces ~11mm til højre for at få en god kædebane og så står fælgen pludseligt ikke midt over navet længere (hvorfor det ville være fedt selv at kunne strikke hjul).

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share