Ny cykel - nu med færre gear


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Yep, men så sidder kæden (muligvis) ad helvede til. Mit gamle Suntour 6sp bagnav skulle spaces ~11mm til højre for at få en god kædebane og så står fælgen pludseligt ikke midt over navet længere (hvorfor det ville være fedt selv at kunne strikke hjul).

Edit: Ved du forresten om der findes bash rings i 144BCD?

Ved 2 klinger foran passer det rimeligt med inderste klinge. Er man heldig kan man bytte de 2 foreste så du har 52 klingen sidennde inderst men på en del stel vil det gå imod stellet. Her bliver man så nød til at bruge en 42 klinge men jeg er ikke sikker på at BMX kransen kan fåes mindre end 17. Det må i lige selv tjekke.

Bash rings: Aner ikke om du kan finde dem i den størrelse .....

Jeg kan sagtens selv strikke et hjul men det kan nærmest ikke betale sig med de priser der er på færdige hjul idag. de Billigste hjulsæt fåes jo til under 1000 kr for et sæt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ved 2 klinger foran passer det rimeligt med inderste klinge. Er man heldig kan man bytte de 2 foreste så du har 52 klingen sidennde inderst men på en del stel vil det gå imod stellet. Her bliver man så nød til at bruge en 42 klinge men jeg er ikke sikker på at BMX kransen kan fåes mindre end 17. Det må i lige selv tjekke.

Er det bare sådan en?

Min far skriver det er en Colnago Columbus SL ramme og at der er fuld Campagnolo til den, mere ved jeg ikke, skal den bare skrælles for skiftere osv. og så have sat sådan en bmx krans på, tilpasset kæden og så er jeg flyvende?

Link to comment
Share on other sites

Ved 2 klinger foran passer det rimeligt med inderste klinge. Er man heldig kan man bytte de 2 foreste så du har 52 klingen sidennde inderst men på en del stel vil det gå imod stellet. Her bliver man så nød til at bruge en 42 klinge men jeg er ikke sikker på at BMX kransen kan fåes mindre end 17. Det må i lige selv tjekke.

Bash rings: Aner ikke om du kan finde dem i den størrelse .....

Jeg kan sagtens selv strikke et hjul men det kan nærmest ikke betale sig med de priser der er på færdige hjul idag. de Billigste hjulsæt fåes jo til under 1000 kr for et sæt.

Har fundet frem til at det ikke er en bash guard men en chainring guard jeg mangler. Kan finde én til ~100$ men det er latterligt dyrt IMO.

Min inderste klinge giver en kædebane på 42mm, hvilket ingenlunde passer til mit gamle nav.

'Normale' BMX kranse findes ned til 16t.

Fandt også frem til at det var nemmere (og næsten billigere) at købe nyt baghjul end at strikke det gamle om.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare sådan en?

Min far skriver det er en Colnago Columbus SL ramme og at der er fuld Campagnolo til den, mere ved jeg ikke, skal den bare skrælles for skiftere osv. og så have sat sådan en bmx krans på, tilpasset kæden og så er jeg flyvende?

Hvis navet er til frikrans (i stedet for kassette), frikransen passer til kæden (Jeg vil tro kæden på Colnagoen er 3/32-del mens BMX typisk er 1/8-del) og kædebanen er OK, så ja.

Hvis navet er til kassette skal du bruge et conversion kit. Nogle frikranse passer til begge kædestørrelser. Kædebanen (frikrans) skal justeres på bagnavnet og fælgen rettet ind.

Jeg har det her: http://cgi.ebay.co.uk/Suntour-16t-Freewhee...%3A1|240%3A1318

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale en 1/8 kæde da den er mere stiv hvilket giver den mindre tilbøjelighed til at hoppe af. Den optimale løsning er med casette navet da du her i højere grad kan justere kædelinien.

Men det nemmeste er næsten at gå igang og så tage det som det kommer ....

edit: Og så må jeg næsten hjem og finde mit gamle nav frem og måle efter hvordan kædelinien egentligt var ... Det virkede men om det var optimalt ved jeg ikke.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se i har besat tråden og gjort det til en singlespeed-conversion-snak. :laugh:

Helt fint.

Så jeg vil indtil videre runde af med at sige det blå lyn nu er hentet igen fra cykelmanden, der satte en 18'er bagpå og lige fik strammet den op hist og her hvor der var lidt mislyde, så nu er den helt perfekt. :w00t:

46/18 er lige mit gear - tilpas i starter og ikke tungt på noget tidspunkt i de tempi jeg typisk bevæger mig i på cykel (dvs hjemturen i dag). Og jeg kan køre rigelig hurtigt før jeg bliver presset på kadancen. Men gearingen skal helt sikkert heller ikke være lavere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører 46x16 (700x25c dæk). Den er nok liiige i overkanten for tiden (har ikke cyklet i 7mdr), men når 'formen' kommer tilbage bør det ikke være noget problem. Jeg vejer også lidt mere end dig, hvilket sikkert er en fordel. Det er pissehårdt at cykle hjem fra træning i dag, hvilket jeg tilskriver den lange pause.

Jeg så desuden en Retro Pista i går og du har helt sikkert ret med farven. Den er meget federe live.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg også handlet, det blev til denne model MBK retro og umiddelbart er jeg super glad for den. Den kører fantastisk og er (synes jeg) relativ pæn at se på, dog er sædet mutcho grimt, men det kan heldigvis skiftes. ANER ikke hvorledes modstanden/gearing er i forhold til jeres "tælleri", men umiddelbart virker det fint :bigsmile: Desuden var prisen overkommelig - 3100kr ex lås.

Link to comment
Share on other sites

Indvendige gear er som mp skriver meget tunge og der går forholdsvis meget energi tabt.

Jeg synes køreglæden ved at køre single speed er højere end på en cykel med gear.

Der bare noget rart ved ikke at skulle skifte gear. Da jeg skiftede til single speed, gik det op for mig hvor meget tid man faktisk bruger på at skifte gear.

Er det noget i anden ss'ere har lagt mæke til? :laugh:

Ja, det kan lyde meget underligt, men det er virkelig en fed fornemmelse ikke at skulle tænke på gear overhovedet.

"Speeder" og bremser, og det er det.

Efter noget tid går det op for en hvor klodsede bremser er og så skifter man til at køre fix, og så bliver det for alvor sjovt

Nu jeg har tandhjulet siddende på den anden side så skal fix da nok prøves på et tidspunkt - til sommer måske.

Jeg læste godt at den gode Sheldon anbefaler at man hopper direkte på fix når man skifter til singlespeed og kun går "tilbage" til friløb hvis man føler det nødvendigt. Det er muligt han har ret (i nogle tilfælde), men jeg er ikke overbevist og synes det virker en smule usikkert i bytrafik.

Kan også godt love at bremserne bliver på - jeg er ikke sindsyg og det ville så i øvrigt gøre cyklen ulovlig. :nono::laugh:

Indtil da kan jeg køre nogle ture hvor jeg bare lader som den er fixed. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Er det bare mig der er super lee' siden jeg synes 52/17 er fint, eller er det specs på Scotts hjemmeside, der lyver?

well -det er lidt tung hvis man vil dragrace fra stående start... når man først er oppe i fart -så er det sådan et hygge rulle derud af gear på raceren :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg jo også 46/16 på min fikse racer.

Når jeg kommer op i fart, savner jeg sgu' lige at kunne give den et hak ekstra.

Dette vil jeg dog på ingen måde bytte for at skulle skifte gear - det er godt nok fedt at køre uden.

Så sent som idag, savnede jeg at kunne give den det ekstra hak på vej ned af en bakke.

Da jeg nåede foden af bakken og skulle op på den anden side.. savnede jeg.. OVERHOVEDET ikke det ekstra hak op.

Min 46/16 bliver siddende hvor den er, da en tungere vil være røv op af bakke og en lettere vil få mine ben til at hjule rundt, til jeg er blå i hovedet.

Søren W - Hvis der helt fladt, kan du vel sagtens køre med 52/17. Jeg tror, at den bliver tung op af Valby bakke, men så må du jo køre rundt om istedet.

Som skrevet tidligere er alfa og omega for mig, hvor hurtigt jeg kan accelerere fra kryds til kryds. Med 46/16'eren virker dette enormt godt for mig, og så kan jeg sagtens leve med, at der bliver klippet lidt af topfarten.

Det er et spørgsmål om temperament og kørestil. - Og stuuuhre lår!!!

Link to comment
Share on other sites

52/18 og 46/16 svarer stort set til hinanden.

jeg kører pt 53/18 og tiltrods for at den daglige transport er over 2-3 større bakker i Aalborg syntes jeg ikke det er for tungt. Man kan fint holde hastigheden oppe omkring de 33-35 med den gearing når det er ud af ligevej.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der ved, om der er nogle forhandlere i Århus, der har nogle sigle speed cykler med bullhorn styr. Har været i Rask Cykler, Hermansen Cykler og Fri Cykler i Thorvaldsensgade og ingen af dem havde nogle udstillet, men kunne godt bestille dem hjem, hvis jeg var sikker på, at jeg ville købe den de bestilte hjem.

Mere specifikt er jeg på jagt efter Avenue Airbase Pista, men lignende cykler har også interesse.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Er der nogen der ved, om der er nogle forhandlere i Århus, der har nogle sigle speed cykler med bullhorn styr. Har været i Rask Cykler, Hermansen Cykler og Fri Cykler i Thorvaldsensgade og ingen af dem havde nogle udstillet, men kunne godt bestille dem hjem, hvis jeg var sikker på, at jeg ville købe den de bestilte hjem.

Mere specifikt er jeg på jagt efter Avenue Airbase Pista, men lignende cykler har også interesse.

Tror du godt nok du kan nøjes med en single speed i bakket Århus?

Link to comment
Share on other sites

Tror du godt nok du kan nøjes med en single speed i bakket Århus?

Tja. Tror faktisk godt jeg kan. Jeg kører næsten altid i samme gear om jeg kører op ad bakke eller lige ud. Det sted, hvor jeg nok vil komme til at savne det er, når det går nedad, men det vil jeg nok kunne leve med

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Max (og andre):

Fungerer det godt nok med Bullhorn? Jeg kunne godt blive nervøs for at bremserne sad for langt ude, hvis man var nødt til at bremse hurtigt op. Jeg har selv et fladt styr, men det føles for kort (jeg sidder for oprejst) til lange stræk.

Link to comment
Share on other sites

Max (og andre):

Fungerer det godt nok med Bullhorn? Jeg kunne godt blive nervøs for at bremserne sad for langt ude, hvis man var nødt til at bremse hurtigt op. Jeg har selv et fladt styr, men det føles for kort (jeg sidder for oprejst) til lange stræk.

Det fungerer aldeles uproblematisk. Jeg holder som regel så jeg kan nå bremserne direkte eller lige lidt længere nede af den fremadrettede del af styret, så jeg bare skal rykke hænderne et par cm frem for at få fat i bremserne. Kun sjældent holder jeg på det stykke der går på tværs, og der er selvfølgelig lidt længere reaktionstid til bremserne.

Link to comment
Share on other sites

Max (og andre):

Fungerer det godt nok med Bullhorn? Jeg kunne godt blive nervøs for at bremserne sad for langt ude, hvis man var nødt til at bremse hurtigt op. Jeg har selv et fladt styr, men det føles for kort (jeg sidder for oprejst) til lange stræk.

Bull horn fungerer godt men de kan godt virke lidt lange hvis man skal helt ud i hornene og dem jeg har prøvet har heller ikke haft helt den stivhed jeg foretrækker.

På min gear løse vinter låge bruger jeg et gammelt racer styr der er vendt på hovedet og derefter savet af så det ligner et kort Bullhorn styr. Det giver lige 5-10 cm og virker Ultra stift. Vil man have det længere kan man evt bruge længere frempind. Det negative ved denne løsning er at det lige stykke man kan have sine hænder på er lidt kort. Jeg syntes dog det fungerer rigtigt godt. Jeg tror iøvrigt jeg har et gammelt Bull horn styr liggende i garagen hvis du betaler portoen ... Tjekker i aften!

Edit: Beklager - jeg huskede forkert. Bullhorn styret røg sammen med en cykel jeg total skadede. Der er et gammelt racerstyr du kan overtage og save i men du kan sikkert finde et nyt til næsten samme pris som portoen ....

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Jeg så lige denne her i dag, Giant Bowery 84, rigtig fed, hvis man ser bort fra det rædselsfulde styr :crazy:

Sick!

Sadlen er jeg dog heller ikke så vild med.

Btw: Jeg skal have konverteret den blå til fixie her i påsken (dvs vendt baghjulet). Uhh, det bliver godt. :bigsmile:

Forleden så jeg for første gang en anden på samme model cykel som min. Her kørte jeg lige og følte mig meget speciel. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share