Dumbellpres, Klik/klonk eller ej?


Equilibrium
 Share

Recommended Posts

Har I nogensinde overvejet, hvorfor næsten SAMTLIGE styrketrænende individer, siger at klodserne skal ind og "røre" hinanden, for at have den korrekte afslutning på Dumbellpress-øvelsen...?

- jeg går ud fra den antagelse, at man presser håndvægten "lige" op...

- Uanset hvor meget bevægelsesanalyse jeg laver på øvelsen, så kan jeg ikke komme frem til den konklusion, at det er dét der skal diffinere om øvelsen af korrekt eller ukorrekt udført...

Jeg forestiller mig at det muligvis kan have en sammenhæng med Full ROM at gøre, da man med samlede klodser vil have en større stabilitet ved Full ROM... - meeeen...

Spørger man en klassisk BB'er så vil svaret ALTID være at de skal have kontakt ved øvelsens afslutning

- men hvorfor?

Er det bare en af de utallige fitnessmyter...?

Link to comment
Share on other sites

Har I nogensinde overvejet, hvorfor næsten SAMTLIGE styrketrænende individer, siger at klodserne skal ind og "røre" hinanden, for at have den korrekte afslutning på Dumbellpress-øvelsen...?

- jeg går ud fra den antagelse, at man presser håndvægten "lige" op...

- Uanset hvor meget bevægelsesanalyse jeg laver på øvelsen, så kan jeg ikke komme frem til den konklusion, at det er dét der skal diffinere om øvelsen af korrekt eller ukorrekt udført...

Jeg forestiller mig at det muligvis kan have en sammenhæng med Full ROM at gøre, da man med samlede klodser vil have en større stabilitet ved Full ROM... - meeeen...

Spørger man en klassisk BB'er så vil svaret ALTID være at de skal have kontakt ved øvelsens afslutning

- men hvorfor?

Er det bare en af de utallige fitnessmyter...?

Jeg fik en gang tippet om at DB's ikke skal røre hinanden i toppen for at gi mest mulig stress på bryst musklerne. (Man skulle slappe en tand af hvis de klasker sammen)

Om det passer er jeg ikke 100 på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik en gang tippet om at DB's ikke skal røre hinanden i toppen for at gi mest mulig stress på bryst musklerne. (Man skulle slappe en tand af hvis de klasker sammen)

Om det passer er jeg ikke 100 på.

Præcis - DEN udtalelse kan jeg også meget bedre forholde mig til...

Link to comment
Share on other sites

Det er helt ligegyldigt i forhold til alle de andre faktorer, der kan ændres på, gør som du synes.

Spørgsmålet gik ikke så meget på hvordan jeg selv skulle køre øvelsen selv - men mere om der var nogle faktorer jeg ikke selv har kendskab til, der kunne gøre at overnævnte udtalelse, kunne have sin oprigtighed ...

Link to comment
Share on other sites

Det giver ingen mening at sige man "slapper af" fordi håndvægtene rører hinanden i 1/100 s

Der er mange der benytter det som en slags "pause" når de er fuldt extenderet i armene - det er set før ;-)

... men igen, vi bevæger os væk fra trådens spørgsmål ... Hvilket var om der er nogle fysiologiske parametre jeg har ikke har kendskab til, som gør at at man altid har hørt at håndvægtene skal ind og daske til hinanden...

Link to comment
Share on other sites

Der er mange der benytter det som en slags "pause" når de er fuldt extenderet i armene - det er set før ;-)

Det har jo ikke noget at gøre med om håndvægtene rører hinanden, man kan sagtens holde pause uden de gør dette. I øvrigt er der ikke noget skidt i at holde en kort pause i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Tværtimod synes jeg faktisk at det kræver ekstra anstrengelser på de tungere vægte, at få håndvægtene til at røre hinanden i toppen. Men kommer selvf også an på håndvægtens udformning (bredde osv). Men synes helt klart at jeg kan mærke forskel på et sæt hvor jeg kun kører lige op og et sæt hvor jeg presser vægtene sammen i toppen. Jeg foretrækker det sidste..

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoppede da jeg fik en flig af maling fra vægtene, i øjet :x

Det var også en af mine nærdødsoplevelser som fik mig til at stoppe med det pjat. :laugh: Kunne ikke forstå hvorfor jeg havde sådan nogle små sorte pletter i håndklædet når jeg tørrede panden, og så var det fordi maling/legering etc. skaldede af fordi man slog håndvægtene sammen.

Så holdt jeg op med det.

Link to comment
Share on other sites

En rigtig BB'er banker selvfoelgelig vaegtene sammen i toppen saa det larmer i hele centeret. Det er jo vigtigt at annoncerer at man traener tungt :laugh: Er man bange for at faa maling i oejnene, saa maa man tage solbriller paa.

Edited by Conscience
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at jeg ser flest, som udfører øvelsen med begrænset ROM både i top og i bund.

Når jeg træner dumbbell press, så er det fra så langt nede, som jeg kan, til så tæt på hinanden, jeg kan få hænderne med eller uden 90 graders drejning af håndvægtene undervejs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at jeg ser flest, som udfører øvelsen med begrænset ROM både i top og i bund.

Generelt er der alt for mange der kører med alt for tunge vægte og en alt for lille ROM.

Har selv fået klart bedste resultater med at køre en vægt der ikke begrænser ROM, så man kan køre helt fra bund, og helt til top.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er der alt for mange der kører med alt for tunge vægte og en alt for lille ROM.

Har selv fået klart bedste resultater med at køre en vægt der ikke begrænser ROM, så man kan køre helt fra bund, og helt til top.

Hvilke resultater er dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share